Välja rätt i NAS-djungeln

Permalänk
Medlem

Välja rätt i NAS-djungeln

Jag är så smått på jakt efter en NAS, tänker mig en Synology eller liknande, mycket på grund av formfaktorn, en FreeNAS går liksom inte att bygga lika kompakt på egen hand om man inte vill göra ett custom-jobb, vilket jag inte vill.

Tänker mig 4-6 diskar, gärna en SSD-cache för att få upp prestandan. Alla datorer på nätverket kör WiFi så 1Gb bör ju räcka för NASen känner jag rent spontant. Har kikat lite på DS920+ och DS1520+ bland annat: https://www.synology.com/sv-se/products/compare/DS1520+/DS920...

Utöver det är väl kravet att den ska vara Mac-kompatibel så att jag ska kunna köra TimeMachine på den. Sen skulle det inte skada om den även fungerade med Windows men det är inte lika viktigt.

Men problemet är att bara Synology har en sjuhelsikes massa modeller och dessutom verkar det inte som att prisjakt listar alla så det är svårt att få någon sorts överblick av vad de olika modellerna kostar i svenska butiker och sen tillkommer alla andra tillverkare förstås. Har ni några glada tillrop för att korta ner tiden för mitt letande lite?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Vila i frid

ds920+ är ju en nyare modell och ds1520+ identiskt så när som på lite "krimskrams". Synology DSM körs ju på alla så man känner igen sig både på väldigt gamla som nya modeller då interfacet är identiskt. Det jag värderar mest är "Active Backup for Business", helt suverän funktion.

Det andra riktiga alternativet är någon NAS från QNap, men personligen tycker jag att deras kvalitet på appar ligger lite efter samt att deras interface är plottrigt och inte så där värst intuitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

ds920+ är ju en nyare modell och ds1520+ identiskt så när som på lite "krimskrams". Synology DSM körs ju på alla så man känner igen sig både på väldigt gamla som nya modeller då interfacet är identiskt. Det jag värderar mest är "Active Backup for Business", helt suverän funktion.

Det andra riktiga alternativet är någon NAS från QNap, men personligen tycker jag att deras kvalitet på appar ligger lite efter samt att deras interface är plottrigt och inte så där värst intuitivt.

Vad jag kan se så lanserades ju DS1520+ för några dagar sedan bara 🤔 Du menade inte tvärt om?
Det relevanta grejerna som skiljer är vad jag kan se
DS1520+ DS920+
RAM 8 GB 4 GB
Fack 5 st 4 st
Pris 8900:- 7200:-

Och verkar vara lite svårt att hitta kompatibla RAM-stickor i svenska butiker efter en snabb titt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Vila i frid

Man kan nog tolka första meningen lite hur som helst. Ivfsh är både 920+ och 1520+ nya saker som inte skiljer sig åt annat än en extra diskplats och extern kontaktering som esata, aggregation etc. Behöver du verkligen extra minne annat än det som kommer förmonterat?