Permalänk
Medlem

Vattenkylning slutar inte läcka

Läckan uppstår mellan en Alphacool XT45 280 mm-radiator och EK 6 mm hane-till-hane-adapter. Hane-till-hane-adaptern ansluts sedan till en T-koppling med en tömningsventil och en slanganslutning. Jag är mycket säker på att läckan uppstår just mellan radiatorn och hane-till-hane-adaptern. Vätskan börjar långsamt ansamlas i det lilla utrymmet mellan de två och det är inte fuktigt någon annanstans vilket borde vara fallet om det droppade ner ovanifrån. Jag skulle uppskatta att flödet är ungefär en mellanstor droppe per timme.

Jag har testat följande i denna ordningen:
Skruva fast adaptern normalt fingerhårt (första installationen)
Skruva fast adaptern så hård som möjligt med fingrarna
Byta plats på adaptern vid läckan och en annan likadan i systemet (problemet uppstår fortfarande vid samma plats)
Rotera den nya adaptern 180 grader
Dra åt den nya adaptern så hårt som möjligt med verktyg samt rotera T-kopplingen ovanför 180 grader

Läckan kvarstår och flödet verkar inte ha förändrats mellan de olika försöken. Det rimligaste verkar vara att antingen gängan på radiatorn läcker eller att det är något fel på designen på EKs hane-till-hane-adaptrar som gör att de läcker tillsammans med radiatorn. Jag har än så länge inte testat att byta hane-till-hane-adaptern till en vanlig slanganslutning då detta skulle kräva att jag plockar bort min tömningsventil. Då jag redan har behövt använda det 5 gånger under felsökningsprocessen är detta inte någonting som jag är lockad att göra.

Ytterligare specifikationer i flödesordning:
EK Bay D5 PWM
Alphacool XT45 280 mm i botten av ett NZXT Phantom 820
EK 6 mm hane-till-hane
EK T-koppling (ansluten till en 90-gradersvinkel, sedan en till hane-till-hane-adapter och sedan en tömningsventil)
Aquacomputer 290X vattenblock
Alphacool ST30 360 mm radiator i toppen av mitt NZXT Phantom 820
EK 45-gradersvinkel (ej torque)
EK Velocity nickel-plexi monterat på en i7 4930K
EK 45-gradersvinkel (ej torque)
EK Bay D5 PWM (samma som första)

Slangen är EKs svarta ZMT 16/10 och samtliga slanganslutningar är EKs vanliga 16/10 dark nickel (ej torque). Alla anslutningar är nyköpta och inte använda tidigare. 280 mm-radiatorn användes senast runt 2018 med andra slanganslutningar och jag kan inte minnas att jag hade några problem med läckor då. Radiatorn var dock monterad i ett annat rum då (mörk källare) så det är möjligt att det fortfarande läckte, bara att jag inte såg det.

Både radiatorn och hane-till-hane-adaptern är inköpta på Inet och har reklamationsrätt kvar. Min tanke är att jag hör av mig till Inet och låter dem hantera problemet då båda produkterna är köpa därifrån, om inte någon här har förslag på hur jag kan lösa det.

Edit: Jag har inspekterat packningarna både före och efter installation vid alla tillfällen som jag har monterat om. De har inte haft några synliga skador och är mjuka.

Permalänk
Medlem

Har du kollat att det sitter en packning där? Den kanske är skadad så du får byta till en ny?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Har du kollat att det sitter en packning där? Den kanske är skadad så du får byta till en ny?

Har testat två olika anslutningar och båda hade mjuka (ej torra) packningar utan några synliga skador.

Ja, det skulle säkert lösa problemet, men det här är datornvattenkylning. Jag har aldrig hört om att det är ett krav att använda gängtejp för datorvattenkylning. Jag vill inte lappa ett problem när jag fortfarande har reklamationsrätt kvar om det är fel på någon av produkterna.

Permalänk
Discokungen

Då packningen sitter utanför gängorna är det troligtvis den platta yta på radiatorn som packningen trycks mot som är ojämn på något sätt då du verkar ha uteslutit hane-hanen. Svårigheten här är väl egentligen om det ändå är hane-hane-anslutningarna som är defekta då det känns mer sannolikt efter egen erfarenhet. De ska trots allt inte behöva dras åt speciellt hårt för att hålla tätt.

Är det några rörliga leder i dessa anslutningar? Svårt att se på bilderna då jag inte haft just dessa själv.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Då packningen sitter utanför gängorna är det troligtvis den platta yta på radiatorn som packningen trycks mot som är ojämn på något sätt då du verkar ha uteslutit hane-hanen. Svårigheten här är väl egentligen om det ändå är hane-hane-anslutningarna som är defekta då det känns mer sannolikt efter egen erfarenhet. De ska trots allt inte behöva dras åt speciellt hårt för att hålla tätt.

Är det några rörliga leder i dessa anslutningar? Svårt att se på bilderna då jag inte haft just dessa själv.

När du skriver rörliga, menar du då typ 45- eller 90-gradersanslutningar som kan roteras 360 grader? Nej, inga sådana nära läckan. Två på processorblocket på andra sidan av datorn och en vid tömningsvalvet några cm bort.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TMG:

När du skriver rörliga, menar du då typ 45- eller 90-gradersanslutningar som kan roteras 360 grader? Nej, inga sådana nära läckan. Två på processorblocket på andra sidan av datorn och en vid tömningsvalvet några cm bort.

Ja precis! Det var rätt märkligt i så fall. Det enda jag kan komma på för att diagnosticera det är att montera ner det och undersöka packningarna för skador och där de ligger an, även mellan anslutningarna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja precis! Det var rätt märkligt i så fall. Det enda jag kan komma på för att diagnosticera det är att montera ner det och undersöka packningarna för skador och där de ligger an, även mellan anslutningarna.

Jag har inspekterat packningarna både före och efter montage vid alla tillfällen jag har monterat om adaptern. Jag skulle möjligtvis kunna flytta tömningsventilen till någon annan plats och testa att montera en vanlig slanganslutning direkt mot radiatorn. Det borde bekräfta om det är radiatorn som är problemet eller adaptrarna.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TMG:

Jag har inspekterat packningarna både före och efter montage vid alla tillfällen jag har monterat om adaptern. Jag skulle möjligtvis kunna flytta tömningsventilen till någon annan plats och testa att montera en vanlig slanganslutning direkt mot radiatorn. Det borde bekräfta om det är radiatorn som är problemet eller adaptrarna.

Det är nog enda alternativet jag kan tänka mig utan att plocka bort den helt. Det är så störigt med såna småfel när allt annat funkar bra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld