Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om man får låna 2 miljoner var vid ensamhushåll så brukar det bli mer om man köper gemensamt. Det är ju dyrare att driva runt två hushåll än ett så era schablonkostnader blir lägre vilket möjliggör för högre lån.

Tack!

Tidigare så fanns det en tumregel som var 4,5*årslönen, finns det någon motsvarighet för 1 gemensamt hushåll med 2 personer? Eller är det att ansöka lånelöfte det snabbaste sättet?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: då jag var inne och hälsade på gamla kollegor sist så pratade vi om det lite. Har du städad ekonomi och vill ta amorteringsfritt för att göra annat med pengarna så var det väl go wild typ.
Banken tjänar på det och du tjänar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tack!

Tidigare så fanns det en tumregel som var 4,5*årslönen, finns det någon motsvarighet för 1 gemensamt hushåll med 2 personer? Eller är det att ansöka lånelöfte det snabbaste sättet?

4,5x årslön är vad bankerna får låna ut utan ökade amorteringskrav (1% extra amortering per år om man överskrider 4,5x), inte vad de skall/måste/bör låna ut. Om banken inte anser att du klarar ett lån på den summan står det dem fritt att neka dig.

4,5x-regeln gäller för både enpersons- och tvåpersonshushåll.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

4,5x årslön är vad bankerna får låna ut utan ökade amorteringskrav (1% extra amortering per år om man överskrider 4,5x), inte vad de skall/måste/bör låna ut. Om banken inte anser att du klarar ett lån på den summan står det dem fritt att neka dig.

4,5x-regeln gäller för både enpersons- och tvåpersonshushåll.

Jaha!? Det var som fasiken, jag trodde att det är endast detta som de får låna ut. Ska höra med banken i så fall, tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boten89:

Hur brukar banker se på tjänsledighet?

Jag och min sambo letar bostad. Vi har lånelöfte, kontantinsats och pengar för lagfart/pantbrev för att kunna köpa villa för 3.5mkr.
Min sambo har sökt utbildning till hösten och om hon kommer in samt väljer att påbörja den så kommer hon då vara tjänsledig från sitt jobb som lärare. Hon planerar att vikariera så mycket det går upp till maximalt fribelopp för att inte påverka studiebidrag samt ev. studielån.

Kommer banken räkna det som hon att har 0kr i inkomst och vi har samma lånekraft som om jag söker ensam eller kommer det faktum att hon är tjänstledig och vid "kris" kan vara tillbaka i arbete på 2 veckor hjälpa? Tänker även att vi binder räntan under studietiden på 3 år, för att vara på den säkra sidan.

För vår del var bankerna stenhårda, jag som fick bidrag från csn var student och hade 0 kronor i inkomst. Punkt slut. Även jag var tjänsteledig från en heltidstjänst samt hade en fast inkomst på några tusen per månad. De där tusenlapparna ansåg banken alltså att de var ickeexisterande p.g.a. att jag var student.

Jag trodde bankmannen var orimligt sträng så jag kontaktade förstås flera andra men fick exakt samma svar. Jag kommer inte ihåg vilka jag pratade med men det var väl i stort sett alla storbanker och kanske en eller två mindre aktörer. Det var visserligen en eller två banker som räknade med mina fåtalet tusenlappar men att jag var tjänsteledig från ett heltidsarbete som jag snabbt kunde komma tillbaka till brydde de sig inte om.

Vi löste det genom att jag sköt upp studerandet tills det vi hade hittat en bostad.

När jag var yngre och endast hade vikariat så skulle de göra om min hyresrätt till bostadsrätt och befintliga hyresrätt fick i vanlig ordning möjlighet att köpa den till ett mycket fint pris. Men eftersom jag inte hade fast tjänst, och var så ung hintades det om, fick jag inga lån. Då pratade jag med en kompis som hade egen firma och han ”anställde” mig på en fast tjänst. Banken brydde sig ju inte, de vill bara se ett papper och på sin höjd ringa arbetsgivaren och kolla att man inte ljuger. Vet inte om de är noggrannare idag dock.

Det är förstås bedrägeri (antar jag) men beroende på hur er situation ser ut så skulle det kunna fungera. Däremot måste man vara medvetna om att bankernas regler finns av en anledning, ofta en god sådan. Men när de nekade mig lån på 400.000 kronor för att köpa en lägenhet värd nästan det tredubbla, ja då tyckte unga jag att man utan dåligt samvete kunde tänja på gränserna lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boten89:

Hur brukar banker se på tjänsledighet?

Jag och min sambo letar bostad. Vi har lånelöfte, kontantinsats och pengar för lagfart/pantbrev för att kunna köpa villa för 3.5mkr.
Min sambo har sökt utbildning till hösten och om hon kommer in samt väljer att påbörja den så kommer hon då vara tjänsledig från sitt jobb som lärare. Hon planerar att vikariera så mycket det går upp till maximalt fribelopp för att inte påverka studiebidrag samt ev. studielån.

Kommer banken räkna det som hon att har 0kr i inkomst och vi har samma lånekraft som om jag söker ensam eller kommer det faktum att hon är tjänstledig och vid "kris" kan vara tillbaka i arbete på 2 veckor hjälpa? Tänker även att vi binder räntan under studietiden på 3 år, för att vara på den säkra sidan.

Det är nackdel för dig om ni berättar att att en av er kommer studera. Blir ju helt andra förutsättningar när. Man räknar på KALPen. Om ni VET att ni fixar lånet trots att en studerar så finns det inge anledningar berätta. Så fort lånet är beviljat så är det beviljat. Det är ögonblicksbilden av er ekonomi när lånet beviljas som räknas. Om vad som händer om 2 månader.

Permalänk

SBAB (m.fl) har ju något som kallas för handpenningslån, https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/ansoka_om_bo...

Hur funkar det med sådana lån, är det så att när man skriver under bostadskontraktet så för banken över alla pengar (från dem, till den som tar emot pengarna) och sen får man ett lån mot banken som man måste betala av inom kort? Räntan är på 2% (antar att det är över hela löptiden?).

Kan man ta ett sådant lån och vänta sex månader (vilket är max. löptid) med att betala av det? Eller är det olagligt på något sätt att nyttja det som ett vanligt privatlån? T.ex. för att renovera eller liknande (måste påpeka att jag enbart har planer att renovera om det faktiskt är vettigt och värdehöjande, jag är ingen nöjesrenoverare!), som ju annars kräver att jag tar ett betydligt dyrare privatlån eller låser 100-200 kkr i bostaden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna att köpa en nyproduktions lägenhet.
Eftersom företaget som bygger och säljer lägenheterna har sagt att dom ska stå för hela 2021s avgifter till föreningen och köpa alla lägenheter som inte blir sålda senast 6månader efter inflyttningsdatum och betala avgiften tills dess dom få blir sålda.
Ska prata med bankmannen på måndag, min ekonomi står stabilt, chef på it-företag och corona har inte slagit oss någon nämnvärt.
Jag själv kommer lägga undan avgiften jag skulle ha betalt varje månad till föreningen 2021 och ta utav det nästkommande år när man ska betala, frågan är, hur tror ni bankmannen ser på att ansöka om amorteringsfrihet sålänge som det går, för att ta dom pengar till "kassan" där jag lägger föreningsavgiften för att ha det som buffert/betala förening till?
Går in med ca 1/3 av bostadesvärde direkt vid köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

hur tror ni bankmannen ser på att ansöka om amorteringsfrihet sålänge som det går, för att ta dom pengar till "kassan" där jag lägger föreningsavgiften för att ha det som buffert/betala förening till?

Har du inte trasslig ekonomi är det i princip auto-godkänt nu.
Två kompisar ansökte nyligen, bara ett klick i internetbanken och godkänna med bank-id.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du inte trasslig ekonomi är det i princip auto-godkänt nu.
Två kompisar ansökte nyligen, bara ett klick i internetbanken och godkänna med bank-id.

Tänkte på hur banken skulle det så på det före lån är taget, eller borde man vänta, köra en månad och ansöka sen?
Kanske ser konstigt ut att fråga om amorteringsfritt före man har tagit själva lånet tänkte jag när man sitter där och diskuterar med banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Eftersom företaget som bygger och säljer lägenheterna har sagt att dom ska stå för hela 2021s avgifter till föreningen och köpa alla lägenheter som inte blir sålda senast 6månader efter inflyttningsdatum och betala avgiften tills dess dom få blir sålda.
Ska prata med bankmannen på måndag, min ekonomi står stabilt, chef på it-företag och corona har inte slagit oss någon nämnvärt.
Jag själv kommer lägga undan avgiften jag skulle ha betalt varje månad till föreningen 2021 och ta utav det nästkommande år när man ska betala, frågan är, hur tror ni bankmannen ser på att ansöka om amorteringsfrihet sålänge som det går, för att ta dom pengar till "kassan" där jag lägger föreningsavgiften för att ha det som buffert/betala förening till?

Generell varningsflagg på nyproduktion. Kolla noga på den ekonomiska planen.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Tänkte på hur banken skulle det så på det före lån är taget, eller borde man vänta, köra en månad och ansöka sen?
Kanske ser konstigt ut att fråga om amorteringsfritt före man har tagit själva lånet tänkte jag när man sitter där och diskuterar med banken.

Vet inte, men bakåt i tiden var det ju inga problem att prata amorteringsfritt före man tog lån.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Är du säker på att det inte är föreningen som blir belastade för de ”avgiftsfria” månaderna?

Permalänk
Medlem

Har haft väldigt stabila inkomster senaste 10 åren. Både som anställd och egenföretagare (AB) Med rätt så stadig och bra omsättning.

Senaste 3,5 åren var jag dock anställd på annat företag därav var omsättningen i mitt AB inte så hög.

Har dock sen 2020-01 påbörjat uppdrag via mitt AB igen med långtgående kontrakt och Corona har inte påverkat min situation överhuvudtaget. Väldigt stabila intäkter. Möjlighet till en rimlig lön inklusive utdelning på det är inga bekymmer om jag vill det.

Hur ser banken på denna typ av situation. Någon med erfarenhet?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är du säker på att det inte är föreningen som blir belastade för de ”avgiftsfria” månaderna?

Ja, det står skrivet att det är företaget som bygger lägenheterna som står för kostnaden och inte föreningen.
Hade föreningen tagit smällen så hade köpet inte varit aktuellt, för stor belastning mot föreningen då i ett alldeles för tidigt skede

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Ja, det står skrivet att det är företaget som bygger lägenheterna som står för kostnaden och inte föreningen.
Hade föreningen tagit smällen så hade köpet inte varit aktuellt, för stor belastning mot föreningen då i ett alldeles för tidigt skede

Den absolut största belastningen, den man bör vara väldigt rädd för, är om (när) räntan återigen stiger. Skuldsättningen i nyproduktion är oftast skyhög. Tror dom flesta missar att man får förenings lån i knät också, tyvärr..

Personligen tycker jag att det ser illa ut i dom flesta nya föreningar jag har tittat på. Men som sagt ha stenkoll och förstå föreningens ekonomi innan köp, ett måste!

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Den absolut största belastningen, den man bör vara väldigt rädd för, är om (när) räntan återigen stiger. Skuldsättningen i nyproduktion är oftast skyhög. Tror dom flesta missar att man får förenings lån i knät också, tyvärr..

Personligen tycker jag att det ser illa ut i dom flesta nya föreningar jag har tittat på. Men som sagt ha stenkoll och förstå föreningens ekonomi innan köp, ett måste!

Köpte lägenhet för några år sedan och tyckte redan då att det var märkligt att föreningars skuldsättning inte var inprisad i marknaden, och så verkar det fortsatt vara. Det är inte så svårt att räkna på hur mycket en utlåningsränta på säg 4% (inte helt orimligt, även om det kanske inte är så sannolikt i närtid) skulle återspeglas på månadsavgiften för en bostadsrättsinnehavare (i flertal föreningar talar vi dubbel avgift, inte sällan högre än så), men ändå finns inte denna risk inprisad utan nyproduktion tenderar att säljas till premie. Man ska komma ihåg att föreningar ofta har sina lån låsta i 3/5/10 år så det kan ju ta lite tid innan det reflekteras i avgiften, men efter en längre tid med högre ränta så skulle detta återspeglas i avgifterna utan tvekan och då kommer nyproduktion tappa i värde relativt till äldre lägenheter.

Däremot tror jag inte på en högre ränta än runt 4-5% någonsin om skuldsättningen är på dagens nivåer. Inte i en bailout-ekonomi där man hellre devalverar valutan än att tillåta en krasch.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Hur påverkas kreditvärdighet om man ur strategiskt perspektiv vill nyttja amorteringsfriheten som infördes pga corona?

Jag vill nyttja detta tills dess att det tar slut och hitta investeringar för pengarna. Samtidigt behöver jag ta ett lån för att byta bil då alla inte har så mycket pengar i madrassen 😝

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Väger KALP-kalkylen tyngre än regeln 4,5 x årsinkomst? Enligt kalkylen så skulle vi klara flera miljoner mer vid 6% ränta än vad regeln 4,5 x årsinkomst tillåter. Vad gäller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Väger KALP-kalkylen tyngre än regeln 4,5 x årsinkomst? Enligt kalkylen så skulle vi klara flera miljoner mer vid 6% ränta än vad regeln 4,5 x årsinkomst tillåter. Vad gäller då?

Du kan låna mer än 4,5*årsinkomst, men amorteringen blir 1%-enhet högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Köpte lägenhet för några år sedan och tyckte redan då att det var märkligt att föreningars skuldsättning inte var inprisad i marknaden, och så verkar det fortsatt vara. Det är inte så svårt att räkna på hur mycket en utlåningsränta på säg 4% (inte helt orimligt, även om det kanske inte är så sannolikt i närtid) skulle återspeglas på månadsavgiften för en bostadsrättsinnehavare (i flertal föreningar talar vi dubbel avgift, inte sällan högre än så), men ändå finns inte denna risk inprisad utan nyproduktion tenderar att säljas till premie. Man ska komma ihåg att föreningar ofta har sina lån låsta i 3/5/10 år så det kan ju ta lite tid innan det reflekteras i avgiften, men efter en längre tid med högre ränta så skulle detta återspeglas i avgifterna utan tvekan och då kommer nyproduktion tappa i värde relativt till äldre lägenheter.

Däremot tror jag inte på en högre ränta än runt 4-5% någonsin om skuldsättningen är på dagens nivåer. Inte i en bailout-ekonomi där man hellre devalverar valutan än att tillåta en krasch.

Är väl samma sak när man köper en bostad med tomträtt där priset bör vara några hundra tusen billigare eller en ensteg tätad trä fasad där priset bör vara minst 1 miljon billigare än samma bostad men med en bra fasad då det bara en tidsfråga innan fasad börjar mögla.

De flesta köpare är dåliga att hålla koll på gömda kostnader och fel.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det är bara KALP-kalkylen som betyder något, det finns ingen regel som säger att man bara får låna 4,5 x årsinkomst. Regeln säger att över 4,5 x årsinkomst skall man amortera 1% extra per år och måste då ha utrymme för det i sin KALP. Sen kan ju banker ha regler för hur stora lån de ger ut totalt utan att det går upp till kreditkommittén.

Permalänk
Medlem

En fråga om Lån.
Jag jobbar heltid, min sambo är heltidsföräldraledig och blev uppsagd rätt nyligen och uppsägningstiden på 5mån börjar gälla när hon återgår till arbetet i aug 2021 så jobbar hon till januari 2022 och efter det så får hon akassa om inte hon hittar något nytt jobb. Hur räknar banken då räknas hon som arbetslös utan inkomst då? Just nu första året så tar hon inte ut särskilt många dagar i dagersättning för att spara dagar till viktigare saker som lov, stängda dagis, skolavslutningar osv. Eller bör jag ta lånet helt på mig? Hur ska vi tänka?

Permalänk
Skrivet av MakubeX:

Det finns risk att byggaren/bostadsutvecklaren konkar och då står du där med lång näsa ändå.

Permalänk
Medlem

Hur tänker bankerna kring äldre människor? Sambons mamma som är eller fyller 67 i år skulle vilja bli av med sin hyresrätt som har nästan 8 000kr i hyra och köpa ett lite mindre hus för 1,5-2 miljoner kronor. Vill sätta in upp till 500 000kr ur egen ficka, gärna mindre så det finns lite kvar och får då en belåningsgrad på mellan 66% och 75%. Vi anar dock att det är strul för att framtida inkomst kommer att minska men budgeten vi satte i helgen antyder att det största problemet är om hon bor kvar i nuvarande lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hur tänker bankerna kring äldre människor? Sambons mamma som är eller fyller 67 i år skulle vilja bli av med sin hyresrätt som har nästan 8 000kr i hyra och köpa ett lite mindre hus för 1,5-2 miljoner kronor. Vill sätta in upp till 500 000kr ur egen ficka, gärna mindre så det finns lite kvar och får då en belåningsgrad på mellan 66% och 75%. Vi anar dock att det är strul för att framtida inkomst kommer att minska men budgeten vi satte i helgen antyder att det största problemet är om hon bor kvar i nuvarande lägenhet.

När man är på ålderns höst så kanske det är klokast att flytta in i hyresrätt. Eftersom man kanske inte på egen hand kan ta hand om när pannan går sönder eller klippa gräset varje vecka. Särskilt när man är singel och/eller börjar närma sig åttio och över.

Visst har man säkert snälla släktingar. Men så ska man komma ihåg att dessa släktingar också har egna liv och oförutsägbarheter kan hända, ex den som brukade hjälpa den äldre mest kanske måste flytta till ny stad pga jobb eller kärlek.

Finns säkert solskenshistorier med folk som närmar sig 90sträcket och ändå har ett pedantskött hus och tomt

Kanske inte svarar på din fråga exakt. Men ville ge ett perspektiv ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är extremt svårt för pensionärer att få nya eller utökade lån.
Och det har med att amorteringen blir för ”aggressiv” för KALPen. Kalkylatorerna på storbankernas hemsidor beräknar på en avbetalning runt 50-år.
Tänk er att ta amorteringen från kalkylatorerna och multiplicera med 3x för att få ett hum om kravet baken kommer ha. Klarar hon det med då?

Det säkraste är att prata med banken då alla har olika livssituationer och olika fastigheter ger olika säkerhet för banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

När man är på ålderns höst så kanske det är klokast att flytta in i hyresrätt. Eftersom man kanske inte på egen hand kan ta hand om när pannan går sönder eller klippa gräset varje vecka. Särskilt när man är singel och/eller börjar närma sig åttio och över.

Visst har man säkert snälla släktingar. Men så ska man komma ihåg att dessa släktingar också har egna liv och oförutsägbarheter kan hända, ex den som brukade hjälpa den äldre mest kanske måste flytta till ny stad pga jobb eller kärlek.

Finns säkert solskenshistorier med folk som närmar sig 90sträcket och ändå har ett pedantskött hus och tomt

Kanske inte svarar på din fråga exakt. Men ville ge ett perspektiv ändå.

Visst är det så, finns många perspektiv att tänka på. Dock är väl jag av åsikt att har man energin och möjligheten så ta den - vad som sker om tio eller 20 år kanske är något man ska ta där och då. Kanske bara är jag men allt för många verkar så inställda på framtiden istället för att leva mer i nuet.

Tittar jag på den här personens fall så är bedömningen att hyran kommer stiga upp mot 10 000kr de närmsta åren medan boendekostnaden för en äganderätt ligger närmre 3-4 000kr i månaden exklusive amorteringar och eget sparande. Går hyran upp och inkomsten ned så ser jag det som att det blir svårare att behålla en sådan hyresrätt och hon kanske istället hamnar på ett äldreboende. Rent ekonomiskt ser jag en äganderätt som lättare att hantera rent ekonomiskt men som du säger tillkommer förstås tiden som man måste lägga ned. Helt klart en intressant avvägning att göra.

Skrivet av Fextreme_fa:

Det är extremt svårt för pensionärer att få nya eller utökade lån.
Och det har med att amorteringen blir för ”aggressiv” för KALPen. Kalkylatorerna på storbankernas hemsidor beräknar på en avbetalning runt 50-år.
Tänk er att ta amorteringen från kalkylatorerna och multiplicera med 3x för att få ett hum om kravet baken kommer ha. Klarar hon det med då?

Det säkraste är att prata med banken då alla har olika livssituationer och olika fastigheter ger olika säkerhet för banken.

Ja det är noterat - rent ekonomiskt skulle det väl gå att klara en betydligt högre amorteringstakt. Frågan är nog snarare om hon förstår varför. Jag har tagit fram ett antal ekonomiska mallar för henne att titta på som visar vad hon behöver se för att ta sig an en diskussion med banken. Det som blir svårt att argumentera för är just åldern och att banken inte vill sitta på en massa fastigheter. Om nu drömboendet skulle dyka upp så har jag och sambon diskuterat att gå in med eget kapital också för att bistå om banken skulle ha någon form av åldersnojja. Det tråkiga med den här tanten är att hon är så mycket av en medgångsmänniska. Går det bra då går det verkligen bra. I det här fallet förstår hon att hon är sent ute och letar således upp varenda anledning som finns för att hon ska misslyckas, det vill säga alla anledningar förutom att direkt kontakta banken. Samtidigt sitter hon på Hemnet och skickar länkar på fina objekt i rätt storlek och i rätt prisklass och jag tycker att bilden av vad hon har råd med stämmer väl överens med vad hon vill ha. Så det är synd (och lite slitsamt) men man får göra vad man kan.

Permalänk
Medlem

@Kakann
Hej!

Sitter nu och snart buda på ett hus för 3 miljoner
Vi har pengar till lönelöfte + lagfart och pantbrev.

Vi pratade med Swedbank och de kunde preliminärt saga en ränta låst under 5år på ca 1,72%
ska kolla upp med mer banker. Men min fråga är hur mycket kan man pressa räntan.

Vad har ni för ränta och hur länge har ni låst den.

Tack för svar

Mvh Andreas

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk

@deV666: Vi kör Skandia med 1.37 på 3 år

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>