Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sKRUVARN:

Fråga hasenfrasen, var ju han som tog upp testtillfället som en sådan otroligt risk.

Risk, inte OTROLIG risk <tm Trump>. Båda mina föräldrar har KOL. Blir de smittade kommer det att bli deras död. Vill man ha det på sitt samvete?

Permalänk
Medlem

Vänta med att kommentera hur "matchen" gick då vi inte ens har kommet till halvlek än. Skrivbordsexperter i alla länder ryck sladden nuuuuu......

Permalänk
Medlem

Elfel i pendeltågstrafiken igår (i sthlm), vilket innebar inställda avgångar, köbildning osv. Folkhav på perrongen och väl på tåget fick vissa stå i gångarna. Märkligt att dom inte tog upp det på nyheterna. Allt som stod att läsa var att SL rekommenderade alternativa färdvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är ju en avvägning som var och en får göra. Om man tycker att frågan som man demonstrerar för är tillräckligt viktigt för att ta den risken så ska man ha den rättigheten.

Om man nu tycker det är så viktigt att ha den rättigheten under pågående pandemi så förutsätter jag att man tar sitt ansvar efteråt och tar semester isolerad i hemkarantän också.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Hela pandemin verkar rätt långsam och fjantig, det är kanske klokt att ha en strategi som är anpassad till det. Den kan hålla på i två–tre år, ingen som vet.

Farhågan är väl att andra länder har ännu längre väg att gå än Sverige, eftersom de knappt har någon immunitet och bara skjuter problemet framför sig. Men man börjar nu öppna upp samhällen runt om i Europa/EU och de vill ha turister, återstår att se om det blir bra.

Varför behöva immunitet om smittan går att stoppa? Skada och döda mer människor? Immuniteten är inte självklar och inte heller hur länge den varar heller.

Här finns det lite intressant att läsa om hur våran sjukvård hanterat mot andra länder
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Varför behöva immunitet om smittan går att stoppa? Skada och döda mer människor? Immuniteten är inte självklar och inte heller hur länge den varar heller.

Här finns det lite intressant att läsa om hur våran sjukvård hanterat mot andra länder
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Man har alltså intervjuat tre personer som är skeptiska mot hur vården fungerat.
Vi har över 40 tusen bekräftade fall. Det vore ju konstigt om ingen blev missnöjd liksom.
Sedan antyder man att i hela Storbritannien, Tyskland och Danmark, där har ingen blivit utan vård.
Man sätter inte in vilka åtgärder som helst för någon som inte kommer att överleva oavsett.
Det gäller även i andra länder.
Letar man lite så hittar man säkert någon enstaka (kom igen...) i Storbritannien, Tyskland eller Danmark som också är missnöjd med vården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Varför behöva immunitet om smittan går att stoppa? Skada och döda mer människor? Immuniteten är inte självklar och inte heller hur länge den varar heller.

Här finns det lite intressant att läsa om hur våran sjukvård hanterat mot andra länder
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Jo, men du sa att du bryr dig inte om strategin, det enda du bryr dig om är att det blir bra. Hur vet man i förväg vad resultatet blir när man nu öppnar upp samhällen runt om i Europa/EU? Det kanske leder till fler skadade och döda människor...?

Länken pratar om "What's going wrong in Sweden's care homes" det visste vi väl redan. Det är inte ett misslyckande för den övergripande strategin, men det är ett misslyckande för vårt sätt att skydda våra äldre som bor i äldreboenden, säger Tegnell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Hela pandemin verkar rätt långsam och fjantig, det är kanske klokt att ha en strategi som är anpassad till det. Den kan hålla på i två–tre år, ingen som vet.

Farhågan är väl att andra länder har ännu längre väg att gå än Sverige, eftersom de knappt har någon immunitet och bara skjuter problemet framför sig. Men man börjar nu öppna upp samhällen runt om i Europa/EU och de vill ha turister, återstår att se om det blir bra.

Fjantig? Har du någon som helst empati? över 4500 svenskar har hittills gått åt och du tycker det bara är fjantigt?
Att man tror men inte vet om det kommer en andra våg. Tänk om det istället inte kommer en andra våg. Då har man verkligen dragit en stor nitlott.

Dessutom är risken stor att man drar ut hela sociala distans tiden onödigt länge väldigt länge pga att man inte får bukt på smittan. Jag är rätt säker på att man i China fått återfall och att dom varnat för immunitet inte fungerar så bra. Men som sagt vi i Sverige vet ju bäst och det kommer aldrig att hända. Men det skulle i alla fall bara innebära att smittan kommer att snurra runt och Sverige stängs ut ännu mer.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Man har alltså intervjuat tre personer som är skeptiska mot hur vården fungerat.
Vi har över 40 tusen bekräftade fall. Det vore ju konstigt om ingen blev missnöjd liksom.
Sedan antyder man att i hela Storbritannien, Tyskland och Danmark, där har ingen blivit utan vård.
Man sätter inte in vilka åtgärder som helst för någon som inte kommer att överleva oavsett.
Det gäller även i andra länder.
Letar man lite så hittar man säkert någon enstaka (kom igen...) i Storbritannien, Tyskland eller Danmark som också är missnöjd med vården.

Hur många vill du att dom intervjua?

Här kan ni få en till länk att såga
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_ol...

Det som också känns lite skrämmande är att man nu gett grönt ljus för resande inom Sverige. Det känns som att bakslag är att vänta.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Varför behöva immunitet om smittan går att stoppa? Skada och döda mer människor? Immuniteten är inte självklar och inte heller hur länge den varar heller.

Här finns det lite intressant att läsa om hur våran sjukvård hanterat mot andra länder
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Huh? Hur ska man få stop på covid-19 om det inte är just immunitet som det handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Fjantig? Har du någon som helst empati? över 4500 svenskar har hittills gått åt och du tycker det bara är fjantigt?
Att man tror men inte vet om det kommer en andra våg. Tänk om det istället inte kommer en andra våg. Då har man verkligen dragit en stor nitlott.

Dessutom är risken stor att man drar ut hela sociala distans tiden onödigt länge väldigt länge pga att man inte får bukt på smittan. Jag är rätt säker på att man i China fått återfall och att dom varnat för immunitet inte fungerar så bra. Men som sagt vi i Sverige vet ju bäst och det kommer aldrig att hända. Men det skulle i alla fall bara innebära att smittan kommer att snurra runt och Sverige stängs ut ännu mer.

Det beror ju på vad man jämför med, en ninja-pandemi hade kanske kunnat döda halva befolkningar per vecka, vad vet jag. Men då hade det varit befogat med snabba panikåtgärder. Nu har det snart gått ett halvår och jag börjar bli trött på skiten och det verkar stora delar av världen också. Frågan är om öppnandet går snabbare än nedstängningen, det verkar i alla fall ganska bråttom och man vill ha turister.

Vad tycker du om att man nu öppnar upp samhällen runt om i Europa/EU och välkomnar turister? Är det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Hur många vill du att dom intervjua?

Jag konstaterar bara att jag inte blir så övertygad av att dom lyckats hitta tre personer som är kritiska.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av igelkotte:

Det som också känns lite skrämmande är att man nu gett grönt ljus för resande inom Sverige. Det känns som att bakslag är att vänta.

Nu när (nästan) alla tänkande vet hur eländig covid-19 kan bli ser jag framför mig att social distansering och försiktighet fortfarande kommer att anammas av den stora massan. Den största risken som jag ser det är föräldrar som släpar med sig småbarn överallt, knoddar som varken har eller ska ha kunskap om dödligheten de kan tänkas sprida. Vi vuxna kan iaf tvåla eller sprita oss utan uppmaning. Idag gör en harkling eller att snyta sig pga pollenallergi att folk tittar snett på en, iaf där jag bor, ute på "bystan".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Nu när (nästan) alla tänkande vet hur eländig covid-19 kan bli ser jag framför mig att social distansering och försiktighet fortfarande kommer att anammas av den stora massan. Den största risken som jag ser det är föräldrar som släpar med sig småbarn överallt, knoddar som varken har eller ska ha kunskap om dödligheten de kan tänkas sprida. Vi vuxna kan iaf tvåla eller sprita oss utan uppmaning. Idag gör en harkling eller att snyta sig pga pollenallergi att folk tittar snett på en, iaf där jag bor, ute på "bystan".

Stämmer här i stan också. Satt och snorade på bussen pga pollen och andra allergier och folk stirrade som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Elfel i pendeltågstrafiken igår (i sthlm), vilket innebar inställda avgångar, köbildning osv. Folkhav på perrongen och väl på tåget fick vissa stå i gångarna. Märkligt att dom inte tog upp det på nyheterna. Allt som stod att läsa var att SL rekommenderade alternativa färdvägar.

Nu fanns det väl ändå (viss) ersättningstrafik med buss samt vem/vad tvingar folk att ta en full avgång? SL har ju sin resegaranti, så bara ta en taxi och sen skicka fakturan till SL för de kostnader du haft.

Samt återigen, det råder ju fortfarande rekommendationen att om du inte behöver åka så åk inte.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu fanns det väl ändå (viss) ersättningstrafik med buss samt vem/vad tvingar folk att ta en full avgång? SL har ju sin resegaranti, så bara ta en taxi och sen skicka fakturan till SL för de kostnader du haft.

Samt återigen, det råder ju fortfarande rekommendationen att om du inte behöver åka så åk inte.

Dom satte inte in ersättningsbussar (i alla fall inte där och då), problemet pågick nästan hela dagen/ möjligtvis ersättningsbussar framåt kvällen vet ej. Förstår inte riktigt hur du menar -vad tvingar folk att ta en full avgång? I normala fall kan man ju vänta på nästa tåg men där och då var det kaos och har man väntat i över en timma på pendeltåg med destination x så är nog dom flesta rätt så sega, och att då vänta lika länge på nästa försenade tåg hjälper nog inte när det kommer till folkmassa. Det kom in ett tåg med destination x - detta togs ur bruk, det kom in ett tåg destination x - tåget åkte en station för att sedan också tas ur bruk osv. I mitt fall fanns det fanns en lång alternativ omväg men svårt att veta om man bör satsa på denna odyssé när SL inte själva vet. Pendeln går långt i båda riktningar, alla har inte råd att lägga ut till taxi.

Och det är ju en bra rekommendation, men jag gissar att de flesta som skulle med pendeln inte var ute på någon nöjes-sightseeing.

Permalänk
Medlem

Varför har vi inte en mask???!!!!

WHO ändrar riktlinjer om munskydd: bör användas i folkmassor
Tegnell: Passar inte svenska strategin

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-andrar-riktlinjer-om-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Huh? Hur ska man få stop på covid-19 om det inte är just immunitet som det handlar om?

En smitta kan knappast bara hoppa över automatiskt till en annan människa om alla försiktighetsåtgärder följs.
En bra början kanske vore om man skulle bli bättre på att lyssna på forskarna och inte strunta i WHOs rekommendationer. Om man lyssnar på vad Tegnell säger så gick han ut med att säga man "Vi borde ha satt in fler åtgärder från början", men också går han ut och säger nånting i stil med att nästa gång det sker något liknande kommer vi att köra på någonting mitt emellan vad vi gjort och vad andra länder gjort. Däremot säger han så mycket motsägelsefulla saker att man inte förstår vad han menar. Men det är som att Sverige måste köra en egen strategi också allting annat vore korkat.

Men som sagt nu när Sverige är kört i botten är det svårt att finna någon lösning. Folket är less och vaccin är nog snart ända utvägen. Visst många människor klarar viruset fint. Men återigen ska egot gå över människoliv?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag konstaterar bara att jag inte blir så övertygad av att dom lyckats hitta tre personer som är kritiska.

Jag tror knappast man bara skulle random intervjua och sen hitta på en berättelse att det ser ut så, någonstans finns det säkert också en viss sanning. Men man väljer själv vad man väljer att tro på.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

En smitta kan knappast bara hoppa över automatiskt till en annan människa om alla försiktighetsåtgärder följs.
En bra början kanske vore om man skulle bli bättre på att lyssna på forskarna och inte strunta i WHOs rekommendationer. Om man lyssnar på vad Tegnell säger så gick han ut med att säga man "Vi borde ha satt in fler åtgärder från början", men också går han ut och säger nånting i stil med att nästa gång det sker något liknande kommer vi att köra på någonting mitt emellan vad vi gjort och vad andra länder gjort. Däremot säger han så mycket motsägelsefulla saker att man inte förstår vad han menar. Men det är som att Sverige måste köra en egen strategi också allting annat vore korkat.

Men som sagt nu när Sverige är kört i botten är det svårt att finna någon lösning. Folket är less och vaccin är nog snart ända utvägen. Visst många människor klarar viruset fint. Men återigen ska egot gå över människoliv?

Nu har man börjat kolla lite mer på överdödlighet snarare än bara registrerade döda i Covid och då ligger vi (sannolikt) inte så dåligt som våra siffror har indikerat hittills. https://www.dn.se/nyheter/sverige/haltande-jamforelser-av-dod...

Samtidigt är artikeln ganska bristfällig då den mestadels tar upp hur många fler som har dött utan att sätta det i relation till vad som är det normala. I alla fall känns det allt viktigare att titta på just överdödlighet som ett mått på hur respektive strategier har fungerat. Dör fler i exempelvis hjärtsjukdomar för att vården är överbelastad så är ju det en indikation på en brist i strategin för det landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

En smitta kan knappast bara hoppa över automatiskt till en annan människa om alla försiktighetsåtgärder följs.
En bra början kanske vore om man skulle bli bättre på att lyssna på forskarna och inte strunta i WHOs rekommendationer. Om man lyssnar på vad Tegnell säger så gick han ut med att säga man "Vi borde ha satt in fler åtgärder från början", men också går han ut och säger nånting i stil med att nästa gång det sker något liknande kommer vi att köra på någonting mitt emellan vad vi gjort och vad andra länder gjort. Däremot säger han så mycket motsägelsefulla saker att man inte förstår vad han menar. Men det är som att Sverige måste köra en egen strategi också allting annat vore korkat.

Men som sagt nu när Sverige är kört i botten är det svårt att finna någon lösning. Folket är less och vaccin är nog snart ända utvägen. Visst många människor klarar viruset fint. Men återigen ska egot gå över människoliv?

Du är medveten om att vaccin är samma sak som immunitet?

Permalänk
Medlem

En sak man får tänka på med rapporteringen i Sverige är att alla dessa dödsfall kanske inte dött av covid 19. Det man vet är att dem dött med covid 19 smitta, men inte att covid 19 är orsaken till att dem dör.

Vad jag kan minnas av vad Tegnel sa på nån av pressträffarna är att inrapporterade dödsfall har haft covid 19 inom de senaste 30 dagar innan dem trillade av pinnen.

Så att jämföra med andra länders siffror är väldigt missvisande om det inte är äpplen mot äpplen som man jämför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du är medveten om att vaccin är samma sak som immunitet?

Det såg man under svininfluensan. Okända och möjligtvis allvarliga biverkningar.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Varför har vi inte en mask???!!!!

WHO ändrar riktlinjer om munskydd: bör användas i folkmassor
Tegnell: Passar inte svenska strategin

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-andrar-riktlinjer-om-m...

Det ser ju ganska fånigt ut med mask om inte annat. Svårt att höra vad folk säger. Men den officiella förklaringen är väl att kunskapsläget är tunt när det gäller masker. När man är sjuk ska man istället stanna hemma, det vet man har betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag tror knappast man bara skulle random intervjua och sen hitta på en berättelse att det ser ut så, någonstans finns det säkert också en viss sanning. Men man väljer själv vad man väljer att tro på.

Nej, något random är det ju knappast tal om. Man har uppenbarligen försökt skriva en kritisk artikel.
Vi är överens om att det säkerligen finns en och annan som är missnöjd. Jag ser bara inte att artikeln tillförde så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Varför har vi inte en mask???!!!!

WHO ändrar riktlinjer om munskydd: bör användas i folkmassor
Tegnell: Passar inte svenska strategin

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-andrar-riktlinjer-om-m...

Vet inte hur det är med dig, men jag har ingen mask för att jag inte köpt en mask. Om du är sugen på en mask, köp en mask.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det såg man under svininfluensan. Okända och möjligtvis allvarliga biverkningar.

Narkolepsin var en oväntad biverkning. Men det var ändå rätt få som fick den. Dom borde såklart ha fått veta om den risken.
På det stora hela så räddade vaccinet ändå liv, och även genomgångna infektioner kan ju ge komplikationer/men.

Permalänk
Medlem

En kommer en uppdatering av det senaste inlägget som visar antal döda med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Data har omväxlande presenterats som absolutvärden eller relativa värden per befolkningsmängd, med linjär eller logaritmisk y-axel, eller med startdatum kalenderdatum eller antal dagar efter tio dödsfall, eller, 1 per miljon. Det varierar. Derivator har i den här "undertråden" beräknats enligt ett tidigare inlägg,; inlägget 31 maj 2020 är det baserat på två veckor för att minska effekten från inrapporteringsdag(ar) i veckansamt att tidsserierna är längre. Antal döda per dag är beräknade från rådata, vilket också är förstaderivatan. "Antal döda per dag per dag", Andraderivatorna visar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln). För perspektiv på eftersläp se gärna Altmejds data. Det har varierat vilka av alla dessa kombinationer jag har har orkat ta med.

Det stör mig ganska mycket att jag inte redan för flera veckor sedan gjorde allt det här i R, just nu tar det emot. Jag har drabbats av covid-19, nej, inte själv, men av den samhälleliga effekten av den. Jag arbetar fortfarande, men har mer högtryck än någonsin, vilket beror på den här skiten. Därför saknar jag också lite ork, eller framförallt, tid, att fortsätta grotta ned mig.

Den stora nyheten, gafiskt är nog att vi närmar oss 100 dagar med dödsfall i Europa, så jag har lagt till 100 dagar på x-axeln. Vi ser här nu i dagens diagram att:

  • Bangladesh

  • Brasilien

  • Indien

  • Mexico

  • Pakistan

  • Ryssland

alla växer med enorm kraft just nu. Tillsammans står de för runt en tredjedel av jordens befolkning. Det som skett i USA var bara början. Förhoppningar om sommartider och torrt klimat man hörde i början känns ganska ödsliga.

Faktum är att kritik mot antal döda per capita lär hamna där också; kanske inte av de anledningar som jag tolkar att FHM angav häromdagen, då den jämförelsen snarast byggde på länder med någorlunda kapacitet.

Klicka på Visa innehåll för att se alla sex (6) diagram.

Dold text

EDIT: Jag glömde nämna att Israel har sett en andra våg, kanske.

Från t.ex. här och här just nu:

Kan det vara på väg med ny kraft?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag glömde nämna att Israel har sett en andra våg, kanske.

Från t.ex. här och här just nu:

https://i.imgur.com/iCThrVs.png

Kan det vara på väg med ny kraft?!

Ja. Eftersom dom inte haft så många fall finns ju ingen immunitet.
Jag skulle tippa att antalet nya dödsfall börjar öka igen i mitten av månaden eller så.
(Om det nu inte är så att man ökat testningen rätt radikalt senaste veckorna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Vet inte hur det är med dig, men jag har ingen mask för att jag inte köpt en mask. Om du är sugen på en mask, köp en mask.

Jag har en mask.
Men som asiat känner jag mig inte säker. Särskilt när du är en av få personer som bär masker
Om alla bär masker som Tyskland och Storbritannien, då är det inte så märkbart

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/%C3%B6kad-rasism-mot-...