Permalänk

MagicMirror by Flippe

Hej!
Sedan ca ett år tillbaka har jag haft i tankarna att bygga en MagicMirror och nu fick jag äntligen tummen ur att göra detta.

Tanken är att visa de mest basic modulerna. Dvs tid, datum, kryptovalutor samt väder.
Har även lagt till "On this Day" som visar lite random fakta som hände samma dag för x antal år sedan, och "Random dad jokes" som visar ett pappaskämt var 20:e sekund.

Material:
Spionspegel 52x122 cm
Raspberry Pi 3
Virke för ram. (Blev lite spontanhandel av virke så vet inte exakt benämning)
Äldre 24" Acer skärm

Shoutout till GunzyPunzy här på forumet som från hans bygge av en MagicMirror gav mig lite inspiration till mitt

Besök galleriet här

Permalänk
Livsnjutare 😎

Snyggt !
Kul att följa med i ”steg för steg” guiden.

Har länge tänk att göra något liknande... kanske skall man få tummen ur snart?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Grymt snyggt! Gillar den tunna rammen + att du fick upp spegeln på väggen.
Kul att jag kunde bidra med lite inspiration!

Permalänk
Medlem

Riktigt cool, funderat på att göra en sånhär ett bra tag men inte fått tummen ur Var köpte du spegel glaset?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

@Adnerhill: Tack så mycket! Det beställde jag från en lokal glasmästare där jag bor Tror det är ganska lätt att få tag på hos de flesta glasmästare.

Permalänk
Inaktiv

Vilket roligt och häftigt projekt! Vad kostade detta, i runda slängar? Blev riktigt sugen på att ge min RPI nytt syfte så detta kan bli höstens projekt

Permalänk
Medlem

Ja, man blir ju inte mindre sugen att göra ett sånt här projekt. Det som hindrar mig är att jag är lite osäker på om jag har någon större nytta utav en och att jag tröttnar efter en vecka.

Snyggt byggt, även om du gick lite overkill med limmet :p. Vanligt trälim hade fungerat minst lika bra.

Permalänk

@anon242437: Glaset gick på ca 1500:-. Raspberryn runt 800:- samt lite virke för ca 500:-
Skärmen tog jag gratis från jobbet

Permalänk

@Trunk: haha! Jo, min kompis som hjälpte mig med att sätta ihop ramen sa att det kommer hålla för evigt xD

Permalänk
Medlem

@flippe_89 vad använde du för programvara till din raspberry pi? Någon specifik magic mirror OS eller nått annat?

Visa signatur
Permalänk

@nilsson: Det är nog säkert Raspbian Buster som OS med MagicMirror² installerat.
Är i alla fall det jag körde till min spegel

Permalänk
Medlem
Skrivet av GunzyPunzy:

@nilsson: Det är nog säkert Raspbian Buster som OS med MagicMirror² installerat.
Är i alla fall det jag körde till min spegel

Yes råkade komma in på ditt galleri där du hade skrivit ner det, så det tackar jag för.

En ytterligare fråga dock, ungefär vilken storlek på minneskort behöver jag för att köra MagicMirror² och ett hyffsat antal moduler?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt och väldigt manligt 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

@nilsson: Lugnt
Jag kör 16 GB där 9.4 GB används för tillfället. Har 5 moduler.

Permalänk

@nilsson: Precis som Gunzy skrev så kör jag Magicmirror2 som mjukvara. Ett par moduler följer med mjukvaran, sen finns det såklart en hel hög med moduler att lägga på om man vill ha spegeln lite mer customized