Permalänk
Medlem

Ergonomiska möss och musalternativ

Har under en period fått tennisarbåg pga av jobbet och sökte därför upp en sjukgymnast. Efter övningar och träning så har all smärta försvunnit och allt är bra igen vilket är riktigt skönt! Detta har dock lett mig in på tankarna att göra min arbetsplats mer ergonomisk. Jag har funderat på att köpa t ex en Mousetrapper eller Contoure Rollermouse men dom är lite dyra för att bara testa. Dessutom så tänker att dom inte är mycket mer ergonomiska är en touchpad egentligen? Om jag börjar använda touchpaden på min laptop borde det väl vara ungefär samma sak. Och då tänker jag hur ergonomisk är en touchpad egenligen? Man har ju ändå benen korsade i underarmen så det är kanske bättre för axeln/skuldran men sämre för fingrar och underarm?

Jag har även prövat MX Vertical tidigare vilken jag tyckte var rätt skön men tyvärr omöjligt att använda i vänster arm. Jag gillar att byta arm lite då och då under dagen nämligen.

Logitech MX Ergo ser intressant ut men funkar ju inte heller med vänster.

Vad finns det för fler alternativ?

Permalänk
Inaktiv

@Baxtex: prata med din arbetsterapeut! Dom har sett allt och har svar pa alla dina frågor (och f.ö. bör din arbetskivare stå för kosingen!)

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Jag köpte föregångaren till RollerMouse från Contour för många år sedan och köpte sedan en Contour RollerMouse Red Plus när föregångaren var utsliten. Det är nog den bästa investeringen jag gjort till en dator. Dom byter namn hela tiden, men en RollerMouse är magisk. Pinnen som styr muspekaren känns ovan i början för många men när man vant sig är det inga problem.

Längst ned på den sidan du länkade till finns en länk till att testa gratis i 14 dagar innan du köper. Ansök och testa och se vad du tycker. Touchpad och RollerMouse är väldigt olika men är förstås en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har funderat på att köpa t ex en Mousetrapper eller Contoure Rollermouse men dom är lite dyra för att bara testa. Dessutom så tänker att dom inte är mycket mer ergonomiska är en touchpad egentligen?

Tja, kanske inte MouseTrapper, men en Rollermouse kan kännas annorlunda om den är bred. YMMV.

Skrivet av Baxtex:

Logitech MX Ergo ser intressant ut men funkar ju inte heller med vänster.

Jag gillar trackball:en Logitech TrackMan Marble. Den funkar för både höger och vänster hand, och i båda fallen håller man handleden något vinklad.

Jag har märkt att trots att jag har svårt att musa med vänster hand så är jag lika bra med höger och vänster hand på trackball:en.

I övrigt är ställning vid arbetsplatsen viktigt. Ha inte ett för brett tangentbord, och se till att du har armstöd på stolen där du kan vila armen så att du slipper hålla armen spänd i konstiga ställningar - för det är sånt som ger mest problem.
Jag tror också att det kan vara bra att ge vänster hand mer att göra också: så att man inte håller vänster arm i samma ställning hela tiden heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Baxtex: prata med din arbetsterapeut! Dom har sett allt och har svar pa alla dina frågor (och f.ö. bör din arbetskivare stå för kosingen!)

Ska fråga henne lite mer på vår nästa session!

Skrivet av Roggo:

@Baxtex: Jag köpte föregångaren till RollerMouse från Contour för många år sedan och köpte sedan en Contour RollerMouse Red Plus när föregångaren var utsliten. Det är nog den bästa investeringen jag gjort till en dator. Dom byter namn hela tiden, men en RollerMouse är magisk. Pinnen som styr muspekaren känns ovan i början för många men när man vant sig är det inga problem.

Längst ned på den sidan du länkade till finns en länk till att testa gratis i 14 dagar innan du köper. Ansök och testa och se vad du tycker. Touchpad och RollerMouse är väldigt olika men är förstås en smaksak.

Tack, kanske blir att beställa hem en och testa då!

Skrivet av Findecanor:

Tja, kanske inte MouseTrapper, men en Rollermouse kan kännas annorlunda om den är bred. YMMV.

Jag gillar trackball:en Logitech TrackMan Marble. Den funkar för både höger och vänster hand, och i båda fallen håller man handleden något vinklad.

Jag har märkt att trots att jag har svårt att musa med vänster hand så är jag lika bra med höger och vänster hand på trackball:en.

I övrigt är ställning vid arbetsplatsen viktigt. Ha inte ett för brett tangentbord, och se till att du har armstöd på stolen där du kan vila armen så att du slipper hålla armen spänd i konstiga ställningar - för det är sånt som ger mest problem.
Jag tror också att det kan vara bra att ge vänster hand mer att göra också: så att man inte håller vänster arm i samma ställning hela tiden heller.

Jag önskar dom släppte en ny version på den trackballen i MX serien! Oh ja, köra ett 80% tangenbord, har riktig Kinnarps stol, höj och sänkbart bord. Men det som oftast hjälper är att använda vänster, och stretcha mycket. Tyvärr så gillar jag att spela FPS ibland också och det är omöjligt med vänster. Kontroller funkar inte heller.

Permalänk
Medlem

Jag höll också på att få tennisarmbåge p.g.a. att jag hade musen för långt ut till höger, tror jag vred handen utåt. Började känna smärta nedanför armbågen när jag höll armen i vissa lägen.
Testade ha musen framför tangentbordet istället för till höger. Det hjälpte lite, så det är det första du kan testa.

Men så fyndade jag en oanvänd roller mouse red på blocket. Det tog några timmar innan jag vande mig vid att använda den. Efter bara ett par, tre veckor försvann värken. Så här i retrospektiv, kan jag säga att de 1200:- jag betalade känns ganska billigt för att slippa problem med armen.

Antar att du kanske hade varit berädd att betala mer än 1200 för att slippa gå till sjukgymnast när det väl var ett problem?

Skall tillägga att jag var väldigt snabb med åtgärder innan det utvecklade sig till något värre. Jag hade bara jobbiga symptom några dagar innan jag började experimentera med musplacering osv.

Om jobbet betalar så tycker jag att du skall testa lite olika alternativ. Det är ju trots att billigare än att du har ont.

Permalänk
Medlem

Nu har jag pratat med både chefen och sjukgymnasten. Chefen sa att dom stod för allting så jag kan köpa vad jag vill. Sjukgymnasten hade ingen strikt rekommendation egentligen men sa att hon använt roller mouse innan och tyckte det var bra. Den allmänna rekommendationen är att allt som inte gör ont är bra i princip.

Så jag har kollat lite på Dustin, det verkar finns runt 20 st olika roller mouse modeller, advanced, plus, pro etc. Vad är egentligen skillnaden på dom?

Tittar lite nu på det här travel kittet med tangebord och allt som hade varit bra när jag är ute hos kunder: https://www.dustin.se/product/5011163333/rollermouse-red-plus...

Hmm här finns visst lite jämförelser men ganska intetsägande. Låter som att den största skillnaden är DPI:n:
https://contour-design.co.uk/which-rollermouse/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu har jag pratat med både chefen och sjukgymnasten. Chefen sa att dom stod för allting så jag kan köpa vad jag vill. Sjukgymnasten hade ingen strikt rekommendation egentligen men sa att hon använt roller mouse innan och tyckte det var bra. Den allmänna rekommendationen är att allt som inte gör ont är bra i princip.

Så jag har kollat lite på Dustin, det verkar finns runt 20 st olika roller mouse modeller, advanced, plus, pro etc. Vad är egentligen skillnaden på dom?

Tittar lite nu på det här travel kittet med tangebord och allt som hade varit bra när jag är ute hos kunder: https://www.dustin.se/product/5011163333/rollermouse-red-plus...

Hmm här finns visst lite jämförelser men ganska intetsägande. Låter som att den största skillnaden är DPI:n:
https://contour-design.co.uk/which-rollermouse/

När det gäller roller mouse red så är det storleken på handledsstödet som varierar mellan modellerna (detta kan man plocka bort eller byta till en annan storlek). Så det är storleken på dina händer, tycke och smak som spelar in vilken storlek du skall ha. Personligen så gillade jag inte handledsstödet alls, har ganska stora händer, så det byggde på för mycket höjd mot tangentbordet, så jag kör utan det. Jag har en fast arbetsplats, så jag kör med ett ducky one 2 fullstort tangentbord med klickiga mx blue. Vet inte hur Contours tangentbord är, men antar att du behöver något som är lätt att bära med om du åker runt mycket.

Jag har för övrigt haft min roller mouse red nu sedan april och har helt blivit av med alla känningar av tennisarmbåge.

Permalänk
Medlem

Jag började också få bekymmer likt du beskriver. Tycker att det blivit mycket bättre då jag gick över till nedan set - Till en början var jag skeptisk till musen men jag älskar den numera.

- https://contourdesign.se/produkter/enhandsmus/unimouse/

- https://www.microsoft.com/accessories/en-us/products/keyboard...

Vad gäller tangentbordet så resonerade jag så att 5761 ratings på 4.4 av 5 inte kunde ha fel på Amazon

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag gillar unimouse med https://contourdesign.se/produkter/enhandsmus/unimouse/
Om man vänjer sig med att ha den framför sig, och inte vid sidan av datorn.

Väldigt ergonomiskt och avlastande.

Permalänk
Medlem

Vill du ha den billigaste lösningen som iallafall funkat för mig så är det att ha din vanliga mus framför dig istället för vid sidan av tangentbordet. Jag har aldrig upplevt att musen ligger i vägen när jag bara använder tangentbordet som man spontant kanske tror blir ett problem.
Jag har provat olika ergonimiska lösningar men jag upplevde att många av de ergonomiska lösningarna saknade de fördelarna som mina favoritmöss hade. På detta sätt kunde jag fortsätta med min favoritmus.
Säger inte att detta funkar för alla men för mig har det varit väldigt bra:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

När det gäller roller mouse red så är det storleken på handledsstödet som varierar mellan modellerna (detta kan man plocka bort eller byta till en annan storlek). Så det är storleken på dina händer, tycke och smak som spelar in vilken storlek du skall ha. Personligen så gillade jag inte handledsstödet alls, har ganska stora händer, så det byggde på för mycket höjd mot tangentbordet, så jag kör utan det. Jag har en fast arbetsplats, så jag kör med ett ducky one 2 fullstort tangentbord med klickiga mx blue. Vet inte hur Contours tangentbord är, men antar att du behöver något som är lätt att bära med om du åker runt mycket.

Jag har för övrigt haft min roller mouse red nu sedan april och har helt blivit av med alla känningar av tennisarmbåge.

Tack. Jag tror jag ska beställa Plus modellen på jobbet, är det för stort kan jag köpa det lilla stödet för 400Kr tänker jag. Nackdelen med roller mouse är ju att man vrider handlederna nedåt vilket kan skapa andra problem. För nuvarande har jag slängt bort mus & tangentbord och kör med laptopens touchpad och tangentbord istället som borde efterlika Mousetrapper/roller mouse lite mer.

Har även beställt två kulmöss från Kensington, tänkte ge dom en chans. Dom tillåter ju att man har handen lite mer vertikalt. Gillar jag inte dom så skickar jag bara tillbaka dom. Trots att dom är riktigt dyra verkar kvaliteten ganska usel. Hoppas att Logitech kan introducera en ny kulmus i MX serien som är i lite bättre kvalitet!

Det känns som att det inte finns en silverbullet egentligen. Variation är nyckeln. Många pauser och stretching. Att även ha flera olika typer av möss som man kan rotera mellan är nog inte dumt det heller.

Permalänk
Medlem

Flikar in lite.
Jag fick pröva på en sådan där roller-mus Jag fick ont i handlederna. Det passar inte alla kanske
Annars kör jag numera med Hajfena
Rekomenderar.
Fast kanske inte riktigt är vad ni är ute efter.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Flikar in lite.
Jag fick pröva på en sådan där roller-mus Jag fick ont i handlederna. Det passar inte alla kanske
Annars kör jag numera med Hajfena
Rekomenderar.
Fast kanske inte riktigt är vad ni är ute efter.

Ah, jag har testat en vertikal mus men det löser inte riktigt problemet med min skuldra/axel.

Som sagt, att alternera mellan t ex en vertikal mus, gärna en för vänster och höger samt en roller mouse är nog det ultimata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

När det gäller roller mouse red så är det storleken på handledsstödet som varierar mellan modellerna (detta kan man plocka bort eller byta till en annan storlek). Så det är storleken på dina händer, tycke och smak som spelar in vilken storlek du skall ha. Personligen så gillade jag inte handledsstödet alls, har ganska stora händer, så det byggde på för mycket höjd mot tangentbordet, så jag kör utan det. Jag har en fast arbetsplats, så jag kör med ett ducky one 2 fullstort tangentbord med klickiga mx blue. Vet inte hur Contours tangentbord är, men antar att du behöver något som är lätt att bära med om du åker runt mycket.

Jag har för övrigt haft min roller mouse red nu sedan april och har helt blivit av med alla känningar av tennisarmbåge.

Köpte en (helt ny) Red på blocket. Känns som hög kvalitet, knapparna är bra, mushjulet likaså. Men håller med om stödet, jag tycker också det är skönare utan om jag ska vara helt ärligt. Dock blir aluminiumen aningen kall...

Jag undrar om Plus modellen hade varit skönare? Men jag antar att den blir "lika hög" som den vanliga när man väl kommer upp till knapparna och hjulet, så det är kanske sak samma.

Bah att det ska vara så svårt att hitta något bra.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om:

https://www.trackballmouse.org/

Har nog de flesta av deras topprekommendationer...men återvänder alltid till MX Ergo. Just den lär dock inte lira för vänsterhänta dock. Sen kan det vara värt att nämna att bara för att man råkar vara vänsterhänt så är det inte något som säger att man inte kan köra musen med andra armen. Jag gjorde själv det omvända när jag fick ont i högerarmen och började köra med vänster arm istället (innan MX Ergo då) och det var inga större problem. Kanske inget om man ska bli proffs i CS GO eller liknande dock men väl för vanligt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan tipsa om:

https://www.trackballmouse.org/

Har nog de flesta av deras topprekommendationer...men återvänder alltid till MX Ergo. Just den lär dock inte lira för vänsterhänta dock. Sen kan det vara värt att nämna att bara för att man råkar vara vänsterhänt så är det inte något som säger att man inte kan köra musen med andra armen. Jag gjorde själv det omvända när jag fick ont i högerarmen och började köra med vänster arm istället (innan MX Ergo då) och det var inga större problem. Kanske inget om man ska bli proffs i CS GO eller liknande dock men väl för vanligt arbete.

Kör faktiskt en Kensington Orbit här också med vänsterhanden, tycker det är skönt ibland.

Permalänk
Medlem

Har Rollermouse red på jobbet och hemma (köpt relativt billigt via Tradera). Har det stora handledsstödet till båda, tycker det passar bäst, både stående och sittande. Har ett HV-KB390L mekaniskt litet tastatur utan framläpp så att säga (står direkt mot rollermousen) hemma och originaltangentbordet på jobbet, båda lutar lite framåt, det verkar fungera bäst.

Överlag är det nog den bästa kombon jag haft. Rollermouse och mousetrapper är de enda som inte ger min rätt så paj högerarm känningar. Har försökt med vertikal mus och mus m trackball.

Hade tidigare ett MS Sculpt ergo-tastatur, väldigt skönt, men fick aldrig nåt tycke för den musen (eller någon). Efter akut inflammation i en sena som löper genom högra axeln förra julen då jag varken kunda sträcka ut armen åt sidan eller rakt fram eller ovanför huvudet eller sova (styrketräning inkl handled och kort därpå hets med oergo mus och tastatur är det sämsta som finns), som följde ett par subtila varningar i någon månad, så tog jag tag i saken på jobbet och hemma och är så nöjd man kan vara, tror jag. Well en hel arm vore skoj men it is what it is.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har Rollermouse red på jobbet och hemma (köpt relativt billigt via Tradera). Har det stora handledsstödet till båda, tycker det passar bäst, både stående och sittande. Har ett HV-KB390L mekaniskt litet tastatur utan framläpp så att säga (står direkt mot rollermousen) hemma och originaltangentbordet på jobbet, båda lutar lite framåt, det verkar fungera bäst.

Överlag är det nog den bästa kombon jag haft. Rollermouse och mousetrapper är de enda som inte ger min rätt så paj högerarm känningar. Har försökt med vertikal mus och mus m trackball.

Hade tidigare ett MS Sculpt ergo-tastatur, väldigt skönt, men fick aldrig nåt tycke för den musen (eller någon). Efter akut inflammation i en sena som löper genom högra axeln förra julen då jag varken kunda sträcka ut armen åt sidan eller rakt fram eller ovanför huvudet eller sova (styrketräning inkl handled och kort därpå hets med oergo mus och tastatur är det sämsta som finns), som följde ett par subtila varningar i någon månad, så tog jag tag i saken på jobbet och hemma och är så nöjd man kan vara, tror jag. Well en hel arm vore skoj men it is what it is.

Tack för svar. Ja jag tror det större stödet vore bättre för mig. Jag har rätt stora händer och långa fingrar. Testade att lägga ett vanligt skumm stöd innan rollermousen nu och det kändes genast bättre! Verkligen trist med din arm, detta är verkligen inget att leka med!

Jag tror även att MAX stödet egentligen hade varit bäst för mig men det kostar så mycket att köpa till. När man tar det via arbetsgivaren på prov, undra tro om man kan ta flera stöd så man kan testa sig fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack för svar. Ja jag tror det större stödet vore bättre för mig. Jag har rätt stora händer och långa fingrar. Testade att lägga ett vanligt skumm stöd innan rollermousen nu och det kändes genast bättre! Verkligen trist med din arm, detta är verkligen inget att leka med!

Jag tror även att MAX stödet egentligen hade varit bäst för mig men det kostar så mycket att köpa till. När man tar det via arbetsgivaren på prov, undra tro om man kan ta flera stöd så man kan testa sig fram?

Rätt bra om man kan låna och testa på sin ordinarie arbetsplats under någon dag.

Max-stödet provade jag också, någon dag, men jag blev aldrig riktigt ense med det. Det känns på sätt och vis bra att kunna vila armbågarna men jag fann det mer ergo att inte göra det. Plus funkar både sittande och stående.

Näe verkligen, man bör försöka lyssna på klagomål från kroppen..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Fick Plus versionen och har testat några dagar. Fungerar mycket bättre än den vanliga, tror jag hittat rätt nu.

Får se vad jag gör med den vanliga som jag köpte privat, kanske blir att sälja eller behålla som backup.

Permalänk
Inaktiv

För människor som googlar: Kolla in Amazon extremt prisvärda alternativ nu med vertikala möss
https://www.amazon.se/Ergonomiska-vertikala-laddningsbar-prec...

En av fördelarna med Amazon, dom har alltid lite udda prylar

Permalänk
Medlem

Apple har Magic trackpad som är ett alternativ eller komplement till att använda en vanlig mus.

Små styrspakar(Trackpoint) är ett alternativ som finns på en del tangentbord. ThinkPad har ett usb tangentbord som liknar deras laptops och det har en trackpoint. En del mekaniska tangentbord har det inbyggt. Ibland är det ett tillbehör.

SmartNav eller dylikt låter dig styra pekaren genom att röra huvudet.

En del väljer att använda flera olika pekdon samtidigt för att variera rörelserna. T.ex. trackball/trackpad till vänster och en vanlig mus till höger om tangentbordet.

En fotpedal för klickande kan också avbelasta.

Och det går även att använda röst som ett alternativ för vissa arbetsuppgifter under rätt förhållanden.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Jag har testat en Mousetrapper och kan utan tvekan säga att det var det sämsta skräpet jag har använt någonsin.

En vanlig bra touchpad slår den med ljusår.