Permalänk
Medlem

Hjälp med värdering

Hej medlemmar, börjar med att admin får gärna flytta denna tråd om den hamnat fel.

Vi är mitt i en flytt och har stött på ett hemmakit för galvanisering som legat ”gömt” under all år.

Det jag själv fått fram är att det är tillverkat av Stockholms Galvaniseringsfabrik och för att nytta detta behövs någon form av maskin (denna finns ej såklart här).

Min fråga är, finns det något större värde av detta för någon och var ska man vända sig då? Antar att tradera är en aktör, vill helst inte slänga den eller spara heller för den delen.

Obruten förpackning, måste legat minst sedans 1969 då fabriken gick ur tiden enligt Google

All hjälp uppskattas, synd att bara kasta detta på tippen. (Ska försöka lägga upp bilder när jag väl fått igång maskineriet, vilket kan ta tid).

Rättning årtal
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Hej medlemmar, börjar med att admin får gärna flytta denna tråd om den hamnat fel.

Vi är mitt i en flytt och har stött på ett hemmakit för galvanisering som legat ”gömt” under all år.

Det jag själv fått fram är att det är tillverkat av Stockholms Galvaniseringsfabrik och för att nytta detta behövs någon form av maskin (denna finns ej såklart här).

Min fråga är, finns det något större värde av detta för någon och var ska man vända sig då? Antar att tradera är en aktör, vill helst inte slänga den eller spara heller för den delen.

Obruten förpackning, måste legat minst sedans 1969 då fabriken gick ur tiden enligt Google

All hjälp uppskattas, synd att bara kasta detta på tippen. (Ska försöka lägga upp bilder när jag väl fått igång maskineriet, vilket kan ta tid).

Nu vet jag inte exakta processen för att galvanisera (troligen starka syror eller baser), men vet att det är väldigt viktigt att ta bort vid svetsning osv & 1969 ja då var ju säkert inte kunskapen om vad som är säkert.. DDT förbjöds ju först 1969 så det du har där borde antingen hamna på museum eller kemikalieåtervinningen. finns ju en anledning varför vi har zinkspray idag.

du kan ju ringa tekniska museet å fråga?

Edit på 80:talet så använde man Zinc Sulfate/Zinc Hydroxide/Zinc Chloride.
men 1969 verkar det som som galvanisera hemma var med Zinkcyanid, tjoho! verkar ju vara verkligen ofarligt

Permalänk
Medlem

Tack för svar X, får ringa TM och se ifall de vill ha det, annars blir det återvinningscentralen här hemma.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Då det är obruten förpackning kan det ju vara värt något för en samlarnörd. Vet inte om Tradera är rätt ställe, men annars finns det säkert andra grupper där det går att kränga industrihistoria. Förutsatt att det inte är livsfarliga grejor, men det tror jag egentligen inte om man inte äter skiten. Men det gäller ju många kemikalier. Kan tänka mig att det inte går att skicka med posten utan vidare (förutsatt att det handlar om zinkcyanid, men det verkar lite oklart vad det kit du har innehåller)

/me ångrar att jag körde asbest- och kopparresterna från farsans gigantiska svetsverk till återvinningen, hade blivit grymma ljusstakar av dem (Vi talar om säkert ett kilo asbest och många kilo koppar, svetsverket var från sent 1950-tal, typ, men råttorna hade byggt bo i det och tuggat på tygkablar (kanske var asbestkapslade kablar, fan vet) så det var livsfarligt att ha kvar): Tillägg: Nej, jag hade nog inte tänkt att ha asbest helt öppet på frukostbordet, men man hade kunnat inkapsla det snyggt i tunn epoxy, exempelvis

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar, det har varit mer än kropp och knopp klarar av, jag hittade ingen som ville ha det, förutom återvinningscentralen.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

@Izenoz: Åkte det i återvinningen?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

@Izenoz: Åkte det i återvinningen?

Ja, pratade med ”experterna” och de tog hand om det som farlig återvinning om jag minns det rätt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

@Izenoz: Ah... ja det lär klassas som det iofs. Tacksamt iaf så det togs hand om.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit