Blockera Googles popups?

Permalänk
Medlem

Blockera Googles popups?

Jag har märkt att Google har börjat med någon popup om att antingen logga in eller acceptera cookies den senaste veckan. Vet någon om det finns ett sätt att bli av med den utan att acceptera eller logga in?

Än så länge har jag använt "inspektera element" för att ta bort popup:en, men detta tar några sekunder vilket är lite störande varje gång jag öppnar en Google-sida. Jag testade att ladda ner en popup blocker, men det gjorde ingen skillnad. Jag bytte även standardsökmotor till DuckDuckGo, men jag får fortfarande popups på Youtube varje gång jag går in där. Dessutom tycker jag att Google var någon bättre på att få fram relevanta resultat.

Jag bör även nämna att jag har ställt in webbläsaren på att rensa cookies varje gång jag stänger ner den. (Jag har även en annan webbläsare som inte gör det för sidor som jag behöver vara inloggad på, men det är irrelevant.) Ni som inte har stött på denna popup har troligtvis cookies på och är därför redan inloggade. Testa att öppna upp en inkognitoflik och gå till Google eller Youtube så borde ni se den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Hade inga problem att blocka det med uBlock Origin. uMatrix borde också fungera. Domänen det är kopplat till verkar vara consent.google.com, DNS-blocka den med PiHole eller liknande om du kör det borde nog också fungera. Stryk det sista, det blockerar bara rutan från att ladda, tar inte bort den.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Fungerar på Google, men tar inte bort rutan på Youtube. Kanske måste stå "cookies" bokstavligen i rutan för att den ska tas bort?

Skrivet av fragande:

Hade inga problem att blocka det med uBlock Origin. uMatrix borde också fungera. Domänen det är kopplat till verkar vara consent.google.com, DNS-blocka den med PiHole eller liknande om du kör det borde nog också fungera. Stryk det sista, det blockerar bara rutan från att ladda, tar inte bort den.

Lite manuellt konfiguration där men fick det att fungera tillslut. Hittade även en som heter "Click to Remove Element" som verkar fylla samma funktion. Hade hoppats på något tillägg som fixar det helt automatiskt, men att ta någon minut till att konfigurera det per dator kan jag leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Märkte nu att scrollbaren försvinner från Google-resultatlistan (alltså inte huvudsidan, utan sidan som man kommer till när man väl har sökt på någonting). Har du någon lösning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Fungerar på Google, men tar inte bort rutan på Youtube. Kanske måste stå "cookies" bokstavligen i rutan för att den ska tas bort?

Lite manuellt konfiguration där men fick det att fungera tillslut. Hittade även en som heter "Click to Remove Element" som verkar fylla samma funktion. Hade hoppats på något tillägg som fixar det helt automatiskt, men att ta någon minut till att konfigurera det per dator kan jag leva med.

Det är möjligt att det finns någon filterlista som det är med i från början, men du kan exportera "Mina filter" som en .txt i uBlock Origin och importera på de andra enheterna. Eller helt enkelt bara kopiera och klistra in de relevanta reglerna.

EDIT:

Skrivet av TMG:

Märkte nu att scrollbaren försvinner från Google-resultatlistan (alltså inte huvudsidan, utan sidan som man kommer till när man väl har sökt på någonting). Har du någon lösning på det?

Inte haft det problemet men fick det nu när jag testade i inkognitofönster. Blockera förstapartsskript för huvuddomänen (www.google.com * 1p-script block
) verkar fungera, märker inte av att det har några negativa effekter.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti