Permalänk
Medlem

Vad ska man uppgradera?

Tja!

Jag har en (ursprungligen pre-built) MSI-dator som jag redan uppgraderat lite (RAM, nätaggregat och låda). Jag skulle inte säga att den är dålig, men jag är ute efter att uppgradera den för att få lite bättre prestanda. Dock är jag ingen expert, varför jag ställer frågan här. För nuvarande är detta specsen:

Moderkort: MSI LGA1151 H110M PRO-VH

RAM: 2x8GB DDR4 1200MHz

CPU: i5-7400 @ 3.00Ghz

GPU: MSI Geforce GTX 1070 Gaming X

650W nätaggregat

Hårddiskar: Samsung SSD 850 EVO 1TB; Transcend SSD230 TS256GSSD230S 256GB; Western Digital WD10EZEX Blue 1 TB

Jag kan tänka mig lägga mellan 4000 och 5000 på detta. Jag har funderat på att skaffa en ny processor och moderkort. funderade på i5-9600k, men jag har inte något emot att byta till Ryzen, om det innebär mer valuta för pengarna. Men återigen är jag ingen expert, så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

Jag bör kanske också nämna att jag spelar på 1440p, och de spel jag kör mest just nu är R6S, CSGO, COD Warzone, och ibland Battlefront II.

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Jag skulle också sikta på en ny CPU först. För ditt grafikkort är ändå rätt så bra. Är det just spelprestanda så ligger ju Intel bra till fortfarande, men Ryzen är otroligt prisvärda också och presterar väldigt bra i flertrådade spel och applikationer. Du kan inte gå fel oavsett Intel eller AMD där.

Det är svårt att rekommendera grafikkort när du har en så pass klen CPU, det tror jag majoriteten håller med om. CPUn är ju inte dålig på något sätt, men du gör bättre i att uppgradera CPU först och sen GPU i ditt fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Viking
Skrivet av araoro:

Tja!

Jag har en (ursprungligen pre-built) MSI-dator som jag redan uppgraderat lite (RAM, nätaggregat och låda). Jag skulle inte säga att den är dålig, men jag är ute efter att uppgradera den för att få lite bättre prestanda. Dock är jag ingen expert, varför jag ställer frågan här. För nuvarande är detta specsen:

Moderkort: MSI LGA1151 H110M PRO-VH

RAM: 2x8GB DDR4 1200MHz

CPU: i5-7400 @ 3.00Ghz

GPU: MSI Geforce GTX 1070 Gaming X

650W nätaggregat

Hårddiskar: Samsung SSD 850 EVO 1TB; Transcend SSD230 TS256GSSD230S 256GB; Western Digital WD10EZEX Blue 1 TB

Jag kan tänka mig lägga mellan 4000 och 5000 på detta. Jag har funderat på att skaffa en ny processor och moderkort. funderade på i5-9600k, men jag har inte något emot att byta till Ryzen, om det innebär mer valuta för pengarna. Men återigen är jag ingen expert, så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

Jag bör kanske också nämna att jag spelar på 1440p, och de spel jag kör mest just nu är R6S, CSGO, COD Warzone, och ibland Battlefront II.

Tack på förhand!!

Intels 10:e gen släpptes i förrgår, så 9600k är inte att rekommendera. Men som tidigare nämnts är CPU prio ett, men sedan kan det vara bra med nytt grafikkort för att lättare driva 1440p, men det kan vänta tills hösten då det släpps nytt.

Men börja med att köpa något sånt här:

Du kan spara dina ram-minnen, men de är ganska långsamma. Så det är nog bättre att sälja ditt nuvarande som ett helt kit.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag skulle också sikta på en ny CPU först. För ditt grafikkort är ändå rätt så bra. Är det just spelprestanda så ligger ju Intel bra till fortfarande, men Ryzen är otroligt prisvärda också och presterar väldigt bra i flertrådade spel och applikationer. Du kan inte gå fel oavsett Intel eller AMD där.

Det är svårt att rekommendera grafikkort när du har en så pass klen CPU, det tror jag majoriteten håller med om. CPUn är ju inte dålig på något sätt, men du gör bättre i att uppgradera CPU först och sen GPU i ditt fall.

Skrivet av Donnerstal:

Intels 10:e gen släpptes i förrgår, så 9600k är inte att rekommendera. Men som tidigare nämnts är CPU prio ett, men sedan kan det vara bra med nytt grafikkort för att lättare driva 1440p, men det kan vänta tills hösten då det släpps nytt.

Men börja med att köpa något sånt här:
https://komponentkoll.se/bild/dlqfs.png

Du kan spara dina ram-minnen, men de är ganska långsamma. Så det är nog bättre att sälja ditt nuvarande som ett helt kit.

Tack så mycket för svaren!

Snackade med en kompis som också kom med ett förslag. Han sa att jag kunde få mycket bättre prestanda om jag betalade något mer än vad jag tänkt mig:

https://komponentkoll.se/bygg/IKlMT

Denna uppgradering går ju lite över min tänkta budget, men skulle ni säga att förbättringen är värd prisskillnaden (jämfört med Donnerstals exempel)? (det kan ju också vara värt ett försök att sälja de gamla delarna för att få det att svida mindre i plånboken (och det lär ju knappast bli någon resa denna sommar...))

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av araoro:

Tack så mycket för svaren!

Snackade med en kompis som också kom med ett förslag. Han sa att jag kunde få mycket bättre prestanda om jag betalade något mer än vad jag tänkt mig:

https://komponentkoll.se/bygg/IKlMT

Denna uppgradering går ju lite över min tänkta budget, men skulle ni säga att förbättringen är värd prisskillnaden (jämfört med Donnerstals exempel)? (det kan ju också vara värt ett försök att sälja de gamla delarna för att få det att svida mindre i plånboken (och det lär ju knappast bli någon resa denna sommar...))

Dåligt paket. I stort sett samma prestanda som det paket Donnerstal länkade.
Om du ska ha dyrare är det bättre att ta hans paket och byta mot en 3700X exempelvis. Skulle dock tro att du blir nöjd med en 3600.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du köper en B450 bräda så kan du uppgradera till Zen 3 när den släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kom ihåg att du köper en B450 bräda så kan du uppgradera till Zen 3 när den släpps.

NÄR DEN SLÄPPS???????????? Finns inte en chans att det kommer att gå, om du ska köra Zen 3 4xxx desktop när de släpps är X570 och B550 ett måste. AMD har absolut inte lovat att det finns BIOS (läs AGESA) från dem till moderkorts tillverkare till B450 X470 redo då.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av araoro:

Tja!

Jag har en (ursprungligen pre-built) MSI-dator som jag redan uppgraderat lite (RAM, nätaggregat och låda). Jag skulle inte säga att den är dålig, men jag är ute efter att uppgradera den för att få lite bättre prestanda. Dock är jag ingen expert, varför jag ställer frågan här. För nuvarande är detta specsen:

Moderkort: MSI LGA1151 H110M PRO-VH

RAM: 2x8GB DDR4 1200MHz

CPU: i5-7400 @ 3.00Ghz

GPU: MSI Geforce GTX 1070 Gaming X

650W nätaggregat

Hårddiskar: Samsung SSD 850 EVO 1TB; Transcend SSD230 TS256GSSD230S 256GB; Western Digital WD10EZEX Blue 1 TB

Jag kan tänka mig lägga mellan 4000 och 5000 på detta. Jag har funderat på att skaffa en ny processor och moderkort. funderade på i5-9600k, men jag har inte något emot att byta till Ryzen, om det innebär mer valuta för pengarna. Men återigen är jag ingen expert, så jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

Jag bör kanske också nämna att jag spelar på 1440p, och de spel jag kör mest just nu är R6S, CSGO, COD Warzone, och ibland Battlefront II.

Tack på förhand!!

Det enda jag skulle gjort, och som ger allra mest är ett nytt grafikkort.
Detta är över din budget, men priset är så bra att jag tar med det:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Jag antar att Asus fått ordning på sina kort nu, i så fall är detta ett riktigt bra pris.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@araoro: Kör på Donnerstal men hoppa över minnen och se om du får sålt allt först, på 3600 har AMD slängt dit 32MB game minne för att det ska gå att få hög FPS utan att bli så beroende av snabba ram. Dina minnen är 1200 DDR= Dubbel Data Rate 2400MHz. MSI B450-A PRO MAX har stöd för överklockning, så det går säkert att pressa mer ur dina RAM-minnen än 2400MHz. Höj CL och kom så nära 3200MHz som möjligt

Ladda ner här

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Viking
Skrivet av marcusOCZ:

Jag antar att Asus fått ordning på sina kort nu, i så fall är detta ett riktigt bra pris.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Nej, inte Asus TUF. Det måste heta TUF "EVO" för att det ska vara fixat. Annars är det fortfarande sämst...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

NÄR DEN SLÄPPS???????????? Finns inte en chans att det kommer att gå, om du ska köra Zen 3 4xxx desktop när de släpps är X570 och B550 ett måste. AMD har absolut inte lovat att det finns BIOS (läs AGESA) från dem till moderkorts tillverkare till B450 X470 redo då.

De har ju officiellt gått ut med att det ska finnas en BIOS-uppdatering för 400-seriens moderkort, och det känns som att MSI mycket väl kan vara först med det.

https://www.sweclockers.com/nyhet/29654-amd-kovander-och-ger-...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: "As the team weighed your feedback against the technical challenges we face, we decided to change course. As a result, we will enable an upgrade path for B450 and X470 customers that adds support for next-gen AMD Ryzen™ Processors with the “Zen 3” architecture".......will enable an upgrade path 2021?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Viking
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Donnerstal: "As the team weighed your feedback against the technical challenges we face, we decided to change course. As a result, we will enable an upgrade path for B450 and X470 customers that adds support for next-gen AMD Ryzen™ Processors with the “Zen 3” architecture".......will enable an upgrade path 2021?

Jaha, såg inte att du skrev "när det släpps?". Trodde du menade att de inte skulle få stöd i överhuvudtaget.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för hjälpen allihopa! Jag får ta och fundera. Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

NÄR DEN SLÄPPS???????????? Finns inte en chans att det kommer att gå, om du ska köra Zen 3 desktop när de släpps är X570 och B550 ett måste. AMD har absolut inte lovat att det finns BIOS (läs AGESA) från dem till moderkorts tillverkare till B450 X470 redo då.

Skrivet av Donnerstal:

Jaha, såg inte att du skrev "när det släpps?". Trodde du menade att de inte skulle få stöd i överhuvudtaget.

Du har så rätt mina vänner kom över ett ES av ZEN 3 så nu finns det redan stöd för dem på 350-470. Dok inget AMD kommer släppa 2020 som jag redan har skrivit i tråden. 350 får aldrig från AMD

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)