Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Hedersmedlem

Vad behöver jag för Ubiquiti-prylar?

Hej!

Nu börjar jag tröttna på Wifi-situationen här hemma och det är dags att byta ut den gamla Asus-routern och kasta mina repeaters. Jag har beslutat mig för att dra kabel hela vägen genom lägenheten även om detta kommer bli ett helvete (två 25 cm tjocka tegelväggar som det ska igenom bland annat). Därtill har jag beslutat mig för att investera i prylar från Ubiquiti. Jag har en väldigt avlång lägenhet med tjocka väggar, så planen är att köpa en Dream Machine och två accesspunkter. Men det är här mina kunskaper börjar tryta.

Skull följande funka? Det jag är mest osäker på är det här med PoE och "PoE passthrough". Det finns ju en massa olika varianter på PoE tydligen (24V, 48V, 802.3af etc). Jag fattar inte riktigt vad som medföljer vad och funkar med vad.

Finns det kanske billigare alternativ än de där UniFI 8-ports switcharna med PoE passthrough? Anledningen till att jag har en switch även i slutet på "slingan" är att det står ett par stationära datorer där som jag kan koppla in i Switchen och göra mig av med den gamla Netgear-switchen jag har där idag.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Du kan inte använda PoE-injektorn som följer med AP AC Lite till PoE pass through med en US-8 eftersom den är 24V passiv PoE.

Unifi Switch US-8 kan bara drivas med 48V PoE (aktiv eller passiv).

Se denna artikel: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/236215747-UniFi-Powerin...

Om du ska använda de grejerna så får du istället driva switcharna med medföljande nätaggregat och sedan sätta injektorn mellan switch och AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du kan inte använda PoE-injektorn som följer med AP AC Lite eftersom den är 24V passiv PoE.

Är det fortfarande korrekt? Vet att nyare AC Lite har stöd för vanlig PoE nu, men är osäker på om den kör både och och att medföljande injektorn är passiv ändå. Skulle tro att båda delarna är riktiga dock.

Dock är det ju möjligt att den medföljande injektorn inte orkar driva både switch och AP.

Permalänk
Jacob Fanboy

Om du inte har kravet för en managerad switch på den i slutet så skulle jag skaffat en US-8-60W och satt där du målat in första switchen ~25 meter från Unifi Dream Machine. Då slipper du PoE injectors till båda AP, dra två stycken ~20 meter kablar en med PoE som går till AC Lite #2 och en utan PoE som smackar in i en billig gigabit switch som dina stationära kan använda sig av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kamouflage:

Är det fortfarande korrekt? Vet att nyare AC Lite har stöd för vanlig PoE nu, men är osäker på om den kör både och och att medföljande injektorn är passiv ändå. Skulle tro att båda delarna är riktiga dock.

Dock är det ju möjligt att den medföljande injektorn inte orkar driva både switch och AP.

Den nya revisionen av UAP-AC-LITE kan ta antingen 24V passiv in, eller "vanlig PoE" (802.3af). Den kan inte ta in 48V passiv PoE.

US-8 kan bara leverera 48V passiv PoE ut.

Game over :-/

Om du ändå försöker mata in 48V passiv till en UAP-AC-LITE finns en överhängande risk att du förstör accesspunkten. (Även om man tycker att det borde varit rätt enkelt för Ubiquiti att stödja detta när de ändå stödjer 48V via 802.3af...)

Permalänk
Hedersmedlem

Gör så här istället.

Istället för 2 switchar och 2 injektorer behöver du då bara en switch. Du slipper switchen i mellanutrymmet. Du slipper PoE-injektorer helt, all PoE levereras istället från switchen där du har dina två PC:s. Och du har en switch där du har dina datorer också.

Det kostar 20 meter extra i kabel, men det är det väl värt om du kan skippa en switch?

Enda du missar med denna setup är att du inte längre har någon switch i mitten, men om detta inte behövs ändå gör det väl inget?

Tillägg: Dra gärna med CAT6A istället för CAT6. 45 meter CAT6 är lite gränsfall om du vill köra 10GBASE-T i framtiden. Det kan funka upp till 55 meter på CAT6 om du har tur, men ska du ändå dra kabel är det lika bra att göra rätt från början och köra CAT6A i den installationen.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för uttömmande svar! Problemet är att kabeldragning är allt annat än enkelt i min lägenhet, så jag är inte så sugen på att dra två kablar den sista sträckan, även om det skulle innebära att jag slipper en switch.

Det tråkiga med switchen i mitten är ju att jag egentligen bara behöver den för att kunna sätta en accesspunkt "mitt på tråden" så att säga. Hade det funnits en 3 portars switch med en PoE ut så hade det varit optimalt. Platsen där jag tänkte placera det här är dessutom lite speciell, så jag vill ha det så snyggt och elegant som möjligt. Jag har också bara ett ledigt uttag för ström och vill helst inte ha någon grenkontakt.

Kan ni tänka er några andra alternativ för att lösa detta på? Man kan inte använda en sån här kanske?

https://www.ui.com/unifi-switching/unifi-switch-flex/

Och sätta en PoE injector mellan Dream Machine och den här?

Permalänk
Hedersmedlem

Men när jag tänker efter så kanske det inte är så omöjligt att dra två kablar den sista sträckan trots allt. Det skulle sannolikt betyda att jag får lägga dem i kabelkanal dock. Jag får leta runt och se om det finns en kanal som inte är allt för ful.

Permalänk
Hedersmedlem

Unifi Switch Flex kan ju lösa dina behov rätt okej. Hade glömt att den existerar för att den är rätt ny. Gör så här:

Switchen som står vid datorerna tar alltså in ström från väggen, och matar i sin tur ström via 802.3af till switchen i mellanutrymmet.

OBS: Om du matar en Unifi Switch Flex med 802.3af så får du bara ut en bråkdel av maximala strömbudgeten, men det är ju lugnt i ditt scenario.

Källa: USW-Flex Datasheet (sida 4)

Som du ser i tabellen ovan så levererar alltså USW-Flex 802.3af PoE UT på port 2-5. Om switchen i sin tur matas med 802.3af IN (i ditt fall från din switch vid PC-datorerna) så kan den leverera upp till 8W PoE-ström ut. Det räcker för att strömförsörja en UAP-AC-LITE (max strömförbrukning 6,5 W enligt datablad.)

Om switchen däremot strömförsörjs med medföljande nätadapter kan den istället leverera sin fulla PoE-budget på 46W. (Om jag läst specarna korrekt, de är lite diffusa på den punkten.) Detta räcker gott för att strömförsörja 2 st UAP-AC-LITE och en USW-FLEX.

På detta sätt behöver du inga injektorer, bara två USW-Flex. Om din 8W strömbudget i switchen i mellanutrymmet inte räcker till i framtiden kan du bara koppla in nätadaptern som ändå följer med, alternativt skaffa en fetare 802.11bt-injektor som du ställer antingen vid din Dream Machine eller vid din PC-switch.

Om 5 portar är för lite i utrymmet vid PC-datorerna kan du stoppa in en US-8-60W istället.

Ovanstående bygger på att du har UAP-AC-LITE i nya revisionen som kan ta in ström via 802.3af PoE.

PS: Ledning om du inte riktigt fattar hur det ska funka: PoE ström behöver inte komma från samma håll som gateway i ditt nät.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kennel:

Men när jag tänker efter så kanske det inte är så omöjligt att dra två kablar den sista sträckan trots allt. Det skulle sannolikt betyda att jag får lägga dem i kabelkanal dock. Jag får leta runt och se om det finns en kanal som inte är allt för ful.

Jo, det är nog det bästa sättet ändå även om det går att lösa med 2 st Unifi Switch Flex som jag postade i mitt förra inlägg.

Permalänk
Skrivet av Kennel:

Men när jag tänker efter så kanske det inte är så omöjligt att dra två kablar den sista sträckan trots allt. Det skulle sannolikt betyda att jag får lägga dem i kabelkanal dock. Jag får leta runt och se om det finns en kanal som inte är allt för ful.

Kör med Optiline kanal den är enkel att få snygg. Köp till färdiga hörn också så blir det så bra det kan bli.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Vad jag kan se så medföljer det dock inte någon nätadapter till Unifi Switch Flex. Det verkar inte ens finnas någon kontakt på själva switchen för att koppla in nätström Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kennel:

Hmm. Vad jag kan se så medföljer det dock inte någon nätadapter till Unifi Switch Flex. Det verkar inte ens finnas någon kontakt på själva switchen för att koppla in nätström Eller är jag ute och cyklar?

Det kan vara så. Specarna är diffusa. Enligt Dustins specar står det "Strömförsörjningstyp och spänning AC 110/240 V, DC 48 V (PoE)" men det kan ju vara fel. Jag har aldrig sett en sådan switch själv.

Men i så fall sätter du en US-8-60W vid datorerna istället och en USW-FLEX i mellanutrymmet. US-8-60W tar ju garanterat 230V in via AC-adapter och levererar också 802.3af PoE ut på portar 5-8.

Alltså, så här:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Det kan vara så. Specarna är diffusa. Enligt Dustins specar står det "Strömförsörjningstyp och spänning AC 110/240 V, DC 48 V (PoE)" men det kan ju vara fel. Jag har aldrig sett en sådan switch själv.

Men i så fall sätter du en US-8-60W vid datorerna istället och en US-FLEX i mellanutrymmet. US-8-60W tar ju garanterat 230V in via AC-adapter och levererar också 802.3af PoE ut på portar 1-4.

Alltså, så här:

https://i.imgur.com/A3lvoqf.png

Hjälte! Tack för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Kör med Optiline kanal den är enkel att få snygg. Köp till färdiga hörn också så blir det så bra det kan bli.

Vet du var man kan köpa den som privatperson? I värsta fall kanske jag kan bli företagskund på Ahlsell.

Det här blev förresten ett rätt dyrt kalas Säg inget till min fru.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kennel:

Det här blev förresten ett rätt dyrt kalas Säg inget till min fru.

Om din fru inte gillar vad det nya WiFi:t kostar får kan hon ju få harva på på gamla WiFi:t istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Om din fru inte gillar vad det nya WiFi:t kostar får kan hon ju få harva på på gamla WiFi:t istället.

Mycket riktigt!

En sak som oroar mig lite är att jag lägger ner pengar på det här och får skitbra täckning, men att det ändå blir strul när man går runt i lägenheten och "roamar" mellan accesspunkterna. Eller har tekniken äntligen kommit ifatt detta så att det funkar?

PS. Eftersom en UniFI Flex ändå kostar drygt tusen spänn plus moms så kommer jag nog köra på ditt första alternativ, att ha den "stora" switchen vid datorerna och sen dra två kablar delar av sträckan.

Tack än en gång för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kennel:

En sak som oroar mig lite är att jag lägger ner pengar på det här och får skitbra täckning, men att det ändå blir strul när man går runt i lägenheten och "roamar" mellan accesspunkterna. Eller har tekniken äntligen kommit ifatt detta så att det funkar?

Det bara funkar, så länge du har lite överlapp mellan täckningsområdena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det bara funkar, så länge du har lite överlapp mellan täckningsområdena.

Både ja och nej. Med senaste stable firmware 4.3.13 har det varit många som upplevt att roaming / handover blivit allt sämre. Kolla in 4.3.13 release tråden på ubiquitis forum. 4.3.13 är en riktigt instabil release där de har refaktorerat om koden en hel del, och släppt den skarpt med en minimal testperiod. Jag tror ubiquiti får ordning på det, men det kan finns anledning att inte uppdatera till 4.3.13.

Ubiqutis Ap:s är väldigt bra och prisvärda, men jag har i stort helt tröttnat på hur illa ubiquiti hanterar mjulvarureleaser där slutkunden får betatesta.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kommer sätta upp uttag med nätverkskabeln? (För övrigt riktigt dyr kabel för 100m IMO) Jag tänker bara så att du är medveten om skillnaden på installationskabel och patchkabel

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Jag antar att du kommer sätta upp uttag med nätverkskabeln? (För övrigt riktigt dyr kabel för 100m IMO) Jag tänker bara så att du är medveten om skillnaden på installationskabel och patchkabel

Hade inte tänkt på detta, men ja, det kanske är bäst att sätta upp uttag. Det får dock bli ytmonterade uttag eftersom det är tegelväggar överallt.

Och efter att ha sett en video på ämnet så vet jag nu skillnaden mellan patchkabel och installationskabel. Tack för tipset