OldClockers, vi äldre som fortfarande krämar ur det sista ur datorn och varför vi gör det (yngre får gärna också svara)

Permalänk
Medlem

40 fyller jag den 22:a och överklockar CPU och GPU enabrt med custom vattenkylnng. Kan inte säga att jag kramar ur varenda FPS då jag sällan orkar sitta och prova att sänka timings på mitt RAM minne, men har ett bygge jag håller på att samla ihop till i höst och kanske då kommer jag orka (Zen3 + Navi 2).

Köpte dator en gång i tiden för att spela, numera är spelandet bara en ursäkt för att överklocka och bencha.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

41 år snart, länge sedan jag brydde mig om att överklocka, tiden vid datorn vill jag lägga på faktiskt spelande

Permalänk
Medlem

38, överklockar inte min egna dator, däremot ungarnas som ska ha en miljon fps i cs.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

33 år och överklockar inget i nuläget.

Har blivit "latare" med åren så skaffade farbriksöverclockat grafikkort senast och processorn har jag inte känt behov av att överklocka ännu.
Lite skillnad mot för 7-8 år sedan då det var vattenkylning och varenda liten hz skulle utvinnas.

Känner att man får ut mindre för jobbet att överklocka nu för tiden och föredrar numera en tyst dator.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Spela spel, titta film och surfa. Nuvarande systemet som byggdes för under en månad sedan har kostat ungefär 100,000:- men då delas det på 2 användare och klarar sig ett bra tag framöver, men ändå så kommer ett 3080Ti/3090 köpas in när det släpps. Inte för att behovet egentligen kanske finns men det är kul att kunna vrida på mer detaljer eller bättre grafik förstås.

Överklockning har hållit mina system prestandadugliga längre än väntat och är därför ett måste. Kan sitta 2 dagar för att finpilla och klämmer ut sista droppen som går så att säga.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Behöver jag mer kräm så köper jag bättre prylar. Nu när man blivit äldre har man ekonomin till det.

Permalänk
Medlem

Tycker att tillverkarna har blivit så bra på att hitta balansen mellan prestanda/effekt/värme att det knappt är lönt att överklocka längre.

Visst, det kan vara kul att överklocka saker och se vad man får. Har överklockat mycket förut. Men rent prestandamässigt kanske man får 105fps istället för 100fps men då går fläktarna på högvarv, rummet blir varmare på sommaren och elräkningen går säkert upp också.

Är mer intresserad av att ha en riktigt snabb men också tyst och sval dator nuförtiden, lagom är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vi som är runt 40, krämar vi ur den sista FPS:en eller nöjer man sig som det är eller bara en liten höjning av CPU?

Jag känner att man numera inte har tid att kräma ur den sista FPS:en och man ofta nöjer sig med stock eller möjligen några steg upp på CPU. Vore kul att veta hur andra gör och om ens ålder påverkar hur entusiastisk man är.

Så är du hardcore gamer / speltorsk eller bara använder du datorn i bland?

Närmar mig själv ålder för sportbil och skäggfärgning 😅
Överklockar allt till max och har det 24/7 på alla datorer, men spenderar mindre tid åt det nu när tiden aldrig räcker.

Permalänk
Medlem

Överklockar aldrig eftersom jag inte kan .

För feg. Datorn fungerar felfritt i alla spel

Permalänk
Medlem

Eftersom utfallet blir så extremt lågt i förhållande till jobb och ljudnivå så finns det ingen som helst anledning om det inte handlar om se vad man kan nå som överklockare.

164MHz extra nådde man plättlätt med 300A genom att ändra busshastighet och dividers + lite överklock på bussen. Nästan 55% mer prestanda och det var prestanda som märktes.

Idag når man inte ens dom 164 och mer än i syntetiska tester märks det inte.

Att kalla det överklockning är lite som att kalla en snubbe med butterflykam för bad boy.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

44 bast överklockar typ aldrig... sätter ihop burken låter det vara så.
Tycker att cpun m.m har så mycket kräm i sig att det inte behövs..

men när det begav sig med 8500 cpun 920 2500/2600k så Oc'ed man tills det inte gick mer...

Permalänk
Medlem

I yngre ålder klockades det och pillades. Nu skall det bara funka. Nu har man även bättre möjligheter att köpa bättre grejer från start vilket gör att klockning inte blir samma nödvändighet som förr. Samt att jag inte har tid.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Eftersom utfallet blir så extremt lågt i förhållande till jobb och ljudnivå så finns det ingen som helst anledning om det inte handlar om se vad man kan nå som överklockare.

164MHz extra nådde man plättlätt med 300A genom att ändra busshastighet och dividers + lite överklock på bussen. Nästan 55% mer prestanda och det var prestanda som märktes.

Idag når man inte ens dom 164 och mer än i syntetiska tester märks det inte.

Att kalla det överklockning är lite som att kalla en snubbe med butterflykam för bad boy.

Ptja, plus 700Mhz all core turbo, RAM går i 3800Mhz med bra timings (vet inte vad man ska räkna som default 2666Mhz eller 3200Mhz som modulerna är specade till), GPU kanske 500Mhz extra och även en del på VRAM. (vet inte på rak arm hur mycket). Det är inte ett extremt lågt utfall i min bok.

Permalänk

Född -78

Från 13-35ish ålder så bytte jag cpu/resten minst 2ggr. per år! Nuförtin sitter jag med en 4770K som levererar bra ännu! och haft den i hela 7 år, ganska magiskt enligt mig!

Enda jag bytt ut/lagt till är några ssd´s och gpus, sitter 2070 super i den nu!

Visst spanar jag på att uppdatera resten med, men hittills har jag inte tyckt det varit försvarbart att lägga 20k+ på ny rigg!

Väntar tills man får en 20/40 kärnor, 128ram mm för bra priser!

Permalänk
Testpilot

Är i mitten av min 20-års period och brukar relativt ofta pilla med att kräma så nära det går på silikonet till hands.

Lägger inte timmar eller dagar längre på att överklocka för att få den där sista procenten och exakta volten, men brukar alltid rigga upp med en så stabil 24/7-klock som möjligt inom rimlig tidsram när jag uppgraderar/byter ut

Spelar kanske 2-6h dagligen i snitt, men då är jag student och utan barn så har kanske lite mer tid än dom flesta andra "vuxna" så att säga - Sambon är bara glad att jag har något att göra då jag kan bli lite... dryg när jag är uttråkad

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har kommit till punkten då jag insett att det oftaste inte är värt att kräma ur det sista, utan att jag tycker det är mer värt att minska lite volt för att tysta ner datorn

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Över 30 och sitter kvar med min i7-3770K ^^. Entusiasmen har försvunnit mer och mer med åren när det gäller komponenter och OC, har dock överklockat processorn med 1Ghz och den sitter på 24/7. Och jag sitter fortfarande med burken och 2 skärmar osv. Det är bekvämast så!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

50+ bygger och pillar gärna, men nu för tiden ska det vara så tyst som möjligt men ändå tillräckligt prestanda för att busa lite

Permalänk
Medlem

50+, klockat sen 486 tiden, nu mest till en nivå som funkar 100 och drar lite mindre ström....

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Medlem

Har blivit äldre och tråkigare vad det gäller hårdvara. Tidigare försökte man på egna moddar av hårdvara, främst för att få bättre ljudnivå i relation till prestandan... grafikkortskylare och en snygg zalman kylare helt i koppar. Att byta ut North Bridge kylaren var standard i många år... Och nu sitter man på en jävla moderkortsfläkt (X570)som man inte orkar göra något åt...vilket förfall

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

34år gammal och överklockar mest. Men krämar dessutom ut sista fpsen. Spelintresset har ju svalnat, men ikväll ska jag lana med en polare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Gamer till och från sen 1983. Först nu som fyrtioplussare som jag pillar lite med OC. Men det inskränker sig till att andrariggen med en 4670k får maxa ut på fega 4.0 GHz. Blir hyfsade fps med ett GTX 1060.
I den primära burken får en Ryzen 3600 sköta sig själv. Minnena körs på XMP.

Permalänk
Medlem

Jag är strax över 30 och överklockar inte alls. Möjligtvis motsatsen då jag undervoltar processorn, men annars kör jag allt i stock.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

33 år och har alltid köpt komponenter där man kunde låsa upp kärnor och cuda kärnor eller va de heter. Kör 2600k i 4:6 ghz fortfarande så vet inte om jag skulle överclocka en ny processor. Va ju 10 år sen sist

Permalänk
Medlem

Gammlefarfar här.

Ingen OC för mig, har prestanda så det räcker för det jag gör, men det finns ett undantag och det är primärminne där jag kan anstränga mig lite för att få ut minst 3200 på DDR4.

Sen kan man kanske köra nåt märkesprogram som hänger med moderkortet eller grafikkortet för att optimera lite och få 5% till eller så, men inget avancerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Eftersom utfallet blir så extremt lågt i förhållande till jobb och ljudnivå så finns det ingen som helst anledning om det inte handlar om se vad man kan nå som överklockare.

164MHz extra nådde man plättlätt med 300A genom att ändra busshastighet och dividers + lite överklock på bussen. Nästan 55% mer prestanda och det var prestanda som märktes.

Idag når man inte ens dom 164 och mer än i syntetiska tester märks det inte.

Att kalla det överklockning är lite som att kalla en snubbe med butterflykam för bad boy.

Ja det var tider det. Jag hade hembyggda vattenblock på min Celeron 300A och Voodoo3. Polarna fattade ingenting när jag kom kånkande med vattenhink och kylklampar till LAN.

Visa signatur

/Marcus

Permalänk
Medlem

40++. Ingen oc men köper gärna in äldre hårdvara och bygger system bara för att det är roligt och för idiotiska projekt som aldrig blir färdiga...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

42år - Med mín R7 3700x så känns det inte längre lönt att lägga tid på att överklocka för den minimala vinsten man kan få. Spelar inte längre så mycket och gör jag det så är det typ CS vilket mitt 1080ti knappt behöver starta fläktarna för att köra .
Inte heller mina mindre system känns lönt att överklocka då det inte är som förr då man kunde ta "low end" cpuer och öveklocka dem till nästan high end.

Permalänk
Medlem

34+ och klockar inget, är nöjd med den prestanda som hårdvaran ger.
Försökte klocka ett voodoo 2, gick inte så bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

53 år. Micklar fortfarande med burkar, bygger, konstruerar modifierar oftast till det bättre kyl o ljudmässigt..ibland blir det skräp av det :).
Klockar inte som förr. Testar lite lätt gränserna sen lägger ja det för bra prestanda men framförallt tyst. Man uppskattar tysta datorer såhär på äldre dar.. gångna är deltafläktdagarna o peltorkåpor.
Men att sluta bygga, modda o byta hårdvara som kalsonger växer jag nog inte ifrån :)..
Sitter just o funderarr hur jag bäst ska förbättra kylningen snyggt i ett nytt Lian Li PC 150 chassi. Har en Nh D15 i effektivt men ful som stryk. Får nog skiljas från gamle trotjänaren.. samt försöka hitta lösning med mer utblås

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.