Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga inom PHP

Hej!

Jag har gått en webbutvecklingskurs där jag fick lära mig lite om PHP och formulär men jag vet inte hur jag ska kunna utforma så att flera olika php-formulär samlas på en sida för att sedan stanna där. Jag har gjort en bild i paint för att förklara min situation. Se nedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av driot:

Hej!

Jag har gått en webbutvecklingskurs där jag fick lära mig lite om PHP och formulär men jag vet inte hur jag ska kunna utforma så att flera olika php-formulär samlas på en sida för att sedan stanna där. Jag har gjort en bild i paint för att förklara min situation. Se nedan.

https://i.imgur.com/TXStqwM.png

Hej,

Om du bara vill samla php koden på en och samma sida borde du kunna använda require("fil.php");

Så skapa typ form.php (som du typ kommer åt via exempelsida.com/form.php), och i denna borde du då kunna skriva:

<?php require('1x.php'); require('1y.php'); require('2x.php'); require('2y.php'); require('3x.php'); require('3y.php'); ?>

Någonting sånt.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

@Klorixx: Den visar bara vad som kommer att finnas på formuläret innan det är ifyllt. Alltså det som redan är kodat på sidan till exempel headers, paragrafer och sånt. Om jag skriver in text i formuläret på till exempel 1x.php och sedan skickar den till 1x_svar.php så visar inte 1x1y2x2y3x3y.php (där alla olika require finns med de olika svarsidorna) det som tidigare inmatats.

Finns det något sätt att få det som fylls i från de olika formulären att stanna på 1x1y2x2y3x3y.php?

Grejen är den att jag ska ge olika personer olika formulär och jag vill att alla deras svar skall sparas på 1x1y2x2y3x3y.php till nästa gång de fyller i formuläret med ny information.

En person får 1x, en annan 1y och så vidare.

T.ex.
1x.php = Kalle fyller i sin favoritmat --> hamnar på 1x_svar.php
1y.php = Josefin fyller i sin favoritfärg --> hamnar på 1y_svar.php
2x.php = Einar fyller i sin favoritlåt --> hamnar på 2x_svar.php
2y.php = Ingrid fyller i sin favoritblomma --> hamnar på 2y_svar.php
3x.php = Oliver fyller i sin favoritsport --> hamnar på 3x_svar.php
4y.php = Sigrid fyller i sin favorittröja --> hamnar på 3y_svar.php

1x_svar.php har
<?php echo $_POST["1x_svarform"];?>
från
<form action="1x_svar.php" method="post">
<input type="text" name="1x_svarform" size="100">
<br>
<input type="submit">

på 1x.php

1y_svar.php har
<?php echo $_POST["1y_svarform"];?>
från
<form action="1x_svar.php" method="post">
<input type="text" name="1y_svarform" size="100">
<br>
<input type="submit">

på 1y.php

2x_svar.php har
<?php echo $_POST["2x_svarform"];?>
från
<form action="2x_svar.php" method="post">
<input type="text" name="2x_svarform" size="100">
<br>
<input type="submit">

på 2x.php

2y_svar.php har
<?php echo $_POST["2y_svarform"];?>
från
<form action="2y_svar.php" method="post">
<input type="text" name="2y_svarform" size="100">
<br>
<input type="submit">

på 2y.php

3x_svar.php har
<?php echo $_POST["3x_svarform"];?>
från
<form action="3x_svar.php" method="post">
<input type="text" name="3x_svarform" size="100">
<br>
<input type="submit">

på 3x.php

3y_svar.php har
<?php echo $_POST["3y_svarform"];?>
från
<form action="3y_svar.php" method="post">
<input type="text" name="3y_svarform" size="100">
<br>
<input type="submit">

på 3y.php

Nu skall alla deras svar som kommer på deras "svarsidor" sparas permanent på 1x1y2x2y3x3y.php tills de fyller i formulären på nytt. Jag behöver alltså hämta informationen från 1x_svar.php, 1y_svar.php, 2x_svar.php, 2y_svar.php, 3x_svar.php och 3y_svar.php till att hamna på 1x1y2x2y3x3y.php. Man skall kunna gå in på exempelsida.se/1x1y2x2y3x3y.php från vilken dator eller mobil enhet som helst för att se svaren.

Permalänk
Medlem

Prova att plocka svaren ifrån GET-parametrar?

Permalänk

Spara svaren till en databas eller t.ex. en text-fil. Sidan som visar alla svar kan då hämta data från antingen databasen eller text-filen beroende på vad du väljer för alternativ.
Samtidigt som svarsformulärsidorna kan hämtas ut data till formulären om användarna vill ändra sina svar.

Permalänk
Medlem

Oj ursäkta jag glömde bort att uppdatera min tråd!

Löste det med SQL genom att hantera tables med SELECT och UPDATE i PHP-kod. Det var lite knepigt att förstå databasen (phpMyAdmin MariaDB) för att sedan förse variablar och att ansluta genom SQL/PHP-kod.
Jag är väldigt ny till både PHP och SQL men allt föll på plats med tiden.