Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk
Avstängd

Kör allt i Linux förutom min speldator som rullar fint med Windows 7.

Har använt Linux nu över 10 år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Är inte alternativ 3 och 4 i princip samma sak?

Permalänk
Medlem

Har i tiderna använt Linux som primärt OS, men kör nu Windows 10. Vilket alternativ ska jag då välja?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av KplSteiner:

Är inte alternativ 3 och 4 i princip samma sak?

Jag tänker att det finns en distinktion.
Du kan ju leka med något utan att ha för avsikt att byta till det.
Eller så kan du testa något med ambition att byta men få förhinder.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sando:

Har i tiderna använt Linux som primärt OS, men kör nu Windows 10. Vilket alternativ ska jag då välja?

Jag tänker alternativet att du testat men inte blivit övertygad att byta. Inte helt rätt men närmst iaf.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag håller både med, och inte med

Out of box experience på t.ex. senaste versionen av Mint är bättre än Windows till och med skulle jag påstå.
Däremot om ett problem väl dyker upp så upplever i alla fall jag det potentiellt mycket krångligare på Linux.

När vi migrerade hela kontoret från Windows till Linux på förra jobbet så var det relativt många kollegor (och jag inkluderad) som stötte på diverse problem som aldrig någonsin löstes alternativt var lösningarna så komplicerade att en "normal" användare knappast kan förväntas göra det själv. Drivrutiner som saknades, dockningsstationer som inte fungerade, skärmar som fastnade i 30 Hz, grafikkort som helt gav upp och istället bara lät folk använda intels igp osv. osv. I princip inga av problemen löstes någonsin trots hjälp från IT-avdelning med lång Linux-erfarenhet och kollektiva efforts från personalen själva att felsöka, googla och mecka.

Det är min uppfattning också. För mycket "meckande" och mycket som inte funkar direkt. Lite som när Windows var nytt och Dos var det som gällde, fast värre. Bara att installera ett program är mycket krångligare än i Windows för att inte tala om att installera drivrutiner (om det ens finns några).

Permalänk
Medlem

Försökt ett antal gånger (Ubuntu, SUSE, Pop! OS), men när jag kunskapsmässigt faller redan på att installera drivrutiner för grafikkort eller har svårt att hitta något som övervakar tempen på CPU och GPU då brukar jag snabbt ge upp. Tålamod och tid finns det tyvärr inte gott om.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint Cinnamon på jobbet och hemma som sekundärt os.

Lika lätt som att installera Windows 10 om inte lättare och mer kompatibilitet än Windows för normal hårdvara. Steam går att installera precis lika lätt som i Windows så väldigt många Windowsspel fungerar (men inte alla).

https://www.linuxmint.com/

Gjorde ett litet spel test i Linux och steam
https://www.youtube.com/watch?v=jOtJtbRSqeE

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Har inte funnit något som lockar mig till att byta - från Windows, men senaste versionen av UBUNTU verkar lovande, dock är jag nog för inarbetad/låst i just Windows. Att OSet är gratis räcker ju inte, Windows har man ju, och flyttas bara till ny hårdvara, om det inte redan finns installerat. Har även en MacMini, men det blir bara inte av att den används.

Permalänk
Medlem

Kör det mer eller mindre både hemma och på jobbet men just nu Mac osx på jobbet och Windows 10 hemma på gaming datorn, proton i all ära men de spel jag spelar primärt funkar inte. ÄN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är min uppfattning också. För mycket "meckande" och mycket som inte funkar direkt. Lite som när Windows var nytt och Dos var det som gällde, fast värre. Bara att installera ett program är mycket krångligare än i Windows för att inte tala om att installera drivrutiner (om det ens finns några).

sudo apt install <programnamn>

verkligen skitkrångligt.

Permalänk
Medlem

Kört Arch Linux snart ett år på sekundära datorn. Någongång haft något litet problem som krävt en titt på Arch forum vid en systemuppdatering, men annars har jag inget att klaga på.
Använder denna dagligen parallellt med den primära.
Provade Linux för första gången när någon Red Hat-version följde med någon datortidning kring år 2000.
Forfarande lite mjukvara som håller mig kvar på Windows-platformen, men inom några år kanske.

Permalänk
Medlem

Har testat sen 99..

Skrivet av str8forthakill:

Definitivt testat, Linux är inte ett OS för konsumenter, spel/media mix? Finns inga andra alternativ än Windows. Linux saknar enkelheten och bekvämligheten som Windows erbjuder.

Gör just "mediaproduktion", enbart på Mint. De begränsande faktorer som fortfarande finns uppvägs rejält av stabiliteten och frånvaron av frekventa oförklarliga problem med OS som aldrig går att lösa på ett konsekvent sätt. Dessa brister var främsta anledningen till att jag migrerade, men inte att jag stannade.

Windows kan bara betraktas som bekvämt likt för den som anpassat hållningen till en egentligen skadligt oergonomisk ställning.

Så precis som med en bönsäck kan såklart även Windows vara allt svårare att ta sig ur.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har Pop OS på min andra SSD för att testa att lira.
Verkar vara bra mycket sämre prestanda i många spel än i Windows, så än så länge blir det inget byte.

Starcraft 2 exempelvis så går jag pendlar jag mellan 350 och 70 FPS i 1v1, kontra 500-300 FPS på Windows.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Körde dualboot Windows/Ubuntu som test under gymnasietiden. Nu testar jag mest olika Linux distar till och från i vm. Kör dock dualboot Windows 7 och Ubuntu Mate på min schletna Lenovo laptop som mest samlar dam nu för tiden.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag gick över till Linux primärt när jag tyckte att Windows 7 började bli lite gammalt och Ubuntu 18.04 kom ut. Kör dual boot för spel och tycker det är ok, hade inte spelat på mitt primära OS oavsett på grund av all spyware som moderna spels DRM och anti cheat inkluderar. Vill egentligen gå över till att köra Windows i en VM med PCIe passthrough men har ingen integrerad grafik så det blir osmidigt.
Kör även Windows 10 och det är lite som att köra Ubuntu icke LTS och behålla /home vid uppgraderingar då det nollställer inställningar och gör en uppgradering av OS lite nu och då.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Gillart, men på "PC'n" delar jag mycket av tiden mellan office och spel, där ligger Linux efter. Bärbara är en MacBook och OS X får garanterat ses som mitt sekundära OS därav.

Har en gammal SSD i stationära som vigs till lite olika Linux distros med jämna mellanrum. Skulle önskad mjukvara vara lite mer tillgängligt skulle jag inte sakna Windows. Även om det tenderar att vara onödigt meckigt med grafikdrivrutiner på Linux.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Linux är primärt OS på jobbdatorn.
Hemma kör jag Windows på speldatorn.

Permalänk

Nej det har jag inte, men jag har seriösa funderingar på att prova Ubuntu, jag avskyr bloatware&spyware skiten som heter Windows 10. Jag har helt slutat med spel på PC också så det finns inga egentliga orsaker till att ha kvar W10.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag saknade alternativet: "testat men bytt tillbaka till Windows".
Jag körde Xubuntu mellan 2006-2008 men blev Windows 7 efter i samband med datorköp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tja, den datorn jag kluddar på mest i desktopläge som kör Linux (Mint) är HTPCn, sen så har jag ett dussin Linux-servar också i och för sig. NASen kör nån slags Linux, har också en extra mediastreamer, kör också Linux.
För spel och som allmän "tunn klient" så är det i dagsläget en Win10-burk.

Får jag igång GPU passthrough på "spelburken" så är oddsen väldigt stora att den får mindre tid i Windows också... men det är ett framtida projekt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gusnan:

sudo apt install <programnamn>

verkligen skitkrångligt.

Allt som inte finns med apt då? Nu blev det lite krångligare va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag saknade alternativet: "testat men bytt tillbaka till Windows".
Jag körde Xubuntu mellan 2006-2008 men blev Windows 7 efter i samband med datorköp.

Saknar det alternativet med.

Permalänk
Medlem

Kört Linux till och från Sedan 2011-2012 någon gång. Gick över till Linux som primär OS i slutet på 2018 när jag kände att Proton och Wine osv var moget nog för att spela de flesta av mina titlar jag spelar. Och jag ångrar inte en sekund att jag tog det steget. Förstår om inte alla gillar att pilla och konfigurera saker hit och dit men för mig har detta varit en guld gruva. Jag har återupptäckt glädjen med datorer igen. Har kört Gentoo i strax över ett år nu och det har varit väldigt kul, men känner att det kanske är lite för extremet för min del att sitta och kompilera program i timmar ibland, så ska nog gå tillbaka till Arch.

Permalänk

Har labbat runt lite med olika distros sen kanske en 5-6 år tillbaka, men först på senare tid när jag fått lite webbservrar och annat att ta hand om har jag försökt komma in i det igen. Kör Debian på huvudburken sen några veckor. Har kvar Windowsinstallationen på separat disk ifall det skulle behövas, men har inte gjort det hittils, so...
Förstår vad folk menar med att det är mer meck, men tror främst det handlar om att linux har et tämligen annorlunda tankesätt än Windows. Så det blir lite att tänka om, och när man gjort det upplever jag att Linux funkar bättre. och mycket smidigare. apt install be your friend

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Ceji:

Det är min uppfattning också. För mycket "meckande" och mycket som inte funkar direkt. Lite som när Windows var nytt och Dos var det som gällde, fast värre. Bara att installera ett program är mycket krångligare än i Windows för att inte tala om att installera drivrutiner (om det ens finns några).

Kör popOS från ett USB-minne i skrivande stund. Kan 0 om kodande och skulle installera Spotify, mötes av en sida på spotifes hemsida med totalt 3 rader med text som jag behövde köra i terminalen, körde en copy paste innan jag hann lästa igenom instruktionen, väntade någon minut medan en massa text strömmade igenom terminalen och vips hade jag installerat spotify.

krånligt? Inte direkt men inte lika smidigt/osmidigt som att ladda ner en .exe fil, starta installationen, klicka "nästa" ett antal gånger och starta programmet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Testat några gånger, men inte sett någon direkt orsak att använda det.
Startat och tänkt att "Vad ska jag göra här?".

Är inte så mycket "användare" egentligen.
Arbetar som IT-konsult och kunderna vi supportar kör Windows.
Sen det jag gör privat är kanske lite paradoxalt, men jag använder främst Windows för att optimera Windows!
Hjälper ibland folk privat också, de kör såklart Windows.
Tanken är väl att spela igen någon gång i framtiden, när det blir nytt system, även då passar det bäst med Windows.

Men visst, någon gång i framtiden kan det ev vara läge att prova byta.
Erfarenheten från tidigare, några år sen, var att fönsterhanteringen i Linux inte var lika smidig (win+pilar och att fönstren automatiskt anpassar sig i storlek). Något som blivit ännu bättre med Powertoys.

Permalänk
Medlem

Windows och MacOS på klienter, Linux är fortfarande inge vidare på desktop (eller telefoner) i min mening däremot svårslaget på server.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

För min del känner jag att jag var klar med textbaserad systemhantering i början av 90-talet, när Windows 3.x började ta över och man slapp MS-DOS för det mesta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Ironiskt nog började min Linux bana på en moddad OG Xbox, sedan har det bara rullat på.