halv/nybyggd dator hänger sig helt random.

Permalänk
Medlem

halv/nybyggd dator hänger sig helt random.

Köpte på mig ett AMD paket innehållande
Ryzen 3300x
B450 Tomahawk Max
Ballistix 16GB (BL2K8G36C16U4B) 3600MHz CL16

Det som är kvar från förra datorn är
SSD1: 850 evo (windows)
SSD2: WD blå
Grafikkrot: 1080ti+Kraken X41 (kopplad till moderkortets interna USB)
Nätagg: Corsair RM750X V2

Det som händer är att rätt som det är så fryser allt till. Det börjar med liter små lagg någon sekund innan, kollar man stream så är det mer märkbart när den är på väg att frysa till helt.

Oftast så hänger sig datorn när jag är borta några minuter och datorn "idlar" å jag kommer tillbaka å sätter mig så ser jag att allt är låst. Musen kan jag röra runt, kan dock inte öppna något.

- Det jag har testat:
Nyinstallation 3ggr windows 10 2004
Uppdaterat BIOS
Uppdaterat AMD AGESA 1.0.0.5
AMD Chipset från MSI samt AMDs sida
Memtest86 utan problem
XMP2 profil samt utan någon profil
Låsta kärnor samt standard både via Ryzen master samt BIOS
Testat olika energilägen
Samt diverse CPU/GPU benchmarks för att belasta utan problem.

Något jag däremot har märkt av är att när jag kopplar upp mig med mina inear bluetooth mot BTdongeln så verkar den frysa ännu oftare vilket får mig att tro det är något som strular med USB portarna i datorn? Har även en G Pro Wireless kopplad till USB men det kanske är för långsökt?

Kan heller inte skicka tillbaka på ångerrätt då jag har bråkat med detta i 2 veckor, att skicka in på reklamation å bli utan delar i veckor är jag inte så sugen på heller.

Permalänk
Medlem

Kör inte AMD DOCP istället för XMP?
Testa att ställ ner hastigheten på ramen till 2933MHz istället.
Jag kör dock på den första generationens Ryzen och där var i stort sett alla mina bekymmer med
ram och bios versioner.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Heter AXMP eller liknande på MSI kortet. Har testat med och utan denna inställning.. utan så kör den i 2666MHz

En kompis (bor inte i samma stad) har exakt samma minnen och moderkort och kör med 3600 CPU istället utan några som helst problem.

Permalänk

Måste kraken vara inkopplad på usb?

Visa signatur

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define C Mini•
•Swift PG248Q•Custum Keebs•HSK Wireless•RIG 700HD•
•Xperia 5•WF-1000XM3•Switch•

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Hmm, bra fråga. Jag har gått efter installations guiden. Antar att pumpen får ström den vägen samt så får man så man kan styra pump och fläktar via NZXT CAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Det som händer är att rätt som det är så fryser allt till. Det börjar med liter små lagg någon sekund innan, kollar man stream så är det mer märkbart när den är på väg att frysa till helt.

Oftast så hänger sig datorn när jag är borta några minuter och datorn "idlar" å jag kommer tillbaka å sätter mig så ser jag att allt är låst. Musen kan jag röra runt, kan dock inte öppna något.

- Det jag har testat:
Nyinstallation 3ggr windows 10 2004
Uppdaterat BIOS
Uppdaterat AMD AGESA 1.0.0.5
AMD Chipset från MSI samt AMDs sida
Memtest86 utan problem
XMP2 profil samt utan någon profil
Låsta kärnor samt standard både via Ryzen master samt BIOS
Testat olika energilägen
Samt diverse CPU/GPU benchmarks för att belasta utan problem.

Något jag däremot har märkt av är att när jag kopplar upp mig med mina inear bluetooth mot BTdongeln så verkar den frysa ännu oftare vilket får mig att tro det är något som strular med USB portarna i datorn? Har även en G Pro Wireless kopplad till USB men det kanske är för långsökt?

Kan heller inte skicka tillbaka på ångerrätt då jag har bråkat med detta i 2 veckor, att skicka in på reklamation å bli utan delar i veckor är jag inte så sugen på heller.

Som @StuntmanMike: påpekat, måste kraken vara inkopplad på USB? Är det inte separat strömförsörjning till denna via CPU-FAN-kontakten på moderkortet? USB-biten är väl bara för RGB-styrning?

När du får detta "fryslagg", låter det som någon USB-enhet kopplas ur/in?
Att datorn "hänger sig" när den "idlar", låter som att något som inte får gå i strömsparläge, gör det.

Du kan prova att i inställningar för "Energialternativ?" (win-tangent+r (kör) -> " powercfg.cpl " -> enter) ändra iställning till "Hög Prestanda (High Performance)" och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Som @StuntmanMike: påpekat, måste kraken vara inkopplad på USB? Är det inte separat strömförsörjning till denna via CPU-FAN-kontakten på moderkortet? USB-biten är väl bara för RGB-styrning?

Ska kolla hur det är med detta. Återkommer.

Skrivet av Viita:

När du får detta "fryslagg", låter det som någon USB-enhet kopplas ur/in?
Att datorn "hänger sig" när den "idlar", låter som att något som inte får gå i strömsparläge, gör det.

Nej, den kan hänga sig när man jobbar aktivt med datorn med. Men oftast är det när jag lämnar datorn och kommer tillbaka som jag har märkt att den har hängt sig.

Skrivet av Viita:

Du kan prova att i inställningar för "Energialternativ?" (win-tangent+r (kör) -> " powercfg.cpl " -> enter) ändra iställning till "Hög Prestanda (High Performance)" och se om det hjälper.

Har testat alla lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Ska kolla hur det är med detta. Återkommer.

Nej, den kan hänga sig när man jobbar aktivt med datorn med. Men oftast är det när jag lämnar datorn och kommer tillbaka som jag har märkt att den har hängt sig.

Har testat alla lägen

Låt aktivtetshanteraren (ctrl+shift+esc) ligga öppen i bakgrunden med fliken "Prestanda" vara öppen.
Efter att du haft ett typiskt "fryslagg", kontrollera i aktivitetshanteraren om det är något, CPU/Minne/Disk (enhet)/etc, som verkar har väldigt hög aktivetet.

Det är inte ovanligt att USB-enheter orsakar just "fryslagg" när de "kopplas ur och in", ofta pga av en dålig kabel.

Du bör även kolla upp CPU:ns temperatur.
HWiNFO
HWMonitor

HWiNFO ska vara lite bättre, då den listar betydligt fler parametrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Låt aktivtetshanteraren (ctrl+shift+esc) ligga öppen i bakgrunden med fliken "Prestanda" vara öppen.
Efter att du haft ett typiskt "fryslagg", kontrollera i aktivitetshanteraren om det är något, CPU/Minne/Disk (enhet)/etc, som verkar har väldigt hög aktivetet.

Har testat det med aktivitetshanteraren. Alla processer ligger på 0% etc dock visar CPU är högt belastad typ 80-90%

Skrivet av Viita:

Du bör även kolla upp CPU:ns temperatur.
HWiNFO
HWMonitor

HWiNFO ska vara lite bättre, då den listar betydligt fler parametrar.

Temps är bra, ligger mellan 33-45c idle och 63c load i ChinebenchR20

Permalänk
Medlem

Något jag har märkt idag efter att ha rört om bland USB å kopplat in dem på andra uttag är att jag har haft fler frysningar idag, även när jag jobbar med datorn. T.ex när jag försöker svara här så har datorn bara fryst till flera gånger.

Permalänk
Medlem

@ToirRisker:
Det var mer denna flik jag tänkte på (bild), då har man överblick om CPU:n verkar spika, eller någon av hårddiskarna.

Om du gå in under fliken "Detaljer?", så har du i det nedre vänsta hörnet någonting i stil med "Visa alla processer", denna vill du klicka fram, sedan kan du sortera på CPU-användning och se vad som drar mest, ignorera såklart "Systemets Vänteprocess".
Om det inte är något här som ligger högt, så bör det vara något annat.

Eftersom du säger att du upplever mer störningar efter att du möblerat om bland USB.
Vad har du för ljud? Via moderkortet eller USB-headset,(även USB-ljudenhet räknas in här)?
Om det är USB-headset, koppla ur detta och se om "frys-laggen" försvinner.
Om det är USB-headset och "frys-laggen" försvinner, så är det kabelbrott i kabeln till ditt USB-headset, vilket även förklarar varför du inte hör att en USB-enhet kopplas ur och in. Är det kabelbrott, du har tillgång till lödverktyg och är händig, så kan du laga detta, annars får du nog titta efter ett nytt eller om möjligt en ersättningskabel.

Permalänk
Medlem

du har provat byta minnen? många moderkort är kinkiga på den punkten.. försökte flytta min ddr4 stickor från min gamla burk till nya, gick inte.. datorn gjorde random reboots å hängde sig, fick köpa nya , kollade vilka minnen som moderkortet var kompatibla med och köpte.

Permalänk
Medlem

@Viita: Kör via moderkortets ljudkort. Har dock testat via mina in-ears via BT dongel till USB i fronten och då verkar problemen va mer frekventa. Men öven utan dessa har jag samma problem. T.ex hela dagen idag har jag kört med moderkortets ljudkort och plockat bort BT-dongeln.

Permalänk
Medlem

@cooldfs: Minnena ska fungera med detta moderkort. Kompisen har samma moderkort+minnen

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur chassits front usb kabel från moderkortet. Hade ett chassi för några år sedan med en trasig kabel eller trasig front usb kontakt där jag har för mig att jag hade liknande symptom, men det var ett tags edan så minns inte exakt... Däremot funkade hårdvaran som den skulle när jag kopplade ur front usb så kan vara värt ett försök.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@Viita: Kör via moderkortets ljudkort. Har dock testat via mina in-ears via BT dongel till USB i fronten och då verkar problemen va mer frekventa. Men öven utan dessa har jag samma problem. T.ex hela dagen idag har jag kört med moderkortets ljudkort och plockat bort BT-dongeln.

Har du en 4pin eller en 8pin inkopplad i 8pin-kontakten till CPU?
Hur är dina minnen monterade? I slot DIMMA2 och DIMMB2?

Om du har 8pin i 8pins-kontakten till CPU, samt har Minnen i DIMMA2 och DIMMB2, så kan du prova att köra med bara ett minne, i antingen DIMMA2 eller DIMMB2.
Om det fungerar bra med bara ett minne, prova stoppa i ett minne till på samma kanal.
Om det fortfarande fungerar bra, prova att flytta tillbaka ett minne till den andra kanalen.
Strular det igen? Mest troligt fel på antingen moderkort eller CPU.

Om detta inte har någon inverkan så kan det vara ett drivrutinsproblem.
Det är inte alltid som Windows installarer varken rätt eller de bästa drivrutinerna för en enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du en 4pin eller en 8pin inkopplad i 8pin-kontakten till CPU?

8

Skrivet av Viita:

Hur är dina minnen monterade? I slot DIMMA2 och DIMMB2?

Stämmer

Har testat olika variationer med minnena

Skrivet av Viita:

Om detta inte har någon inverkan så kan det vara ett drivrutinsproblem.
Det är inte alltid som Windows installarer varken rätt eller de bästa drivrutinerna för en enhet.

Ja så är det nog.. jag föredrar nog dock om det vore hårdvarurelaterat. Avskyr att felsöka drivrutiner som strular.

Något jag har tänkt på är att varje gång detta har hänt så har jag haft Chrome igång. Googlade runt å hitta detta, han beskriver sitt problem precis som jag har. Kommer testa Brave och Edge i ett par dagar och se hur det visar sig. Dock är ju båda baserade på Chromium så då kanske det inte spelar någon roll om man byter till dessa?

https://support.google.com/chrome/thread/33112956?hl=en

Permalänk
Medlem

Helt ärligt låter det som mjukvaruproblem för min del. Har haft liknande saker i olika omgångar och oftast handlar det om bakgrundsprocesser och tjänster som spökar, till exempel genom att låsa en hårddisk genom massa slumpartade skriv och läs operationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Har även en G Pro Wireless kopplad till USB men det kanske är för långsökt?

Detta är intressant. Jag har själv en Logitech G700s, också en trådlös historia. Jag upplever själv småproblem ibland när musen är ansluten till laddkabeln, jag har dock löst detta genom att ha laddkabeln kopplad till en usb-hub på skärmen som ej är ansluten till datorn, för strömförsörjning.
Prova koppla ur laddkabeln när den inte används.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering. Byta webbläsare hjälpte inte. Däremot testade jag stänga av maskinvaruacceleration och sedan dess har det inte strulat.

Är det drivrutinerna till grafikkortet då som strular? Samma grafikkort med samma drivrutiner fungerade felfritt med Intel prylarna jag hade tidigare.

Permalänk
Medlem

Hittade följande tråd: https://old.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/d24d5l/b450_toma... vilket är lite av vad jag misstänkte.

Prova att i UEFI/BIOS ändra PCIe Gen3 till Gen2, se om problemet försvinner.
Det trådskaparen i denna tråd gjorde för att lösa sitt problem och kunna köra PCIe i Gen3, var att nedgradera UEFI/BIOS till v30, dock har det ju kommit några UEFI/BIOS-versioner sedan dess...

Permalänk
Medlem

@Viita: Alright ska ta en titt på det, tack. Dock en BIOS som är ett år gammalt, kommer den ha stöd för 3300x cpun?

Såg att dem släppte en Beta BIOS för 3 dagar sedan. Vågar man använda sådant?

Permalänk
Medlem

@ToirRisker:
Om du vill bekräfta att problemet är relaterat till PCIe-Gen3, så gå bara in i UEFI/BIOS och ställ om den till Gen2.
Trådskaparen på reddit, hade även denne ett GTX 1080.
Försvinner dina problem, så är du iallafall problemet på spåren. Då kan du titta på UEFI/BIOS-uppdatering/nedgradering som steg 2.

Permalänk
Medlem

@Viita: Har nu ändrat. Återkommer.

Vad förlorar jag på att köra i Gen 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@Viita: Har nu ändrat. Återkommer.

Vad förlorar jag på att köra i Gen 2?

Tekniskt sett: Halva bandbredden, I praktiken så beror det på vad du har för komponenter och vad ditt faktiskta krav är.
Tittar man på videon så verkar det inte göra speciellt mycket. I videoklippet är upplösningen 1440p, men det är klart, sitter du och kör 4k så kanske Gen3 är nödvändigt.

( https://www.youtube.com/watch?v=z61bzOdlbp8 )

Permalänk
Medlem

@Viita: fryser med gen2 också...

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med nvidias nya drivrutiner datorn frös Hela tiden med eller utan belastning tog bort den och installerade en gammal drivrutin, nu har inte datorn hängt sig sen dess och det är några veckor sedan. ett långskott kanske för dig men värt att testa?

Permalänk
Medlem

@Pinos: Vilken gick du tillbaka till? Jag har testat gå tillbaka till 445.87, kanske måste gå ännu längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@Viita: fryser med gen2 också...

Då vet du att detta inte är ett problem. Då är det bara ställa tillbaka till Gen3, då vet du även att ändra bios mest troligt inte kommer hjälpa.

Hittade dock en annan intressant tråd på reddit. https://old.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/eh3g9j/issues_us...

Lösningen för denna var att ta bort drivrutinerna för SATA-kontrollern, vilket leder fram till frågan, vart kommer alla dina drivrutiner ifrån?
Samtliga utom grafikdrivrutiner från Microsoft?
Finns det enheter i Enhetshanteraren som saknar drivrutiner?
Vad är inställningen för SATA-portarna i UEFI/BIOS?
Som inlägget ovan rekommenderar, prova äldre nvidia-drivrutiner, men det kan även vara drivrutiner för andra komponenter såsom SATA/USB, etc.

*Denna fråga kan vara viktigare än kommentarerna ovan:
Ytterliggare en sak som precis slog mig. VAD har du för anslutning mellan Grafikkort och Monitor? DP kabel? Har du möjlighet att ansluta en HDMI-kabel istället bara för att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Då vet du att detta inte är ett problem. Då är det bara ställa tillbaka till Gen3, då vet du även att ändra bios mest troligt inte kommer hjälpa.

Hittade dock en annan intressant tråd på reddit. https://old.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/eh3g9j/issues_us...

Lösningen för denna var att ta bort drivrutinerna för SATA-kontrollern, vilket leder fram till frågan, vart kommer alla dina drivrutiner ifrån?
Samtliga utom grafikdrivrutiner från Microsoft?

Graifkkort från nvidia
AMD chipset testat både från MSI å AMD.
resten från MSI.

Skrivet av Viita:

Finns det enheter i Enhetshanteraren som saknar drivrutiner?

Nej

Skrivet av Viita:

Vad är inställningen för SATA-portarna i UEFI/BIOS?

uhhm... ingen aning, standard? Har inte ändrat något där

Skrivet av Viita:

Som inlägget ovan rekommenderar, prova äldre nvidia-drivrutiner, men det kan även vara drivrutiner för andra komponenter såsom SATA/USB, etc.

Ska testa äldre.

Skrivet av Viita:

*Denna fråga kan vara viktigare än kommentarerna ovan:
Ytterliggare en sak som precis slog mig. VAD har du för anslutning mellan Grafikkort och Monitor? DP kabel? Har du möjlighet att ansluta en HDMI-kabel istället bara för att prova?

Ja DP, ska försöka rota fram HDMI kabel.