SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Kul initiativ.

Bagen

Driver: Ping G30 LST 8* - Diamana Blue Limited Edition X-Stiff (Extra topplindat för styvare tip)
Fw3: Ping G 14,5* - Prototypskaft "obrandat" från Pings Tourbuss X-Stiff (Är prototypen till Black Tie)
Hyb2: Ping G30 19* - Ping Tour X-Stiff
j4-Pw: Ping S55 - CFT X-Stiff
50* Wedge: Cleveland RTX 2.0 Smidd - DG Wedge
54* Wedge: Cleveland RTX 2.0 Smidd - DG Wedge
60* Wedge: Cleveland Widesole Raw (Från Clevelands tourbuss, den rostar fint)

Är på jakt efter nytt Järnset nu, beställde ett Cobra Forged Tec för en månad sen men leverans först i November så avbeställde det och letar nog vidare mot vårkanten igen. Förmodligen samma klubbor som beställs igen men men...

Favoritpryl
Köpte denna för några månader sedan, rekommenderas starkt. Grymt bra precision och hjälper mycket med film om man vill förbättra något: https://practical-golf.com/rapsodo-mlm-launch-monitor-review/
Kört den mot trackman och diffar sällan mycket (1-2%) Synd att spin inte går att få med men det går aldrig om man inte vill fläska ut betydligt mer pengar.

Rekommenderar starkt, då har jag ändå jobbat med Trackman på heltid i 5 år tidigare. Så vet mina egna värden och får ut exakt samma i denna på rangen eller när jag ibland sätter upp den på banan.

Favoritbana
Sverige: Ullna, Bro Hof och Hills (Hemmabanan)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Kul att det startats en golftråd!

Har lite smått tagit upp golfen igen denna sommaren men tänkte spela lite mer seriöst nästa år. Dock så skulle jag verkligen behöva en ny putter samt en ny driver. Någon som har något tips på vad man ska kolla efter? Har inte köpt en klubba på ca 10 år så är lite lost :D. Har runt 20 i hcp, låg som lägst på 16, dock så spelar jag inte på det idag då klubborna har legat på hyllan längre tid. Budget ca 2500 för putter och runt 2000 för driver.

Det enda rätta är att göra en utprovning av Driver, det skiljer så enormt mycket på att ha rätt saker mot att ha fel.
Bara genom att hitta rätt skaft på en Driver kan du få ut många meter extra och hålla dom konsekvent i spridning.

Putter är mer en känsla, det man kan ta med i valet är vilken balans (face balanced eller toe hang) man skall ha, detta beror lite på vilken typ av puttrörelse man har och/eller hur man tenderar att missa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Kul att det startats en golftråd!

Har lite smått tagit upp golfen igen denna sommaren men tänkte spela lite mer seriöst nästa år. Dock så skulle jag verkligen behöva en ny putter samt en ny driver. Någon som har något tips på vad man ska kolla efter? Har inte köpt en klubba på ca 10 år så är lite lost :D. Har runt 20 i hcp, låg som lägst på 16, dock så spelar jag inte på det idag då klubborna har legat på hyllan längre tid. Budget ca 2500 för putter och runt 2000 för driver.

Ny putter behöver man aldrig, jag har kört samma putter i 25 år Lite skämt åsido, har du en okej putter hade jag hellre lagt mer pengar på drivern.

Personligen har jag alltid gillat Taylormade när det kommer till träklubbor, köpte deras nya SIM driver i år, finns även SIM Max som är lite bättre prissatt.

Hade jag varit du hade jag höjt min driver budget lite, sen åkt till tex dormy lånat/slagit där med ett par olika drivers och se vad som passar dig

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

- Vad spelar ni med för klubbor?
Mizuno MP-64, stiff stål.
Trusty Rusty 61º
Taylor Made Supersteel 7a och Spoon, regular
Talylor Made SIM Driver, x-stiff
Callaway (Bobby Jones) BJ-11, kortad 1" trots att jag är 193cm lång (haft den sen mellanstadiet )

- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
Min Trusty rusty, första klubban jag fick erfara vad backspinn verkligen betydde. Alternativt min Järn 4.

- Samt favoritbana?
TEGK - Tegelberga GK, en av få banor i Skåne som inte är platt.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Riktigt nice med en GOLF tråd ! 😎
Är inne på min första säsong som "riktig" golfare.
Har bara stått på rangen eller gått en pnp runda om året tidigare.
Men så i slutet av april blev jag med grönt kort...
Har bara en egen driver (wilson prostaff cortex) resterande är låneklubbbor ej värda att nämna vid namn här.
Sucktar efter ett bättre järnsett från Cobra eller Callaway, blir nog först nästa år om frugan tillåter 🤪

Hemmaklubb är Ängelholms GK som har ca1050 medlemmar, självklart val för mig då jag kör sit på mindre än 2minuter...

25 ronder under bältet o har hcp 25.1

Grymt spelat av Alex i helgen, eller hur ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Jag vill hävda att inte spelar roll vilket märke man spelar med. Men ändå ser min bag ut såhär.

Driver: Mizuno JPX 850, 9.5 grad.
Fw5: Mizuno JPX 850, 16 grader.
Hybrid: Mizuno JPX 850, 22 grader
J4: Mizuno JPX 919 Hot Metal Pro
J5-PW: Mizuno JPX 900 Forged
50, 54: Cleveland RTX4
Putter: Cleveland TFi 6.5 mallet.

Golf är en ganska dyr sport. Så man får jaga lite priser. Det enda jag köpt nytt och till ordinarie pris är puttern och J4:a. Resten är blocket, golfmarknader, rea och demoklubbor. Men så har jag också sparat ca 8 000 kr mot vad ovan hade kostat nytt.

Min go-to klubba är helt klart min Fw5:a. Det är klubban jag slår bäst helt enkelt. En hög fade, 219 m lång enligt Arccos. Jag slår ganska kort för att vara man i medelålder. Men jag prioriterar träff före maxad bollhastighet. För en träffad boll går alltid längre än ta-i-så-du-skiter-på-dig toppad boll.

Skrivet av Asssor:

Kul att det startats en golftråd!

Har lite smått tagit upp golfen igen denna sommaren men tänkte spela lite mer seriöst nästa år. Dock så skulle jag verkligen behöva en ny putter samt en ny driver. Någon som har något tips på vad man ska kolla efter? Har inte köpt en klubba på ca 10 år så är lite lost :D. Har runt 20 i hcp, låg som lägst på 16, dock så spelar jag inte på det idag då klubborna har legat på hyllan längre tid. Budget ca 2500 för putter och runt 2000 för driver.

Kolla Dormys rea, om du inte har någon lokal golfhandlare som du vill gynna. Om du inte köpt något nytt på 10 år så kan man väl säga att oavsett vad du köper så bör det vara mer förlåtande/bättre. Åk in och prova nu på deras demo-utförsäljning.
Ska själv iväg i helgen och se om jag kan hitta något av följande. Ny driver, ny Fw3-5, ny hybrid och eller 60 graders wedge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

- Samt favoritbana?
TEGK - Tegelberga GK, en av få banor i Skåne som inte är platt.

Gillar du banor som e kuperade bör su testa mölle på kullahalvön eller Åkagården på bjärehalvön.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Driver: Cobra F9 Tour AD Xstiff skaft
3-Wood. Cobra F9, standarskaft som skall bytas
Järn 3-Pw: Nike Covert 2.0 forged med ProjectX PXI xstiff. Järn skall bytas i antingen Ping i500 eller Taylormade P770
Wedgar: Callaway 50 (böjd 52), Ping Glide 56, Cleveland 60
Putter Scotty Cameron
Favoritklubba: Måste säga Callaway 50 graderswedgen. Har haft otroliga resultat med den i två säsonger. 9 av 10 från 110 meter med proximity på under 2 meter.

Favoritbanor: St Andrews New course, TPC Sawgrass, King & Bear, St Andrews Old Course, Castle Course, Gamla Ullna (har inte spelat nya), Hills, Täby (25 år sedan jag spelade den, men älskade den då), Bro Bålsta, Botkyrka GK (jobbade där som ass pro för en massa år sedan). Har spelat 50 andra, men dessa upplevde jag som bäst. Här i norge är det nog inget som slår Oslo GK om det inte är för blött.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Gillar du banor som e kuperade bör su testa mölle på kullahalvön eller Åkagården på bjärehalvön.

/Homer_S

Googlade lite snabbt, såg kul ut!

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Tack! Tar med mig det ut på banan

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Tack för tips, känner igen det du skriver i mitt eget spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Riktigt nice med en GOLF tråd ! 😎
Är inne på min första säsong som "riktig" golfare.
Har bara stått på rangen eller gått en pnp runda om året tidigare.
Men så i slutet av april blev jag med grönt kort...
Har bara en egen driver (wilson prostaff cortex) resterande är låneklubbbor ej värda att nämna vid namn här.
Sucktar efter ett bättre järnsett från Cobra eller Callaway, blir nog först nästa år om frugan tillåter 🤪

Hemmaklubb är Ängelholms GK som har ca1050 medlemmar, självklart val för mig då jag kör sit på mindre än 2minuter...

25 ronder under bältet o har hcp 25.1

Grymt spelat av Alex i helgen, eller hur ?

/Homer_S

Började i Maj och har egentligen aldrig lirat tidigare förutom en PnP runda för några år sedan (minns knappt något av den). Skaffat all nödvändig utrustning och kört sex rundor (varav hälften är 9-hål) men ligger fortfarande på 54 HCP. Tycker inlärningskurvan är riktigt brant då jag fortfarande inte känner att jag kan hålla ett någorlunda jämnt och stabilt spel och det är bara ett eller två hål som faktiskt går bra på en runda. Blir många "slicar" och "toppningar".

Ställde mig på rangen för två veckor sedan och skulle jävlar-ta-mig-fan få in svingen men efter fyra korgar med bollar så knäppte det till i vänstra nederdelen av skuldran och har haft ont sedan dess (tydligen en vanlig skada folk får när de börjar sin nya säsong och tar i för mycket).

Nu har du iofs kört 25 ronder mot mina 6 men tycker du att svingen och spelet snabbt föll på plats? Har en bekant som är inne på sin andra säsong och ligger på 8 HCP. Iofs är det samma sak där, han kör 3-4 gånger i veckan så det kanske inte är så konstigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Började i år! Spelat ner mig till 32,3 hcp i skrivande stund. Hemmabana är Isaberg GK i Småland, väldigt trevlig bana.

I och med att jag är så pass ny men vill ändå jobba mig mer mot lägre hcp undrar jag;
Vad är de vanligaste felen vi nybörjare gör?

Ett standardhål Par 4 för mig ser väl ut ungefär som följer:
Skapligt 180-200m utslag. Förmodligen inte på fairway. Får slå ett lättare järn för att komma på banan igen. Ytterligare ett för att hamna nära green, eller faktiskt på den om jag har tur i slaget. På green har jag (enligt min app) 2,6 puttar i snitt senaste 5 rundorna.

Livet som amatör

Som tidigare skrev så är helt klart ett vanligt fel att överskatta sin förmåga.

En annan sak jag också noterar på många nybörjar-golfare är att man fokuserar till 90% på de långa slagen. Men tränar aldrig på slag runt green och FRAMFÖRALLT!!!!!! puttningen.
Har sett det för många gånger att man ligger 10m från green på 3-4 slag och sen totalmissa chippen och 3-4 putta för att få i bollen.
Som du skriver så har du snitt på 2.6 puttar, det borde bli ett snitt på runt 47 puttar på en runda om jag räknar rätt?
Tänk om du kan få ner snittet till <2.1 eller liknande. Bara där är du nere på 20 HCP i princip

Jag skulle också rekommendera att ta en lektion med ett golfpro för att få lite mer insikt i sina fel i sving, uppställning, grepp m.m.
Det har hjälpt mig otroligt mycket bara de senaste två åren.
Är man bara lite lite seriös med att bli bättre så tycker jag det är en otroligt bra idé att boka in 30-60 minuter.
Det kostar inte så många kronor och är man öppen för att lära sig kan det vara en gamechanger.

Va envis till en början och tog nästan 4 säsonger att nå under 20 HCP.

Efter en lektion tidigt i början av förra året sänkte jag mig från 19 till 8.8 genom att bara ändra en liten detalj i uppsving med driver och till viss del järnen.

Som amatörgolfare är det otroligt lätt att "lära sig fel". Man börjar fel och justerar stans, grepp och annat för att kompensera grundfelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu har du iofs kört 25 ronder mot mina 6 men tycker du att svingen och spelet snabbt föll på plats? Har en bekant som är inne på sin andra säsong och ligger på 8 HCP. Iofs är det samma sak där, han kör 3-4 gånger i veckan så det kanske inte är så konstigt.

Hoppas kroppen hämtar sig snart!
Det är inte norm (även om det händer ibland!) att gå ner till 8 i HCP till andra säsong, ta inte den personen som mall. Sen vevade du många korgar, det handlar lite om att träna rätt också, annars kan du stå och nöta in felaktigheter som blir svåra att träna bort sen.

När kroppen hämtat sig, försök få nån att filma dig rakt framifrån och bakifrån när du slår, lägg upp och posta här så kan vi komma med lite tips!

(ska bara hitta nån som vill filma min swing lite så ska jag lägga upp här tänkte jag..)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Som tidigare skrev så är helt klart ett vanligt fel att överskatta sin förmåga.

En annan sak jag också noterar på många nybörjar-golfare är att man fokuserar till 90% på de långa slagen. Men tränar aldrig på slag runt green och FRAMFÖRALLT!!!!!! puttningen.
Har sett det för många gånger att man ligger 10m från green på 3-4 slag och sen totalmissa chippen och 3-4 putta för att få i bollen.
Som du skriver så har du snitt på 2.6 puttar, det borde bli ett snitt på runt 47 puttar på en runda om jag räknar rätt?
Tänk om du kan få ner snittet till <2.1 eller liknande. Bara där är du nere på 20 HCP i princip

Jag skulle också rekommendera att ta en lektion med ett golfpro för att få lite mer insikt i sina fel i sving, uppställning, grepp m.m.
Det har hjälpt mig otroligt mycket bara de senaste två åren.
Är man bara lite lite seriös med att bli bättre så tycker jag det är en otroligt bra idé att boka in 30-60 minuter.
Det kostar inte så många kronor och är man öppen för att lära sig kan det vara en gamechanger.

Nej, träna puttning och inspel är absolut inte lika prioriterat.. Men å andra sidan vill jag nog att svingen sitter först? Om man nu ska prioritera vilken ordning man ska lära sig saker i?

Att ta hjälp av en tränare kanske vore något.. Vi är 4 pers som har en liten spelgemenskap, man kanske kan gå ihop och hyra proffset en timme? Eller hur det funkar.
Jag är mestadels självlärd med mycket tid på YouTube och filma sig själv och jämföra. Men att försöka se skillnader på min sving och lärarens är inte så lätt när man inte är så duktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Nej, träna puttning och inspel är absolut inte lika prioriterat.. Men å andra sidan vill jag nog att svingen sitter först? Om man nu ska prioritera vilken ordning man ska lära sig saker i?

Att ta hjälp av en tränare kanske vore något.. Vi är 4 pers som har en liten spelgemenskap, man kanske kan gå ihop och hyra proffset en timme? Eller hur det funkar.
Jag är mestadels självlärd med mycket tid på YouTube och filma sig själv och jämföra. Men att försöka se skillnader på min sving och lärarens är inte så lätt när man inte är så duktig

Bara snacka med er lokala pro så kan han säkert ge er något paketpris och en anpassad träning!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Bagen ser ut såhär för tillfället:

  • Driver: Callaway Rougue 9 grader, spelas 8 grader med ett rätt trist X-Flow X-stiff

  • Spoon: Ping 15 grader i20 Stiff

  • Driving Iron: Titleist 716 T-MB Järn 2 +0,5, stiff

  • Järn: Titleist 690MB 3-P +0,5 (dock tagit bort J3 just nu), stiff

  • Wedge: Vokey SM6 60, 54, 50 grader +0,5

  • Putter: Scotty Cameron by Titleist 2018 Select Newport 3 1st of 500

Favoritklubban är 60-gradaren.

Favoritbanor finns många, de de flesta har sin charm. En gömd pärla är Holms GK i Halmstad, brett och stora (bra) greener.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Nej, träna puttning och inspel är absolut inte lika prioriterat.. Men å andra sidan vill jag nog att svingen sitter först? Om man nu ska prioritera vilken ordning man ska lära sig saker i?

Att ta hjälp av en tränare kanske vore något.. Vi är 4 pers som har en liten spelgemenskap, man kanske kan gå ihop och hyra proffset en timme? Eller hur det funkar.
Jag är mestadels självlärd med mycket tid på YouTube och filma sig själv och jämföra. Men att försöka se skillnader på min sving och lärarens är inte så lätt när man inte är så duktig

Svårt att säga vilken ordning som är rätt eller fel egentligen. Men jag personligen tycker nog att fokus bör till en början ligga på att
1. Sätta en hyfsad nivå på högre järn (7,8,9,pw)
2. Puttning
3. Inspel & att lära sig rätt klubbval beroende på lie runt greenen.
Kanske t.ex. att istället för att spela sin 56 graders wedge spela en järn 7 och rulla in den istället.

Men jag tror att man kan tjäna mycket på att skippa sista hinken på träningen och istället ställa sig på greenen och bara mata puttar på olika avstånd för att iallafall bli en hyfsad puttare.
Mitt snitt de senaste två åren är 1.9puttar/runda vilket har gjort underverk för mina resultat mot vad jag haft tidigare.

Det är ju trots allt den klubban man använder flest gånger på en golfrunda!
En missad putt på 30 cm är ju värd lika mycket som en 250+ drive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Svårt att säga vilken ordning som är rätt eller fel egentligen. Men jag personligen tycker nog att fokus bör till en början ligga på att
1. Sätta en hyfsad nivå på högre järn (7,8,9,pw)
2. Puttning
3. Inspel & att lära sig rätt klubbval beroende på lie runt greenen.

Ja, och man lär sig väldigt mycket om bollträff när man ska chippa runt green. Minsta felträff om du chippar med SW, så blir det en soppa av det. Här känner man tydligare vad som blir fel än när man står och slår på rangen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Om ni inte gör det redan. Så följ Rick Shiels på på Youtube. Han har många tips för alla typer av golfare. Största skillnaden för mig var tipset att tänka på handlederna så att man inte kröker dessa i toppen av baksvingen, så klubbhuvudet kommer rätt i nersvingen. Rätade ut och la till många meter på alla mina slag.

Permalänk
Medlem

Driver: Taylor made 320TI 9,5 med stiff skaft. 15 år gammal
Hybrid: Taylor made rescue 2, 17 grader eller liknande
Fw5: Okänd modell.
J4-SW: Ping i3 O-size med grafitskaft, svart prick. Ärvda från min far.
Putter: Taylor made putter med insert. Haft den i 15-20år nu.
Har 12,4 i hcp så det fungerar för mig, men det jag vill förbättra i min bag är tre st träklubbor av samma märke, driver, spoon och hybrid. Blir ett försök att testa några klubbor nu i höst. Min bag känns som en pyttipanna, många olika modeller och märken bara för att jag fått tag på det billigt eller gratis.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Svårt att säga vilken ordning som är rätt eller fel egentligen. Men jag personligen tycker nog att fokus bör till en början ligga på att
1. Sätta en hyfsad nivå på högre järn (7,8,9,pw)
2. Puttning
3. Inspel & att lära sig rätt klubbval beroende på lie runt greenen.
Kanske t.ex. att istället för att spela sin 56 graders wedge spela en järn 7 och rulla in den istället.

Men jag tror att man kan tjäna mycket på att skippa sista hinken på träningen och istället ställa sig på greenen och bara mata puttar på olika avstånd för att iallafall bli en hyfsad puttare.
Mitt snitt de senaste två åren är 1.9puttar/runda vilket har gjort underverk för mina resultat mot vad jag haft tidigare.

Det är ju trots allt den klubban man använder flest gånger på en golfrunda!
En missad putt på 30 cm är ju värd lika mycket som en 250+ drive

Det låter logiskt!
Höga järn är väl mitt starkaste kort även om den också har en totalt usel andel slag.. Men bra mycket färre än puttar.
(Brukar ropa på Mulligan när jag har 20 cm kvar att putta för jag är osäker på om jag faktiskt sätter den, haha .. men jag får den aldrig)

Permalänk
Medlem

Min golfkikare gav upp för ett par år sen, förmodligen fuktskadad.
Funderat på o skaffa en ny eller en sån där gps-klocka men känner att jag klarar mig rätt bra med en klassisk banguide och måtten på banan. Kan rekommendera Caddee´s lite mer detaljerade banguider och deras app:
https://www.caddee.se/

I bagen:
Driver: Titleist 910 D2 8.5* Aldila stiff
Spoon: Cleveland launcher FL ultralite 15* Miyazaki stiff
Järn: Skräddarsydda Cleveland CG1 tour (blad) 3-PW stiff stål
Wedgar: Cleveland BeNi 797 52*, 56* och 60* stiff stål
Förmodligen den mjukaste wedgen någonsin, det görs inget liknande nuförtiden, helt fantastisk känsla i dessa.
Nya originalgrepp för ett par år sen och nyvässade skåror hos den lokala klubbexperten.
https://www.ebay.com/urw/Cleveland-797-Beryllium-Nickel-Wedge...
Putter: Scotty cameron newport (gammal)
Bollar: Slår rätt långt så jag föredrar mjukare bollar för spinnkontroll från alla olika lägen och känslan runt greenerna istället för längd, märke inte så värst viktigt: https://www.dormy.com/se/spinn-kontrollbollar?orderby=0

Klubborna börjar ju bli till åren nu men känner faktiskt inte att jag behöver uppdatera något i bagen, kanske lite mer förlåtande järnklubbor. Spelat sen jag var 10 bast, är 35 nu med +2 i hcp, blir väl en 30-40 rundor/år.
En o annan klubbtävling, seriespel och KM tävlingsmässigt, tävlade mer seriöst för 10-15 år sen.

Ny favoritbana här i Sthlm är Öster by Stenson (Österåkers GK), kan verkligen rekommenderas!
https://www.ostgk.se/se/banorna/oster-by-stenson
https://www.youtube.com/watch?v=UHWi6XeQZbA

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Nej, träna puttning och inspel är absolut inte lika prioriterat.. Men å andra sidan vill jag nog att svingen sitter först? Om man nu ska prioritera vilken ordning man ska lära sig saker i?

Att ta hjälp av en tränare kanske vore något.. Vi är 4 pers som har en liten spelgemenskap, man kanske kan gå ihop och hyra proffset en timme? Eller hur det funkar.
Jag är mestadels självlärd med mycket tid på YouTube och filma sig själv och jämföra. Men att försöka se skillnader på min sving och lärarens är inte så lätt när man inte är så duktig

Ta hjälp av tränare är guld skulle jag säga. Drog själv igång i år (körde bara lite som barn) och tränare har verkligen hjälpt, nu senast för att bli av med många av sliceslagen med drivern så de flesta går rakt iaf. Tänk bara på att man är där för att få veta vad man gör fel så man kan träna på egen tid. Man kan oftast boka flera hos tränarna men skulle väl rekommendera att inte vara allt för många, tror det kan bli rörigt då faktiskt, har iaf gjort det själv och tyckte det funkade bra.

Tycker själv att drivern är bra att iaf bli "inte sämst" med när man börjar även om man bör träna allt, jag måste plocka upp lite wedgar och träna dem då jag är katastrof med dem så det kanske är nästa lektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

En annan sak jag också noterar på många nybörjar-golfare är att man fokuserar till 90% på de långa slagen. Men tränar aldrig på slag runt green och FRAMFÖRALLT!!!!!! puttningen.
Har sett det för många gånger att man ligger 10m från green på 3-4 slag och sen totalmissa chippen och 3-4 putta för att få i bollen.

Kan bara prata för mig själv, men att behöva 3-4 puttar är inte alls lika frustrerande som att slå ut bollen i skogen/vattenhindret/etc varannat utslag.
Så jag kommer fortsätta fokusera på de långa slagen tills jag känner mig någorlunda säker på att de faktiskt går ungefär dit jag vill

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Driver: TaylorMade Sim max
woods: Ping g400 14,5 grader
orlimar trimetal 18 grader
hybrid: ping G400 H22
Wilson D7 J5-PW
Cleveland cbx 50"
Cleveland tour 900 56" sandwedge
Cleveland smart sole Chipper
Powerbilt Citation #3 putter

Bästa klubban i bagen är Cleveland Smart sole Chipper. Scoresaver av rang och suverän som approach wedge för lättare greener. Behöver man backspin så är det fel klubba. Men distanskontrollen är fenomenal och så enkel sikta med då du ställer upp med raka vinklar allting ala putter och bara bombar med full kontroll.

Sämsta klubban är taylormade Sim Max. Men den har verkligen hjälpt mig för jag har fått kämpa så hårt med tekniken för att få den att gå rätt så nu svinger man nästan som proffsen av ren nödvändighet för den är så sjukt jobbig att få runt.

Måste va ultra smooth man får inte dra på som man vill göra med en driver! Första 460CC miffo drivern jag ägt men tycker alla 460 CC jag testat är bra klumpiga. Ska va förlåtande med stor sweetspot heter det men det enda jag märker är att dåliga slag går längre åt skogen!

Golf ska handla om att träffa ordentligt!

Gjorde något man inte ska göra idag utan dammade av min gamla cobra bimetal 9.5 driver. Klubbhuvudet är typ samma bredd som min G400 3Wood men betydligt högre kanske dubbla höjden. Har aldrig haft problem med bollträff så det är fullt tillräckligt. På rangen kunde jag pusta ut Sim Max gick absolut lite längre med range bollar men testade första 9 med sim max och den gick som den brukar. Sedan sista nio med cobran. Det första jag gör på 10:an är att dra den 20 meter längre än vad sim max brukar gå med helt magisk bollbana där bollen inte vill landa!

Perfekt drive på nästa drive hål. Perfekt drive på nästa. Helvete!
Hål 17 kom äntligen första missen. Jag brukar alltid missa det hålet för man är så trött då och ser klubbhuset då orkar man inte hålla upp tekniken. Provisionsbollen gick kort om vatten men det var motvind men där kunde jag väl glädja mig med att jag brukar ligga i vattnet med Sim Max.

18 tyckte jag att jag fick en riktigt fin träff men den gick bara 170 meter. Måste ha missat sweetspot där var förvisso lite motvind också men ändå skönt att man iaf kan låtsas att det hänt något med drivers på 20 år trots begränsning av trampolineffekt!

Skulle gärna se en begränsning av klubbhuvudstorlek och så kan de kanske släppa lite på corbegränsningen istället. Man förstår ju varför de försöker fokusera på aero för 460 klubbhuvuden är bra dryga att svinga jämfört med de mindre klubbhuvudena som dessutom ger mycket bättre känsla både att svinga med mindre drag och mer koncentrerad lätthanterlig vikt och ljud vid bollträff än blafs taylormade eller piioooong callaways och Ping G410.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Just nu spelar jag med dessa klubbor.
Driver: King speedzone XTREME
Spoon: Cobra king speedzone spoon
Hybrid: Cobra king speedzone hybrid h4
Järn set: Cobra J Speedzone 5-pw
Wedgar har jag Wilson staff model 50, 56 och 60
Putter kör jag med en Stroke Lab Triple Track Ten OS.

Detta är min första säsong med golfen är just nu på 19 hcp.

Sen skulle jag rekommendera att kolla på Matt Fryer Golf på Youtube riktigt bra lärare.

Permalänk

Härligt att denna tråd upprättades!

Tyvärr bor man i landets nordligare delar och säsongen blir inte längre än från mitten maj (då öppnar rangen, banan brukar öppna Juni/mitten juni) och i bästa fall får man spela hela september innan frosten biter sig fast i backen.

Har spelat sen 2012 och har lyckats komma ner till 15,2 i hcp. Lite off-topic tycker jag det omgjorda handikapsystemet är avsevärt mycket bättre än tidigare då nu uppmuntras man mer att registrera sina rundor och du behöver inte spela över 36p på en runda för att sänka dig. Du får helt enkelt ett snitthandikap efter dina 8 bästa rundor, stort plus!

Driver: Cobra F9
Wood: Cobra F9 21 grader
Järn: Taylormade Rocketbladez 4-P
Wedge: Taylormade Milled grind 56/50 grader + någon billig 60 gradare cleaveland som sandklubba
Putter: Ping Scottsdale Anser

*On-topic*
Har prövat diverse teknikmojänger. Första var någon simpel GPS-app i Google Playstore (kanske 2013/2014) som var sisådär förstås.

Sedan fick jag en GPS-klocka (Garmin S3?) och använde den i kanske 3-4 år. Funkade galant och hade otroligt många kartor tillgängliga. Varit utomlands och spelat i Mallorca, Italien på större och mindre banor, men klockan hittade varenda en! MEN, en klocka är fortfarande bara till för att få ett ungefärligt värde till mitten green vilket i många fall gör den oanvändbar. När du står från tee behöver du nästan aldrig använda den då det ändå brukar stå hur långa hålen är (bortsett från par 3 där du kanske behöver veta mer exakt avstånd). Efter utslagen kommer den till användning för att bedöma inspelet men efter det slaget är du så pass nära green (förhoppningsvis ) att avståndet blir o-relevant.

Tredje försöket var när jag köpte en Apple Watch så prövade jag använda den som gps med appen Hole19. KAN VERKLIGEN REKOMMENDERA den appen! Men gps-en i Apple klockan är inte lika brasom Garmin vilket gör det hela ännu mindre relevant än S3.

I år köpte jag mig en avståndsmätare från XXL och är riktigt nöjd! Nu råkar min klubb inköpt speciella flaggor till alla hål så det är lättare att träffa dem med lasern. Märkte att på vissa banor utan dessa får man skjuta några gånger innan du träffar. Knepet är oftast att först skjuta på ett objekt rakt bakom flaggan och sen mata skott på flaggan till du ser en förändring i avståndet! Också bra om du är på något övningsområde och vill veta hur långt wedgarna går!
Det bästa med avståndsmätare är att du kan skjuta lite hejvilt på vad du vill. Hur långt är det till bunkern, trädet, över vattenhindret? Skjut tillbaka på tee och se hur långt du slagit. Så efter att gått igenom hela sortimentet av produkter är kikaren helt klart mest användbar!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej!

Räknar kallt med att det är många fler än jag här som innehar ett intresse för golf!

Tänkte därmed samla ihop en tråd här för t.ex frågor från nybörjare, diskussioner om banor, utrustning, man kanske tom kan länka en video och få lite tips på förbättringsmöjligheter av swingen? Allt golfrelaterat går bra att diskutera här!

Kickar igång tråden med att fråga er med mer erfarenhet av laserkikare vs golfklocka. Tänkte ta och investera i en nu, men lite kluven i vad jag behöver. Några rekommendationer?

MVH

Golfapan

Till att börja med så är de trevligt med en golf tråd

Nu till din frågan om kikare eller klocka/gps? En förutsättning för något av dessa tycker iaf jag, är att du har koll på vad du slår med dina klubbor, alltså du vet du slår tex en 7:a 145-150m 8:a 140-145 etc
vet man inte de och dessutom inte är något så när konstant med längden så spelar de mindre roll om du vet exakt hur långt de är kvar
då fungerar banans markeringar utmärkt så som gulsvart 150m pinnen, vita eller röda markeringar i marken för 100 rep 200m

Men har du råd och intresse för teknik så är de nog mer en smaksak. Kör själv med kikare men har just investerat i en gps klocka Garmin approach s62, just av den anledning att jag tycker de går snabbare med klocka om man använder bärbag. Spelar jag med vagn/bil så föredrar jag kikare.

de är lite av vad jag tycker om detta iaf

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hoppas kroppen hämtar sig snart!
Det är inte norm (även om det händer ibland!) att gå ner till 8 i HCP till andra säsong, ta inte den personen som mall. Sen vevade du många korgar, det handlar lite om att träna rätt också, annars kan du stå och nöta in felaktigheter som blir svåra att träna bort sen.

När kroppen hämtat sig, försök få nån att filma dig rakt framifrån och bakifrån när du slår, lägg upp och posta här så kan vi komma med lite tips!

(ska bara hitta nån som vill filma min swing lite så ska jag lägga upp här tänkte jag..)

Tack så mycket.

Ja, jag tror definitivt att jag börjar träna lite åt fel håll, tex att jag inte håller armarna tillräckligt rakt och att jag inte använder höfterna tillräckligt.

Ska fundera på det där med filmen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9