Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem

@improwise: Textkvalitén ser bra ut - speciellt i HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

@improwise: Textkvalitén ser bra ut - speciellt i HDR.

Bra är dock lite knepigt då det mer är en subjekt åsikt, många ansåg detsamma om föregångaren men jag personligen höll inte med (är rätt kräsen när det gäller bra text)

Varför skulle textkvaliten vara bättre med HDR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

@improwise: Textkvalitén ser bra ut - speciellt i HDR.

Funkar HDR bra för dig ? Tycker färgerna blev utvattnad när jag aktivera HDR i windows. Skärmen blev mörkare och färgerna blev betydligt sämre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bra är dock lite knepigt då det mer är en subjekt åsikt, många ansåg detsamma om föregångaren men jag personligen höll inte med (är rätt kräsen när det gäller bra text)

Varför skulle textkvaliten vara bättre med HDR?

Jag tycker det är mjukare bakgrundsfärger.

Skrivet av HiZeY:

Funkar HDR bra för dig ? Tycker färgerna blev utvattnad när jag aktivera HDR i windows. Skärmen blev mörkare och färgerna blev betydligt sämre.

Till text tycker jag det funkar, men absolut inte till spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Funkar HDR bra för dig ? Tycker färgerna blev utvattnad när jag aktivera HDR i windows. Skärmen blev mörkare och färgerna blev betydligt sämre.

Då lyckades du nog inte få igång HDR ordentligt, testa typ starta om, slå av och på det igen eller nåt sånt. Sen lär ju HDR på en 49" med 3 dimmingzoner kanske funka så där i praktiken men det är väl en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då lyckades du nog inte få igång HDR ordentligt, testa typ starta om, slå av och på det igen eller nåt sånt. Sen lär ju HDR på en 49" med 3 dimmingzoner kanske funka så där i praktiken men det är väl en annan sak.

Provat slå av och på även startat om skärmen men inget funkar. Ljustyrkan sjunker och allting känns bara jätte utvattnat. Sett att det är fler på reddit som haft samma problem. Förstog det som att det är windows HDR som inte funkar så jätte bra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Provat slå av och på även startat om skärmen men inget funkar. Ljustyrkan sjunker och allting känns bara jätte utvattnat. Sett att det är fler på reddit som haft samma problem. Förstog det som att det är windows HDR som inte funkar så jätte bra.

Nu har jag inte den skärmen men har haft liknande problem med andra HDR skärmar och då brukar man behöva kämpa lite för att få igång det. Men andra är säkert mer lämpade att ge tips just för denna skärm.

Permalänk

helt otroligt fick hem skärmen ifrån elgiganten nu precis 10 cm glipa mellan panel o skärm ..... trots extra kvalitetkontroll... färdig med denna jäkla skiten nu köper lgn

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBergelin:

helt otroligt fick hem skärmen ifrån elgiganten nu precis 10 cm glipa mellan panel o skärm ..... trots extra kvalitetkontroll... färdig med denna jäkla skiten nu köper lgn

Trist alltså!! Kan du möjligen ta ett foto innan du returnerar den. Jag är lite nyfiken på hur det ser ut

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Trist alltså!! Kan du möjligen ta ett foto innan du returnerar den. Jag är lite nyfiken på hur det ser ut

Sorry körde ner och lämnade den direkt... det suger ärligt talat.. Detta är den andra jag har haft hemma och vänt.
Hade en hemma i mitten på Juli månad men hade en del flimmer på den enheten.
Trodde verkligen dom hade kollat över skärmarna ordentligt .....

Men kolla denna videon runt 04:40 https://www.youtube.com/watch?v=qIhEgX4k-po

Min glipa var ca 10 cm och runt en mm bred. Skit att man endast kan se det när den är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Provat slå av och på även startat om skärmen men inget funkar. Ljustyrkan sjunker och allting känns bara jätte utvattnat. Sett att det är fler på reddit som haft samma problem. Förstog det som att det är windows HDR som inte funkar så jätte bra.

HDR i windows brukar se skit ut, kanske går att fixa, men så fort man startar ett spel som stödjer HDR (och man enablat det i spelets grafikinställningar) så ser det bra ut.
Jag lyckas dock inte få G-sync att funka med HDR utan flimmer.

Permalänk
Medlem

^^
Jag har inget spel med HDR men jag såg att det fanns en HDR-option i nya MS FlightSim men den var utgråad.
@FL3JM, vilka spel med HDR har du testat med?

Ja, i Windows ser jag föga vits med HDR om man nu inte skall kolla på Youtube i HDR.

Vad gäller problemen med ramen så kan jag inte tänka mig att de har kollat de exemplar som har lämnat fabrik utan de har stoppat tillverkningen i densamma tills de har fått grepp om problemet. Troligen så har de då bedömt att antalet felaktiga enheter ute i lager och butik har varit "litet och hanterligt" och hanteras mha RMA.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

^^

Vad gäller problemen med ramen så kan jag inte tänka mig att de har kollat de exemplar som har lämnat fabrik utan de har stoppat tillverkningen i densamma tills de har fått grepp om problemet. Troligen så har de då bedömt att antalet felaktiga enheter ute i lager och butik har varit "litet och hanterligt" och hanteras mha RMA.

Mm kan nog vara sant... trodde dock att problemet var borta nu ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

^^
Jag har inget spel med HDR men jag såg att det fanns en HDR-option i nya MS FlightSim men den var utgråad.
@FL3JM, vilka spel med HDR har du testat med?

Ja, i Windows ser jag föga vits med HDR om man nu inte skall kolla på Youtube i HDR.

Vad gäller problemen med ramen så kan jag inte tänka mig att de har kollat de exemplar som har lämnat fabrik utan de har stoppat tillverkningen i densamma tills de har fått grepp om problemet. Troligen så har de då bedömt att antalet felaktiga enheter ute i lager och butik har varit "litet och hanterligt" och hanteras mha RMA.

Enda spelet jag har testat med HDR är Metro Exodus och det funkar finfint.

Permalänk

Samsung Odyssey G9 - Defekter

Hej allihopa!

Har tittat på G9an ett tag så tillsist bestämde jag mig när jag såg att Elgiganten hade en kvar på laget.

Första intrycket är bara ... WOW. Det är på en helt annan nivå jämfört med min gamla 1440p 16:9 panel. Jag skulle säga att jag inte har blivit så här impad av någon skärmteknik sedan jag först provade HTC Vive 2016 (eventuellt av OLED).

Tyvärr har jag också många problem med den här panelen.

Först hittade jag två st döda pixlar. Sedan märkte jag att det läcker in ljus mellan skärm och ram i det övre vänstra hörnet. Vid närmare granskning ser man att panelen och ramen inte är limmade ordentligt.

Men det slutar inte där. Jag har en artefakt (grå fyrkantig sak) som dyker upp med slumpmässiga intervaller mitt på skärmen. Det är bara synligt under ett mikrosekund. Jag har provat bildskärmen med min bärbara dator, samma problem, så det är inte min GPU som dör (tack gode gud). Däremot verkar det ha löst sig vid uppdatering av mjukvaran till senaste versionen. Får se om det håller i sig. (EDIT: Det gjorde det inte, fortsatt artefakter som poppar upp med ojämna mellanrum)

Ett annat mindre problem är "ljusblödning" från lysdioden genom monitorns baksida. Men det är ingen big deal. Förmodligen kåpan som är lite sne.

Sammanfattningsvis är jag besviken över att den enhet jag fick är en fullständig röra. Men själva skärmen är en helt fantastisk. Man bara sitter där och gapar när man spelar t.ex. Forza Horizon 4 eller Microsoft Flight Sim 2020.

Tyvärr sa Elgiganten jag köpte från att kontakta Samsung direkt. Efter en lång väntan fick jag prata med en representant via telefon. De sa till mig att skicka bilder och beskriva mina problem. Fick svar nu idag och nu ska en Samsung tekniker komma över om ett par dagar för att kika och försöka åtgärda problemet.

Har någon här erfarenhet av Samsung support? Kommer dem byta panel på plats eller tar hen med sig den. Många frågor. Men om någon här har varit med om något liknande, snälla hojta till.

Funderar på att reklamera/göra ett öppet köp på Elgiganten istället, men samtidigt så är panelen konstant slutsåld och risken finns att du får en med ytterligare defekter. Positiva med att Samsung kikar på den är väl att jag eventuellt till sist får en felfri panel. Men det vet man ju aldrig. Lite I-landsproblem, men känns mer som en principsak än något annat, då jag knappt ser de döda pixlarna eller ljusläckaget.

Tack på förhand!

Permalänk

Hej

Har haft 2 st hemma och returnerat tyvärr... Den sista pga ramen släppt ifrån panelen på samma ställe som din skärm..

Såg att Elgiganten har 25+ på lager nu

Permalänk
Medlem

Finns en tråd till om just odyssey G9 (startad av mig) där diverse fel och problem beskrivs i detalj från ett flertal som fått tag i denna modell. Tipset från mig är returnera på ångerrätt eller öppet köp.

Jag tycker det är mycket troligt att det kommer gå att köpa även denna skärm senare när samsung fått ordning på sina problem. Och får de inte ordning på problemen vill du väl ändå inte ha skärmen gissar jag.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk

Tack för svar! Jag valde att köra öppet köp på den och lämnade tillbaks den igår. Fick tag på en skärm från Inet, så håller tummarna! Skärmen är fantastisk, kan inte gå tillbaks till 16:9, så hoppas jag får en felfri panel den här gången!

Permalänk
Medlem

Äntligen efter lång väntan! Så packar man upp skärmen och upptäcker läckande ljus i kanten.
Blir nog någon annan skärm istället.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är rätt förvånad över att det är så många konstigheter med skärmen, inte bara fysiska brister. Den kostar ju ändå 15000 och således placerar sig i den absoluta toppen på monitormarknaden prismässigt.
Man kan tycka att samsung borde ha lite mer koll och inte släppa iväg halvbakade produkter och försöka lösa problemen as we go...

Permalänk
Medlem

Hej,

Fick min skärm idag från inet och den har panelsläpp uppe i vänstra hörnet. Beställde för 7 dagar sedan. Gillar skärmen och kommer kontakta inet för att se hur vi kan gå vidare. Jag undrar lite vad som händer med alla skärmar som retuneras av konsumenten. Vet inte hur mkt påverkan det har och det är inget sort störmoment eller ngt som påverkar prestandan. Men trist på en dyr skärm som inte borde dras med detta problem. Såg det direkt när jag satte på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Jesperdenstore:

Tack för svar! Jag valde att köra öppet köp på den och lämnade tillbaks den igår. Fick tag på en skärm från Inet, så håller tummarna! Skärmen är fantastisk, kan inte gå tillbaks till 16:9, så hoppas jag får en felfri panel den här gången!

Låt oss veta om den är hel o fungerar helt otroligt hur många som har problem med den,,,

Permalänk
Medlem

Jahopp, ingen idé att skicka tillbaka min på garantin än då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBergelin:

helt otroligt fick hem skärmen ifrån elgiganten nu precis 10 cm glipa mellan panel o skärm ..... trots extra kvalitetkontroll... färdig med denna jäkla skiten nu köper lgn

Jag antar att du menade 10 mm? Tyvärr verkar ju denna skärm vara klart bättre i teorin i praktiken, och även "fixade" enheter verkar ju ha problem. Känns lite Note 7 över det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Jahopp, ingen idé att skicka tillbaka min på garantin än då...

Nä jag gör som du, håller på skärmen tills dom har löst allt. Den är ju inte helt kass liksom, så den duger mer än väl tills dess, bara det är inom garantitiden.

Permalänk
Medlem

@FL3JM: Jag tycker den är jättebra minus det och Gsync. Men jag kan leva utan båda så länge det är inom garantitiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

@FL3JM: Jag tycker den är jättebra minus det och Gsync. Men jag kan leva utan båda så länge det är inom garantitiden.

Jag sade det tidigare i tråden men jag tycker det är en poäng att returnera till återförsäljare och tala om varför om problemen inte löses. Jag är inte säker att tillverkaren annars bryr sig så mycket om inte statistiken säger att massor av skärmar returneras

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag antar att du menade 10 mm? Tyvärr verkar ju denna skärm vara klart bättre i teorin i praktiken, och även "fixade" enheter verkar ju ha problem. Känns lite Note 7 över det hela

Hehe jepp sorry menade ca 10 cm lång och runt 1 till 2 mm bred glipa mellan panel o ram

Permalänk
Medlem

Jag sitter också still i min båt tsv i väntan på ny FW och nytt grafikkort kanske (...).
Byter man nu så finns det risk att man får en ersättning med tidig tillverkning och dolda fel (läs ramen).
(Fast jag har inte problem med ramen idag skall sägas.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag satte min webbkamera över glipan så man inte ser den.