Köpråd Dator till Warzone för att klara stabila 144fps på 1080p

Permalänk
Medlem

Köpråd Dator till Warzone för att klara stabila 144fps på 1080p

Nu är det dags att sätta igång jakten efter en ny dator!

Jag siktar på något som ska klara av Cod Warzone på 1080p med 144fps, gärna klara av att ha igång annat på en andra skärm samtidigt och då har jag blivit tillsagd att 32gb ram är att föredra! Annars ska jag spela cs, valorant och kanske wow!

Eftersom jag inte har en aning om vad som krävs i en dator för att klara detta så har jag ingen mer specifik budget annat än att 20k känns som det mesta jag skulle kunna tänka mig lägga ut!

Jag skulle föredra att ha en dator som skulle kunna klara av en uppgradering till nya RTX 30 serien ifall intresset är kvar och lika starkt då för datorspelande! Men om det drar upp priset för mycket så får det vara.

Langa byggen och fördelar/nackdelar med intel/amd och nvidia/amd även om det kan va smart att vänta ett tag med att bygga osv.

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Det här räcker för Warzone 144FPS:

Du kan såklart uppgradera CPU & GPU senare i höst/vinter då det kommer mycket nytt inom kort.
Om du skaffar en Zen 3 CPU senare så kommer du ändå vilja ha snabbare RAM så då vill du ändå byta ut stickorna, 2x8GB (av vassaste slag(3600MHzC16) för Zen 2), bör därför vara nog.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här räcker för Warzone 144FPS:
https://komponentkoll.se/bild/NbjzO.png
Du kan såklart uppgradera CPU & GPU senare i höst/vinter då det kommer mycket nytt inom kort.
Om du skaffar en Zen 3 CPU senare så kommer du ändå vilja ha snabbare RAM så då vill du ändå byta ut stickorna, 2x8GB (av vassaste slag(3600MHzC16) för Zen 2), bör därför vara nog.

Isf får man dra ner inställningarna ordentligt, jag ligger runt 144fps (knappt) på höga inställningar med ett RX 5700 XT parat med en 3700X.

Vill man spela på relativt höga inställningar och dessutom kunna ha andra grejer/streaming igång på sidan så skulle jag köra på typ detta:

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Isf får man dra ner inställningarna ordentligt, jag ligger runt 144fps (knappt) på höga inställningar med ett RX 5700 XT parat med en 3700X.

Vill man spela på relativt höga inställningar och dessutom kunna ha andra grejer/streaming igång på sidan så skulle jag köra på typ detta:

https://komponentkoll.se/bild/fHYjN.png

Finns det någon anledning till varför du inte väljer en SSD? Jag har varit ute ur datorvärlden länge nog att såna lagringskort inte fanns, är dom likvärdiga?

Edit: sorry, trött och nyvaken.. insåg inte det var en SSD du lagt in

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

Finns det någon anledning till varför du inte väljer en SSD? Jag har varit ute ur datorvärlden länge nog att såna lagringskort inte fanns, är dom likvärdiga?

?
Det är en SSD inkluderad i förslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

https://komponentkoll.se/bild/fHYjN.png

Jag kan få ett 5700 XT Nitro+ OC kort på annat håll billigare än pulse, hur mycket bättre är det och skulle det passa in i bygget du satt ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

Jag kan få ett 5700 XT Nitro+ OC kort på annat håll billigare än pulse, hur mycket bättre är det och skulle det passa in i bygget du satt ihop?

Nitro+ är lite bättre än Pulse. Det är ett större, och oftast dyrare, kort. I praktiken är skillnaden mellan dem ändå minimal, och båda är bra köp. Båda passar också in i det valda chassit (P400A).

Sen kunde det vara en idé att vänta på nya grafikkort och processorer som kommer i höst, men ibland kan det vara en väldigt lång tid att vänta 3-4 månader.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nitro+ är lite bättre än Pulse. Det är ett större, och oftast dyrare, kort. I praktiken är skillnaden mellan dem ändå minimal, och båda är bra köp. Båda passar också in i det valda chassit (P400A).

Sen kunde det vara en idé att vänta på nya grafikkort och processorer som kommer i höst, men ibland kan det vara en väldigt lång tid att vänta 3-4 månader.

Tack för svar!
Jo jag har fått förstå att rent prismässigt hade det smartaste varit att vänta.. intresset är dock starkt nu så köper hellre nu! Du kanske kan svara på om det kommer gå för mig att uppgradera till ett Nvidia 30 serie kort med denna setup? Eller behöver jag byta något annat då med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

Tack för svar!
Jo jag har fått förstå att rent prismässigt hade det smartaste varit att vänta.. intresset är dock starkt nu så köper hellre nu! Du kanske kan svara på om det kommer gå för mig att uppgradera till ett Nvidia 30 serie kort med denna setup? Eller behöver jag byta något annat då med?

Det går bra att bara byta grafikkortet till t.ex. RTX 30-serien. Sen så är det ju oftast inte värt att uppgradera till motsvarande kort i nästa generation. Det blir mycket pengar mellan för lite prestanda. Så då får du räkna med att gå upp till typ RTX 3080 eller 3070 Super, eller hur det nu sen visar sig bli.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum