Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Strömma trådlöst.

Har idag dator, Xbox One, PS3, Wii, Switch inkopplade till en HDMI switch, 5 ingångar och 1 utgång som är kopplat till projektorn. Funkar hyfsat bra men blir väldigt många HDMI sladdar som ser fult ut i vardagsrummet. Kan man göra detta på ett smidigare sätt?

Tänkte mig typ en trådlös HDMI switch som man kopplar in i projektorn så alla konsoler/datorn kan strömma till den? Kan det gå eller måste jag ha det på detta besvärliga sättet?

Permalänk
Medlem

Njae finns nog ingen bra lösning för det.
Det finns "trådlös HDMI" men detta är oftast 2st basenheter som skickar signalen mellan sig.
Till dessa enheter måste du koppla in ström och HDMI kabel från konsollerna. Så i det stora hela kommer du ha flera men kortare kablar.
Dessa enheter är också väldigt dyra.

Du kan ju göra det enklare genom att placera alla enheter i närheten av varandra. Koppla in dom i den HDMI switchen du har. Sedan koppla switchen till en av de trådlösa basenheterna.
Sedan placera den andra trådlösa basenheten i närheten av projektor. På så vis slipper du HDMI kabeln runt hela rummet.
Tror dock inte det är värt kostnaden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Njae finns nog ingen bra lösning för det.
Det finns "trådlös HDMI" men detta är oftast 2st basenheter som skickar signalen mellan sig.
Till dessa enheter måste du koppla in ström och HDMI kabel från konsollerna. Så i det stora hela kommer du ha flera men kortare kablar.
Dessa enheter är också väldigt dyra.

Du kan ju göra det enklare genom att placera alla enheter i närheten av varandra. Koppla in dom i den HDMI switchen du har. Sedan koppla switchen till en av de trådlösa basenheterna.
Sedan placera den andra trådlösa basenheten i närheten av projektor. På så vis slipper du HDMI kabeln runt hela rummet.
Tror dock inte det är värt kostnaden.

Tack för svar!
Som jag också trodde, det känns meningslöst. Får försöka fixa kablarna på något annat bättre sätt. Det går om jag skaffar längre HDMI kablar isåfall. Blir bildkvalitén sämre ju längre kabel jag använder? Upplösningen är för tillfället 1080p men tänker uppgradera till 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Tack för svar!
Som jag också trodde, det känns meningslöst. Får försöka fixa kablarna på något annat bättre sätt. Det går om jag skaffar längre HDMI kablar isåfall. Blir bildkvalitén sämre ju längre kabel jag använder? Upplösningen är för tillfället 1080p men tänker uppgradera till 4K.

Frågan är hur lång kabel du ska dra.
Drar du för lång kabel kan man sätta en Hdmi-förstärkare emellan

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Frågan är hur lång kabel du ska dra.
Drar du för lång kabel kan man sätta en Hdmi-förstärkare emellan

Max 10-15m kanske. Vi flyttar till hus snart så där blir det längre än i lägenheten. Max 15m iallafall.
Tack, kollade och det fanns något som heter HDMI repeater, inte alltför dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Max 10-15m kanske. Vi flyttar till hus snart så där blir det längre än i lägenheten. Max 15m iallafall.
Tack, kollade och det fanns något som heter HDMI repeater, inte alltför dyr.

10-15 meter brukar inte vara problem

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

10-15 meter brukar inte vara problem

Inte ens utan en förstärkare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VivoBook:

Inte ens utan en förstärkare?

Du bör inte skafffa en lös förstärkare utan välja en kabel i korrekt längd som är certifierad för den badbredd du behöver, är inte kabeln certifierad kan den funka men du har ingen garanti för att den fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.