Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Det absolut sämsta man kan göra är att dela upp sina lån i olika löptider i tron att man risksprider. Banken kommer utnyttja det å det grövsta o kräma ur varenda extra % dom kan och du kan inte flytta dina lån förrän alla lån ligger på obundet

Jag håller med att en uppdelning av lånen med olika bindningstider verkar dumt. Däremot utgår du från att man måste byta bank under bindningstiden, men kan inte pga det. Jag skulle vilja säga att anledningarna till att binda lånen är att du

  1. vet att du kommer bo kvar under hela bindningstiden, men om du tvunget vill flytta tar du med dig lånet till nästa objekt

  2. vill säkerställa dina fasta månadskostnader under en längre period

  3. tror på en ränteuppgång, mer eller mindre, och vill mitigera den risken

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Jag håller med att en uppdelning av lånen med olika bindningstider verkar dumt. Däremot utgår du från att man måste byta bank under bindningstiden, men kan inte pga det. Jag skulle vilja säga att anledningarna till att binda lånen är att du

  1. vet att du kommer bo kvar under hela bindningstiden, men om du tvunget vill flytta tar du med dig lånet till nästa objekt

  2. vill säkerställa dina fasta månadskostnader under en längre period

  3. tror på en ränteuppgång, mer eller mindre, och vill mitigera den risken

Jag utgår från att banken efter första omgången med utgånget lån kommer vilja förbättra sin nettomarginal - och då då är du låst pga dina olika bindningstider : banken har övertaget och det är det bästa dom vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Jag utgår från att banken efter första omgången med utgånget lån kommer vilja förbättra sin nettomarginal - och då då är du låst pga dina olika bindningstider : banken har övertaget och det är det bästa dom vet

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Det absolut sämsta man kan göra är att dela upp sina lån i olika löptider i tron att man risksprider. Banken kommer utnyttja det å det grövsta o kräma ur varenda extra % dom kan och du kan inte flytta dina lån förrän alla lån ligger på obundet

Jag har dålig koll ska jag erkänna men vad hindrar dig från att flytta den/de delar av lånet som ej är bundet ifall de vill höja räntorna. Såvitt jag vet kan man ha bolånet fördelat på olika banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har dålig koll ska jag erkänna men vad hindrar dig från att flytta den/de delar av lånet som ej är bundet ifall de vill höja räntorna. Såvitt jag vet kan man ha bolånet fördelat på olika banker.

Gjorde en googling.
https://www.svd.se/bolanekunder-stoppas-fran-bankbyte

Så du kan bli fastlåst. Vilket bör sänka din förhandlingsmöjlighet enormt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har dålig koll ska jag erkänna men vad hindrar dig från att flytta den/de delar av lånet som ej är bundet ifall de vill höja räntorna. Såvitt jag vet kan man ha bolånet fördelat på olika banker.

Finns en FÖRSTA pant , vilken är den banken vill åt = först i kön vid utmätning av panten på t.ex en fastighet . Inte många som är villiga att ta en skvätt på pantbrev nr 2 o 3 etc
Har själv gjort misstaget men inte en gång till

Permalänk
Medlem

Hej Bullen.

(Hoppas frågan är rätt forum)

Mitt nuvarande förhållande håller på att ta slut och vi behöver gå över till det praktiska.
Vi har en lägenhet ihop idag, hon står på hela lånet själv då jag studerade när den köptes.
Idag har hon fortfarande lånet själva och vi diskuterade att jag skulle gå med i lånet.

Frågan:
Är det bättre jag går med i lånet nu innan vi ska sälja?
Eller är det en bättre jag står utanför om jag ska köpa ?

(Vi måste sälja pga:
Jag har för låg lön för att köpa loss henne, hon har för lite kontanter för att köpa ut mig).

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Hej Bullen.

(Hoppas frågan är rätt forum)

Mitt nuvarande förhållande håller på att ta slut och vi behöver gå över till det praktiska.
Vi har en lägenhet ihop idag, hon står på hela lånet själv då jag studerade när den köptes.
Idag har hon fortfarande lånet själva och vi diskuterade att jag skulle gå med i lånet.

Frågan:
Är det bättre jag går med i lånet nu innan vi ska sälja?
Eller är det en bättre jag står utanför om jag ska köpa ?

(Vi måste sälja pga:
Jag har för låg lön för att köpa loss henne, hon har för lite kontanter för att köpa ut mig).

Grundregeln är att om bostaden köptes för gemensamt bruk och ni inte har skrivit något samboavtal så delas bostaden 50/50 oavsett om du har betalat en krona eller inte. Frågan är varför du ska kliva in i lånet nu. Det bästa för dig är att bostaden säljs och ni skiljs åt som vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Grundregeln är att om bostaden köptes för gemensamt bruk och ni inte har skrivit något samboavtal så delas bostaden 50/50 oavsett om du har betalat en krona eller inte. Frågan är varför du ska kliva in i lånet nu. Det bästa för dig är att bostaden säljs och ni skiljs åt som vänner.

För mig som inte har koll så låter det där väldigt konstigt. Det borde ju rimligtvis vara den som står på lånet som äger bostaden? Om vi utgår från att samma person även stod för kontantinsatsen.

Om man delat på kontantinsatsen och/eller lånet så får man helt enkelt räkna ut hur många procent av bostaden man stått för vid inköp och sedan ta lika många procent vid försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För mig som inte har koll så låter det där väldigt konstigt. Det borde ju rimligtvis vara den som står på lånet som äger bostaden? Om vi utgår från att samma person även stod för kontantinsatsen.

Om man delat på kontantinsatsen och/eller lånet så får man helt enkelt räkna ut hur många procent av bostaden man stått för vid inköp och sedan ta lika många procent vid försäljning.

Det är dock inte så sambolagen fungerar. Om man har köpt bostaden för gemensamt bruk och har varit sambos under en längre tid så har bägge parterna rätt till lägenheten oavsett vem som har köpt det. Detta löser man normalt genom att skriva ett samboavtal så att det inte blir några överraskningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är dock inte så sambolagen fungerar. Om man har köpt bostaden för gemensamt bruk och har varit sambos under en längre tid så har bägge parterna rätt till lägenheten oavsett vem som har köpt det. Detta löser man normalt genom att skriva ett samboavtal så att det inte blir några överraskningar.

Det lät så absurt att jag var tvungen att kolla upp det och det stämmer ta mig fan. Att man delar på allt gemensamt lösöre var jag medveten om men att ett hus där man ensam står på lånen skulle anses vara gemensam egendom är konstigt.

Aja, inga problem vi behöver dras med i alla fall, puh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det lät så absurt att jag var tvungen att kolla upp det och det stämmer ta mig fan. Att man delar på allt gemensamt lösöre var jag medveten om men att ett hus där man ensam står på lånen skulle anses vara gemensam egendom är konstigt.

Aja, inga problem vi behöver dras med i alla fall, puh.

Lånen räknas som en skuld vid bodelning och kommer därför med även om bara den ena parten står som låntagare. Det kan ställa till det ordentligt vid gemensamt köp om tex den ena parten lånar till sin del av kostnaden medan den andre tar sparpengar. Utan samboavtal kan det bli så att låntagaren får en stor del av de ihopsparade pengarna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Det lät så absurt att jag var tvungen att kolla upp det och det stämmer ta mig fan. Att man delar på allt gemensamt lösöre var jag medveten om men att ett hus där man ensam står på lånen skulle anses vara gemensam egendom är konstigt.

Aja, inga problem vi behöver dras med i alla fall, puh.

Jag brukar förklara för mina vänner att det fungerar så och alla tror att jag har noll koll. Har en fd chef som förlorade flera 100-tusen pga av detta. Detta gäller även hyresrätter, även om ni använder en persons kötid så har båda rätt till lyan, även om man inte står på kontraktet. Om man inte kommer överrens så hjälper Hyresnämnden med avgörandet.

Permalänk

Jag och min flickvän (/sambo/trolovade/osv.) tänkte köpa en lägenhet, och just det där med samboavtal verkar det definitivt som vi behöver skriva på, eftersom våra andelar till kontantinsatsen är väldigt olika.

Vad är ett vettigt sätt att hantera "återbetalning"/inköp i en lägenhet? Såväl när det gäller kontantinsats och långsiktigt amorterande.

Exempel: Bostad värd 3.33 mkr. Lån på 2.833 mkr. Kontantinsats 500 tkr. Jag bidrar med 450 tkr, min partner med 50 tkr.

* Köper vi den helt gemensamt och vi splittar upp får hon över 1.5 mkr. Det tycker båda låter fel, så det vill vi inte göra.
* Jag kan köpa lägenheten själv, och "låna" hennes kontantinsats under bordet, och jag betalar sedan tillbaka dem (oklart hur). Vi skriver samboavtal på att jag är 100% ägare. Jag står för amorteringen och hon för avgift och delar av räntan. Känns O-K men långsiktigt är det dåligt för henne, och pengar-under-bordet-delen känns lite tveksam
* Bäst hade kanske varit att vi äger andelar av lägenheten och lånet helt proportioneligt med vår kontantinsats. Dvs. jag står för 450/500 = 90% kontantinsatsen och jag får därför 90% av bostaden, 90% av lånet (2.55 mkr) och vid separation får jag 90% av säljpriset. Hon står för motsv. 10% av allt och får därför motsv. 10% av allt. Problemet här är att min partner inte har någon långvarig fast inkomst för stunden (då hon studerar!) och därför inte kommer få ett lån alls.
* Mellan-lösning, som jag tror känns bäst: Jag står för hela lånet, men min partner får 50 tkr/3.33mkr = 1.5% av lägenheten, så skiljer vi oss och säljer lägenheten (för exakt samma pris för att göra räknandet enkelt) så får hon tillbaka sin kontantinsats. Kan vi göra så här? Tanken är sedan att vi betalar ränta+amortering+bostadsavgift proportioneligt mot våra löner. Antar att vi behöver skriva ett samboavtal som säger det här också. Däremot är det en risk att bostadsrättsföreningen inte låter någon vara med om man har en så låg andel...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Random-person:

Jag och min flickvän (/sambo/trolovade/osv.) tänkte köpa en lägenhet, och just det där med samboavtal verkar det definitivt som vi behöver skriva på, eftersom våra andelar till kontantinsatsen är väldigt olika.

Vad är ett vettigt sätt att hantera "återbetalning"/inköp i en lägenhet? Såväl när det gäller kontantinsats och långsiktigt amorterande.

Exempel: Bostad värd 3.33 mkr. Lån på 2.833 mkr. Kontantinsats 500 tkr. Jag bidrar med 450 tkr, min partner med 50 tkr.

* Köper vi den helt gemensamt och vi splittar upp får hon över 50%

* Bäst hade kanske varit att vi äger andelar av lägenheten och lånet helt proportioneligt med vår kontantinsats. Dvs. jag står för 450/500 = 90% kontantinsatsen och jag får därför 90% av bostaden, 90% av lånet (2.55 mkr) och vid separation får jag 90% av säljpriset. Hon står för motsv. 10% av allt och får därför motsv. 10% av allt.

* Mellan-lösning, som jag tror känns bäst: Jag står för hela lånet, men min partner får 50 tkr/3.33mkr = 1.5% av lägenheten,

Jag tycker väl egentligen att samtliga fall låter rätt tråkiga och orättvisa. Själv hade jag gjort följande:
Räkna bort era insatser från beloppet, dessa får ni tillbaka.
Sedan splittar ni det som är kvar i enlighet med vad ni har betalat för boendet.

Är det som så att ni köper bostad för 3 350' (lätt att räkna) med 450'+50' i insats och säljer för 4 000':
Du får insats 450'
Hon får insats 50'
Kvar är 3 500'

Säg då att du har stått för 80% av kostnaderna (amortering, ränta etc).
Då får du 80% av resterande värde.

Ska du ha 98.5% ägande så får du väl stå för alla amorteringar och hela räntan. Hon bör stå för "hyra"? Vilket troligen inte är hur ni tänkte leva?

Detta är nog dock främst ett subjektivt tyckande från min sida. Er situation är säkert unik och inte alls med samma perspektiv som jag har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Enklaste vore väl helt enkelt om ni äger 50% var och skriver ett skuldebrev där hon är skyldig dig 200 tkr? Går ni då isär får du tillbaka dina pengar du la in från början.

Kan hon inte låna alls så får du väl göra motsatsen, ta hela lånet och skriva skuldebrev på den delen av kontantinsats hon står för. Sen kan hon köpa in sig när hon har jobb som möjliggör lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Enklaste vore väl helt enkelt om ni äger 50% var och skriver ett skuldebrev där hon är skyldig dig 200 tkr? Går ni då isär får du tillbaka dina pengar du la in från början.

Kan hon inte låna alls så får du väl göra motsatsen, ta hela lånet och skriva skuldebrev på den delen av kontantinsats hon står för. Sen kan hon köpa in sig när hon har jobb som möjliggör lån?

Ungefär så här gjorde jag och exet. Jag ägde tomten vi byggde på och vi gjorde ett "passivt" skuldebrev på halva värdet av den. När vi sen gick isär räknade vi av det på summan jag löste ut henne med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Enklaste vore väl helt enkelt om ni äger 50% var och skriver ett skuldebrev där hon är skyldig dig 200 tkr? Går ni då isär får du tillbaka dina pengar du la in från början.

Kan hon inte låna alls så får du väl göra motsatsen, ta hela lånet och skriva skuldebrev på den delen av kontantinsats hon står för. Sen kan hon köpa in sig när hon har jobb som möjliggör lån?

Det där tycker jag låter som en bra lösning!

Dvs.

* Hon skickar över sin del av kontantinsatsen till mig
* Jag köper lägenheten och är 100% ägare och tar 100% av lånet
* Vi skriver ett skuldebrev om att jag är skyldig henne kontantinsatspengarna (så vid separation köper jag ut hennes del över en period av några månader, jag klarar av att betala månadskostnaden för bostaden själv utan större problem)
* Så fort hon fått ett jobb (och därmed kan börja låna pengar) så flyttar vi om ägandeskapet och lånet, så att vid en separation och försäljning skulle vi efter avbetalning avbetalning av våra lån få tillbaka kontantinsatsen. Den här låneflytten kvitterar även ut skuldebrevet.
* Vi skriver ett samboavtal där min flickvän frånsäger sig att ta halva lägenheten vid separation (lösören inte inräknade, de splittar vi på jämt som lagen säger).
* Över tiden så amorterar vi 50/50. Avgift och ränta betalar vi så att totala bostadskostnaden blir proportioneligt mot inkomst (fast lite övervikt mot den med högst inkomst - vi vill utjämna lite så vi kan ha en mer jämlik livsstil).

Jag är helt på att många tycker vi är bajsnödiga men de rättsstrider min flickväns föräldrar varit med om vill ingen av oss återupprepa! Hellre några dagars bajsnödighet än potentiellt decennier av ekonomiskt bråk.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Det där tycker jag låter som en bra lösning!

Dvs.

* Hon skickar över sin del av kontantinsatsen till mig
* Jag köper lägenheten och är 100% ägare och tar 100% av lånet
* Vi skriver ett skuldebrev om att jag är skyldig henne kontantinsatspengarna (så vid separation köper jag ut hennes del över en period av några månader, jag klarar av att betala månadskostnaden för bostaden själv utan större problem)
* Så fort hon fått ett jobb (och därmed kan börja låna pengar) så flyttar vi om ägandeskapet och lånet, så att vid en separation och försäljning skulle vi efter avbetalning avbetalning av våra lån få tillbaka kontantinsatsen. Den här låneflytten kvitterar även ut skuldebrevet.
* Vi skriver ett samboavtal där min flickvän frånsäger sig att ta halva lägenheten vid separation (lösören inte inräknade, de splittar vi på jämt som lagen säger).
* Över tiden så amorterar vi 50/50. Avgift och ränta betalar vi så att totala bostadskostnaden blir proportioneligt mot inkomst (fast lite övervikt mot den med högst inkomst - vi vill utjämna lite så vi kan ha en mer jämlik livsstil).

Jag är helt på att många tycker vi är bajsnödiga men de rättsstrider min flickväns föräldrar varit med om vill ingen av oss återupprepa! Hellre några dagars bajsnödighet än potentiellt decennier av ekonomiskt bråk.

Jag föredrar @Aktsu första förslag, dvs att ni äger halva vardera och hon skriver skuldebrev till dig.

Det är bra att vara förutseende och planera för det värsta och jag vet inte hur ert förhållande är eller er historia. Det är inte meningen att vara okänslig eller elak. Med det sagt tycker att jag att det är märkligt att inte vilja gå in som jämlikar i en sådan affär. Om du vill att ni ska leva tillsammans, bo tillsammans, skapa ett hem tillsammans som båda trivs i, känner ansvar för etc så skulle jag rekommendera att ni försöker att lösa det så att erat ägande blir jämlikt. Till exempel med ett skuldebrev eller att hon lånar pengarna till halva kontantinsatsen privat.

EDIT: ändrade första delen av inlägget då jag läste slarvigt först.

Permalänk

Vi har ca 1,2 miljoner i lån kvar på kåken.
Vi amorterar idag ca 1000 kr mer än vi behöver.
Vi har en del över och kan idag välja att amortera mer, eller spara mer.
Vilket är bäst?
Finns en del kommande renoveringsbehov

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag föredrar @Aktsu första förslag, dvs att ni äger halva vardera och hon skriver skuldebrev till dig.

+1 på det här. Men, och det är ett stort men, ta hjälp av en jurist att skriva ett korrekt samboavtal och skuldebrev. Ett vanligt skuldebrev utan samboavtal kommer nämligen att räknas med i en bodelning och den som lånat ut pengarna kan i stort sett glömma att få tillbaka dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Vi har ca 1,2 miljoner i lån kvar på kåken.
Vi amorterar idag ca 1000 kr mer än vi behöver.
Vi har en del över och kan idag välja att amortera mer, eller spara mer.
Vilket är bäst?
Finns en del kommande renoveringsbehov

Vad är belåningsgraden?
Sparande som långsiktigt (aktier / aktiefonder) eller sparkonto?

Är oavsett ingen lätt fråga då det viktigaste är att man känner sig trygg med belåningsgraden. Aktier ger generellt betydligt bättre avkastning är att amortera (samt ger hedge mot kronraset), men har ni ett kommande behov inom 3-5 år så bör ni avsätta pengar där stora svängningar inte är att vänta, dvs något sparkonto, alternativt om ni kan amortera mer och sedan belåna villan för behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Vi har ca 1,2 miljoner i lån kvar på kåken.
Vi amorterar idag ca 1000 kr mer än vi behöver.
Vi har en del över och kan idag välja att amortera mer, eller spara mer.
Vilket är bäst?
Finns en del kommande renoveringsbehov

Svårt att svara på.

Har ni ett rejält buffertkonto med garanterade pengar som kan nås på någon bankdag eller två? Om inte så är det erat första steg.

Jag är lite gammalmodig av mig och tycker det är skönt att betala av lånen lite snabbare än vad man behöver men samtidigt så har man ju historiskt sett tjänat mer genom att fondspara. Om jag hade ett gäng extra tusenlappar över varje månad (utöver allt normalt sparande) så hade jag nog lagt hälften på amortering och hälften på börsen.

Permalänk
Skrivet av twk:

Jag föredrar @Aktsu första förslag, dvs att ni äger halva vardera och hon skriver skuldebrev till dig.

Det är bra att vara förutseende och planera för det värsta och jag vet inte hur ert förhållande är eller er historia. Det är inte meningen att vara okänslig eller elak. Med det sagt tycker att jag att det är märkligt att inte vilja gå in som jämlikar i en sådan affär. Om du vill att ni ska leva tillsammans, bo tillsammans, skapa ett hem tillsammans som båda trivs i, känner ansvar för etc så skulle jag rekommendera att ni försöker att lösa det så att erat ägande blir jämlikt. Till exempel med ett skuldebrev eller att hon lånar pengarna till halva kontantinsatsen privat.

EDIT: ändrade första delen av inlägget då jag läste slarvigt först.

Jag förstår inte riktigt. Menar du såhär: lånet är 100% på mig (tills hon också kan få ett lån), men ägandet är 50-50, med skuldbrev som innebär att vid försäljning ska först skuldbrevet lösas ut innan resterande pengar betalas ut till oss? Satt så att vid försäljning (antag säljpris=köppris) får vi tillbaka det vi stoppat in?

50-50-ägande plus skuldbrev (hon är skyldig mig pengar motsv. min kontantinsats - (inköpsspris - lån)/2 ) är identiskt med att jag äger 100% med ett skuldbrev för kontantinsatsen givet säljvärde=köpvärde, men då säljvärde!=köpvärde delar vi lika på vinsten/förlusten istället för att jag tar allt i båda riktningar, right? Det låter rimligt. Vi delar risken men inte totala summan pengar mellan oss.

Vi är i högsta grad jämlikar, men vid en split tycker vi båda att det hade varit jättekonstigt om den ena personen gick iväg med mycket mer pengar än den andra. Förstår inte alls hur folk kan tycka något annat. Vi vill leva jämställt, med samma villkor för båda parterna, inte efterapa något gammaldags korrektionssystem som är till för att slippa skicka kvinnan i förhållandet till fattighemmet...

Som jag snuddade vid tidigare så har hennes föräldrar bråkat i över 20 år om ekonomin efter att de skiljde sig i slutet av 90-talet, mycket pga. djupt sammansvetsad ekonomi och oklara regler. Vi vill båda verkligen inte hamna i samma situation!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Jag förstår inte riktigt. Menar du såhär: lånet är 100% på mig, men ägandet är 50-50, med skuldbrev som innebär att vid försäljning ska först skuldbrevet lösas ut innan resterande pengar betalas ut till oss? Satt så att vid försäljning (antag säljpris=köppris) får vi tillbaka det vi stoppat in?

50-50-ägande plus skuldbrev (med "pengar går till mig") är identiskt med att jag äger 100% med ett skuldbrev för kontantinsatsen givet säljvärde=köpvärde, men då säljvärde!=köpvärde delar vi lika på vinsten/förlusten istället för att jag tar allt i båda riktningar, right? Det låter rimligt. Vi delar risken men inte totala summan pengar mellan oss.

Vi är i högsta grad jämlikar, men vid en split tycker vi båda att det hade varit jättekonstigt om den ena personen gick iväg med mycket mer pengar än den andra. Förstår inte alls hur folk kan tycka något annat. Vi vill leva jämställt, med samma villkor för båda parterna, inte efterapa något gammaldags korrektionssystem som är till för att slippa skicka kvinnan i förhållandet till fattighemmet...

Som jag snuddade vid tidigare så har hennes föräldrar bråkat i över 20 år om ekonomin efter att de skiljde sig i slutet av 90-talet, mycket pga. djupt sammansvetsad ekonomi och oklara regler. Vi vill båda verkligen inte hamna i samma situation!

Det bästa är att prata med en jurist så att allt blir rätt. Det går att göra så att båda äger 50% men att en står på lånet, och att det ändå delas rättvist vid eventuell separation. Lite mer info här: https://juridiktillalla.se/fraga/2019-01-18-kopa-hus-tillsamm...

Permalänk
Skrivet av twk:

Det bästa är att prata med en jurist så att allt blir rätt. Det går att göra så att båda äger 50% men att en står på lånet, och att det ändå delas rättvist vid eventuell separation. Lite mer info här: https://juridiktillalla.se/fraga/2019-01-18-kopa-hus-tillsamm...

Ja, det var tanken, men vi vill ha lite koll på saken först innan vi betalar tvåtusen i timmen till en jurist
Målet är att skriva ett utkast själva (med exempel osv.) och sedan försöka hitta en vettig jurist och be honom/henne att skriva om det så det ser bra ut.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Ja, det var tanken, men vi vill ha lite koll på saken först innan vi betalar tvåtusen i timmen till en jurist
Målet är att skriva ett utkast själva (med exempel osv.) och sedan försöka hitta en vettig jurist och be honom/henne att skriva om det så det ser bra ut.

Krångla inte till det. Ett sånt här avtal är vardagsmat för en vanlig familjejurist, de har färdiga mallar där de bara behöver ändra namn och personnummer. Kommer ni med en massa egna påhitt och utkast blir det bara mer jobb för dem och dyrare för er.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Random-person:

Jag förstår inte riktigt. Menar du såhär: lånet är 100% på mig (tills hon också kan få ett lån), men ägandet är 50-50, med skuldbrev som innebär att vid försäljning ska först skuldbrevet lösas ut innan resterande pengar betalas ut till oss? Satt så att vid försäljning (antag säljpris=köppris) får vi tillbaka det vi stoppat in?

50-50-ägande plus skuldbrev (hon är skyldig mig pengar motsv. min kontantinsats - (inköpsspris - lån)/2 ) är identiskt med att jag äger 100% med ett skuldbrev för kontantinsatsen givet säljvärde=köpvärde, men då säljvärde!=köpvärde delar vi lika på vinsten/förlusten istället för att jag tar allt i båda riktningar, right? Det låter rimligt. Vi delar risken men inte totala summan pengar mellan oss.

Vi är i högsta grad jämlikar, men vid en split tycker vi båda att det hade varit jättekonstigt om den ena personen gick iväg med mycket mer pengar än den andra. Förstår inte alls hur folk kan tycka något annat. Vi vill leva jämställt, med samma villkor för båda parterna, inte efterapa något gammaldags korrektionssystem som är till för att slippa skicka kvinnan i förhållandet till fattighemmet...

Som jag snuddade vid tidigare så har hennes föräldrar bråkat i över 20 år om ekonomin efter att de skiljde sig i slutet av 90-talet, mycket pga. djupt sammansvetsad ekonomi och oklara regler. Vi vill båda verkligen inte hamna i samma situation!

Jag och min sambo hade turen att kunna gå in lika mycket när vi köpte vårt radhus. Hade tankar om att gå in med mer, men blev avrådd. Går man in 50/50 så har man rätt till lika mycket av vinsten/förlusten. Problematiken är hur man mäter jämlikheten. Frågan är om kontantinsatsen skall vara ett "värde" som ska generera värde i proportion vid en framtida försäljning. Det bästa för KALP-en är att hon inte äger något alls. Går inte alls in med kontantinsatsen, utan "flyttar" in en månad efter att du har köpt lyan. Eftersom hon inte har en stadigvarande inkomst så kommer hon vara en belastning för KALPen (Kvar att leva på -kalkylen). Sen förändras ju allt om ni en dag får barn. Det hände för mig. Hur kompenserar du 9-månaders bärande av barn? Eller ojämnt delning av föräldraledigheten, vabbandet. Ditt resonemang påminner väldigt mycket hur jag tänkte före vi fick barn. Mitt och ditt existerar inte samma sätt. Tanken är ju ändå att ungen ska få allt en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

50-50-ägande plus skuldbrev (hon är skyldig mig pengar motsv. min kontantinsats - (inköpsspris - lån)/2 ) är identiskt med att jag äger 100% med ett skuldbrev för kontantinsatsen givet säljvärde=köpvärde, men då säljvärde!=köpvärde delar vi lika på vinsten/förlusten istället för att jag tar allt i båda riktningar, right? Det låter rimligt. Vi delar risken men inte totala summan pengar mellan oss.

Ja. Plus att ifall du skall stå på 100% blir det meck att räkna ut vad hon skall betala i månaden och hur det skall påverka ägandeskapet. Har ni 50/50 ägande betalar ni 50/50 av alla kostnader...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Jag och min sambo hade turen att kunna gå in lika mycket när vi köpte vårt radhus. Hade tankar om att gå in med mer, men blev avrådd. Går man in 50/50 så har man rätt till lika mycket av vinsten/förlusten. Problematiken är hur man mäter jämlikheten. Frågan är om kontantinsatsen skall vara ett "värde" som ska generera värde i proportion vid en framtida försäljning. Det bästa för KALP-en är att hon inte äger något alls. Går inte alls in med kontantinsatsen, utan "flyttar" in en månad efter att du har köpt lyan. Eftersom hon inte har en stadigvarande inkomst så kommer hon vara en belastning för KALPen (Kvar att leva på -kalkylen). Sen förändras ju allt om ni en dag får barn. Det hände för mig. Hur kompenserar du 9-månaders bärande av barn? Eller ojämnt delning av föräldraledigheten, vabbandet. Ditt resonemang påminner väldigt mycket hur jag tänkte före vi fick barn. Mitt och ditt existerar inte samma sätt. Tanken är ju ändå att ungen ska få allt en dag.

Men skulle bostadsrättsföreningen godkänna att någon med 0% ägarskap bor i lägenheten i åratal?

Du har helt rätt att barn såklart komplicerar ytterligare - rätt-ska-vara-rätt-tänket kommer nog erroderas över tiden. Sen vet jag inte riktigt det där med att ungarna ska få allt... jag hoppas inte att jag tappar mitt skarpa ogillande för att det finns folk med rika föräldrar som får allt serverat för sig bara för att jag får barn som (till slut?) har rika föräldrar. Mina barn lär inte vara de som är mest behövande av min och min partners pengar. (Sen är ju inte jag och min partner heller de som är i mest behov av våra pengar... men helt konsekvent kan man ju inte vara hela tiden )

Skrivet av Triffid:

Ja. Plus att ifall du skall stå på 100% blir det meck att räkna ut vad hon skall betala i månaden och hur det skall påverka ägandeskapet. Har ni 50/50 ägande betalar ni 50/50 av alla kostnader...

Nja, så enkelt är det ju inte. Har ena jobb och den andra inte så är det ju nödvändigt att ena parten betalar allt. Och då våra jobb inte lär ha samma lön (under de närmaste 5-10 åren åtminstone) så blir det till att den person som har högre lön betalar mer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!