Vilken native-upplösning har du på din primära skärm idag?

Permalänk
Medlem

3840x2160 för min del.

Skrivet av Laxpudding:

Ska man vara petig syftar 1080p på video- och signalformat, inte på den fysiska pixelmatrisen som för 1080p motsvaras av "Full HD" eller rätt och slätt 1 920 × 1 080.

Ja, det verkar vara många som kanske tror att p:et står för pixlar. Det kanske bara är vi som är gamla nog att ha upplevt interlace på bildskärmar som vet vad progressive innebär.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tackar, har röstat!

Skrivet av Belsebull:

Samsung C49RG90

Ja, är mycket nöjd jag också.
Gick från tripplewide till 21:9 men 32:9 passade mig bättre.

Perfekt när man vill slökolla film och spela lite switch samtidigt också med PBP.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv

Hade en 4K men pga. FPS:en droppade så hemskt blev det till att byta till en 1440p med 170Hz och jag är numera supernöjd

Permalänk
Avstängd

Steams hardware survey känns lite suspekt ibland. Jag har fått deltaga typ fyra gånger, men alla gångerna på min lilla laptop som jag knappt spelar alls på, aldrig på vanliga speldatorn. Så ur deras synvinkel så har jag 1366x768 med Intel HD Graphics 3000 (tror jag den heter). Min "riktiga" dator har 3440x1440 på ett Vega 56 men det spelar ju ingen roll eftersom de aldrig räknat den liksom.

Permalänk
Medlem

3840 x 2160 på 24". Däremot spelar jag såklart aldrig i den upplösningen, med mitt gamla grafikkort. Undrar hur jag syns i Steams statistik.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Steams hardware survey känns lite suspekt ibland. Jag har fått deltaga typ fyra gånger, men alla gångerna på min lilla laptop som jag knappt spelar alls på, aldrig på vanliga speldatorn. Så ur deras synvinkel så har jag 1366x768 med Intel HD Graphics 3000 (tror jag den heter). Min "riktiga" dator har 3440x1440 på ett Vega 56 men det spelar ju ingen roll eftersom de aldrig räknat den liksom.

Jag skulle nog misstänka att ditt godkännande att vara med i undersökningen är "account wide", eller har du flera olika Steam-konton på maskinerna?

Men deras mätning är säkert inte perfekt, de har dock ett väldigt stort statistiskt underlag som är insamlat maskinellt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle nog misstänka att ditt godkännande att vara med i undersökningen är "account wide", eller har du flera olika Steam-konton på maskinerna?

Men deras mätning är säkert inte perfekt, de har dock ett väldigt stort statistiskt underlag som är insamlat maskinellt.

Nej nej, samma konto. Men man godkänner ju vad de skickar in och där står det ju tydligt precis vilken hårdvara de har mätt. Eller i alla fall var det så när jag fick vara med, vilket var ett par år sedan sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej nej, samma konto. Men man godkänner ju vad de skickar in och där står det ju tydligt precis vilken hårdvara de har mätt. Eller i alla fall var det så när jag fick vara med, vilket var ett par år sedan sist.

Jag kan ärligt talat säga att jag inte kommer ihåg, även om det bara var ett par månader sedan jag tackade ja.

Om vi säger att det är Intel HD Graphics 3000 du sitter på i laptopen så finns det i alla fall oerhört få såna upptagna totalt, bara 0,47% i skrivande stund. Andelen Intel-GPUer är totalt bara 9,55% också, så jag antar att det är mer grejer som kvalificerar en dator för att räknas in i statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tackar, har röstat!
Ja, är mycket nöjd jag också.
Gick från tripplewide till 21:9 men 32:9 passade mig bättre.

Perfekt när man vill slökolla film och spela lite switch samtidigt också med PBP.

Gick från 3x27” till denna plus en 27” som står bredvid och i princip bara visar Discord.
Har inte tänkt på att PBP finns på denna, vet dock inte riktigt hur jag skulle få användning för det

Permalänk
Bildexpert

Vad ska man välja om man har CRT med multisync?

3840x2160 här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad ska man välja om man har CRT med multisync?

Borde lagt in alternativet 1337, fast bara om det är ett Trinitron-bildrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

3840 x 2160 på 24". Däremot spelar jag såklart aldrig i den upplösningen, med mitt gamla grafikkort. Undrar hur jag syns i Steams statistik.

När jag själv kollar under min information i Steam så finns två poster, Primary Display Resolution samt Desktop Resolution (båda 2560x1440 i mitt fall). Jag gissar att det är hårdvaran de redovisar, inte vad folk spelar i.

Permalänk
Medlem

En skärm på 2560 x 1440 på 27"
Skulle gärna ha en likadan skärm till men har ont om plats på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ja, är mycket nöjd jag också.
Gick från tripplewide till 21:9 men 32:9 passade mig bättre.

Perfekt när man vill slökolla film och spela lite switch samtidigt också med PBP.

Hur blir det när man spelar med Picture By Picture? Är det GPUn som delar bilden?

Blir det inte skumt om man spelar ett spel som är mörkt och så har man en instans av Windows precis bredvid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur blir det när man spelar med Picture By Picture? Är det GPUn som delar bilden?

Blir det inte skumt om man spelar ett spel som är mörkt och så har man en instans av Windows precis bredvid?

https://i.imgur.com/Nqbc7yd.png

Det känns rätt narturligt tycker jag. Bleeden är pga min kamera. Det blir som två skärmar utan kant imellan helt enkelt. Dock så är det max 1440p @ 100hz på windows delen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Mina två Samsung-skärmar har native 2048 x 1152.

Dessvärre endast VGA-anslutning, och inte helt lågt W-från-vägg så dessa ryker förmodligen vare sig jag vill eller inte vid nästa PC-bygge. Har planerat litet inför det, och förslaget att ha en Ultrawide istället för två skärmar har vunnit mark. Vi får se. Har blivit Watt-jägare på äldre dagar.

Jag har redigerat ett stavfel.
Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Mina två Samsung-skärmar har native 2048 x 1152.

Då har du ett alternativ i omröstningen också.

Det är kul att höra talas om alla upplösningar man aldrig hört talas om förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

https://i.imgur.com/Nqbc7yd.png

Det känns rätt narturligt tycker jag. Bleeden är pga min kamera. Det blir som två skärmar utan kant imellan helt enkelt. Dock så är det max 1440p @ 100hz på windows delen.

Jo jag bara tänker tillbaka på tidiga G-Sync och problemen om man kopplade in två skärmar där den ena inte hade G-Sync, vilket ledde till irriterande flimmer på den sekundära. Du har inte upplevt några såna problem?

Som jag fattar det är det skärmen som delar upp bildsignalen till respektive halva?

Permalänk
Medlem

Istället för att jaga pixlar så jagar jag istället FPS och Hz i standard 1080p.
Vill jag mot förmodan lira något på högre upplösning så lirar jag på tvn 4k HDR (LG CX).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Istället för att jaga pixlar så jagar jag istället FPS och Hz i standard 1080p.
Vill jag mot förmodan lira något på högre upplösning så lirar jag på tvn 4k HDR (LG CX).

Moderna grafikkort presterar ju inte så mycket sämre i 1440p, särskilt inte med tanke på att det är ca 78% flera pixlar. Vad har du för skärmstorlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Moderna grafikkort presterar ju inte så mycket sämre i 1440p, särskilt inte med tanke på att det är ca 78% flera pixlar. Vad har du för skärmstorlek?

27* Datorn
65* tvn

Testat köra med superupplösning (rendera spelen i 1440p) och visst skiljer det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

235 st som röstat!

1920 x 1080 15 %
2560 x 1440 46 %
3440 x 1440 13 %
3840 x 2160 14 %

Nu är det bara en knapp fjärdedel av antalet jämfört med 2016, men det verkar onekligen som att 2560x1440 har fått ett uppsving de senaste åren. Intressant också att drygt 19% angett att de kör med högre upplösning än 3440x1440.

Våren 2016 var 1920x1080 solklar vinnare, men hösten 2020 ser den platsen ut att ha tagits över av 2560x1440.

Permalänk

Jag kör 2560 x 1440 på min skärm som är 32". Tycker det är lagom!

Visa signatur

@pizza4fitnessPT på Instagram

Permalänk
Medlem

2560*1440 144Hz IPS på 27".

Permalänk
Medlem

5120x2880 på 27", iMac så klart! ☺️

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

2560x1440 på 27"

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Det tuggar på så sakteliga med rösterna, men 2560x1440 fortsätter dra ifrån övriga fältet.

Permalänk
Medlem

Sitter idag på en Benq XL2430T 1080P 144HZ. Kommer att inom en snar framtid att investera i en ordentlig 1440P GSYNC IPS 240HZ skärm. Verkar som att det kommer en del spännande skärmar snart från bla MSI, Alienware samt Acer. Blir att hålla utkik

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Lego Master

3440x1440 @ 144hz, 34".
Riktigt bra skit, men mitt GTX 1080 börjar halka efter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

3440x1440 @ 144hz, 34".
Riktigt bra skit, men mitt GTX 1080 börjar halka efter.

Tycker att det är intressant att 3440x1440 ändå seglat upp i topp fyra av upplösningarna, trots att det som du säger är tungdrivet. Tyder ju på att folk uppskattar och ser ett rejält mervärde i hög upplösning även om grafikkortet får svettas lite extra för tillfället.