Realtek HD sound configuration startar hela tiden, varför?

Permalänk
Medlem

Realtek HD sound configuration startar hela tiden, varför?

Hej!

Jag har just skaffat en ny dator och jag har märkt att appen som jag nämnde i rubriken startar väldigt ofta. T.e.x när jag spelar apex får jag det meddelandet ibland vilket därmed innebär att spelet pausar och jag måste stänga ner rutan. Några gånger får jag också meddelandet att audio har kopplats ur. Hur kan jag göra för att fixa detta? Jag har redan stängt av att den ska starta vid uppstart.

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Program öppnar hela tiden under spelande, hur kan jag fixa det?

Hej!

Jag har just införskaffat mig en ny dator och det har gått väldigt br. det finns dock ett problem. Då och då (Inte bara under uppstart) öppnas ett program som heter Gigabyte Realtek HD sound konfiguration. Problemet är att det därmed avbryter det spel jag spelar. När den öppnas så brukar också meddelandet "En judenhet har kopplats ur" medfölja. Hur kan jag göra för att detta program ska sluta komma upp?

Tack i förväg

Permalänk
Medlem

Troligen finns det inställningar i programmet att slå av oönskade beteenden, annars kan man såklart avinstallera programmet (det kan ju dock medföra andra problem?)

Spontant skulle jag sluta koppla in och ur saker medan du spelar

Permalänk
Medlem

@medbor: Tack! Grejen är att jag inte kopplar ur något, meddelandet verkar komma i random tidpunkter...

Permalänk
Medlem

I så fall är det kanske glapp i nån ljudpryl som är inkopplad? Testa att dra ur och sätta i de olika du har för att se om de orsakar samma meddelande. Om det blir så då, så är nästa steg att felsöka kontakter och kablar till dem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Gappy:
Starta programet (om det inte är igång) och högerklicka på ikonen i aktivitetsfältet och välj "Sound Manager" i fönstret som ploppar upp, klicka på verktygsnyckeln nere i högra hörnet, där väljer du sedan "Disable auto popup dialog when a device has been plugged in".

Detta stänger av det fönster som ploppar upp när något har kopplats in till ljudkortet.

Men att du får meddelandet att en ljudenhet har kopplats ur tyder på att det är något problem med den ljudenhet du har kopplat till ljudkortet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack så hemskt mycket! Jag har inte märkt något dåligt med ljudet, även när det står att en ljudenhet pluggats ur så verkar allting vara som det ska. Konstigt :/

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Trådar sammanfogad*

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär