Har alla GPU fläkten vänd från CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det är just det, finns ingen fläkt "under" grafikkortet. Titta på bilden av chassit... var skulle den vara placerad? Finns fläkt på samma höjd, till höger.

Grafikkortets fläktar kommer dra åt sig sval luft från den chassifläkten även om den inte är "under" grafikkortet.
Där blir ett undertryck under grafikkortet pga. hur kortets fläktar är monterade (och hur de suger/blåser), så den svala luften från chassifläkten "höger om" kortet kommer tvingas dit.

75 grader är hur lugnt som helst. Hade det varit 85 grader däremot så förstår jag att du hade velat åtgärda temperaturerna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

@alling Kallar du 75 adekvat kylning?

Ja jag gör iaf det. Låter hur bra som helst.

Om du vill kan du manuellt dra upp fläkthastigheten istället. Mer oljud i utbyte mot lägre temperaturer.
Går att göra med exempelvis MSI afterburner.

Själv har jag emellertid gjort just tvärt om. Dragit ner fläkthastigheten för att få tystare dator. Det gör att mitt grafikkort går i ca 81 grader - och är tyst. Men ja, det är ju mitt personliga val. Man kan ju göra precis tvärt om också.

Poängen var iaf att dina temperaturer är bra som de är redan så du behöver inte göra något åt saken om du inte vill.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@alling Kallar du 75 adekvat kylning?

Jag håller med @alling, 75 C får definitivt anses som adekvat kylning såvida det inte är med fläktarna på 100% vid användning av typ.. 2D Solitaire eller liknande förhållanden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@Homdax: Om du vill ha ner temperaturen på GPU i Fractal Design Define Mini C TG finns det inga genvägar. Ta bort 120mm fläkten i fronten och ersätt med 2st 140mm.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fast om du bara lägger typ 2500 kr på ny GPU så lär inte din GPU utveckla tillräckligt mycket värme att faktiskt oroa sig om? Om vi tittar i den priskategorin så blir det typ antingen ett GTX 1650 Super eller ett RX 5500 XT, varken det ena eller det andra kortet drar särskilt mycket ström, vilket innebär att de inte utvecklar särskilt mycket värme.

Edit: Möjligen kan man oroa sig lite för värme om man köper ett RX 590 nytt...

Och ett GTX1650 super / RX5500 XT är inte mycket till uppgradering över TS GTX 1060, i princip samma prestanda.
Så är väl att vänta på nästa gen eller ta ett beg, tex GTX 1070, bör gå att få för under 2500 nu.

Permalänk
Medlem

Få se nu om jag kommer ihåg att svara alla...

Skrivet av anon201296:

Tillräckligt tydligt? Vad är det som du inte förstår?
Temperaturer under 80c är altså inget att vara nervös över. 52c som du skriver är ju ett skämt, om något så har du fel på software som ger dig detta värde om det inte är i idle.

Mvh.

Sorry blev lite förvirrad av hur du skrev gradantalet i kombination med youtube...my bad

Skrivet av marcusOCZ:

Vare sig Pascal eller Turing throttlar innan 83c. Du kan med fördel också justera volten ned med MSI afterburner. Funkar väldans bra. Du kan faktist få både snabbare och kyligare kort ibland.

Men 80 grader är inga som helst konstigheter på dagens kort.

Bra.

Skrivet av Alling:

Ja, verkligen. Förstår inte varför du vill förändra något.

Bra x 2

Skrivet av MinscS2:

Grafikkortets fläktar kommer dra åt sig sval luft från den chassifläkten även om den inte är "under" grafikkortet.
Där blir ett undertryck under grafikkortet pga. hur kortets fläktar är monterade (och hur de suger/blåser), så den svala luften från chassifläkten "höger om" kortet kommer tvingas dit.

75 grader är hur lugnt som helst. Hade det varit 85 grader däremot så förstår jag att du hade velat åtgärda temperaturerna.

Bra x 3

Skrivet av Söderbäck:

Ja jag gör iaf det. Låter hur bra som helst.

Om du vill kan du manuellt dra upp fläkthastigheten istället. Mer oljud i utbyte mot lägre temperaturer.
Går att göra med exempelvis MSI afterburner.

Själv har jag emellertid gjort just tvärt om. Dragit ner fläkthastigheten för att få tystare dator. Det gör att mitt grafikkort går i ca 81 grader - och är tyst. Men ja, det är ju mitt personliga val. Man kan ju göra precis tvärt om också.

Poängen var iaf att dina temperaturer är bra som de är redan så du behöver inte göra något åt saken om du inte vill.

Bra x 4

Skrivet av aMp:

Jag håller med @alling, 75 C får definitivt anses som adekvat kylning såvida det inte är med fläktarna på 100% vid användning av typ.. 2D Solitaire eller liknande förhållanden.

Bra x 5

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Homdax: Om du vill ha ner temperaturen på GPU i Fractal Design Define Mini C TG finns det inga genvägar. Ta bort 120mm fläkten i fronten och ersätt med 2st 140mm.

Håller på med det. Vänster också, får kolla lite noggrannare. Upptill skall jag montera 2 x 140 om de får plats, annars 2 x 120. Det är lite tight mot moderkortet.

I övrigt vill jag bara tacka för svar jag fått och be om ursäkt för tillfällig förvirring. Man kan tycka det vore lätt, men även om 70 grader anses ok, är det lite tufft att komma ihåg det när man rör glaset i höjd med GPU utblåset och faktiskt bränner sig. Då vill man göra något åt det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@hg
Tror jag har sänkt tempen ca 10 grader genom att öppna det locket jag yrade om nere vid kragget och sätta två 140 högst upp, som suger ut luft. Kan testa lite till men körde dels mina vanliga spel dels Asus ROG's egen "burnin" program och det var aldrig över 64 grader...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Homdax: Om du vill ha ner temperaturen på GPU i Fractal Design Define Mini C TG finns det inga genvägar. Ta bort 120mm fläkten i fronten och ersätt med 2st 140mm.

Det verkar förresten inte gå. Inga fästen/hål för det. Menar du med eller utan vinkelslip och borrmaskin?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Homdax:

Det verkar förresten inte gå. Inga fästen/hål för det. Menar du med eller utan vinkelslip och borrmaskin?

Jag har samma chassi och jag kör med 3 stycken 120mm i fronten, har även en 120mm fläkt baktill.

Jag klämde in en pappbit från en kartong längst ned mot nätaggs-kablarna, så att luften från nedersta fläkten åker upp ur hålet och rakt mot grafikkortet.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Jag har samma chassi och jag kör med 3 stycken 120mm i fronten, har även en 120mm fläkt baktill.

Jag klämde in en pappbit från en kartong längst ned mot nätaggs-kablarna, så att luften från nedersta fläkten åker upp ur hålet och rakt mot grafikkortet.

Jag fattar hur du menar med kartongen... att det skall behövas för ett modernt chassi...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det verkar förresten inte gå. Inga fästen/hål för det. Menar du med eller utan vinkelslip och borrmaskin?

Så här gör alla andra, men behöver du slägga, vinkelkap och borrmaskin så gör du nog något fel...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)