BSOD från nvlddmkm.sys (nvidia) relaterat till cpu OC?

Permalänk
Medlem

BSOD från nvlddmkm.sys (nvidia) relaterat till cpu OC?

Överklockade min 10700K för 2 dagar sen 1:1 med https://www.youtube.com/watch?v=wsDvsC7Fo9E och har fungerat bra, körde dock bara ca 20 min reliability test med aida. Nu idag efter haft Rust på i ett par timmar så bsodade den. GPUn gick upp i temp lite oväntat en stund innan. Låg på runt 64 grader sen gick upp till 72-73 innan bsod. Inget konstigt i sig menmen.

Kan en CPU OC skapa BSODs från andra komponenter?

Edit: Hade ett 1070 i innan jag satte i 2080in men använde DDU efter jag satt i 2080in och ominstallerade driverutinen. Kanske endå blivit knas?

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem

Ja en ostabil överklock kan orsaka att andra delar kraschar, pga minnesfel oftast. Jag har en nvlddmkm krasch som kan återskapas med en specifik R5 3600 som är fabriksdefekt från en dålig batch Zen2 i Januari, men inte med en R5 3600 från en annan batch. Lika så kan en dålig överklock orsaka krascher av andra drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte komma på att jag haft problem med cpu oc, men ej kompatibel oc/xmp på RAM har framkallat bsod på nvidia drivrutinen.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akandesh:

Överklockade min 10700K för 2 dagar sen 1:1 med https://www.youtube.com/watch?v=wsDvsC7Fo9E och har fungerat bra, körde dock bara ca 20 min reliability test med aida. Nu idag efter haft Rust på i ett par timmar så bsodade den. GPUn gick upp i temp lite oväntat en stund innan. Låg på runt 64 grader sen gick upp till 72-73 innan bsod. Inget konstigt i sig menmen.

Kan en CPU OC skapa BSODs från andra komponenter?

Edit: Hade ett 1070 i innan jag satte i 2080in men använde DDU efter jag satt i 2080in och ominstallerade driverutinen. Kanske endå blivit knas?

Har du installerat senaste chipset drivrutiner och dylikt också till moderkortet? Vad har du för komponenter i datorn?

Skrivet av str8forthakill:

Ja en ostabil överklock kan orsaka att andra delar kraschar, pga minnesfel oftast. Jag har en nvlddmkm krasch som kan återskapas med en specifik R5 3600 som är fabriksdefekt från en dålig batch Zen2 i Januari, men inte med en R5 3600 från en annan batch. Lika så kan en dålig överklock orsaka krascher av andra drivrutiner.

Detta är känt för Ryzen om man kör nvidia. Vet inte vad du kör. Jag hade en sån krasch varannan dag men nu när jag har senaste chipset drivrutiner (V2.04.09.131) så har jag inte kraschat ännu pga nvlddmkm. Relaterat till PCIE kontrollern var det jag fick fram och hoppas det är åtgärdat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akandesh:

Överklockade min 10700K för 2 dagar sen 1:1 med https://www.youtube.com/watch?v=wsDvsC7Fo9E och har fungerat bra, körde dock bara ca 20 min reliability test med aida. Nu idag efter haft Rust på i ett par timmar så bsodade den. GPUn gick upp i temp lite oväntat en stund innan. Låg på runt 64 grader sen gick upp till 72-73 innan bsod. Inget konstigt i sig menmen.

Kan en CPU OC skapa BSODs från andra komponenter?

Edit: Hade ett 1070 i innan jag satte i 2080in men använde DDU efter jag satt i 2080in och ominstallerade driverutinen. Kanske endå blivit knas?

Vad har du för PSU? Har du överklockat så att du ligger på gränsen av vad PSU:n klarar att leverera? Du har inte angett vilken 2080-variant du har.

Tittar man på bequiets https://www.bequiet.com/en/psucalculator och gör lite "Killgissningar" (hårddiskar, ram, vattenkylning, rgb, fläktar, etc), så bör du ha ett effektkrav på 600-700W, så du bör ha ett PSU på minst ~800W+ men förmodligen närmare 900-1000W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Har uppdaterat chipset samt BIOS. La till specs i siggen.

Skrivet av Viita:

Ah, har bara 750W :$

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akandesh:

Ah, har bara 750W :$

Om du ställer ner överklocken till normalklock och datorn åter fungerar utan problem, så ligger problemet mest troligt i att PSU:n inte klarar leverera tillräckligt stabil effekt vid enstaka tillfällen under hög belastning under längre tid, vilket kan resultera i en blåskärm.
Det kan även vara frågan om en ostabil överklockning som visar sig efter en längre stunds hög belastning.

Jag tror dock mer på att PSU:n är på gränsen till för klen för ditt system, då du spenderat ett par timmar i Rust innan krash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du ställer ner överklocken till normalklock och datorn åter fungerar utan problem, så ligger problemet mest troligt i att PSU:n inte klarar leverera tillräckligt stabil effekt vid enstaka tillfällen under hög belastning under längre tid, vilket kan resultera i en blåskärm.
Det kan även vara frågan om en ostabil överklockning som visar sig efter en längre stunds hög belastning.

Jag tror dock mer på att PSU:n är på gränsen till för klen för ditt system, då du spenderat ett par timmar i Rust innan krash.

Ett system med 8700k@4.7GHz och 2080 drar ~385w i väggen vid peak, har otroligt svårt att tro att man maxar ut ett 750w nätagg om det inte är största skräpagget du kan hitta. Jag har själv kört 780 SLI med en hårt överklockad 4770k i mitt gamla system på 850w och det var aldrig några problem, och dom drar lätt 300w styck. Detta tillsammans med en hel del fläktar och en H100.
Lösningen är inte att köpa ett 900-1000w nätagg för en sådan rigg, 750w ska lätt räcka om det inte är något fel på nätagget.

Oavsett så kommer inte rust få upp processorn i 100% usage så man når nog inte ens peak watt i det spelet, kanske att det börjar knaka vid syntetiska tester med den OCn men det är inte garanterat heller.

Skulle personligen tippa på en instabil CPU OC, långt ifrån alla 10700k kommer vara stabila på 5.2-5.3 all core.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

@kheldan: Är inte all-core OC dock. Varierar mellan 5.0-5.2 om du ser slutet av videon.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem

@Akandesh: Aha, kikade inte igenom helt.
Vad har du för vcore? Beroende på vad du har så kan du antingen prova stega ner ration 0.1 per core och se vart du hamnar, eller ge cpun lite mer volt om du har bra temperaturer och fortfarande landar på en säker vcore.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

@Akandesh: Aha, kikade inte igenom helt.
Vad har du för vcore? Beroende på vad du har så kan du antingen prova stega ner ration 0.1 per core och se vart du hamnar, eller ge cpun lite mer volt om du har bra temperaturer och fortfarande landar på en säker vcore.

Här har du alla inställningar från videon:

Har lite problem med temp under cinebench då jag ligger runt 90-95 grader men under realistiska situationer är det inga problem.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Ett system med 8700k@4.7GHz och 2080 drar ~385w i väggen vid peak, har otroligt svårt att tro att man maxar ut ett 750w nätagg om det inte är största skräpagget du kan hitta. Jag har själv kört 780 SLI med en hårt överklockad 4770k i mitt gamla system på 850w och det var aldrig några problem, och dom drar lätt 300w styck. Detta tillsammans med en hel del fläktar och en H100.
Lösningen är inte att köpa ett 900-1000w nätagg för en sådan rigg, 750w ska lätt räcka om det inte är något fel på nätagget.

Skulle personligen tippa på en instabil CPU OC, långt ifrån alla 10700k kommer vara stabila på 5.2-5.3 all core.

Om man tittar på https://www.bequiet.com/en/psucalculator så uppskattar de: (Jag förutsätter att bequiet har lite marginaler, men inte så stora att deras kalkylator blir irrelevant.)
4770k med 780 SLI, ~650W stock, ~735W överklockad.
8700k med 2080, ~420W stock, ~470W överklockad. När du säger "Peak", menar du då när CPU och GPU ligger på 100% belastning, eller är det det högsta du har uppmätt?
10700k + 2080 Super, ~600W stock, 680W överklockad.

Det är mycket svårt att säga om TS ligger på 100% belastning på CPU och GPU under längre tidsperiod när när han får blåskärm. Vi vet inte heller hur mycket kringutrustning TS har anslutet.

En överklockad 10700k är dessutom väldigt effekthungring. Om jag tolkar det rätt, så är det en mätning på vad cpu:n drar på EPS-kontakten, inte vad cpu+moderkort, etc, drar.

Det finns även ytterliggare en faktor jag inte nämde, det är instabil ström från vägguttaget. Om du har ett nätagg som ligger nära maxeffekten och tex ett kylskåps kompressor slår till (och om datorn är ansluten till samma fas i elnätet), så kan det vara tillräckligt för att trigga ett tillräckligt stort spänningsfall i datorn, som är så kort att det normalt inte märks, såvida man inte ligger nära max effektuttag. Att koppla in en dammsugare på samma vägguttag som datorn är inkopplad, kan vara tillräckligt för att en dator skall starta om.

Jag vill även ha det sagt, att jag har inte koll på en 10700k + 2080 super drar effektmässigt, men bequiet bör ha lite koll.

Permalänk
Medlem

Klockade ner den nu till 5GHz All-Core med VCore 1.300, SA Volt 1.250, IO Volt 1.150. Har dock ingen aning om dessa värden låter bra. Sänkte bara med 0.05v på allt.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akandesh:

Klockade ner den nu till 5GHz All-Core med VCore 1.300, SA Volt 1.250, IO Volt 1.150. Har dock ingen aning om dessa värden låter bra. Sänkte bara med 0.05v på allt.

Actually Hardcore Overclocking släppte en video där han går igenom hur olika saker hänger ihop på intelgrejer. Vet inte om det hjälper men kanske är informativt och kan vara ett sätt att kanske lösa så det blir stabilt.