Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Xbox Series X uppges få prislapp om 6 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det gäller de som utvecklar för båda plattformar, Sony-studios eller speltitlar som utvecklas exklusivt för PS5 kommer kunna skräddarsy prestandaprofilen efter det systemet och lär inte ha samma problem med mer oförutsägbara prestandanivåer.

Men sa inte Mark Cerny att prestandan inte kommer vara oförutsägbar? Dvs alla enheter kommer alltid få samma prestanda beroende på vilken kod som körs oavsett om enheten är i ett varmt rum eller kallt rum?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

En majoritet, inte alla. 80% av PS4 spelen?

Det där uttalandet gäller inte riktigt längre vad jag kan läsa mig till. Vad de lovar nu är att de allra flesta av topp 100-spelen på PS4 ska fungera på PS5, och att listan över kompatibla spel kommer att utökas allt eftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

I princip alla multiplatform spel kommer gå bättre på xboxen. Alla Microsofts first party spel kommer ej till ps5. Gamepass finns inte till ps5. Är nog främst det.

Har du en bra PC dock, så kan du spela alla Microsofts first party titlar på den. Då är det bättre att köpa en PS5 för Sonys exklusiva spel och köra multiplatforms spelen på PCn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Men det vara också i kontrast till att Xbox 360 låg mycket lägre i pris.

Det är ju inte så konstigt. Xbox 360 såldes ju som defekt. 🤣

PS. Jag hade fyra olika X360 då tre gick sönder med RROD. DS.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, varför skulle Microsoft finansiellt ha råd att förlora mer pengar per såld konsol?

Det är väl ändå MS spelavdelning man måste kolla på och då borde väl Sonys spelavdelning ha det bättre finansiellt än MS?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jehuty:

Lite nyfiken, varför skulle Microsoft finansiellt ha råd att förlora mer pengar per såld konsol?

Det är väl ändå MS spelavdelning man måste kolla på och då borde väl Sonys spelavdelning ha det bättre finansiellt än MS?

Antar att det beror på hur bolagen valt att strukturera det hela internt. Om en viss avdelning kan gå med förlust om en annan går med mer vinst, och det är av vikt för hela koncernen att visa framfötterna i en viss bransch, trots förluster, så kanske man väljer att svälja kostnader för att helt enkelt sätta ner foten. Jag tror MS har för mycket investerat i hela Xbox-konceptet för att gå med på att sälja dåligt. Plus att man får igen det på spelförsäljning, och Xbox Game Pass.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Lite nyfiken, varför skulle Microsoft finansiellt ha råd att förlora mer pengar per såld konsol?

Det är väl ändå MS spelavdelning man måste kolla på och då borde väl Sonys spelavdelning ha det bättre finansiellt än MS?

Nja, de står ju MS fritt att satsa vad de vill på spel och totalt sett så har MS väldigt mycket mer pengar än Sony och är också ett mycket mer välmående företag.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Skyflyer: Jo han sade det, och det stämmer nog till viss del. De använder ju AMD:s Smartshift-teknik, men en allmän sanning är att om du inte har en garanterar prestandanivå i alla givna situationer kan det hända att din kod inte är helt optimerad för växlingar i energibudget mellan CPU och GPU. Nu spekulerar jag bara från eget huvud, men jag kan tänka mig att utvecklare bör ha utrymme i koden för att den ska kunna köras även när klockfrekvensen på CPU:n eller GPU:n når sin lägsta möjliga nivå.

En utvecklare som inte har utrymme för det riskerar att Smartshift-systemet växlar ned någon av delarnas klockfrekvenser på ett sätt som inte är optimal för spelkoden i just det tillfället. Med Xbox Series X-systemet vet utvecklaren exakt vilka klockfrekvenser de har tillgång till för enkel- och flertrådade beräkningar på processorn, och grafikdelen, och behöver därför inte oroa sig för vilken klockfrekvens som kommer gälla i en given situation. Men som jag nämnde i en annan kommentar kommer PS5 sannolikt sälja så pass bra att utvecklare har ett rejält incitament att se till så att spelet flyter bra även på Sonys maskin.

Multiplattform-titlar kan dock vara svajigare vid lansering då utvecklare har begränsade resurser att plöja ned i optimering, och om Sonys maskin är knepigare att optimera för kan den versionen vara svajigare vid lansering för att finjusteras i efterhand via patchar. Men det är som sagt bara min spekulation baserat på vad de båda bolagen visat upp.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Ni som har koll. Vad erbjuder en Xbox som inte en PS 5 kommer ha?

Xbox spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@snajk: ja precis. Jag kan tänka mig att PS5 blir enklare att utnyttja sett till lagringsprestanda då SSD-lagringen ser ut att ge mer råprestanda med raka puckar sett till hur utvecklare kan utnyttja det. Xbox Series X exponerar SSD-lagringen via olika gränssnitt som säkert är väldigt smidiga att jobba med, men som (tolkar jag det som) kräver mer skräddarsydd anpassning från utvecklarens sida. Med PS5-lagringen verkar det vara mer full patte utan krusiduller (kan ju bli Sonys PR-slogan för PS5 eller hur?).

Och som du är inne på kan nog Microsofts uppmaning om att stöda både Xbox One-familjen och Series X/S förmodligen begränsa i vilken grad utvecklare skräddarsyr spelmotorerna för SSD-lagring. Sony har ju konstaterat att de ser PS5 som en ny generation, och att nya spel inte uppmanas stöda den gamla hårdvaran gör det mer troligt att de utnyttjar SSD-lagringen i större utsträckning. Men det gäller hur som helst bara konsolernas första år på marknaden, efter det lär Xbox Series X/S-titlar fokusera lika mycket på att utnyttja hårdvaran på bästa sätt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Synd att det inte går att spela på gimppad annars hade man nog gått över "to the dark side" och köpt en ultra-book för strategispel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Själv tänker jag raka motsatsen att man får mycket mer med ett Playstation om man har en PC då man får det bästa från båda världarna på det viset. Både spelen från Xbox och PS

Själv ställer jag mig frågan om jag får ut något av att ha Playstation eller Xbox om man har en kraftfull PC. I ärlighetens namn så är det ju bara en handfull titlar som är intressanta som också är låsta i exklusivitet. Spelbrist är ju knappast ett bra argument om man sitter på en PC. "Soffspela" gör jag ju redan med steamappen som är ett betydligt billigare alternativ än en konsol.

Jag köpte förvisso ett Nintendo men där fick man ju mobiliteten utöver massa exklusiva titlar också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Ouch, låter lite för mycket för att få föräldrarna att köpa en låda till sina barn!

Morsan tyckte att det lät dyrt att jag ville köpa ett gameboy advanced för tusenlappen ajg tjänat ihop på sommarjobbet i kiosken.
Hon ändrade sig efter de hundratals timmar jag suttit och spelade pokemon emerald. Då har det plötsligt blivit bra mycket billigare än liftkort i skidbacken, bland många andra saker.

Eller varför inte jämföra med många wowspelare?
En hundring per månad i flera år blir en hel del, men långt under en krona per speltimme är egentligen väldigt, väldigt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det gäller 4K i 120 FPS. Lägre upplösningar klarar redan dagens konsoler att driva i högre hastigheter.

Trodde det bara var Xbox One S och X som kunde det. Är du säker på att PS4 kan driva en skärm i 120Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Men Sony-studios som Santa Monica och Naughty Dog kommer ju leverera tekniska mästerverk som flyter utan problem.

De naugthy dog spel jag kört har hackat fram med problem (last of us och första Uncharted) Har de lyckats hålla mer än upp till 30 fps med sina ps4 spel? Tänker främst på första ps4 eftersom det är den ps5 ersätter lär ju komma ps5 pro om några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Trodde det bara var Xbox One S och X som kunde det. Är du säker på att PS4 kan driva en skärm i 120Hz?

Jag var rätt säker på att PRO stödde det men så verkar det inte vara.

Permalänk
Medlem

om 6500 nu stämmer är det billigare än vad jag trodde.
om föräldrar nu inte vill lägga 6500 så finns One X fortfarande att köpa samt så kommer det en Series S.

jag tror att Series X och PS5 kommer vara för dom som vill ha det bästa och är redo att betala för det. det kommer andra versioner för dom som inte ser det på samma sätt

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De naugthy dog spel jag kört har hackat fram med problem (last of us och första Uncharted) Har de lyckats hålla mer än upp till 30 fps med sina ps4 spel?

Mmm vill också minnas att första uncharted och Last of Us flöt riktigt dåligt på PS3. Uncarted 4 om jag inte missminner mig var helt OK, för det mesta stabila 30 utan större problem dippar eller ojämna frametimes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Morsan tyckte att det lät dyrt att jag ville köpa ett gameboy advanced för tusenlappen ajg tjänat ihop på sommarjobbet i kiosken.
Hon ändrade sig efter de hundratals timmar jag suttit och spelade pokemon emerald. Då har det plötsligt blivit bra mycket billigare än liftkort i skidbacken, bland många andra saker.

Eller varför inte jämföra med många wowspelare?
En hundring per månad i flera år blir en hel del, men långt under en krona per speltimme är egentligen väldigt, väldigt billigt.

Absolut, men dom flesta tänker inte så rationellt.

Vi får se helt enkelt. Med facit från tidigare generationer så brukar den dyraste konsollen sälja sämre. Jag skulle gissa att PS5 är något billigare denna gång eftersom dom inte vågar göra en PS3 igen.

Sen ur mitt håll så hade jag kanske inte så givmilda föräldrar. När jag var liten fick jag spara i tre år tills jag kunde köpa en konsoll och sedan köpte jag typ ett spel per år för att det var så dyrt. 6500Kr är ju mindre idag än vad det var för 20 år sedan också så det är kanske jag som börjar bli gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Mmm vill också minnas att första uncharted och Last of Us flöt riktigt dåligt på PS3. Uncarted 4 om jag inte missminner mig var helt OK, för det mesta stabila 30 utan större problem dippar eller ojämna frametimes.

Mm känner att jag gjorde bort mig när ja började köra ps3 versionen (den blir dessutom rätt ful på 70") istället för att skaffa en beg ps4 där de fungerar i 60 fps (eller kräver det en ps4 pro?) Nu har jag kommit så långt i last of us att jag inte kommer vilja börja om på ps4

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Ouch, låter lite för mycket för att få föräldrarna att köpa en låda till sina barn!

Tror de hellre köper detta än att köpa en dyr PC till sina barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

6500kr inkl moms + kemikalieskatt med 448kr+moms=560kr och till sist 80 kr till copyswede
Så 6500+560+80= 7140 kr

Där glömde jag vilket land jag bor i.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jOnÄTÄn: Jo som @sKRUVARN är inne på hade deras spel till PS3 rätt ojämn bilduppdatering, men titlarna till PS4 har tuggat på ganska stabilt runt 30 FPS (även om dippar och ojämn frame pacing förekommer där också). Det är ju fullt möjligt att de råkar på prestandaproblem i ivern om bästa möjliga presentation på PS5 också, men jag hoppas att de sansar sig. Stabil bilduppdatering trumfar ändå extra visuella detaljer i slutändan.

Något jag tror kan särskilja utvecklare sett till prestanda är implementationen av ray tracing. Med tanke på att RDNA 2 lär implementera det som enkla specialiserade beräkningsenheter som sällskapar streamprocessorerna lär de ställa krav på att utvecklarna utnyttjar dem smart, och det kan nog alla gånger bli så att vissa utvecklare sätter ribban för högt med ray tracing med svajig bilduppdatering som resultat.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

medan PC-kompisarna, som kanske betalade mer en gång i tiden för länge sen, kan springa om en med inkrementella punktuppgraderingar.

Så är det.
Men de där "punktuppgraderingarna" (CPU, GPU främst) tenderar ju numera att kosta lika mycket som hela konsolen.
Vi har ju likt den kokta grodan vant oss vid grafikkort som kostar 15 000 kronor nu. Vad kommer 3000-serien hamna på? 15-22 000?
Jag är främst en PC-spelare, men priserna för ny hårdvara till PC har stuckit iväg så mycket att jag får svårt att motivera en uppgradering.
Exempelvis sitter jag nu och leker lite med en plattformsuppgradering (sitter på 4790k och 970). Med 10700k, nytt mobo, nya minnen, bättre skärm + nytt gfx så landar vi på 30 000 - utan problem.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Geeks Gaming

Tycker faktiskt det låter billigt med 6-7k. Jämför man vad en vardagsrumsdator med motsvarande skulle kosta känns det billigt. Sen vet jag inte vad ljudnivån kommer bli vilket är mer avgörande för mig. Låtar åt xbox för mig då kontroller och synk med Windows känns vettigt när man också har en dator att spela på. Prestanda har tidigare inte spelat så stor roll men kanske gör nu när gränserna börjar suddas ut mellan PC och konsol.

Permalänk

Kommer köpa den på avbetalning, ca 600kr i månaden under ett år har man råd med. Känns faktiskt surare att betala 6500kr på en gång än att dela upp det, är så det fungerar idag många gånger.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Hoppas de fixar lättare, stilrenare UI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

@anders190: Smaken är som baken helt klart Jag har spelat på konsol och PC i många år, och när ett spel är byggt för hög grafisk nivå i 30 FPS är det alldeles utmärkt för min del. Jag tar absolut väldigt gärna 60 FPS, men svajigt 60 är sämre än stabila 30 FPS (eller svajig X FPS för den delen, stabil bilduppdatering är det viktiga). Problemet med den nuvarande generationen har varit att även många 30 FPS-titlar har varit svajiga, och det är ingen höjdare. Så jag hoppas att PS5 och XSX/XSS bjuder på stabila whichever-takter. Supersnyggt spel i stabila 30 FPS eller stabila toksnabba arkadskjutaren i 120 FPS, vilket som blir mumma el grande.

Då måste jag bara fråga 60 FPS i vilken upplösning? 1080p? 1440p? 4k?
Jag är klart intresserad av nya generationens konsoler, men då måste de kunna garantera 60fps@4k. Kan de det? Har läst lite olika rapporter om att så inte är fallet - och då är det illa. Ska det dröja 7 år till innan de klarar det?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najk:

Då måste jag bara fråga 60 FPS i vilken upplösning? 1080p? 1440p? 4k?
Jag är klart intresserad av nya generationens konsoler, men då måste de kunna garantera 60fps@4k. Kan de det? Har läst lite olika rapporter om att så inte är fallet - och då är det illa. Ska det dröja 7 år till innan de klarar det?

Instämmer. De senaste PS4-titlarna blir så jävla grötiga med lösningarna de använder för att grafiken, inte bättre med 30FPS. The Last of Us 2 blev jag smått illamående om jag panorerade lite för fort då skiten inte hängde med. Och det på en Pro.

Då jag har noll förtroende för att Sony kommer bättra sig med PS5 så vill jag gärna se möjlighet att ställa in mer grafikinställningar för att prioritera det man vill prioritera. En del spel har experimenterat med detta denna generationen, Forza Horizon 4 hade på XOX alternativen 1080p60 och 2160p30. 2160p30 är sjukt läcker, speciellt med HDR på en OLED men svårspelad. Nu är det dock ett spel jag oftast spelar på datorn, i ultrawide 3440x1440 @ 90Hz.

På hårdvara som inte orkar tar jag hellre högre FPS och sämre grafik än dålig bildrestruktionering och låg FPS.

Spännande att se vad de nya konsollerna erbjuder men jag kommer personligen inte köpa någon PS4 Pro-liknande konsol igen. Då lägger jag hellre mina pengar på bounties för att accelerera PS5-emulation.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Najk: för mig handlar det som sagt om stabila FPS, det exakta antalet pixlar är mindre viktigt. Redan under PS4/Xbox One-generationen har utvecklare tagit fram riktigt kompetenta lösningar för bildrekonstruktion/checkerboarding/AA, och de lär bara bli än bättre med nästa generation. Om ett spel tuffar på i 60 FPS i 4K-upplösning och det ser bra ut bryr jag mig inte det minsta om det är äkta 4K eller något lägre upplösningar som skalas upp till 4K på ett sätt som inte skadar bildkvaliteten märkbart.

Men som sagt, det kommer variera mellan utvecklare och speltitlar. Vissa spel som siktar på äkta 4K med ray tracing och 30 FPS kommer nå en stabil bilduppdatering med bra bildkvalitet, andra kommer inte lyckas lika bra. Vissa kommer införa lyckad uppskalning av lägre upplösningar till 4K, andra kommer inte lyckas lika bra. Precis som att det inte har varit svart och vitt i den frågan på PS4/Xbox One kommer det inte heller vara svart och vitt på PS5/XSX/XSS.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas