Permalänk
Medlem

Ny dator med blåskärm och felkoder

Köpte mig en ny dator igår hos Elgiganten. En Asus VivoBook S15 S530UA.
Några minuter efter första installationen av allt har det börjat komma blåskärm. Felkoderna har varit Memory_Management, PFN_LIST_CORRUPT, PAGE FAULT IN NOPAGED AREA. Den sistnämnda kom nu ikväll när jag kollade film på datorn.

Har haft kontakt med Asus support och de rekommenderade mig att göra Windows Recovery, gjorde alla steg och den funkade bra i några timmar tills den sist nämnda koden kom upp. Nu kommer bara den näst sista koden upp hela tiden. Har försökt uppdatera datorn till de senaste drivrutinerna men det hjälper inte. Några tips innan jag byter dator hos Elgiganten imorgon?

Permalänk
Medlem

@VivoBook: PÅ en så ny dator hade jag aldrig accepterat att själv behöva felsöka och fixa, lämna tillbaka den och få en ny som funkar.
Inte omöjligt att det är ett hårdvarufel eftersom den fortsätter bråka efter återställning.

Edit: Väntar du för länge så kan det bli frågan om reparation av den du fått, byter du direkt skall dom ge dig en ny.

Permalänk
Medlem

@VivoBook:
Felkoderna verkar indikera problem med minne, troligtvis RAM, cachminne på cpu eller Video-RAM, det kan även vara en drivrutin.
Som @MacAllan redan påpekat, bättre vända dig till Elgiganten snarast.
Mest troligt ett hårdvarufel eftersom det återkommer direkt återställning.

En ny bärbar dator bör fungera "out of the box" så att säga. Den bör från tillverkaren redan innehålla nödvändiga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Nu har vi lämnat in datorn till Elgiganten och han provade att återställa och då kom det upp ett felmeddelande. Han sa direkt att den datorn är kaputt. Så nu bytte jag upp mig till en annan bättre dator av samma märke.