Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Ergonomiska möss och musalternativ

Har under en period fått tennisarbåg pga av jobbet och sökte därför upp en sjukgymnast. Efter övningar och träning så har all smärta försvunnit och allt är bra igen vilket är riktigt skönt! Detta har dock lett mig in på tankarna att göra min arbetsplats mer ergonomisk. Jag har funderat på att köpa t ex en Mousetrapper eller Contoure Rollermouse men dom är lite dyra för att bara testa. Dessutom så tänker att dom inte är mycket mer ergonomiska är en touchpad egentligen? Om jag börjar använda touchpaden på min laptop borde det väl vara ungefär samma sak. Och då tänker jag hur ergonomisk är en touchpad egenligen? Man har ju ändå benen korsade i underarmen så det är kanske bättre för axeln/skuldran men sämre för fingrar och underarm?

Jag har även prövat MX Vertical tidigare vilken jag tyckte var rätt skön men tyvärr omöjligt att använda i vänster arm. Jag gillar att byta arm lite då och då under dagen nämligen.

Logitech MX Ergo ser intressant ut men funkar ju inte heller med vänster.

Vad finns det för fler alternativ?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@Baxtex: prata med din arbetsterapeut! Dom har sett allt och har svar pa alla dina frågor (och f.ö. bör din arbetskivare stå för kosingen!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

@Baxtex: Jag köpte föregångaren till RollerMouse från Contour för många år sedan och köpte sedan en Contour RollerMouse Red Plus när föregångaren var utsliten. Det är nog den bästa investeringen jag gjort till en dator. Dom byter namn hela tiden, men en RollerMouse är magisk. Pinnen som styr muspekaren känns ovan i början för många men när man vant sig är det inga problem.

Längst ned på den sidan du länkade till finns en länk till att testa gratis i 14 dagar innan du köper. Ansök och testa och se vad du tycker. Touchpad och RollerMouse är väldigt olika men är förstås en smaksak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Baxtex:

Jag har funderat på att köpa t ex en Mousetrapper eller Contoure Rollermouse men dom är lite dyra för att bara testa. Dessutom så tänker att dom inte är mycket mer ergonomiska är en touchpad egentligen?

Tja, kanske inte MouseTrapper, men en Rollermouse kan kännas annorlunda om den är bred. YMMV.

Skrivet av Baxtex:

Logitech MX Ergo ser intressant ut men funkar ju inte heller med vänster.

Jag gillar trackball:en Logitech TrackMan Marble. Den funkar för både höger och vänster hand, och i båda fallen håller man handleden något vinklad.

Jag har märkt att trots att jag har svårt att musa med vänster hand så är jag lika bra med höger och vänster hand på trackball:en.

I övrigt är ställning vid arbetsplatsen viktigt. Ha inte ett för brett tangentbord, och se till att du har armstöd på stolen där du kan vila armen så att du slipper hålla armen spänd i konstiga ställningar - för det är sånt som ger mest problem.
Jag tror också att det kan vara bra att ge vänster hand mer att göra också: så att man inte håller vänster arm i samma ställning hela tiden heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Felion1337:

@Baxtex: prata med din arbetsterapeut! Dom har sett allt och har svar pa alla dina frågor (och f.ö. bör din arbetskivare stå för kosingen!)

Ska fråga henne lite mer på vår nästa session!

Skrivet av Roggo:

@Baxtex: Jag köpte föregångaren till RollerMouse från Contour för många år sedan och köpte sedan en Contour RollerMouse Red Plus när föregångaren var utsliten. Det är nog den bästa investeringen jag gjort till en dator. Dom byter namn hela tiden, men en RollerMouse är magisk. Pinnen som styr muspekaren känns ovan i början för många men när man vant sig är det inga problem.

Längst ned på den sidan du länkade till finns en länk till att testa gratis i 14 dagar innan du köper. Ansök och testa och se vad du tycker. Touchpad och RollerMouse är väldigt olika men är förstås en smaksak.

Tack, kanske blir att beställa hem en och testa då!

Skrivet av Findecanor:

Tja, kanske inte MouseTrapper, men en Rollermouse kan kännas annorlunda om den är bred. YMMV.

Jag gillar trackball:en Logitech TrackMan Marble. Den funkar för både höger och vänster hand, och i båda fallen håller man handleden något vinklad.

Jag har märkt att trots att jag har svårt att musa med vänster hand så är jag lika bra med höger och vänster hand på trackball:en.

I övrigt är ställning vid arbetsplatsen viktigt. Ha inte ett för brett tangentbord, och se till att du har armstöd på stolen där du kan vila armen så att du slipper hålla armen spänd i konstiga ställningar - för det är sånt som ger mest problem.
Jag tror också att det kan vara bra att ge vänster hand mer att göra också: så att man inte håller vänster arm i samma ställning hela tiden heller.

Jag önskar dom släppte en ny version på den trackballen i MX serien! Oh ja, köra ett 80% tangenbord, har riktig Kinnarps stol, höj och sänkbart bord. Men det som oftast hjälper är att använda vänster, och stretcha mycket. Tyvärr så gillar jag att spela FPS ibland också och det är omöjligt med vänster. Kontroller funkar inte heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2009

Jag höll också på att få tennisarmbåge p.g.a. att jag hade musen för långt ut till höger, tror jag vred handen utåt. Började känna smärta nedanför armbågen när jag höll armen i vissa lägen.
Testade ha musen framför tangentbordet istället för till höger. Det hjälpte lite, så det är det första du kan testa.

Men så fyndade jag en oanvänd roller mouse red på blocket. Det tog några timmar innan jag vande mig vid att använda den. Efter bara ett par, tre veckor försvann värken. Så här i retrospektiv, kan jag säga att de 1200:- jag betalade känns ganska billigt för att slippa problem med armen.

Antar att du kanske hade varit berädd att betala mer än 1200 för att slippa gå till sjukgymnast när det väl var ett problem?

Skall tillägga att jag var väldigt snabb med åtgärder innan det utvecklade sig till något värre. Jag hade bara jobbiga symptom några dagar innan jag började experimentera med musplacering osv.

Om jobbet betalar så tycker jag att du skall testa lite olika alternativ. Det är ju trots att billigare än att du har ont.