Xbox Series X uppges få prislapp om 6 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

men då måste de kunna garantera 60fps@4k.

Haha, det är klart de inte kan. Hur skulle det gå till hade du tänkt dig?

Vad är det som är så viktigt med att spelet måste renderas med 3840*2160 pixlar förresten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Haha, det är klart de inte kan. Hur skulle det gå till hade du tänkt dig?

Är det för mycket begärt att senaste generationens konsoler ska kunna leverera en stabil framerate i den upplösningen?

Skrivet av ipac:

Vad är det som är så viktigt med att spelet måste renderas med 3840*2160 pixlar förresten?

Jag behöver väl knappast argumentera för dig om varför en högre upplösning är att föredra framför en lägre, men jag ger dig the benefit of the doubt och utgår från att många kanske inte märker - eller bryr sig - att spelet körs i lägre upplösning.

Jag anser det ändå vara ett problem för konsolerna då:
1) Hårdvaran går inte att uppgradera. Om vi utgår från uppdateringscyklerna så dröjer det således till 2027 innan en helt ny generations konsoler lanseras. Kan vi förvänta oss 4k@60 då?
2) 3840x2160 är redan nu en standardiserad upplösning som fler och fler gamers vill spela i.
3) Jag antar att man vill locka över sig spelare från datorvärlden också.

Både MS & PS har ju lanserat upphottade versioner i form av X-box One X och PS4 Pro som klarade 3840x2160 @ 30 fps - återigen - ska man då inte kunna begära att en konsol med toppmodern hårdvara ej levererar bättre?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@PierreB: Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

+ mer kraftfull
+ större SSD
+ bättre bakåt kompatibilitet (gäller även kringutrustning)
+ Xbox Game Pass Ultimate är given. Över 100 spel från dag 1 mot en liten månadsavgift
Microsoft köpte upp 7 spelstudion så prenumerationen inkluderar en hel hel del 'first party' spel.
+ ett ekosystem för fler xbox, PC, moln...
Med XCloud kommer du snart att ha spelbiblioteket på din smarttelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Så är det.
Men de där "punktuppgraderingarna" (CPU, GPU främst) tenderar ju numera att kosta lika mycket som hela konsolen.
Vi har ju likt den kokta grodan vant oss vid grafikkort som kostar 15 000 kronor nu. Vad kommer 3000-serien hamna på? 15-22 000?
Jag är främst en PC-spelare, men priserna för ny hårdvara till PC har stuckit iväg så mycket att jag får svårt att motivera en uppgradering.
Exempelvis sitter jag nu och leker lite med en plattformsuppgradering (sitter på 4790k och 970). Med 10700k, nytt mobo, nya minnen, bättre skärm + nytt gfx så landar vi på 30 000 - utan problem.

Visst, men ska jag klämma en ny TV till nya krysslådan som har stöd för VRR så är det inga problem att spräcka 30k heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Kommer köpa den på avbetalning, ca 600kr i månaden under ett år har man råd med. Känns faktiskt surare att betala 6500kr på en gång än att dela upp det, är så det fungerar idag många gånger.

Börja spara 600 i månaden lite tidigare istället så slipper du kostnaden för krediten och får extra pengar att göra nåt roligt för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerd Moyen:

@PierreB: Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

+ mer kraftfull
+ större SSD
+ bättre bakåt kompatibilitet (gäller även kringutrustning)
+ Xbox Game Pass Ultimate är given. Över 100 spel från dag 1 mot en liten månadsavgift
Microsoft köpte upp 7 spelstudion så prenumerationen inkluderar en hel hel del 'first party' spel.
+ ett ekosystem för fler xbox, PC, moln...
Med XCloud kommer du snart att ha spelbiblioteket på din smarttelefon.

På tal om Xcloud, testat betan och måste säga att jag är riktigt riktigt imponerad!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant & se hur cpu n presterar eftersom de tagit bort de mesta av cashe minnet på dessa apu er & hur det påverkar latenser.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Är det för mycket begärt att senaste generationens konsoler ska kunna leverera en stabil framerate i den upplösningen?

Ja det är det eftersom det främst är en mjukvarufråga. Att kvalificera hårdvara efter en viss upplösning/frekvens makes tyvärr inte mkt sense och en medlem på Swec borde veta bättre.

Det är rent av korkat att begära att all mjukvarors belastning, från dag 1 och 7+ år framåt ska vara mer eller mindre likvärdig. Det är inte riktigt så det funkar...

Citat:

Jag behöver väl knappast argumentera för dig om varför en högre upplösning är att föredra framför en lägre, men jag ger dig the benefit of the doubt och utgår från att många kanske inte märker - eller bryr sig - att spelet körs i lägre upplösning.

Jo du kan nog behöva argumentera varför pixelantal är viktigare än hur spelet faktiskt ser ut...

Citat:

Både MS & PS har ju lanserat upphottade versioner i form av X-box One X och PS4 Pro som klarade 3840x2160 @ 30 fps - återigen - ska man då inte kunna begära att en konsol med toppmodern hårdvara ej levererar bättre?

Ehm, de nya konsolerna är avsevärt bättre än One X/Pro. Hade uppgiften varit att lira dessa gamla mjukvaror så hade de säkert klarat, och till stor del kommer klara, den uppgiften galant.

Permalänk
Medlem

Microsoft Hot chips presentation av Series X, en del kul info:
https://www.tomshardware.com/news/microsoft-xbox-series-x-arc...

Permalänk

Säkert väldigt prisvärt, med tanke på hårdvaran. Men jag avvaktar nog lite. Behöver nytt grafikkort, till datorn också. Så det får gå före, tyvärr.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Visst, men ska jag klämma en ny TV till nya krysslådan som har stöd för VRR så är det inga problem att spräcka 30k heller.

Sant!
Faktum är att jag nyligen köpte en ny TV (Samsung Q90T) där en av kravspecarna var just HDMI 2.1.
Lutar åt en series X, men kommer invänta tester när konsolen väl är lanserad.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Trodde det bara var Xbox One S och X som kunde det. Är du säker på att PS4 kan driva en skärm i 120Hz?

Skrivet av snajk:

Jag var rätt säker på att PRO stödde det men så verkar det inte vara.

Det finns ju PSVR-spel som körs i 120fps, för att PSVR stödjer att visa det. Så det det vore ju bra märkligt om inte PS4 kan skicka ut den signalen liksom.

Såvida det nu inte är nån icke-standardiserad speciallösning utanför HDMI-standard de prylarna emellan.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Mm känner att jag gjorde bort mig när ja började köra ps3 versionen (den blir dessutom rätt ful på 70") istället för att skaffa en beg ps4 där de fungerar i 60 fps (eller kräver det en ps4 pro?) Nu har jag kommit så långt i last of us att jag inte kommer vilja börja om på ps4

Se det från den ljusa (eller grumliga då..) sidan. Partikel och vatteneffekterna på PS3 var bättre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Är det för mycket begärt att senaste generationens konsoler ska kunna leverera en stabil framerate i den upplösningen?

Jag behöver väl knappast argumentera för dig om varför en högre upplösning är att föredra framför en lägre, men jag ger dig the benefit of the doubt och utgår från att många kanske inte märker - eller bryr sig - att spelet körs i lägre upplösning.

Jag anser det ändå vara ett problem för konsolerna då:
1) Hårdvaran går inte att uppgradera. Om vi utgår från uppdateringscyklerna så dröjer det således till 2027 innan en helt ny generations konsoler lanseras. Kan vi förvänta oss 4k@60 då?
2) 3840x2160 är redan nu en standardiserad upplösning som fler och fler gamers vill spela i.
3) Jag antar att man vill locka över sig spelare från datorvärlden också.

Både MS & PS har ju lanserat upphottade versioner i form av X-box One X och PS4 Pro som klarade 3840x2160 @ 30 fps - återigen - ska man då inte kunna begära att en konsol med toppmodern hårdvara ej levererar bättre?

Ja de matar ut en 4K bild redan nu. Men nu är det ju så att spelen oftast inte faktiskt renderas i den upplösningen.

Spelar detta någon egentlig roll är frågan. Särskilt inte om den nya interpoleringsmetoden blir vanlig. Även pixelräknarna på Digital Foundry behöver ju ofta pausa och zooma in bilden för att peka ut skillnaden med nuvarande uppskalningsteknik.

Kan man då få ett spel som ingen ser skillnad på äkta 4K@30 eller uppskalade 4K@60.. Ja, då kan man få det.

Eller 8K. Men där lär väll bandbredden i utsignalen sätta stopp för mer än 30.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Eller 8K. Men där lär väll bandbredden i utsignalen sätta stopp för mer än 30.

Ja, jag tolkade Hot Chips presentationen som att den bara stödjer 8K60 med DSC, lossless komprimering.

Inte för att det spelar nån roll dock...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

Det finns ju PSVR-spel som körs i 120fps, för att PSVR stödjer att visa det. Så det det vore ju bra märkligt om inte PS4 kan skicka ut den signalen liksom.

Såvida det nu inte är nån icke-standardiserad speciallösning utanför HDMI-standard de prylarna emellan.

Jo det var vad jag trodde också, men nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det var vad jag trodde också, men nej.

Hdmi-utgången klarar 120 Hz men det används som sagt bara vid PS VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

"Man får dålig sperma av att spela CS." -Gymnasielärare tidigt 00-tal.

Rätt säker på att en del CS-spelande killar lyckats fått barn under åren.

Kan vara nån koppling med allt salt och cancer man utsätts för när man spelar CS.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Cloud

Skrivet av PierreB:

Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

Microsoft game pass / cloud gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det dumma är bara att hårdvaran antagligen kommer kännas gammal efter hälften av konsollgenerationens livstid och då sitter man där med fastlödda komponenter medan PC-kompisarna, som kanske betalade mer en gång i tiden för länge sen, kan springa om en med inkrementella punktuppgraderingar.

Byggde en 2070 super med 2700x i år och jag lär ju bara behöva byta alla komponeter i den om jag bygger nytt om två år eller senare, ny GPU, DDR5, AM5, resten är ju bara onödigt att flytta.

Troligtvis tar det ett par tre år innan spelen ens utnyttjar de nya konsollerna till fullo (det om något lär ju få din PC att kännas trött)
sedan är det ju lätt att köra ut en ny PRO-variant om det nu skulle behövas, kanske hoppar MS på VR-spåret till slut.

Nu övertalade jag mig själv igen,
kändes lite segt med next-gen - inte för priset utan mest att spelen kanske dröjer.
Men det är ju faktiskt en plattform som kommer att vara aktuell ett tag,
väntar man ett år är det ett år som man inte kan använda konsolen oavsett om man sparar en tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Känns som ett rimligt pris sett till (den spekulerade) prestandan.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Inaktiv

Enligt ekonomifakta.se räknaren så: 6 500 kronor år 2007 (PS3 launch) motsvarar 7480 kronor 2019.

Är ju detta som är skumt med inflation, att den smyger sig på och saker "känns" dyrare, även om vi också tjänar mer, får högre avkastning på investeringar som börsen/fastigheter osv.

Eller enkelt sagt: 6500:- låter som ett rimligt pris! Själv är jag för gammal för att hänga med och tycker Xbox One känns ny fortfarande

Permalänk
Medlem

MS testar nog $599 men med justermån i den händelse att Sony hittar på något.

$599 är fullt rimligt men samtidigt absolut max de kan begära, iaf om de vill tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Enligt ekonomifakta.se räknaren så: 6 500 kronor år 2007 (PS3 launch) motsvarar 7480 kronor 2019.

Är ju detta som är skumt med inflation, att den smyger sig på och saker "känns" dyrare, även om vi också tjänar mer, får högre avkastning på investeringar som börsen/fastigheter osv.

Eller enkelt sagt: 6500:- låter som ett rimligt pris! Själv är jag för gammal för att hänga med och tycker Xbox One känns ny fortfarande

Låter mer som att minnet suddas över tid. Ps3an var ju svindyr när den kom ut. Xbox för 6500 är dyrt men inte på riktgt samma nivå (relativt inkomst och andra alternativ) som ps3:an vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

Game Pass.

Riktigt grym tjänst!

Gillar även att jag, i de fall speltilverkarna stödjer det, kan spela alla spelen var jag vill; på Xbox, PC och via X-cloud. Mycket trevligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ouch, låter lite för mycket för att få föräldrarna att köpa en låda till sina barn!

Tror det, precis som med PS5, är extremt prisvärt i förhållande till prestandan!!

Kommer alternativa "lådor" även för de som inte vill betala för "top of the line"!!!!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Låter dyrt men inte helt orimligt. Jag tror PS5 kommer vara billigare än Xbox X

Hamnade nära den prislapp jag förväntande mig. Billigt i förhållande till prestandan.

Gissar att även PS5 hamnar runt det läget (+/- 800 pix).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Jag ser ingen poäng att köpa en xbox överhuvudtaget om man har en vettig PC.

Jag tycker både konsol och PC har sin plats. Bara för att man har bil så behöver man inte utesluta båt eller cykel.

Har ett antal Xboxar, och tycker det är perfekt i vardagsrum och biorum. Har sedan ett antal PC (och Mac) som är trevliga att spela på lite mer fokuserat. Konsolspel i soffan är lite mer relax, chill och socialt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

För det priset är det kanske inget som föräldrar köper till sin 8-åring för att spela Minecraft och Fortnite, men det är väl inte direkt målgruppen för den heller.

Exakt. Finns ju bra alternativ redan nu som XB1S, och kommer ett nytt budgetalternativ även i nästa generation.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Cerd Moyen: intressant var en bra lista med saker. får ta och undersöka saken närmare än att bara köpa en ps5 utan att kolla på xbox överhuvudtaget.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Själv tänker jag raka motsatsen att man får mycket mer med ett Playstation om man har en PC då man får det bästa från båda världarna på det viset. Både spelen från Xbox och PS

Majoriteten, gissar på 90-95%, är ju i stort lika mellan PS och XB.

Bara PC som har väsentligt större utbud och mer titlar som inte kommer till konsolerna (men de flesta, både från PS och XB, kommer till PC).

Vill man ha en konsol, som har fler egna titlar än PS och XB, så är det Switch som gäller (många från Nintendo kommer inte alls, ens inom tid, till PC).

Själv uppskattar jag att jag inte behöver köpa spelen flera ggr, bara för att kunna välja om jag för studen vill spela vid skrivbord eller vardagsrum.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/