Kan nån förklara för mig vad Hz har med FPS att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

@-=Mr_B=-:

Stämmer bra, mobila enheter har den största delen.

Det syns hur fördomsfull man är. Jag räknar egentligen inte ens skiten folk "spelar" på sina telefoner och surfplattor som "spel", i all ärlighet, men jag visste ju att det är en miljardindustri.

Skrivet av Squallie:

@-=Mr_B=-: Om en skärm har en viss input lag i 60hz så kommer den ha lägre input lag i 120hz. Är väl mest det man menar.

Fast det är ju inte sant. Input lag har inget med frekvensen att göra. Du kan köra (främst TV) skärmar med massor av "bildförbättnings teknik" där den inkommande videosignalen ska processas en massa, och får massor av input lag, eller så kan du ta videosignalen som den kommer, och processa den så lite som möjligt, för att kunna skicka ut den till skärmen. Det enda som per automatik blir lägre av att man skaffar högre uppdateringsfrekvens, är själva visningstiden, inte fördröjningen innan den hamnat på skärmen.

Skrivet av martak:

Lite off topic men värt att tänka på. Om du spelar snabba spel online (Exempelvis CS).Om du kör dessa trådlöst så får du en viss input lag via din router (Om du inte har en mega värsting router dvs).
Så rådet är att köra med sladd. (Jag kör trådlöst, men kör inte några spel online som kräver låg input lag).

Jag har en 144Hz skärm med 1ms...
Skulle jag spela CS så skulle jag ändå få input lag (PGA routern).

Fast det är ju en annan "sorts" lag. Nätverkslag, påverkar spelandet enormt mycket, visst, men det är inte riktigt samma fenomen som när skärmen laggar. Du och datorn är överens om var det du skjuter på är, medan servern tycker att det du skjuter på är någon annanstans, när nätverket laggar, och när skärmen laggar trycker du på skjutknappen, och det går en stund innan puffran faktiskt skjuter på skärmen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... input lag har egentligen inget med frekvensen på skärmen att göra. Skärmar med hög uppdateringsfrekvens är generellt sett "spelskärmar" och har låg input lag, visst, men det är ett design-val, jämför med exempelvis 120Hz TV, där du kan ha en fördröjning som känns en vecka lång... Man har prioriterat annorlunda. (Och ja, det finns TV med 120Hz display, som inte bara dubblar samma frame, om du ger dem en vettig signalkälla, som en dator.)

Använde kanske ”input lag” fel; menade den totala upplevda latensen från musrörelse till synintryck. Har förtydligat detta i mitt ursprungliga inlägg.

Men om vi tänker oss ”input lag” i betydelsen total upplevd latens från input i form av musanvändning till output i form av färsk bildruta, då har ju ”input lag” i allra högsta grad med skärmens frekvens att göra: Du har såklart rätt i att hög frekvens inte garanterar låg latens, men låg frekvens garanterar hög latens.

Det var vad jag åsyftade när jag skrev att man köper en 144 Hz-skärm för att få lägre ”input lag” (total upplevd latens). Man gör det för att det är omöjligt att få (tillräckligt) låg latens med en 60 Hz-skärm, men både möjligt och vanligt med en 144 Hz-skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av martak:

Lite off topic men värt att tänka på. Om du spelar snabba spel online (Exempelvis CS).Om du kör dessa trådlöst så får du en viss input lag via din router (Om du inte har en mega värsting router dvs).
Så rådet är att köra med sladd. (Jag kör trådlöst, men kör inte några spel online som kräver låg input lag).

Har aldrig hört någon kalla nätverkslatens för input lag. Och som @-=Mr_B=- skriver, det är verkligen en helt annan sak än latens hos en skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju inte sant. Input lag har inget med frekvensen att göra.

Det jag tänkte svara var ungefär det Alling skrev här ovan.

Om definitionen av Input lag bara är tiden det tar att behandla bilden i skärmen så är väl skillnaden ingen om man ändrar frekvensen. (men dom flesta använder nog uttrycket för att beskriva hela förloppet tills att bilden syns, och då blir det ju lägre fördröjning med högre frekvens)

Permalänk
Medlem

@aki04: Det stämmer helt rätt. Din skärm kan bara visa 60fps per sekund. Därför det står 60Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Om definitionen av Input lag bara är tiden det tar att behandla bilden i skärmen så är väl skillnaden ingen om man ändrar frekvensen

Nja, elektroniken som behandlar bilden jobbar i takt med panelen och dess uppdateringsfrekvens så det har definitivt inverkan.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@aki04: Det stämmer helt rätt. Din skärm kan bara visa 60fps per sekund. Därför det står 60Hz

60 fps eller 60 bilder per sekund – välj en!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Nja...

Nätverket ger dig ingen extra input lag. Det kanske tar längre tid för de andra spelarna att se vad du gör och det tar längre tid för dig innan du ser vad någon annan gör. Men det blir ingen extra fördröjning mellan dina egna inputs fram till att dessa visas på skärmen (Om du rör musen eller skjuter så visas detta direkt på skärmen utan extra fördröjning).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

1070 räcker, ja. Tom 1060 bör kunna spela 60FPS @ 1080p i typ alla spel med bra inställningar (kanske inte högsta)
1070 klarar high-ultra utan problem dock.

i5 4460 och 8GB RAM kan dock bli problem med vissa spel.
Den CPUn är idag rätt svag, och processorn är den som måste mata grafikkortet med data + hantera spelets beräkningar. Om den är för svag, hinner den inte göra detta i 60 FPS. (Beror på spel, vissa behöver mycket CPU kraft, vissa klarar sig på detta du har)

Och RAM är var spelet måste arbeta (lagra) med allt den behöver för att fungera när du spelar. Och om det är begränsat med plats kan den inte hålla cache av annat, samt måste hela tiden tömma och hämta om informationen (då det inte får plats), vilket kan ge hackig upplevelse. (Beror på spelet, vissa klarar sig fint med 8GB)

Så om du märker att det hackar till, eller att du inte alltid når 60FPS, är det inte grafikkortet, utan CPU + RAM som inte orkar med det i ditt fall.

Tips du kan göra:
Sätt energisparläget i datorn på "Max Prestanda". (Detta tvingar CPUn att jobba så fort den kan).
Stäng ner alla webbläsare, och ikoner nere i högre hörnan stäng av allt du inte behöver. (Detta frigör mer RAM till spelet)
Inga magiska knep, men de hjälper lite.

Bra tips, men like viktig er det å ha bra kjøling i kabinettet så hverken prosessor eller video kortet vil senke frekvensen de arbeider i (eng. throttling).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

hej, undrar en liten ska här eftersom jag ska snart uppgradera mitt kort (så fort alla jävla krypto miners sluta köpa upp alla ) och undrar lite vad skillnaden är mellan Hz på skärmen och fps som skärmen visar. Skärmen jag har nu är en full hd asus med 60 hz men ser mer och mer att folk skaffar skärmar med 120 hz och 144 hz för att det är bättre pga vad?

min skärm som är 60 hz, betyder det att den kan max visa 60 fps eller kan den visa mer än så. förlåt för en dum fråga men är rätt ny till allt som har med pc gaming o göra , speciellt skärmar .

tack på förhand

Din dator genererar ett antal bilder per sekund i ett spel, vilket angivs i FPS, frames per second.

Din skärm har dock alltid en gräns på hur många gånger per sekund den kan uppdateras, vilket anges i Hz, eller hertz.

Om du har 60 fps i ett spel kommer din 60hz skärm visa 60 bilder i sekunden. Har du en 144hz skärm kommer den fortfarande visa 60 bilder i sekunden.

Permalänk
Medlem

@Alling: fps står för frames per second. På svenska blir det bilder per sekund

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axel95:

Tror Alling retade sig på att det stod "fps per sekund" vilket om man skriver ut förkortningarna blir "frames per second per sekund" vilket inte bara blir språkligt tokigt men även tekniskt fel eftersom per sekund per sekund blir per sekund i kvadrat vilket är en helt annan enhet 😊

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Det vet jag. Du skrev "60fps per sekund".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fps per sekund är hur snabbt fps:en accelererar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Att konsolspelarna "nöjer sig" med 30 fps beror endast på att de inte kan påverka det utan får nöja sig med vad som finns.

Klart de kan påverka det. Ge fan i att handla.

Främsta anledningen till att man nöjer sig med det är att det inte uppfattas så värdelöst, därför att låst fps uppfattas som "smooth" av hjärnan. 29,97 fps t.ex känns/ser bättre ut än svängningar mellan 29-35 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fps per sekund är hur snabbt fps:en accelererar

Stackars grafikkort och skärm efter nån timmes spelande

Detta skrivfel @Axel95 råkade göra är dock inte ovanligt... tex SSD Hårddisk (Solid State Disk Hårddisk), RAM minne (Random Access Memory Minne). Blir lite så när man har engelska förkortningar som folk inte förstår vad de står för, och sedan försöker lägga till lite svenska ord. Bästa du kan göra är, låt bli förkortningen, eller lär dig vad den står för, vilket som än är enklast för dig.

Permalänk
Medlem

Jag skrev ju att det var "off topic" men värt att tänka på

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Känns som att den här tråden har spårat ur lite, men för att svara på trådskaparens ursprungliga fråga på så kort och enkelt sätt som möjligt:

Hz (Hertz) är en enhet som betyder "per sekund", så det är i detta fallet egentligen synonymt med FPS (frames per second) som betyder "bildrutor per sekund". Din skärm visar alltså upp 60 bildrutor per sekund oavsett hur många bildrutor det kommer från grafikkortet. Om grafikkortet matar ut mer än 60 bildrutor per sekund så kommer de extra bildrutorna inte synas på skärmen, och om grafikkortet matar ut färre än 60 bilder per sekund så kommer du se samma bildruta flera gånger.

Denna förklaring förutsätter dock att v-sync används, och skrapar bara lite på ytan, men det förklarar egentligen allt du behöver veta.

Om jag har en bärbar dator med en 60 hz skärm, och kopplar in en 144 hz skärm, kan jag då se 144 fps på den externa skärmen om datorn Klarar av 144 fps? Eller finns det någonting i datorn som hindrar högre hz än den inbyggda skärmen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alborion:

Om jag har en bärbar dator med en 60 hz skärm, och kopplar in en 144 hz skärm, kan jag då se 144 fps på den externa skärmen om datorn Klarar av 144 fps? Eller finns det någonting i datorn som hindrar högre hz än den inbyggda skärmen?

Sannolikt så kan du det, men det beror på vilka skärmutgångar du har och vad de klarar av. Men har du en gaming-laptop så lär den fixa det utan problem, en kontorsdator däremot kanske inte stöder det, speciellt inte om den är några år gammal. Sen behöver skärmen kunna ta emot signalen också, men det är sällan ett problem för en skärm som klarar 144Hz utom för riktigt gamla som krävde DVI för att få höga uppdateringsfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sannolikt så kan du det, men det beror på vilka skärmutgångar du har och vad de klarar av. Men har du en gaming-laptop så lär den fixa det utan problem, en kontorsdator däremot kanske inte stöder det, speciellt inte om den är några år gammal. Sen behöver skärmen kunna ta emot signalen också, men det är sällan ett problem för en skärm som klarar 144Hz utom för riktigt gamla som krävde DVI för att få höga uppdateringsfrekvenser.

Okej. HDMI och usb-c, fixar det biffen?

Har beställt denna:
https://www.komplett.se/product/1155180/dator-surfplatta/dato...

Vet ju inte, men misstänker att den är stark nog att ge över 60 fps i många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alborion:

Har beställt denna:

Vet ju inte, men misstänker att den är stark nog att ge över 60 fps i många spel.

Datorn stödjer DisplayPort 1.4 via USB-C enligt specifikationen, vilket innebär att den troligtvis klarar t.ex. 2560x1440@240Hz eller 3840x2160@120Hz.

Vad HDMI-porten klarar är mer oklart, men eftersom det inte står något versionnummer så får man anta att det är HDMI 1.4 och att den klarar max 1920x1080@144Hz. DisplayPort är dock ett mycket säkrare kort om det är hög uppdateringsfrekvens du är ute efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alborion:

Har beställt denna:

Borde vara lugnt, datorn klarar av det utan problem så sen handlar det om kabel och att skärmen kan ta emot signalen. Freesync på skärmen hade nog varit trevligt, för du lär inte nå upp i 144 FPS i så många spel, men inget krav förstås.