Raid controller tar inte emot tangentbord input

Permalänk

Raid controller tar inte emot tangentbord input

Okej lite backstory jag gillar adaptec 5805 kontrollerna. Jag har flera kort ur den serien. Jag har två datorer och en server,

Min gamla dator i7 990x har haft en adaptec 5805 med 8x1TB wd blue diskar i raid6 sen köpte jag min nyare dator en amd ryzen flyttade över alla diskar och kontrollern dit. Allt fungerar perfekt inga problem alls med den maskinen.

Jag samtidigt köpte en extra adaptec 5805 likadan kontroller som satt i maskinen. Hade 7st 500GB diskar på hyllan jag tänkte göra en array av. Men när jag försöker komma åt raid kontrollerns bios går det att tillkalla den. Men de går inte att bläddra i menyer eller liknande. Provat olika usb tangentbord och liknande. Ändå sättet och styra den raid kontrollern är via adaptec storage manager. Jag tycker det är jätte konstigt för att bios och tangentbord fungerar perfekt. Jag är provat olika tangentbord rakt in i usb portarna på datorn och inte via min kvm. Och det är ingen som helst skillnad.

Finns det någon keyboard lockout eller liknande på dessa kort jag inte känner till? För att det är knutet till själva kontrollern. När jag byter emot en annan kontroller så kan jag komma åt inbyggda biosen på kontrollern?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

provat med klassisk riktig tangentbord på däri avsedda tangentbords och musanslutningar (alltså ej USB)

USB-tangentbord är en emulerad tangentbord och kortet är kanske så dum att den skannar direkt på dess adresser till tangentbortskontrollern och inte tar det BIOS erbjuder.

dessvärre kanske du måste prova på ett äldre MB som har dessa anslutningar - ingen självklarhet längre.

Permalänk

@xxargs:

Okej tror de blev luddigt inlägg

Kontroller A en adaptec 5805 min gamla första fungerande som är parad med mina bättre hårddiskar. Som givetvis ska sitta i nyare datorn.

Konteoller B en adapted 5805 ny köpt på nätet.

Om jag tar Konteoller A och sätter i min core i7 där den satt fungerar de och navigera menyerna perfekt. Provar jag samma sak med kontroller B fungerar det inte. Tar jag kontroller B och sätter i den nyare datorn fungerar de inte heller. Problemet följer kontrollern inte moderkortet eller tangentbordet.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Jubileumsmästare

Jämför firmware version på korten och testa uppgradera/nergradera till den version som funkar på kort A.

Permalänk

Tjau problemet är löst de var firmware versionen som inte stämde mellan korten. Tusen tack för hjälpen

Visa signatur