Microsoft stoppar Windows 10 version 2004 på vissa datorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stoppar Windows 10 version 2004 på vissa datorer

Ett flertal problem med maj-uppdateringen av Windows 10 gör att Microsoft skjuter fram uppdateringen för vissa konfigurationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj! Vad oväntat.
Kanske börjar bli dax att återanställa dom 8000 betatestarna dom sparkade för några år sen.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Oj, var naiv och trodde att Microsoft skulle ha lärt sig av tidigare misstag.

Undra hur många användare som vill fortsätta att spela rysk roulette med sina Windows-installationer. Tycker det är dags för Microsoft att börja testa på riktig hårdvara igen och inte enbart virtuellt. Det är ganska tydligt att testerna med Insiders inte speglar verkliga användare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

On point på den alltså

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Oj, var naiv och trodde att Microsoft skulle ha lärt sig av tidigare misstag.

Undra hur många användare som vill fortsätta att spela rysk roulette med sina Windows-installationer. Tycker det är dags för Microsoft att börja testa på riktig hårdvara igen och inte enbart virtuellt. Det är ganska tydligt att testerna med Insiders inte speglar verkliga användare.

Det har dom väl gjort? Dom drar tillbaka den?

Permalänk
Medlem

Det första man får upp under "läs mer" in windows update är listan med alla buggar, de är ärliga i alla fall.
https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/release-information/...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det har dom väl gjort? Dom drar tillbaka den?

Frågan är vad som händer med användarna som inte kör på lika kända konfigurationer av hårdvara. Ska man hela tiden behöva vara rädd att en ny Windowsversion gör att ens dator fallerar? Microsoft har hittills inte ens kunnat säkerställa att deras egna Surface-datorer klarar uppdateringarna. För eller senare blir alla tvingade att uppdatera Windows 10, såvida man inte vill vara kvar på en osupportad version.

Permalänk
Medlem

Använder inget utav de "kända buggarna" så har fungerat felfritt för mig

Permalänk
Medlem

Jag fick också det där meddelandet om att min dator inte är redo för tillfället. Undrar om det har att göra med att jag har för gamla komponenter? Jag har ju den senaste Nvidia drivern.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Nu har Microsoft haft 2004 versionen i beta i ungefär ett år så nån gång måste de ju släppa den, det visar ju att det är oundvikligt att det en stor uppdatering inte funkar för alla

Ändrade Blizzard till Microsoft xd
Permalänk
Medlem

Jaha, blir till att vänta ett halvår som vanligt då

Angående saker som MS slutar att stödja...
Någon som vet vad som sagts om "Windows 7 Backup" funktionen som finns i gamla kontrollpanelen? Använder fortfarande den för att schemalägga en full image av C:.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Oj, var naiv och trodde att Microsoft skulle ha lärt sig av tidigare misstag.

Skrivet av SCORPIUS:

De flesta (alla?) av dessa buggar var kända redan när releasen släpptes förra veckan, Det är inte att dessa buggarna varit oupptäckta och dykit upp efter att hemanvändare installerat uppdateringen.

Permalänk
Inaktiv

Fått detta meddelande. Vad kan det vara i datorn som gör det?
MSI Krait Gaming Z370
RTX 2070 (senaste drivaren)
i5 8600K
M.2-disk (och ett antal diskar via SATA)
Inga konstigheter vad jag kan komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

De flesta (alla?) av dessa buggar var kända redan när releasen släpptes förra veckan, Det är inte att dessa buggarna varit oupptäckta och dykit upp efter att hemanvändare installerat uppdateringen.

1. Vad har det med något att göra?

2. Hur många tror du på riktigt visste om dessa buggar?

3. Om det var känt, varför släppte dom den då?

????????????

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ena stationära datorn var med på deras svartlistning för mig.
Tvingade in uppdateringen genom att köra Media Creation Tool, när uppdateringen var slutförd så visade det sig att Microsoft inte gillade att jag hade en äldre CPU-Z installerad och var troligen därför det inte gick att uppdatera på vanligt vis. Inte stött på några problem med burken efter och den har en "vanlig" konfiguration hårdvarumässigt med senaste drivare.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ingen update

Bara jag som inte fått fram någon update att tanka hem?

Permalänk
Medlem

Insider är jättebra för att upptäcka vissa typer av buggar men de kan inte ersätta riktiga betatestare. Många som kör det installerar det på en VM eller sekundär dator vilket leder till att olika problem med drivrutiner, hårdvara o.s.v. inte upptäcks förrän efter det rullats ut. De flesta installerar också en ren kopia varje gång, så själva uppdateringsprocessen inte testas ordentligt, utan buggar som att random mappar raderas blir oupptäckta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu stoppar MS en uppdatering om de anser systemet som ej kompatibelt än.
Då får de skit för det också...

Ja det är inte lätt att behaga alla år 2020, den saken är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nu stoppar MS en uppdatering om de anser systemet som ej kompatibelt än.
Då får de skit för det också...

Ja det är inte lätt att behaga alla år 2020, den saken är klar.

Gnällspikar finns det många av. Alldeles för många...
Få gör något själv.

Själv har jag inte haft något problem med uppdateringen. 7 burkar uppdaterade än så länge.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Uppdaterade på release day, enda problemet hittils var nvidia-drivrutinerna som visade färgerna fel, men det var lätt åtgärdat genom att updatera till senaste.
Ändå bra av MS att stoppa uppdateringen istället för att låtsas som ingenting.

Permalänk
Medlem

Tankade manuellt inatt, gick igenom utan problem. Inte stött på något problem ännu men får väl testa spela lite och sånt sedan

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag laddade manuellt ner och körde, alltid riskabelt då jag kör Fuzedrive (Storemi) där två olika diskar av olika storlek är "tiered", och presenteras som en virtuell ssd till Windows. Startar jag min dator startar först Fuzedrive eufi sin grej och sen lämnar den över till Windows. Körde en riktig YOLO uppdatering och för min del fungerar det fint. Folk säger att det ska vara en jäkla skillnad om man har olika uppdateringsfrekvens på olika skärmar, men jag märker ingen skillnad mot tidigare. Fungerar som fina fisken här!

Dock: Förut hade dom ett stort team, som testade på flera olika hårdvaru kombinationer som dom hade hos Ms. Dom kickade alla, och ville sammanstråla Xbox teamet med Win10 teamet med Telefon teamet, köra samma kernel och yada yada. Vet inte hur det korrolerar med att kicka en hel avdelning men.. Finns väl en anledning att LTSC versionen finns för företag som behöver stabilitet och en upptid på konstant och alltid fungerande.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Om man inte blir erbjuden uppgraderingen via Windows Update så kan man ladda hem följande program(Windows10Upgrade9252.exe)från Microsoft och starta uppgraderingen manuellt med följande länk:
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=799445

Eller ta omvägen och klicka längst upp på följande sida:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Lycka till!

//nucce

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Vad har det med något att göra?

2. Hur många tror du på riktigt visste om dessa buggar?

3. Om det var känt, varför släppte dom den då?

1. Du insinuerar att Microsoft inte har testat adekvat nog innan releasen.
2. Jag kan inte tala för andra, men jag själv läser releasen notiserna innan jag får för mig att göra något så omfattande som manuellt uppgradera operativsystem. Som du kan läsa i artikeln så uppgraderas inte system som kan drabbas av buggarna automatiskt.
3. Dom flesta mjukvaror har kända buggar vid release, man måste väga nackdelarna mot fördelarna. Gör man inte det kommer man aldrig att få till en release

Permalänk
Medlem

typsikt, Snipping Tool och Windows To Go kommer inte utvecklas

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Funkar fint hittills, 2 av 3 uppdaterade. Den sista är en gammal 2-i-1 så den kanske man avvaktar några veckor med.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jag fick också meddelandet att min dator inte är redo, men den har alltid varit det alla andra uppdateringar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

typsikt, Snipping Tool och Windows To Go kommer inte utvecklas

Antar att du är ironisk, men jag kör faktiskt Snipping Tool från Windows 10 version 1703 här Sista versionen utan länk till Paint 3D. Har även lagt in MS Paint från version 1607 Önskar att Microsoft hade gjort det enklare att välja vilka program man vill köra, utan att bygga egna image-filer (SFC & DISM får lätt fnatt).