Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Något är antagligen felkonfat i samband med maclås.
Routrar kan ofta klona macadresser så att kona adressen från den port som funkade till routerna wanport kan vara värt att prova som en snabblösning om man är ptålig, i ditt fall så kan det i så fall handla om adressen på den lanport du kopplade in när du fick trafik med "fulkoppling"

Tack för svar. Kan inte Bahnhof rensa bort alla maclåsningar? För jag har haft alla prylar av med ström i 6h+. Borde inte dom låsningarna försvinna då isf?

Borde inte det funka om jag byter router då ? Vilket det inte gör.

Permalänk
Medlem

Svår fråga kanske men tror ni internet funkar om jag byter ISP ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rovbin84:

Tack för svar. Kan inte Bahnhof rensa bort alla maclåsningar? För jag har haft alla prylar av med ström i 6h+. Borde inte dom låsningarna försvinna då isf?

Borde inte det funka om jag byter router då ? Vilket det inte gör.

Beror på felet, om det är ett maclås på "portnivå" och inte nått med dhcpservern så lär det inte påverkas eftersom hårdvarorna är hoplåsta "port till port"

Skrivet av Rovbin84:

Svår fråga kanske men tror ni internet funkar om jag byter ISP ?

Beror på felet om det är ett maclås på portnivå så kan det vara ett nätproblem och inte nått som tjänsteoperatören har att göra med utan tjänteoperatören felanmäler det till nätoperatören. det kan vara samma biolag men måste inte vara samma

Jag är ansluten via en fiberförening och vi äger nätet, Skanova driver nätet för oss, alla hushåll har själv valt tjänteoperatör/er.
Blir det nått problem hos oss kan det alltså vara 3 olika instanser som blir inblandade beroende på vad som hänt, men förhoppningsvis så kommer alla nätproblem att upptäckas utav andra än slutkunden, tex var Banverket här och grävde av en fiber kl 1 på natten för inte så länge sedan, tror det var i mitten av maj och då larmades det automatiskt för Skanova tappade kontakten med en fibernod och deras tekniker var på plats direkt på morgonen för att felsöka och hittade ett hål med avgrävda fiber vid järnvägen efter ett banarbete. Hursomhelst var det lagat efter några timmar.
Om några hann felanmäla till sina operatörer vet jag inte men om nån hade hunnit göra det så hade det i vilket fall hamnat på Skanovas bord att lösa eftersom det var nätet som hade avbrott och felet inte hade med tjänsteoperatörerna att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låsning på porten kändes väldigt avancerat. Går det ens göra nått åt ?:(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rovbin84:

Låsning på porten kändes väldigt avancerat. Går det ens göra nått åt ?:(

De brukar vara programmerade att släppa via en timer på 20 min- 1 dygn men det går att låsa dem på andra sätt tex tillåta ett visst antal enheter eller bara en specifik enhet.
Beror på vad man är ute efter att uppnå, ISPer har det nog mest för att endera minska "styrtrafik" i nätet eller låsa så att bara deras egen utrustning används.
Det sker ganska mycket traik i ett nät som inte är den data användaren vill överföra om man inte stryper den på nått sätt genom att göra nätet "segt" mot hårdvaruförändringar så att man kan hoppa över mycket av "fråga efter adresser" trafiken.
Därför låser man ofta mot en viss macadress och kollar sällan om det ändrats eller så låser man helt mot en viss adress typ operatörens router och då kan inget annat anslutas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De brukar vara programmerade att släppa via en timer på 20 min- 1 dygn men det går att låsa dem på andra sätt tex tillåta ett visst antal enheter eller bara en specifik enhet.
Beror på vad man är ute efter att uppnå, ISPer har det nog mest för att endera minska "styrtrafik" i nätet eller låsa så att bara deras egen utrustning används.
Det sker ganska mycket traik i ett nät som inte är den data användaren vill överföra om man inte stryper den på nått sätt genom att göra nätet "segt" mot hårdvaruförändringar så att man kan hoppa över mycket av "fråga efter adresser" trafiken.
Därför låser man ofta mot en viss macadress och kollar sällan om det ändrats eller så låser man helt mot en viss adress typ operatörens router och då kan inget annat anslutas.

Om ISP låsen en port pga det så kan det väl lösas om jag byter ISP ?
Å andra sidan vill jag helst inte byta ISP eftersom jag har så långt ärende på Bahnhof så dom borde ju snart ha prövat mycket. Byter jag ISP känns det som man börjar om från början igen 😆

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rovbin84:

Om ISP låsen en port pga det så kan det väl lösas om jag byter ISP ?
Å andra sidan vill jag helst inte byta ISP eftersom jag har så långt ärende på Bahnhof så dom borde ju snart ha prövat mycket. Byter jag ISP känns det som man börjar om från början igen 😆

Det behöver som sagt inte vart isp som låser utan kan bero på nätet, ibland är det samma företag men ibland är det olika företag.
Den som äger nätet, den som driver nätet och de som tillhandahåller tjänster kan vara olika bolag och att byta isp påverkar ju inte nätdriften om det är nått konfigurationsfel som beror på den som driftar nätet, det går alltså inte att säga nått säkert om det utan att veta alla detaljer om det lokala nätet och dess ägar och driftsförhållanden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Rovbin84:
Ja det är samma sak, med tanke på att du har ny utrustning antog jag att den gamla utrustningen var autentiserad men den nya är inte det.

Maclåsningar(autentiseringar egentligen) är permanenta hos Bahnhof. Du kan logga in och styra dem via sidan jag länkade även utan tillgång till internet. Så länge du har en länk till bahnhof.

Permalänk
Medlem

Finns inget annat att göra än att felanmälan till leverantören. Du har förmodligen raderat inställningarna i mediaomvandlaren. Om det nu inte skulle vara DHCP-problem. Felanmälan hanteras av leverantören som tar det vidare till Skellefteå Kraft.

Edit:

@str8forthakill: Den har nämnts några gånger nu. Det är bara att börja med det enkla, logga in och kolla hur det ser ut istället för att prata om vad supporten sa för flera dagar sedan. Är det så att inget kan ansluta sig nu efter han gjorde en reset på mediaomvandlaren är det dock att den tappat inställningarna och det kan bara Skellefteå Kraft via felanmälan hos leverantören fixa.

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med supporten idag och hon har tagit bort alla ipn förutom till routern. Router får fortfarande inte internet men kopplar jag dator in i lan i i boxen så får jag internet så den verkar funka som den ska ? Eller är den porten låst till datorns Mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Jag har pratat med supporten idag och hon har tagit bort alla ipn förutom till routern. Router får fortfarande inte internet men kopplar jag dator in i lan i i boxen så får jag internet så den verkar funka som den ska ? Eller är den porten låst till datorns Mac?

Du kan klona datorns mac till routern och prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan klona datorns mac till routern och prova.

Internetstatus:
Ansluten
WAN IP: blabla i router nu efter det.. Kommer in med dator nu på wifi men med telefon står det ansluten utan internet , weird

edit: kopplade bort mesh från routern nu funkar wifi från dator, min tele och sambons!! Mycket bra framsteg iaf Hur kopplar man in mesh korrekt?

Permalänk
Medlem

Dåså, bara för många enheter du kopplat direkt till mediaomvandlaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Dåså, bara för många enheter du kopplat direkt till mediaomvandlaren

Jo kanske, eller det funkade efter jag klonade datorns ip i routern faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

edit: kopplade bort mesh från routern nu funkar wifi från dator, min tele och sambons!! Mycket bra framsteg iaf Hur kopplar man in mesh korrekt?

LAN på Asus RT-AC68U. Sen ställer du in meshroutern att agera accesspunkt, prova manualen om du har svårt att hitta. Tror inte du skrev vilket meshsystem du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

LAN på Asus RT-AC68U. Sen ställer du in meshroutern att agera accesspunkt, prova manualen om du har svårt att hitta. Tror inte du skrev vilket meshsystem du har.

https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/JENA...

en sån köpte jag!=)

Fan va glad jag är nu, äntligen kan frugan se serier när jag är på jobbet!!
Måste fixa mesh dock! Det är så dålig mottagning till routern med wifi i huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

https://www.elgiganten.se/product/smart-hem/mesh-natverk/JENA...

en sån köpte jag!=)

Fan va glad jag är nu, äntligen kan frugan se serier när jag är på jobbet!!
Måste fixa mesh dock! Det är så dålig mottagning till routern med wifi i huset

I appen väljer du Connection Type > Bridge.

Läs manualen, http://www.jensenofscandinavia.com/wp-content/uploads/2018/04...

Du vill förmodligen slå av WiFi på Asus-routern också.

Permalänk
Medlem

Hur du fysiskt vill koppla dina mesh-routrar är antingen med ethernet (LAN) som backhaul eller med kabel. Wan/internet på huvudenheten sätter du i en av LAN-portarna på Asus-routern om du ska köra trådlöst till de andra mesh-enheterna.

Permalänk
Medlem

King får fixa det.. det här med att clona i routern. Kommer den där porten alltid vara låst på min dators Mac adress då ? För jag antar det är det som varit problem?

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för all hjälp

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rovbin84:

King får fixa det.. det här med att clona i routern. Kommer den där porten alltid vara låst på min dators Mac adress då ? För jag antar det är det som varit problem?

Hur maclåse är konfade får du fråga den som konfat det, tjänsteoperatören eller den som driftar nätet,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men port 2 på konvertern är avsedd för IPTV. Om jag vill ha wifi till IPTV hur tar jag mig åt då? Verkar som att jag bara får lokalt IP om jag connectar till min router som är på lan1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Lite offtopic men port 2 på konvertern är avsedd för IPTV. Om jag vill ha wifi till IPTV hur tar jag mig åt då? Verkar som att jag bara får lokalt IP om jag connectar till min router som är på lan1

När du säger lokalt IP vad menar du då? Skriv de två första delarna av adressen.

Har du TV från Bahnhof? Två trådlösa bryggor brukar vara lösningen där, de flesta leverantörer säljer sådana själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När du säger lokalt IP vad menar du då? Skriv de två första delarna av adressen.

Har du TV från Bahnhof? Två trådlösa bryggor brukar vara lösningen där, de flesta leverantörer säljer sådana själva.

Minns inte men fick 192 168.1.x som IP på IPTVn när jag anslöt till wifit.
Tvn är en Philips.

Så en router inkopplad i lan2 på konvertern som agerar brygga till iptv eller har jag missuppfattat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rovbin84:

Skrivet av Rovbin84:

Minns inte men fick 192 168.1.x som IP på IPTVn när jag anslöt till wifit.
Tvn är en Philips.

Så en router inkopplad i lan2 på konvertern som agerar brygga till iptv eller har jag missuppfattat?

Iptv går som sagt oftast inte via internet utan är på ett privat lan som distribueras via vlan. iprv använder multicast och det är "allergiskt" mot wifi.
Det finns en del wifiprylar som kan hantera multicast och en separat brygga är det bästa för man vill helst inte ha in det med datatrafiken. Om du ska göra nått eget så se sill att delarna kan hantera multicast, det kallas IGMP snooping.
https://en.wikipedia.org/wiki/IGMP_snooping

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej nu kör jag med ASUS routern och Jensen mesh systemet som brygga in i routern. Tycker dock det är lite dåliga hastigheter.

Har 250mbit och sitter jag i vardagsrummet så ligger jag på 120-180mbit ner och 80mbit upp. Jag har läst att man egentligen ska dra kablar mellan meshsysetemen för att få ut max hastighet och det stämmer nog. Blev heller ingen skillnad och köra 2 eller 3 stationer. Fick samma hastighet hur som.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rovbin84:

Okej nu kör jag med ASUS routern och Jensen mesh systemet som brygga in i routern. Tycker dock det är lite dåliga hastigheter.

Har 250mbit och sitter jag i vardagsrummet så ligger jag på 120-180mbit ner och 80mbit upp. Jag har läst att man egentligen ska dra kablar mellan meshsysetemen för att få ut max hastighet och det stämmer nog. Blev heller ingen skillnad och köra 2 eller 3 stationer. Fick samma hastighet hur som.

Tänk på att hur dåligt wifi fungerar är inget du ska kontakta operatören om för de har inget med det att göra. Jensen är dessutom ett rent budgetmärke och mesh er bara en uppsminkad repeaterteknik, man bör helt enkelt alltid undvika trådlöst just för att det är trådlöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att hur dåligt wifi fungerar är inget du ska kontakta operatören om för de har inget med det att göra. Jensen är dessutom ett rent budgetmärke och mesh er bara en uppsminkad repeaterteknik, man bör helt enkelt alltid undvika trådlöst just för att det är trådlöst.

Nä det vet jag att det inte är! Men jag får bättre hastighet om jag bara kör 2/3 av dom där wifigrunkerna. Tycker iaf det funkar betydligt bättre än om jag bara skulle kört min router.

Då hade jag jättedålig mottagning. Nu har jag jättebra mottagning och lite sämre hastighet men det köper jag! Vad är rekomenderat för att få max hastighet?

Btw gick in på dchp.bahnhof.se och då stog det "Vi känner inte igen din ip-adress", lustigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rovbin84:

Nä det vet jag att det inte är! Men jag får bättre hastighet om jag bara kör 2/3 av dom där wifigrunkerna. Tycker iaf det funkar betydligt bättre än om jag bara skulle kört min router.

Då hade jag jättedålig mottagning. Nu har jag jättebra mottagning och lite sämre hastighet men det köper jag! Vad är rekomenderat för att få max hastighet?

Btw gick in på dchp.bahnhof.se och då stog det "Vi känner inte igen din ip-adress", lustigt?

Många accesspunkter med kort räckvidd ger bäst wifiprestanda om det var det du menade.
Har ingen aning om hur Bahnhofs dhcpservrar funkar i detalj men de verkar däremot ha ett lite mer komplicerat system än övriga operatörer enligt det som skrivs om dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad står det om du loggar in på dhcp.bahnhof.net?

Kör du inte kabel till alla accesspunkter så kommer de stjäla bandbredd. Kan mycket väl varas så att du får okej resultat om en av accesspunkterna är trådlös, men den tredje behöver vara kabelansluten för att nå bra resultat. Det är tyvärr sånt man får testa sig fram.