Vilka 140mm chassifläktar bör jag välja till fronten?

Permalänk
Medlem

Vilka 140mm chassifläktar bör jag välja till fronten?

Tja!
Ska köpa 2 st 140mm fläktar för att montera i fronten på mitt chassi och flytta de 2 120mm som sitter där, till taket på chassit!

Som jag förstått det så ska jag som inte har något ivägen inne i chassit förutom processorkylaren (Pure Rock 2) så kan jag gå på mycket luftflöde!

DOCK! Nu på morgonkvisten har jag insett (kanske?) att mitt meshfilter/dammfilter på framsidan av chassit räknas som luftmotstånd? Ska jag tänka om och köra på några flätar med bättre statiskt tryck?
Om inte, här nere har ni vad jag kikat på! Tack så hemskt mycket för hjälp på förhand, tänkte beställa idag så tipsa på!

Mitt chassi - https://www.inet.se/produkt/6903709/phanteks-eclipse-p400a-sv...

Jag har funderat på Pure Wings 2 High Speed
https://www.inet.se/produkt/5320976/be-quiet-pure-wings-2-140...

Såg även att dessa Fractal Design var på rabatt så funderade även på de
https://www.inet.se/produkt/5320689/fractal-design-venturi-hf...

Mvhmvh

Permalänk
Avstängd

Skulle kika på 14cm versionerna av dessa fläktar:

Arctic 5 pack går att få för 333kr @ proshop.
Noctua är nog bäst och mest hållbar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

DOCK! Nu på morgonkvisten har jag insett (kanske?) att mitt meshfilter/dammfilter på framsidan av chassit räknas som luftmotstånd? Ska jag tänka om och köra på några flätar med bättre statiskt tryck?

Jag undrar samma sak, räknas dammfilter som luftmotstånd och isåfall ska man prioritera fläktar med högre tryck istället för högre luftflöde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag undrar samma sak, räknas dammfilter som luftmotstånd och isåfall ska man prioritera fläktar med högre tryck istället för högre luftflöde?

Läste en recension att hans fläktar va lite klena pga filtret, tror det var den andra fläkten jag länkade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Dammfilter räknas helt klart som luftmotstånd - i alla fall om det är tillräckligt tätt för att faktiskt fånga upp nästintill allt damm.

Vad gäller tryck kontra luftflöde så är det inte så där alldeles självklart.
Här kan du läsa en jämförelse mellan några av Noctuas fläktar, där de kommer fram till att i praktiken så är mitt-i-mellan fläkten bäst i nästan alla lägen.
Deras slutsatser gäller inte nödvändigtvis för alla andra fläkter och situationer. Du får helt enkelt prova dig fram och se vad som fungerar bäst för dig.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du vill betala. Men Noctua är väl bäst, typ Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap
Sedan gillar jag desingen på Be Quiet fläktarna. be quiet! Silent Wings 3 är deras bästa och Pure Wings 2 en budgetmodell.
Men bäst för pengarna ska vara Arctic P14 PWM, men svåra att få tag på i Sverige.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ImDiddan: Kör på "Noctua NF-A14 PWM 140mm" De ger ungefär samma luftflöde och oljud som Be Quits och arctic men har dubbelt statiskt tryck.
Har du tänkt ha 2x120 i toppen som utblås får du nog dock brassa på med "Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM 140mm" de för dock ganska mkt oväsen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den här typen av videos ser man ju ofta nuförtiden, mycket topp-10-listor. Jag gissar att personen som gjort videon inte pratar så bra engelska, script har skrivits och översatts för att sedan läsas upp av person som bara gör detta.

Någon som vet? Samma monotona röst utan inlevelse i en massa videos, personen som gör videon verkar vilja vara anonym.

Hur mycket kan man tjäna på referrals?