ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC felaktigt monterade kylare.

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 68-70(hotspot på runt 80-85) grader i full load I Warzone, funkar prima. Körde även Time spy och hade då lite lägre temps.

Permalänk
Medlem

Inte fan brukar det skilja såhär mycket i temp mellan kort av samma modell? Jag är i stort sett helt novis men det känns ju jävligt skevt att det ska vara sådana skillnader.

Håller tummarna för att ett svalt kort dimper ner i brevlådan nu i veckan!

Permalänk
Medlem

Vad gäller kring öppet köp om man monterar och provar kortet man fått levererat? För att testa om det håller måttet tänker jag.

Elgiganten skriver ju nedan kring öppet köp så antar att det ska vara OK, så länge man är varsam med att packa tillbaka den? Någon som har praktisk erfarenhet av att åberopa ångerrätt/öppet köp hos Elgiganten efter att ha provkört en grafikkort?

30 dagar öppet köp
(50 dagar för alla klubbmedlemmar)
Hos oss får du möjligheten att prova det du köpt i 30
dagar. Är du kundklubbsmedlem och registrerar ditt
köp på ditt konto kan du prova i 50 dagar. Känns
produkten inte helt hundra, returnera den och få
pengarna tillbaka. Gäller till och med rakapparater,
tvättmaskiner, datorer och tandborstar. Enda
undantagen är produkter med abonnemang, tjänster
och kök. Mobiltelefoner, film, spel och programvaror
får du återlämna i obruten förpackning. Produkten vill
vi ha tillbaka i komplett och oskadat skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytt:

Inte fan brukar det skilja såhär mycket i temp mellan kort av samma modell? Jag är i stort sett helt novis men det känns ju jävligt skevt att det ska vara sådana skillnader.

Håller tummarna för att ett svalt kort dimper ner i brevlådan nu i veckan!

Det skiljer väldigt mycket beroende på vad man har för chassi och luftflöde i det, hur varmt cpu'n går osv. Jag får till exempel närmare 20C i skillnad på såväl cpu som gpu beroende på hur många fläktar jag använder i chassi och på hur höga varv jag låter dom gå, det kan vara en ganska bra fingervisning för hur otroligt viktig kylningen i burken är.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Ligger fortfarande från och till med feber här så har inte orkat ta itu med kortet och mäta temperaturer osv. Ena dagen känner man sig kärnfrisk, andra dagen feber och trötthet. Så vill ursäkta mig här med att jag lovade testa kortet relativt snabbt. Idag kan jag stå på benen så hoppas att det blir bättre snart.

Hoppas att ni som fått hem korten har bildat er en uppfattning, ha en fin eftermiddag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite fram och tillbaka, det här är unigine heaven efter 10min (extreme 1080p)

Jag får väl ändå säga att jag är nöjd med resultatet och kommer nog att behålla kortet. Mina vrm skruvar var för långa men jag satte in distanser och kylaren verkar sitta på plats. Jag kopplade även in mina två frontfläktar i grafikkortet så att dessa styrs av gpu tempen.
Det enda jag reagerar lite på är memory temp men det ska ju enligt uppgift gå upp till 110 utan fara så det bör väl vara lugnt.

Permalänk
Medlem

Har precis kommit hem med mitt kort från Elgiganten. Gamla batchen, svarta kylkuddar och långa skruvar. Kylaren gungade som en gungbräda när jag tryckte ihop kortet i ändarna. Hur fan kan ASUS skicka ut korten så? Inga fler prylar från dem för min del, men det var värt en chansning för det bra priset. Vågar inte pilla med det och riskera att kortet förstörs på sikt då jag pluggar och inte kommer ha råd att ersätta det. Det får åka tillbaks till Elgiganten och förhoppningsvis hamna hos någon som tycker det är kul att pilla med det.

Jakten på GPU fortsätter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cralle:

Fick hem och testade tidigare i veckan, kortet kändes riktigt fint från början. Riktigt gedigen kylare. Dock när man testade det blev jag besviken.

Mitt kort hade de nya ljusgula kuddarna.
Tyckte att det blev väldigt varmt och "throttla" snabbt samt att fläkten varvade upp rejält.

Detta vid "låg" (76% av max) belastning:
https://i.imgur.com/4Yjcw6J.gif

Detta vid ett hårdare test:
https://i.imgur.com/zZaql04.gif

Köpte ett RedDevil-kort istället och fick följande resultat, upplever att det är avsevärt mkt tystare vilket även graferna visar. Hoppas att ni får bättre ex från elgiganten än vad jag fick iaf.

Permalänk
Medlem

Hopp, det andra kortet som jag hade beställt kom igår och den hade också glappande kylare. Har egentligen inget skrikande behov av ett nytt grafikkort bara för gaming så den fick åka tillbaka till Elgiganten. Kommer sikta in mig på att köpa ett gtx/rtx med CUDA då livet blir lättare för framtida knackande i Tensorflow.

Permalänk
Inaktiv

Hej.

Ursäkta för sent svar men har haft fullt upp fast man gått på semester.

Här kommer iallafall ett test på mitt kort ifrån Elgiganten.
18min FurMark.

Jag måste göra om testet på temperaturerna då jag råkade avsluta testet och sedan ta en dump på temperaturerna, återkommer med den bilden.

Notera att jag kör med nyaste bios till kortet som är släppt Version 2
2020/05/13
https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RX5700XT-O8G...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytt:

Har precis kommit hem med mitt kort från Elgiganten. Gamla batchen, svarta kylkuddar och långa skruvar. Kylaren gungade som en gungbräda när jag tryckte ihop kortet i ändarna. Hur fan kan ASUS skicka ut korten så? Inga fler prylar från dem för min del, men det var värt en chansning för det bra priset. Vågar inte pilla med det och riskera att kortet förstörs på sikt då jag pluggar och inte kommer ha råd att ersätta det. Det får åka tillbaks till Elgiganten och förhoppningsvis hamna hos någon som tycker det är kul att pilla med det.

Jakten på GPU fortsätter...

Jag skulle vilja rapportera att även jag fick hem mitt kort idag och det hade exakt samma problem som du beskriver.
Blir en omgående retur imorgon eftersom det är ett rent lotteri med dessa Asus korten.

Han även lägga till att kortet hade följande info på lådan ifall de nu kommer till någons nytta.

Part No: 90YV0D90-M0NA00
SN: K9C0YZ0667094DD

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paw:

Jag skulle vilja rapportera att även jag fick hem mitt kort idag och det hade exakt samma problem som du beskriver.
Blir en omgående retur imorgon.

Han även lägga till att kortet hade följande info på lådan ifall de nu kommer till någons nytta.

Part No: 90YV0D90-M0NA00
SN: K9C0YZ0667094DD

Mvh Paw

@Paw

Har du lagt in nyaste bios på kortet?
Som jag länkade till ovan dig.

Kortet går riktigt svalt med det bioset, 67 grader i full tortyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Paw

Har du lagt in nyaste bios på kortet?
Som jag länkade till ovan dig.

Kortet går riktigt svalt med det bioset, 67 grader i full tortyr.

Känns inte direkt lönt när kortet lider av följande.

** Gamla batchen, svarta kylkuddar och långa skruvar. Kylaren gungade som en gungbräda när jag tryckte ihop kortet i ändarna **

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paw:

Känns inte direkt lönt när kortet lider av följande.

** Gamla batchen, svarta kylkuddar och långa skruvar. Kylaren gungade som en gungbräda när jag tryckte ihop kortet i ändarna **

Det är sant, missade det. ☺️

Kör mitt test igen och återkommer med mer temps

Permalänk
Medlem

Måste fan säga att det är helt otroliga att Asus har kunnat släppa sådana här kort till oss konsumenter och att dom ännu säljs vidare är ju bara en total skam!

Man saknar ord för det här alltså.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är sant, missade det. ☺️

Kör mitt test igen och återkommer med mer temps

När du la upp lite bilder på ditt kort föra veckan så tänkte jag ja varför inte jag provar och lägger en order för det är trots allt 6 eller 7 månader sen Asus pratade om det här problemet så jag hoppades att allt var fixat men där hade jag allt fel.

Men hur som skoj att någon fick ett bra kort i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Inaktiv

Hej.

Ursäkta för sent svar men har haft fullt upp fast man gått på semester.

Här kommer iallafall ett test på mitt kort ifrån Elgiganten.
18min FurMark.

Notera att jag kör med nyaste bios till kortet som är släppt Version 2
2020/05/13
https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RX5700XT-O8G...

Edit: Nu har jag uppdaterat med en bild på temperaturerna på kortet.
102 grader på minnena är det ok eller helt åt skogen?
Övrigt ser det lite högt ut ochså eller ska man köra på.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Ok jag är inte någon expert men 102 grader på minnet känns tokigt mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paw:

@Ister: Ok jag är inte någon expert men 102 grader på minnet känns tokigt mycket.

Ja det känns högt.

Verkar vara väldigt ojämn kvalitet.

Edit men kortet matar bara på med 40% fläkt är ju lite konstigt ochså.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ister:

Ja det känns högt.

Verkar vara väldigt ojämn kvalitet.

Edit men kortet matar bara på med 40% fläkt är ju lite konstigt ochså.

Funderar nu på att ta mitt kort på öppet köp och köra på med mitt Gigabyte rtx 2060 super.

Mycket konstigt de inte kan få till temperaturerna med denna monster kylare.

Permalänk
Medlem

@anon298854:

Ligger utan tvekan mycket i det du säger.

För min del så orkar jag helt enkelt inte leka runt med Asus lotteri när det gäller dessa 5700XT kort så det blir en omgående retur.

Samt för att vara helt ärlig så förtjänar dom inga pengar för en sådan här produkt och som konsument så borde vi alla visa vårt missnöje genom att agera med plånboken, för det är tyvärr det ända språket dom förstår.

Jag kommer själv köra vidare på mitt gtx 1070.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paw:

@Ister:

Ligger utan tvekan mycket i det du säger.

För min del så orkar jag helt enkelt inte leka runt med Asus lotteri när det gäller dessa 5700XT kort så det blir en omgående retur.

Samt för att vara helt ärlig så förtjänar dom inga pengar för en sådan här produkt och som konsument så borde vi alla visa vårt missnöje genom att agera med plånboken, för det är tyvärr det ända språket dom förstår.

Jag kommer själv köra vidare på mitt gtx 1070.

Jag kommer returnera Asus kortet och köra vidare på rtx 2060S kortet.
Jag lyckades throttla kortet när jag gjorde lite längre test, minnet skenar iväg över 109 grader.

Någon eller några felmonterade pads?
Allt verkar ligga tight ihop pressat.

Man vill ju inte börja skruva med ett plomberat kort heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag kommer returnera Asus kortet och köra vidare på rtx 2060S kortet.
Jag lyckades throttla kortet när jag gjorde lite längre test, minnet skenar iväg över 109 grader.

Någon eller några felmonterade pads?
Allt verkar ligga tight ihop pressat.

Man vill ju inte börja skruva med ett plomberat kort heller.

Furmark är ju inte riktigt ett realistiskt test. Jag fick också rätt höga temperaturer i furmark men unigine heaven var mer stabilt. Testa den istället.
Vad jag läst mig till så klarar minnena 110C och kortet kommer att köra på tills någon komponent kommer upp i denna temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag kommer returnera Asus kortet och köra vidare på rtx 2060S kortet.
Jag lyckades throttla kortet när jag gjorde lite längre test, minnet skenar iväg över 109 grader.

Någon eller några felmonterade pads?
Allt verkar ligga tight ihop pressat.

Man vill ju inte börja skruva med ett plomberat kort heller.

Det tycker jag verkligen inte att du ska göra, inte fan ska man behöva skruva och ha sig med ett helt nytt kort.
Samt 110 grader på minnet är verkligen katastrof ifall du frågar mig.

Men hur som mitt kort blev återlämnat då jag kände att de inte lönt att lägga tid/pengar på en sådan här produkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hejss:

Furmark är ju inte riktigt ett realistiskt test. Jag fick också rätt höga temperaturer i furmark men unigine heaven var mer stabilt. Testa den istället.
Vad jag läst mig till så klarar minnena 110C och kortet kommer att köra på tills någon komponent kommer upp i denna temperatur.

@Hejss

Hej.

Jag gjorde som du sa och har kört Unigine heaven någon timme på ultra och får dessa temperaturer.
Det verkar ju vara riktigt bra temps och bara 53% fläkthastighet eller vad säger du?

Är nog inte så dåligt kortet ändå.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Jag tycker det ser bra ut, jag är dock ingen expert på området direkt.
Men jag jämförde mina resultat med sweclockers egna testresultat och dom var likvärdiga. Sweclockers anmärkte ju inte något speciellt på temperaturerna så jag kände då att det borde vara okej även för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hejss:

@Ister: Jag tycker det ser bra ut, jag är dock ingen expert på området direkt.
Men jag jämförde mina resultat med sweclockers egna testresultat och dom var likvärdiga. Sweclockers anmärkte ju inte något speciellt på temperaturerna så jag kände då att det borde vara okej även för mig.

@Hejss

Ja jag tycker det ser bra ut ochså och gpun håller sig runt 60-70 grader i spel så jag kör vidare med kortet.

Det presterar som mitt rtx 2070 Super så det är ju fint då 5700 xt kortet bara kostade 3990kr

Permalänk
Medlem

mitt 5700xt tuf har ju bara passive minnes kylning och denna kunde skena iväg bra mycket, detta kombinerat med långa skruv som jag sedan åtgärdade själv så blev det bra men minnen kunde fort skenna iväg högt. men fläkten gick typ aldrig över 30% jag la in en egen fläkt kurva som är mer aggressiv, så nu ligger dom runt 90 när dom pressas hårt. råder faktiskt alla att göra detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kan inte låta bli att undra hur det kunde komma ur fabrik så här. Någon jävel i ledet borde sett hur fel det är.
Hur är ASUS företagskultur tro? Vågar dom anställda säga att designen är fel??

Jag tror mest att de tar genvägar på sina AMD-kort. Hade ett gammalt ATI 5800 Pro som hade begåvats med exakt samma kylfläns som dåtidens Geforcemodell. Föga förvånande blev det varmt och högljutt. Många år senare hade jag förträngt det och köpte ett ASUS Vega 64. Det var katastrofalt illa tills jag bytte värmepad och kylpasta och många i forumet och på andra siter har haft problem. Och nu nya 5700-serien... Aldrig mer ASUS för ett AMD-kort!

Permalänk
Medlem

@SweDragon: Efter min upplevelse nu med asus efter att mitt Tufkort brann upp så kan jag bara rakt av säga aldrig mer assus( fast det känns la ganska omöjligt att uppehålla)