Hjälp köpa dator för nybörjare.

Permalänk
Medlem

Hjälp köpa dator för nybörjare.

Hejsan. En vän har tänkt hjälpa mig bygga ihop en dator och föreslog att jag skulle ställa frågan här vad för delar som behövs och vad jag bör tänka på.
Jag har egentligen ingen erfarenhet av att äga en speldator utan jag har spelat väldigt mycket tv-spel så jag tror att jag kommer fastna för gameing på dator.

Just nu spelar jag endast Football manager och the sims4 på min bärbara dator. Dock spelar, jag allt möjliga spel på ps4 (allt från Fifa-Destiny). Jag fick som tips att komplett var en bra sida att köpa delar på.
Tanken är att det ska bli en speldator som kan spela dem flesta spelen och även hålla ett par år/vara enkel byta ut delar på. Jag har en budget på mellan 15-20 k (Skärm + övriga delar är inkluderat i detta)

Har som sagt ingen erfarenhet av datorspelande knappt så jag fick även tips om att satsa mer på processor/moderkort än grafikkort (om jag förstått rätt). Har även fått rekommendation om att komplett är bra att beställa delar ifrån.
Tackar för hjälpen!

Finns det en färdig lista på bra delar, någon kan skicka eller hur funkar detta??

// Hetalak.

Permalänk
Medlem

Vissa gör listor ofta från Inet.
Jag har svårt att göra listor åt folk, dels för att jag inte vill ta ansvar om dem inte gillar det efter köp (finns risk att dem bara köper efter rekommendation). Sen skriver jag på mobilen så jobbigt att söka delar. Men någon kommer säker sätta ihop en lista om du väntar ett tag.

Däremot ger jag gärna allmänna råd.
Bra butiker att köpa från:
Komplett, Webhallen, inet, Comptersalg

För att ge ett bra råd är det bra att veta lite mer vad du gillar.
Tex skärm, alla gillar olika.
Spelar du mycket FPS så vill du gärna ha högre uppdateringsfrekvens (tex 120Hz), medans om du hellre spelar RTS så vill du hellre ha en bättre bild eller högre upplösning än snabba bildrutor, då tex en IPS skärm skulle vara bättre. De tråkiga är att dyrare ofta är bättre, och det finns alla prisklasser. Fördelen är att den är enkel att byta ut senare.

Jag har uppfattningen att AMD ger mer för pengarna just nu, när det gäller CPU.
Ryzen 5 3600 är väldigt populär spel processor.
Köp snabbt minne min 3000MHz, beroende vad du spelar 8-16gb .
Mer är inte bättre, men för lite är förödande för prestanda.
Köp en relativt bra 2.5" ssd, Samsung eller Intel. Ofta räcker 1tb bra.

Grafikkort tycker jag är svårast att rekommendera, köp så dyrt du har råd med.
Det gör oftast störst skillnad på prestanda om man inte snålare allt för mycket på andra delar.

Permalänk
Medlem

Sidan https://komponentkoll.se/ är bra för att lära dig bygga en bra dator.
Jag gjorde ett snabb utkast på något som skulle kunna fungera. Tror dock det finns de som just nu är mer insatt än jag så de kan nog tveaka bygget en del för mer bang for the buck. Tog inte med skärm etc nu då jag inte har någon koll på vad som är bra på den fronten.
https://komponentkoll.se/bygg/stWOw

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

@Hetalak:

Gjorde en liten lista på komponenter som jag själv nog köpa vid den prispunkten, dock som tidigare person har skrivit så är det svårt med t.ex. skärm och jag valde att inte alls inkludera varken mus eller tangentbord, det är aldrles för svårt att rekomendera. Tänkte gå på en billigare moderkort men då mfinns det risk att man själv måste göra BIOS uppdateringar och det kanske är lite överkurs

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på något sådant här.

Inkluderade inte hörlurar då jag inte är så insatt och själv är beroende av vissa specifika egenskaper.

Mus och tangentbord är väldigt individuellt vad man tycker om. Rekommenderar att du tar dig till någon butik och testar. Några personliga favoriter är, logitech, zowie och Ducky.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkan123:

@Hetalak: https://komponentkoll.se/bild/zjnyW.png
Gjorde en liten lista på komponenter som jag själv nog köpa vid den prispunkten, dock som tidigare person har skrivit så är det svårt med t.ex. skärm och jag valde att inte alls inkludera varken mus eller tangentbord, det är aldrles för svårt att rekomendera. Tänkte gå på en billigare moderkort men då mfinns det risk att man själv måste göra BIOS uppdateringar och det kanske är lite överkurs

Jag ser några direkta problem med det här bygget. Dels så förstår jag inte varför man skulle vilja betala 6500:- för ett 2070 Super, när man kan få ett RX 5700 XT som är likvärdigt prestandamässigt för typ 4500:-. Sen är P300 en bastu till chassi, jag skulle alla dagar i veckan lägga till några hundra och köra på ett P400A som har ett fantastiskt luftflöde. Vidare ser jag ingen anledning att köra på ett 570 moderkort istället för ett B-450 annat än om man vill kunna uppgradera till Gen 3 utan behöva flasha bios som ju faktiskt inte tar mer än några minuter. Avslutningsvis skulle jag definitivt köra på 3600Mhz minnen, det skiljer typ en hundring men kan ge upp över 10% bättre prestanda i vissa spel.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem