Veckans fråga: Använder du VPN privat?

Permalänk
Medlem

Jodå. Använder dubbla. Först på Routern och så på PCn och mobiltelefon. Så PCn är alltid bakom 2 helt olika. Ibland 3 om jag sätter igång webläsarns vpn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Zipparn:
Så du menar att Kinas styrelseskick är en direkt konsekvens av avsaknad av VPN på femtiotalet?

Woosh. Nej, det är uppenbart att jag syftar på mentaliteten och hela tankesättet. Sambandet är tydligt. Jag anser att den personliga integritetens skälva sfär täljs ned bit för bit och jag blir så trött på att höra argumentet "jag personligen har inget att dölja". Det är en sådan fruktansvärd underfallet som genomsyrar den typen av tankegods.
Framtida visselblåsare och dissidenter har absolut noll och ingen chans med medmänniskor som dessa

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zipparn:

Woosh. Nej, det är uppenbart att jag syftar på mentaliteten (som jag klart och tydligt skrev) och hela tankesättet.

Jag är fortfarande inte med isåfall. Anledningen till att man behöver VPN i Kina för att kunna leva ett normalt liv är väl för att tjänster är antingen blockerade eller övervakade till höger och vänster. Menar du att detsamma är sant i Sverige, eller att vi är på väg dit? Utveckla tankeföljden är du snäll.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Saknar egentligen alternativet egen VPN för att komma åt saker hemma säkert eller komma runt brandväggar

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Japp, jag tvingas köra Felia av min bostadsrättsförening, så VPN är ett måste.

Mullvad FTW.

Permalänk
Medlem

Använder bara på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag är fortfarande inte med isåfall. Anledningen till att man behöver VPN i Kina för att kunna leva ett normalt liv är väl för att tjänster är antingen blockerade eller övervakade till höger och vänster. Menar du att detsamma är sant i Sverige, eller att vi är på väg dit? Utveckla tankeföljden är du snäll.

Anledningen till att Kina kunnat införa mycket av den övervakning de har i dag är för att de medfört saker som många tycker är positiva. Mycket handlar om social kontroll. Är man en "god" medborgare får man bättre status i det digitala systemet, men är man "ond" så blir man degraderad eller utkastad.

Jämför med hur möjligheten att införa blockering av webbsidor infördes med kampen mot barnporr som morot. När man redan har mekanismen på plats kan man införa ett steg till, och då är motståndet hos folket mycket lägre. Gradvis får man striktare och striktare regler och hårdare inskränkningar och intrång. Hela tiden med så små steg att de flesta inte bryr sig. Folk vänjer sig. Och till slut sitter de fångade i nätet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zipparn:

Woosh. Nej, det är uppenbart att jag syftar på mentaliteten och hela tankesättet. Sambandet är tydligt. Jag anser att den personliga integritetens skälva sfär täljs ned bit för bit och jag blir så trött på att höra argumentet "jag personligen har inget att dölja". Det är en sådan fruktansvärd underfallet som genomsyrar den typen av tankegods

Okej, makes more sense. Men om man lyfter blicken från den egna bubblan och tittar till samhällsnyttan av att "rätt" myndigheter har tillgång till data som låter dem spåra och haffa riktigt farliga brottslingar, så ställs det lite på sin spets. När värderar man (som samhälle) den personliga integriteten mot möjligheten att hålla samhället (någorlunda) fritt från brottslighet?

Jag säger inte att det finns ett enkelt svar på frågan, men mer och mer brottslighet samordnas med säker teknik på nätet, och spaningsmöjligheterna minskar kraftigt med stadigare krypteringsteknik.

Som en generell "jag har inget att dölja"-individ, så känner jag att om nån mupp på säpo vill snoka i min porrsurfhistorik är det ett litet pris att betala om de kan hindra nästa idiot som får för sig att köra lastbil i 100 på en gågata.
Men som sagt, det är ingen enkel fråga och jag säger inte att min ståndpunkt är den "enda rätta".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Okej, makes more sense. Men om man lyfter blicken från den egna bubblan och tittar till samhällsnyttan av att "rätt" myndigheter har tillgång till data som låter dem spåra och haffa riktigt farliga brottslingar, så ställs det lite på sin spets. När värderar man (som samhälle) den personliga integriteten mot möjligheten att hålla samhället (någorlunda) fritt från brottslighet?

Jag säger inte att det finns ett enkelt svar på frågan, men mer och mer brottslighet samordnas med säker teknik på nätet, och spaningsmöjligheterna minskar kraftigt med stadigare krypteringsteknik.

Som en generell "jag har inget att dölja"-individ, så känner jag att om nån mupp på säpo vill snoka i min porrsurfhistorik är det ett litet pris att betala om de kan hindra nästa idiot som får för sig att köra lastbil i 100 på en gågata.

Men tänk då i stället att makten i landet ligger hos en politisk falang som ogillar såna med din politiska åsikt. Du vill engagera dig politiskt för att stå upp emot de som har makten. Helt plötsligt kommer din oskyldiga porrsurfhistorik att kunna användas som ett vapen mot dig.

Jag anser personligen att den personliga integriteten och friheten alltid måste gå före brottsbekämpning, i de fall där det uppstår en intressekonflikt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Använder VPN när jag behövt komma åt forskningsartiklar för plugget och har inte lust/möjlighet att ta mig in till campus.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cyklonen:

Men tänk då i stället att makten i landet ligger hos en politisk falang som ogillar såna med din politiska åsikt. Du vill engagera dig politiskt för att stå upp emot de som har makten. Helt plötsligt kommer din oskyldiga porrsurfhistorik att kunna användas som ett vapen mot dig.

Jag anser personligen att den personliga integriteten och friheten alltid måste gå före brottsbekämpning, i de fall där det uppstår en intressekonflikt.

Där är man ju beroende av att man har en fungerande maktfördelning, där en enskild politisk intressent inte kan utnyttja systemet mot sina egna medborgare. USA håller på att underminera sitt eget checks and balances-system, medan det svenska fortfarande verkar hålla.

Men skitsamma, det var inte vad tråden handlade om. Det finns bättre platser för att diskutera sådana integritetsfrågor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Använder VPN privat för att komma runt geoblocking samt för att kunna besöka webbsajter som blockerats av min router.

Routern har inbyggd firewall/antivirus/parental filter från Trend Micro, där jag själv slagit på fler filter för att begränsa vilken info mina enheter läcker. Min Xiaomi-telefon vill gärna rapportera hem till Kina annars (data.mistat.intl.xiaomi.com).

Kommer ersätta Trend Micro-mjukvaran med PiHole i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar på att använda VPN för att ha tillgång till Indien, USA och Storbritannien tex pga geolocation.

Tips på nån relativt billig (ej gratis äckelVPN som snor uppgifter) som går att aktivera och avaktivera relativt enkelt?

PrivateVPN använder jag och är grymt nöjd!
Stänger av och på med en knapp bara.
Dom har en rätt go rabatt just nu

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Avstängd

Har betalat för Bahnhofs vpn i åratal men aldrig ens testat. När jag tecknade abonnemanget så kändes det viktigt men jag har insett faktum att min tid som pirat sedan länge är över.

Däremot har jag en DNS-lösning för att kunna kolla på Hulu bland annat: unblock-us.com. Den har blivit rekommenderad av flera kunniga siter så jag litar på den, och det har funkat bra hittills även om Netflix har en tendens att sluta funka ganska ofta. De jagar ju sådana som mig ganska aktivt. Men för Hulu, CBS, AS och så vidare har det inte varit några större problem. Tror jag betalar 6 CAD i månaden ungefär.

Edit: För att jobba hemifrån använder jag förstås VPN till jobbets nät. Har till och med två där den ena går igång automatiskt om man inte är på det interna nätverket men inte ger tillgång till allt, och den andra måste man manuellt aktivera med tvåfaktorsautentisering och så men den ger då full åtkomst till servrar och så.

Permalänk
Medlem

Jag använder VPN för vad jag tror(?) originaluppsåtet verkligen var: komma åt ett annat lokalt nätverk, jobbet, hemifrån. Har förstås varit jäkligt användbart de senaste månaderna.

Annars nej. Jag har för mig jag använde en tjänst en gång för att komma åt ett amerikanskt spel. Men vanligtvis har jag ingen nytta av tjänsterna.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör själv inte VPN privat, eftersom jag litar på min internetleverantör mer än jag litar på VPN-leverantörer i allmänhet.

Vad ett VPN gör är att den etablerar en krypterad förbindelse mellan dig och en VPN-server någonstans i världen. Du skickar sedan din trafik över denna förbindelse. VPN-servern dekrypterar din trafik och skickar den i sitt okrypterade format vidare till sin slutdestination.

Det finns två idéer med detta.

Den ena idén är att den du kommunicerar med inte kan se din riktiga IP-adress, utan istället ser en IP-adress knuten till din VPN-leverantör. På det sättet kan du dölja varifrån du kommer, och därmed kanske kan använda detta för att kringgå geografiska restriktioner.

Det kan absolut vara intressant. Att kringgå en regionblock funkar det säkert för, men om du verkligen vill skydda vem du är, hur vet du att din VPN-leverantör inte lämnar ut information om vem du är om de inte blir pressade? Eller om de har haft dataintrång? (Se tillbaka på dataintrånget hos NordVPN ett tag tillbaka.)

En VPN-leverantör vet alltid vilken IP-adress du kommer från och hur du betalat. Det finns inget som hindrar en VPN-leverantör att spara och samla in dessa uppgifter även om de påstår att de inte gör det.

Den andra idén är att någon som avlyssnar din internetförbindelse inte kan se vem och vad du kommunicerar, eftersom all kommunikation krypterad går till och från en viss specifik server.

Idén med att förhindra avlyssning bygger dock på att du litar mer på din VPN-leverantör än din internetleverantör. Du har egentligen inte löst något problem, bara flyttat var din okryperade internettrafik går ut. Istället för att lita på din ISP så måste du nu lita på din VPN-leverantör istället. Är det bättre, och i så fall varför?

Det man får fråga sig dock är, varför är en VPN-leverantör mer pålitlig än din ISP? Vet du ens vem det är som står bakom din internetleverantör? Ett exempel är NordVPN. Det går inte att hitta någon information om vem som står bakom tjänsten. Allt är dolt bakom ett skalbolag i Panama. Om de skriver att de inte sparar loggar, hur vet du att de faktiskt inte gör det? Hur vet du att det inte är underrättelseverksamhet som ligger bakom några av de mest populära VPN-tjänsterna i världen?

I slutändan så handlar alltså inte VPN om att skydda sig, utan istället om att man väljer vilken risk man utsätter sig för. Ett VPN kan vara vettigt om du ansluter till ett osäkert WiFi (hallå, det är 2020, använd 4G eller t.o.m. 5G istället), eller befinner dig i ett land vars myndigheter du absolut inte litar på, eller om du vill försöka kringgå geografiska blockeringar. Men för gemene man som surfar från sin internetanslutning hemma så är det i värsta fall värre än att inte göra något allt. Jag litar helt enkelt mer på Bahnhof som är min ISP hemma än någon random VPN-leverantör ute på Internet.

Permalänk
Lego Master

@pv2b:
Sant, med ett undantag: det är inte nödvändigtvis ISPn jag inte litar på, utan den som driver wifi-nätet på mitt lokala kafé i staden. De använder kanske Telia som leverantör, precis som jag gör hemma. Men jag vet inte vad för annan skit som befinner sig på samma wifi, och därför kör jag VPN på mobilen/datorn så att den trafik som passerar på det lokala nätverket är skyddad. Efter det är det skitsamma, eftersom jag inte har nån kontroll på var jag kommer ut ändå.¨

EDIT:
Antingen läste jag inte klart, eller så kompletterade du efteråt, men du säger samma som jag i slutet på ditt eget inlägg.
Hemma kör jag inte VPN, känns onödigt precis som du säger.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En skillnad (idag) är att VPN-leverantörer i Sverige inte är skyldiga att lagra IP-adresser och annan personlig information. Till skillnad från ISP:er. Mullvad, som jag använder, är öppna med detta och har låtit sin klient bli granskad av tredje part och publicerat rapporten. En av flera anledningar att jag litar på dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

@pv2b:
Sant, med ett undantag: det är inte nödvändigtvis ISPn jag inte litar på, utan den som driver wifi-nätet på mitt lokala kafé i staden. De använder kanske Telia som leverantör, precis som jag gör hemma. Men jag vet inte vad för annan skit som befinner sig på samma wifi, och därför kör jag VPN på mobilen/datorn så att den trafik som passerar på det lokala nätverket är skyddad. Efter det är det skitsamma, eftersom jag inte har nån kontroll på var jag kommer ut ändå.¨

EDIT:
Antingen läste jag inte klart, eller så kompletterade du efteråt, men du säger samma som jag i slutet på ditt eget inlägg.
Hemma kör jag inte VPN, känns onödigt precis som du säger.

Ja det är absolut en rimlig användning. Jag vill dock påstå att det är bättre i det här fallet är att inte använda öppna WiFi-nät i allmänhet över huvud taget. År 2020 så kan du få en snabb uppkoppling med 4G, och 5G är i startgroparna, där du inte måste lita på att den som driver ett Wifi på kafét är lika bra på att sätta upp ett säkert nätverk som att göra kaffe.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pv2b:

Ja det är absolut en rimlig användning. Jag vill dock påstå att det är bättre i det här fallet är att inte använda öppna WiFi-nät i allmänhet över huvud taget. År 2020 så kan du få en snabb uppkoppling med 4G, och 5G är i startgroparna, där du inte måste lita på att den som driver ett Wifi på kafét är lika bra på att sätta upp ett säkert nätverk som att göra kaffe.

Helt klart. Men ibland är man bara lat, eller har för kasst batteri i mobilen för att dela internet till laptopen. Finns flera scenarios där jag helt enkelt bara kör wifi och VPN för det är mindre mekk och krångel. Speciellt Wireguard funkar sjukt smidigt, tycker jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Känns riskabelt, är det folk som har åkt fast för dom har använt det där?

Aldrig hört talas om att någon åkt dit för det. Tror myndigheterna här lägger krutet på annat än att jaga de som använder VPN för att komma åt YouTube och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@cnohall: Hur ofta behöver du byta VPN?

Använt samma tjänst i snart 3 år. Fungerat smidigt överlag med endast tillfälliga strul och svårigheter. Funderar på att köra ett privat VPN över en VPS. Får se när jag har tid att sätta mig in i det mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Då kan du väl börja med att publicera alla dina kontouppgifter

Varför då?

Vill du veta mer om mig kan du PM:a.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cnohall:

Aldrig hört talas om att någon åkt dit för det. Tror myndigheterna här lägger krutet på annat än att jaga de som använder VPN för att komma åt YouTube och dylikt.

Frågan är ju dock, hur vet myndigheterna att du bara använder VPN:et för att kolla på Youtube snarare än att agera mot myndigheternas intressen?

Antingen så är VPN:et effektivt, och då vet de inte vad du gör annat än att du kör ett VPN, eller så är VPN:et inte effektivt och så är det meningslöst ändå.

Permalänk

Nej det gör jag inte, känner inget behov av det och jag använder inte internet på något olagligt vis, försöker överhuvudtaget att minimera mitt användande av internet så mycket jag kan, jag har Bahnhof som ISP så känns som att det räcker för min del.

Permalänk
Medlem

Privat så använder jag bara VPN för att komma åt mitt LAN när jag själv inte är hemma.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Ja, primärt av annan anledning än ovan (kommentera i tråden)

I protest mot Internets utveckling och att det för varje år som går känns som att "den aktuella snackisen" om anonymitet/demokrati på nätet glöms bort lika fort som den dök upp.

Lite förvånande att hälften av Swec inte kör VPN, trodde alla tech-savvy människor hade det! Fördommar™

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon52343:

I protest mot Internets utveckling och att det för varje år som går känns som att "den aktuella snackisen" om anonymitet/demokrati på nätet glöms bort lika fort som den dök upp.

Lite förvånande att hälften av Swec inte kör VPN, trodde alla tech-savvy människor hade det! Fördommar™

VPN är ju dock inte lösningen på anonymitet och demokrati på nätet.

Permalänk
Medlem

Ja, i felsökningssyfte.

T.ex. igår kunde jag ej ansluta till discord, twitch chat, och röstchat i spel.
Fungerade med VPN.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Nej för mig.

Brukar vara försiktig med vilka hemsidor jag besöker, vilken information jag lämnar ut osv. Använder även bl.a. webbläsartillägg som blockerar vissa skript och dylikt.

Utöver det så känner jag inte så mycket anledning varför jag skulle lite på någon oreglerad random 3:e part över min internetleverantör. Framför allt när man sett diverse skandaler hit och dit med flertalet högrekommenderade VPN-företag som kommit och gått.