Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Muddyvaines:

Tänkte höra med er som kanske har prövat eller har koll på. Suttit och kollat på ett par hörlurar som jag velat ha väldigt länge - nämligen HD650 alternativt HD600 då jag hört att dessa ska fungera rätt bra för musik såväl som gaming och så. Men sen så gled jag in på ett par Hifiman Sundara, som för det första ser väldigt fina ut och verkar ha väldigt bra ljud. Tänkte om någon här kanske kan gå i godo för dom? Har kollat upp det mesta om Sennisarna så har någorlunda koll på dom, däremot Sundaras, informera mig!

Jag var nästan säker på att jag skulle köpa Sundara, men läste en del trådar om hifimans kvalitetsproblem. Jag vet att det har varit en del strul med planars och att dom helt enkelt har hög felmarginal generellt, men det va flera år sedan. Jag gjorde lite research igen och det verkar som det fortfarande finns en del som har haft problem med döda element. Så jag körde på det säkra och kanske tråkiga valet HD600. Nu har jag ju dock massor av hörlurar så jag sitter inte i sjön direkt, men HD600 känns som en riktig klassiker som man liksom bara bör ha i samlingen. Inte världens bästa komfort dock, och padsen mjuknar ganska fort så dom behöver bytas relativt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Jag var nästan säker på att jag skulle köpa Sundara, men läste en del trådar om hifimans kvalitetsproblem. Jag vet att det har varit en del strul med planars och att dom helt enkelt har hög felmarginal generellt, men det va flera år sedan. Jag gjorde lite research igen och det verkar som det fortfarande finns en del som har haft problem med döda element. Så jag körde på det säkra och kanske tråkiga valet HD600. Nu har jag ju dock massor av hörlurar så jag sitter inte i sjön direkt, men HD600 känns som en riktig klassiker som man liksom bara bör ha i samlingen. Inte världens bästa komfort dock, och padsen mjuknar ganska fort så dom behöver bytas relativt ofta.

Precis vad som låg i mitt bakhuvud med, vilket är tråkigt för jag skulle mer än gärna vilja pröva planars. Däremot så är det via en Svensk återförsäljare så jag tror inte det skulle vara något större problem att få dom utbytta? Som du säger känns HD650 eller HD600 som säkra, om än kanske "tråkiga" kort men. Fan också... Är ju en saftig krona på dom.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Jag var nästan säker på att jag skulle köpa Sundara, men läste en del trådar om hifimans kvalitetsproblem. Jag vet att det har varit en del strul med planars och att dom helt enkelt har hög felmarginal generellt, men det va flera år sedan. Jag gjorde lite research igen och det verkar som det fortfarande finns en del som har haft problem med döda element. Så jag körde på det säkra och kanske tråkiga valet HD600. Nu har jag ju dock massor av hörlurar så jag sitter inte i sjön direkt, men HD600 känns som en riktig klassiker som man liksom bara bör ha i samlingen. Inte världens bästa komfort dock, och padsen mjuknar ganska fort så dom behöver bytas relativt ofta.

Jag vet inte hur det ligger till med själva Hifiman men deras kollaboration med drop, alltså Drop & Hifiman He4xx är ganska bra byggd och konfortabel. Jag kan inte riktigt göra en bra analys av ljudet men jag känner att den inte är abnormal jämfört med t.ex. DT770.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Jag var nästan säker på att jag skulle köpa Sundara, men läste en del trådar om hifimans kvalitetsproblem. Jag vet att det har varit en del strul med planars och att dom helt enkelt har hög felmarginal generellt, men det va flera år sedan. Jag gjorde lite research igen och det verkar som det fortfarande finns en del som har haft problem med döda element. Så jag körde på det säkra och kanske tråkiga valet HD600. Nu har jag ju dock massor av hörlurar så jag sitter inte i sjön direkt, men HD600 känns som en riktig klassiker som man liksom bara bör ha i samlingen. Inte världens bästa komfort dock, och padsen mjuknar ganska fort så dom behöver bytas relativt ofta.

Den senaste revisionen av Sundara har väl inte kvalitéts problem? Inte dom jag har nu iaf.

Permalänk
Medlem

Grabbar, eventuella grabbinnor. Jag tog ett litet leap of faith och beställde ett par Sundara.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Precis vad som låg i mitt bakhuvud med, vilket är tråkigt för jag skulle mer än gärna vilja pröva planars. Däremot så är det via en Svensk återförsäljare så jag tror inte det skulle vara något större problem att få dom utbytta? Som du säger känns HD650 eller HD600 som säkra, om än kanske "tråkiga" kort men. Fan också... Är ju en saftig krona på dom.

Sedan finns Audeze LCD-1 (har ingen erfarenhet av dem själv).
https://www.audeze.com/products/lcd-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Grabbar, eventuella grabbinnor. Jag tog ett litet leap of faith och beställde ett par Sundara.

Har ett par själv som jag precis skaffat, tillsammans med en Zen Dac, som jag tänkte ha framför allt för mediakonsumption vid datorn.
Har slutat med att de bara är de jag använder för att allt låter så sjukt mycket bättre än alla min andra hörlurar
Skönt sitter de också

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har ett par själv som jag precis skaffat, tillsammans med en Zen Dac, som jag tänkte ha framför allt för mediakonsumption vid datorn.
Har slutat med att de bara är de jag använder för att allt låter så sjukt mycket bättre än alla min andra hörlurar
Skönt sitter de också

Funderar lite på Ifi Zen Dac själv, köpte du med strömadapter eller kör enbart via usb? Finns någon strömadapter som jag sett att de säljer för ca 1000 kr. Klarar den driva även HD650 eller är den "enbart" specad för lurar upp till 250ohm?

Undrar också om någon här provat Tempotec Sonata HD Pro, osäker på om den enbart går att beställa från USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Funderar lite på Ifi Zen Dac själv, köpte du med strömadapter eller kör enbart via usb? Finns någon strömadapter som jag sett att de säljer för ca 1000 kr. Klarar den driva även HD650 eller är den "enbart" specad för lurar upp till 250ohm?

Undrar också om någon här provat Tempotec Sonata HD Pro, osäker på om den enbart går att beställa från USA?

iFi’s s.k. bättre strömadapter (iPower tror jag den heter?) mäter väldigt dåligt om jag inte minns fel. Det finns en grundlig recension på antingen headfi eller ASR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Grabbar, eventuella grabbinnor. Jag tog ett litet leap of faith och beställde ett par Sundara.

Grattis! Hört att dom är grymma. Var beställde du från?

Du kan beställa direkt från HIFIMAN store för att få lurarna mycket billigare, dom skickar från EU lager så blir ingen tull. Se bara till så att det stå "In stock" innan du beställer annars finns det fisk att det skickas från USA.

https://store.hifiman.com/index.php/sundara.html

349$ plus frakt.

Permalänk
Skrivet av futhark14:

Jag vet inte hur det ligger till med själva Hifiman men deras kollaboration med drop, alltså Drop & Hifiman He4xx är ganska bra byggd och konfortabel. Jag kan inte riktigt göra en bra analys av ljudet men jag känner att den inte är abnormal jämfört med t.ex. DT770.

Det jag beskriver är inte fel på konstruktionen i sig utan det är vida känt att Hifiman och Audeze har problem med element som går sönder. I fallet med Sundara så verkar de mest vara relaterat till själva kontakten för kabeln.

Skrivet av Swedman18:

Den senaste revisionen av Sundara har väl inte kvalitéts problem? Inte dom jag har nu iaf.

Förhoppningsvis har dom inte problem med 100% av alla tillverkade lurar, dom som har problem är väl dom man läser om på forum etc. För att nämna några problem som rapporterats.

"Well I had a suspicion of channel imbalance and I pulled out my multimeter today and left speaker is at 44 ohms and the right at 42 ohms . My left channel is about 4 or 5 decibels lower due to the 2 extra ohms"

"I just got the Sundaras and about 20 minutes in the right driver cut out."

"After 3 days of listening, the left driver volume cut down to about 20%. I swapped the cables from left to right and still barely any sound. Looks to have bad wiring between the jack and the driver. I can't believe that there are so many issues with a $500 brand new pair of headphones in 3 days"

Dock verkar det bättre med den uppdaterade versionen, men det va nog för att skrämma bort mig som konsument. Visst, det är väl inga problem att reklamera från en bra svensk ÅF men det är ju ändå ett problem och ibland orkar man bara inte Verkar var en skitbra hörlur på alla vis dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

iFi’s s.k. bättre strömadapter (iPower tror jag den heter?) mäter väldigt dåligt om jag inte minns fel. Det finns en grundlig recension på antingen headfi eller ASR.

Hmmm, intressant att deras egna adapter för ca 1000 kr mäter dåligt, många Hifi butiker som säljer dessa dyrt. Verkar finnas två varianter, en X och en icke X modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, intressant att deras egna adapter för ca 1000 kr mäter dåligt, många Hifi butiker som säljer dessa dyrt. Verkar finnas två varianter, en X och en icke X modell.

Håller med, låter väldigt konstigt.

Deras senaste headphone amp zen can bundlas ju tillsammans med deras ipower nätadapter för ett dyrare pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Funderar lite på Ifi Zen Dac själv, köpte du med strömadapter eller kör enbart via usb? Finns någon strömadapter som jag sett att de säljer för ca 1000 kr. Klarar den driva även HD650 eller är den "enbart" specad för lurar upp till 250ohm?

Undrar också om någon här provat Tempotec Sonata HD Pro, osäker på om den enbart går att beställa från USA?

Jag köpte med strömadaptern för att jag hörde att de minskade det "brus" som annars skulle kunna uppstå med usb-ström, och något sådant tycker jag mig inte ha uppfattat i alla fall (körde aldrig med bara usb dock)
Har tyvärr inte koll på hur bra den är med hög-ohms-lurar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Lite bas är skönt men behöver/ska absolut inte vara överdrivet.

Inget hindrar dig från att använda tonkontroller, det är mycket bättre än att välja färgade apparater för tonkontrollen går att reglera och stänga av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Det jag beskriver är inte fel på konstruktionen i sig utan det är vida känt att Hifiman och Audeze har problem med element som går sönder. I fallet med Sundara så verkar de mest vara relaterat till själva kontakten för kabeln.

Förhoppningsvis har dom inte problem med 100% av alla tillverkade lurar, dom som har problem är väl dom man läser om på forum etc. För att nämna några problem som rapporterats.

"Well I had a suspicion of channel imbalance and I pulled out my multimeter today and left speaker is at 44 ohms and the right at 42 ohms . My left channel is about 4 or 5 decibels lower due to the 2 extra ohms"

"I just got the Sundaras and about 20 minutes in the right driver cut out."

"After 3 days of listening, the left driver volume cut down to about 20%. I swapped the cables from left to right and still barely any sound. Looks to have bad wiring between the jack and the driver. I can't believe that there are so many issues with a $500 brand new pair of headphones in 3 days"

Dock verkar det bättre med den uppdaterade versionen, men det va nog för att skrämma bort mig som konsument. Visst, det är väl inga problem att reklamera från en bra svensk ÅF men det är ju ändå ett problem och ibland orkar man bara inte Verkar var en skitbra hörlur på alla vis dock!

Synd att du blev skrämd dom är verkligen superbra o då har jag en hd650 att jämföra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, intressant att deras egna adapter för ca 1000 kr mäter dåligt, många Hifi butiker som säljer dessa dyrt. Verkar finnas två varianter, en X och en icke X modell.

Skrivet av Proxann:

Håller med, låter väldigt konstigt.

Deras senaste headphone amp zen can bundlas ju tillsammans med deras ipower nätadapter för ett dyrare pris.

Vad är det konstiga? Hifibutiker kränger en massa skräp som inte nödvändigtvis är bra eller gör skillnad till det bättre.
Se om ni kan hitta en ÅF som har en hemma som demo som ni kan låna hem om ni vill testa, svårare än så är det inte.

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Synd att du blev skrämd dom är verkligen superbra o då har jag en hd650 att jämföra med

Vad jag förstått så låter dom väldigt olika?, om inte så är jag glad att jag skippade då HD650 inte föll i min smak tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Vad jag förstått så låter dom väldigt olika?, om inte så är jag glad att jag skippade då HD650 inte föll i min smak tyvärr

Ja dom är väldigt olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har ett par själv som jag precis skaffat, tillsammans med en Zen Dac, som jag tänkte ha framför allt för mediakonsumption vid datorn.
Har slutat med att de bara är de jag använder för att allt låter så sjukt mycket bättre än alla min andra hörlurar
Skönt sitter de också

Okej, vad skönt att höra! Är som sagt en ganska stor krona för ett par hörlurar ändå, om ändå inte kanske de dyraste haha! Men använder du dessa något då du spelar eller är det endast då du ser film, lyssnar på musik eller etc? Hur upplever du dessa i spel isf?

Skrivet av Proxann:

Grattis! Hört att dom är grymma. Var beställde du från?

Du kan beställa direkt från HIFIMAN store för att få lurarna mycket billigare, dom skickar från EU lager så blir ingen tull. Se bara till så att det stå "In stock" innan du beställer annars finns det fisk att det skickas från USA.

https://store.hifiman.com/index.php/sundara.html

349$ plus frakt.

Tack så mycket!

Haha ja, asså jag blir så nojig då det kommer till sånt så jag beställer oftast från svenska ÅF men, jag lade beställningen från hembiobutiken Jag vart lite väl ivrig att få dom då jag väl bestämt mig för köpet så hann inte kolla runt så mycket på andra sidor haha! Går från ett par SHP9500 och DT770 PRO 250ohm så blir en intressant uppgradering

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Okej, vad skönt att höra! Är som sagt en ganska stor krona för ett par hörlurar ändå, om ändå inte kanske de dyraste haha! Men använder du dessa något då du spelar eller är det endast då du ser film, lyssnar på musik eller etc? Hur upplever du dessa i spel isf?

Jag använder dem också när jag spelar, mina stackars Razer Nari har bara fått hänga på stället sen jag skaffade dem.
Tycker att även spel låter bättre i Sundara

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Sitter idag med Sennheiser HD650 men behöver komplettera med ett par stängda lurar. Håller på med en del musik och behöver stängda sent på kvällen och när jag spelar in röst. Har inte någon galen budget just nu men har tittat på DT770 PRO men läst att de upplevs ganska ljusa och jobbiga. Har tinnitus och orkar inte med för skrikigt. Finns det något bra alternativ till DT770 PRO i samma prisklass?

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Sitter idag med Sennheiser HD650 men behöver komplettera med ett par stängda lurar. Håller på med en del musik och behöver stängda sent på kvällen och när jag spelar in röst. Har inte någon galen budget just nu men har tittat på DT770 PRO men läst att de upplevs ganska ljusa och jobbiga. Har tinnitus och orkar inte med för skrikigt. Finns det något bra alternativ till DT770 PRO i samma prisklass?

DT770 är inte direkt neutral, mycket bas och mycket diskant. Dock upplever jag inte att dom är skrikiga, men jämför man med 650 så är det en enorm skillnad. Alternativ skulle kunna vara Shure SRH-840, Audio Technica M40X ( ej 50x )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fetskaft:

Sitter idag med Sennheiser HD650 men behöver komplettera med ett par stängda lurar. Håller på med en del musik och behöver stängda sent på kvällen och när jag spelar in röst. Har inte någon galen budget just nu men har tittat på DT770 PRO men läst att de upplevs ganska ljusa och jobbiga. Har tinnitus och orkar inte med för skrikigt. Finns det något bra alternativ till DT770 PRO i samma prisklass?

Skrivet av Agustavsson:

DT770 är inte direkt neutral, mycket bas och mycket diskant. Dock upplever jag inte att dom är skrikiga, men jämför man med 650 så är det en enorm skillnad. Alternativ skulle kunna vara Shure SRH-840, Audio Technica M40X ( ej 50x )

Jag kör på mina AT m40x nu, de spelar på bra från laptopppens Fiio K3. Rätt så bra ljudbild för de pengarna. Har ett par AT m50 som jag skaffade för massa år sedan och de är bra mycket diskant i om man jämför. Så M40X verkar ha en soft ljudbild.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Fetskaft:

Sitter idag med Sennheiser HD650 men behöver komplettera med ett par stängda lurar. Håller på med en del musik och behöver stängda sent på kvällen och när jag spelar in röst. Har inte någon galen budget just nu men har tittat på DT770 PRO men läst att de upplevs ganska ljusa och jobbiga. Har tinnitus och orkar inte med för skrikigt. Finns det något bra alternativ till DT770 PRO i samma prisklass?

Om du vill ha neutrala lurar för studio utan överdriven diskant och hissad bas (a la DT770 Pro) så leta efter beggade Focal Spirit Pro eller NAD HP50. De är närmare HD650 i ljudsignatur än DT770 Pro.

Focal Spirit Pro
https://www.focal.com/ca/en/spirit-professional

NAD HP50
https://nadelectronics.com/product/hp-50-over-ear-headphones/

Edit: AKG K371 kan vara intressant också, men den har jag inte hört.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

iFi’s s.k. bättre strömadapter (iPower tror jag den heter?) mäter väldigt dåligt om jag inte minns fel. Det finns en grundlig recension på antingen headfi eller ASR.

Säker på detta eller är det helt tvärtom? Jag får intrycket att Ifi Zen Dac inte riktigt levererar ström samt brusnivå enligt spec om du enbart kör med usb (det har jag läst om i flera reviews)? Använder du däremot (den dyra) strömadaptern så levererar den enligt spec samt att den även går tystare (lägre bakgrundsbrus). Problemet är väl att adaptern är dyr (ca 1000kr) åtminstone iPower X och totalt så går då köpet upp i en högre prisklass med mer konkurrens.

Annars om du hittar länken till det du läst vore det toppen.

Permalänk
Medlem

Utläggning följer av en hörlurs - dac - amp newbie

Hur som helst, efter en hel del velande slog jag ändå till på Ifi Zen Dac + Tidal prova på 30 dagar Hifi abonnemang. Jag börjar nu sakta men säkert förstå att det faktiskt är skillnad mellan Spotify & Tidal samt mellan billigare lurar, dyrare lurar samt BT vs trådlöst. Ingen enorm skillnad men allt låter lite bättre vilket sammantaget ändå ger ganska stor skillnad, man upplever musiken lite mera "intim" och detaljerad helt enkelt, behövs inte förklaras mer än så.

Provar Zen Dac med mina Momentum 3 lurar trådade avstängda/passiva och det låter grymt i mina öron men trådade öppna lurar (HD6XX) är på G (nästa vecka) så att jag kan jämföra seriöst. Tror trots allt den klarar driva HD6XX tillräckligt bra även om det är liite på gränsen. Sedan återstår det att se om jag lämnar tillbaka mina Momentum 3 eller ej, har väl ca 20 dagar kvar på öppet köp. Blir kul att jämföra öppna trådade lurar vs Momentum 3 i trådat avstängt/passivt läge. För mig läste någon tråd på Reddit men en snubbe som verkligen diggade Momentum 3 trådat tillsammans med amp/dac men minns inte om han körde dem avtängda/passiva eller ej.

Momentum 3 är riktigt bra men hade inte planerat från början att både investera i premium noise cancelling lurar + dac/amp + trådade lurar. Jag skyller allt på Sennheiser och Momentum som började göra mig lite nyfiken på vassare ljud. Förhoppningsvis lämnar jag tillbaka Momentum så att känner jag mig varje fall någorlunda ekonomisk. Har ändå andra "ok" bt lurar. Kan ju faktiskt eventuellt bli så att jag tycker Momentum 3 låter såpass bra trådat med Zen Dac att jag helt enkelt behåller dem tills vidare. Vore ju rätt coolt att kunna använda dem både trådat passivt samt som BT lurar. Jag får dock en dubbel kvalitetsförbättring nu eftersom jag testar Tidal också, vissa Master spår låter jäkligt bra. Så detta rör kanske till min hörlursutvärdering en del.

Bass knappen på Zen Dac är klart cool/effektiv för viss typ av musik men mitt otränade öra vet inte ännu om det medför andra kvalitetsnackdelar förutom en mer dominerande bas, tar sannolikt bort lite detaljer.

Det enda som är lite jobbigt är att om man konfigurerar Tidal för MQA med "Använd exklusivt läge" så ballar Youtube ur om jag växlar till den, man får rendering fel men relativt enkelt om jag växlar till annan ljudkälla (externa högtalarna) eller stänger Tidal först.

Totalt idiotiskt att inte Spotify också börjar erbjuda Hifi liknande abonnemangs modell som Tidal har, någon chef eller två på Spotify som inte gör sitt jobb helt enkelt.

Bra service från Ljudmakarn, schysst butik men jag vågade inte stanna och lyssna för då skulle jag säkert kommit därifrån fattig.

En liten firmware uppdatering blev det också för att få med "GTO™ Digital Filter which upsamples USB audio", ingen aning med det låter ju bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Säker på detta eller är det helt tvärtom? Jag får intrycket att Ifi Zen Dac inte riktigt levererar ström samt brusnivå enligt spec om du enbart kör med usb (det har jag läst om i flera reviews)? Använder du däremot (den dyra) strömadaptern så levererar den enligt spec samt att den även går tystare (lägre bakgrundsbrus). Problemet är väl att adaptern är dyr (ca 1000kr) åtminstone iPower X och totalt så går då köpet upp i en högre prisklass med mer konkurrens.

Annars om du hittar länken till det du läst vore det toppen.

Kom ihåg lite fel, det är inte en fristående recension utan där den använts till andra produkter. Oavsett, köp en generisk väggbula istället och spara en tusenlapp.
Det kan inte sägas nog gånger hur mycket krafts som krängs i stereobutiker utan någon objektiv uppbackning att det faktiskt gör nytta.

Citat:

/../but we got some added low frequency noise (in red) when we used the iFi iPurifier! Part of that is likely created by the iFi's switchmode power supply which leaks mains current./../

Citat:

I have tested that supply with other products (e.g. ISO Regen) and it definitely contributes mains related noise

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kom ihåg lite fel, det är inte en fristående recension utan där den använts till andra produkter. Oavsett, köp en generisk väggbula istället och spara en tusenlapp.
Det kan inte sägas nog gånger hur mycket krafts som krängs i stereobutiker utan någon objektiv uppbackning att det faktiskt gör nytta.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Ok, det där verkar vara en annan men kanske liknande produkt, ja, absolut du har dina poänger. ("köp en generisk väggbula istället och spara en tusenlapp.")

Just den reviewern "amirm" (artikeln du länkade till) är nog den reviewern som är mest kritisk till exempelvis Ifi Zen Dac på hela Internet, övriga har varit betydligt mer positiva (åtminstone när man kör Zen Dac med strömadapter och senaste firmware med gto digital filter). Möjligt denna reviewern är legendarisk men tror inte han provade Zen Dac med strömadapter eller med senaste firmware (åtminstone inte i sin första version). Kändes också lite som att han jämförde Zen Dac med dyra premium produkter (åtminstone höga krav) vilket i och för sig är smickrande för den i sammanhanget billiga Zen Dac. Vad jag minns var det första han skrev i att den var ful och sedan öste han på. Ganska kort efter hans mördande review fick väl ändå Zen Dac pris från Eisa. 'Best Value DAC EISA Award 2020-21'.

Permalänk
Fyndjägare

Hmm vad är detta, nya HE-400i 2020 Edition för 199€

https://www.audiophonics.fr/en/audio-headphones/hifiman-he400...

Edit: även hos HBB för 1990kr
https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/oppen/315450-...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.