Samsung avtäcker nästa generations vikbara telefon i Galaxy Z Fold 2

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker nästa generations vikbara telefon i Galaxy Z Fold 2

En större och mer konventionell främre skärm jämfört med första Galaxy Fold sällskapas av en trevligt reducerad prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt klart en mycket bättre telefon än 1an.

Har man väldigt gott om pengar och man har behovet och vill ha en mobil som imponerar så varför inte? Man kan ju skaffa en smartklocka med esim och ha vid sidan av, då denna mobil kanske är inget som man tar med på joggingturen.

Dock är det väldigt få som har väldigt gott om pengar och de är för dessa bättre att köpa en mobil för 5000kr och lägga resterande 17000kr på annat som goda drinkar på systembolaget.

Permalänk
Avstängd

Grym idé som känns mer mogen nu i andra generationen.

Permalänk
Lego Master

Helt klart nice, men av nån anledning dras jag mer till Surface Duo-konceptet fortfarande, med två separata skärmar. Den känns mer hållbar på nåt sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ett bättre namn hade varit Samsung Flopp?!
Den där vågade prissättningen är lite väl uppåt väggarna. Kul koncept däremot. Har svårt att se att någon kommer köpa in på konceptet dock.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag kanske bara är gammal och grinig... Men vad exakt är poängen med detta? Från en hållbarhetssynpunkt så lär detta var ömtåligt som fan. Sen ska vi inte tala om priset som är rent skrattretande. Folk tycker att Apples telefoner är dyra, men detta är ju helt absurt.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Jag kanske bara är gammal och grinig... Men vad exakt är poängen med detta? Från en hållbarhetssynpunkt så lär detta var ömtåligt som fan. Sen ska vi inte tala om priset som är rent skrattretande. Folk tycker att Apples telefoner är dyra, men detta är ju helt absurt.

Det är väl självklart att det finns folk som har behov av mobiltelefoner med större gränssnitt än de tradionella. Där detta är ett försök att lösa just detta problem. Visst kan jag hålla med om att den ej är så extremt mycket större än en vanlig mobil så alla nackdelar gör att telefonen just nu endast är intressant för en liten skara.

Men de kanske i framtiden kan göra mobilen ännu större utvikt, mindre ihopvikt, bättre kvalité och lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ett bättre namn hade varit Samsung Flopp?!
Den där vågade prissättningen är lite väl uppåt väggarna. Kul koncept däremot. Har svårt att se att någon kommer köpa in på konceptet dock.

Tror det är ganska många som köper in sig på Fold telefonerna, men det gäller nog att man inte är en vanlig medelsvensson med ekonomin.
Är en telefon jag skulle vilja ha, men ändå inte kommer köpa pga priset. Men ser det absolut inte som en flopp, om något så är det motsatsen till det.

Permalänk
Medlem

Tror att "framtiden" för vikbara telefoner är Surface Duo-stilen med två glasskärmar smmankopplade med en tunn kant (som blir mindre för varje generation). Har inget som helst intresse att lägga dessa pengar på en plastskärm som blir sönderrepad på en månad vid normal användning.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

23.000 - Jag brukar inte snåla när det gäller mobiler, men detta är 10.000kr för mycket för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tror det är ganska många som köper in sig på Fold telefonerna, men det gäller nog att man inte är en vanlig medelsvensson med ekonomin.
Är en telefon jag skulle vilja ha, men ändå inte kommer köpa pga priset. Men ser det absolut inte som en flopp, om något så är det motsatsen till det.

Det tror inte jag. Det är nog inte för inte, något företag som normalt sett sysslar med innovation undvikit att försöka sig på en produkt av det här slaget. Samsung är kanske inte Alcatel. Men dom är fortfarande inte apple. Tarkan från "orten" kommer kanske tycka att en blinglur av det här slaget är asfrän och kanske SMS:ar låna för att köpa en, så att han kan glida runt och visa upp den inne på heron city innan lyxfällan kommer och beslagtar den. Visst... Den typen existerar. Men folk som har både pengar och klass på riktigt kommer fortfarande köpa apple, eller en note. Den ser inte speciellt "classy" om du tittar hur den ser ut ihopfälld exempelvis. Det ser mer ut som två mobiltelefoner som försöker para sig med varandra. Men ja, den fyller ju funktionen av en padda. Men är det inte lite tjock att ha i fickan ändå? Och köper man då inte hellre en telefon plus en padda för samma pengar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Misstänker att skärmen tålighet är bättre, men långt ifrån vad som krävs för att det skall vara användbart överhuvud taget.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något.
För dyrt för mig men nice med tekniska framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sett till systemkretsen anger Samsung en "åttakärnig 64-bitarsprocessor på 7 nm", vilket antyder att det återigen handlar om regionsbaserad krets där europeiska länder får bolagets egna kritiserade Exynos-variant.

Läs hela artikeln här

Har sedan 2010 uteslutande köpt Samsung som mina smartphones, men senaste 2 åren har jag inte längre kunnat motivera mig till att köpa deras mobiler....

Hur kan de kränga en processor på den europeiska marknaden som bokstavligt talat ligger flera generationer bakom sina konkurrenter, till samma pris? Och detta i skymundan, det står ingenstans att processorn presterar som en trehjuling gentemot dess amerikanska broder, utan istället marknadsförs det som "deras snabbaste processor, någonsin".

Bah, blir aldrig en Samsung igen innan de lagt av med det här larvet.

Permalänk
Medlem

Men... Man ska alltså betala så mycket och stå ut med en känslig konstruktion och otympliga mått för att kunna utöka skärmen med lite mer än en tum?

Jag hade väl snarare velat se en robust sådan här med en jätteliten yttre display och väldigt tålig så man bara kan slänga ner den i ryggsäcken utan att bry sig. Som vikbara lurar förr i tiden.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Sett till systemkretsen anger Samsung en "åttakärnig 64-bitarsprocessor på 7 nm", vilket antyder att det återigen handlar om regionsbaserad krets där europeiska länder får bolagets egna kritiserade Exynos-variant.

alla Samsungs special varianter kör Snapdragon SoC, i detta fall Snapdragon 865+, tidigare Fold/Flip har kört Snapdragon 855/855+.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Dagens telefoner börjar bli väldigt stora, tror att vikbara telefoner i stil med Z flip (dvs vikbara som blir normalstora) blir vad alla kommer använda så fort dem blir lite tåliga och då man kan vika ihop dem och ha i fickan mycket lättare, framförallt tjejer som ofta har väldigt små fickor men inte alltid vill ha handväska för att ha med sig telefonen (frugan vill ha en sådan telefon så fort det kommer en som håller lite), personligen har man både shorts och byxor där fickorna är så pass dumma att telefonen glider ut stup i kvarten om man sitter ner pga telefonens storlek, har vart nära ögat flera gånger när man kör åkgräsklipparen för att itne tala om alla gånger telefonen hamnar mellan sätet och handbromsen är mina stora händer ej kommer åt den x-D

Så när dem håller betalar jag gärna för en en sådan till mig och frugan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

La en beställning direkt via Upgrade+!
Jag vill även påpeka att det är Snapdragon 865+ även i Europa på denna (samma som Z Flip 5G). Så en korrigering i artikeln vore ju trevligt.

En vän till mig har använt förra Z Fold sedan release, och han älskar den. Inte ett enda bekymmer har han haft. Han har även tappat den några ggr utan problem. Z Fold 2 är ju dessutom ännu bättre byggd.

Detta är en drömlur för mig. Relativt kompakt, men ger mig både en telefon och en mindre platta (iPad Mini ligger på 7.9", men har gigantiska bezels).

Jag hade aldrig införskaffat den om det inte vore för det subventionerade priset via Upgrade + dock (Samsung Care ingår också). Lite väl saftigt att pynta 23 lakan 😅

Men man njuter ju lite smått över att företag som Samsung kör hårt med innovation till folket. Det må kosta såhär från början, men det är ju inte så konstigt direkt.. Om nåt år kommer Samsung ha vikbara telefoner till bra mycket lägre priser, garanterat.

Sen ska vi inte glömma att Sverige, med bisarra skatter (och jävla, rent ut sagt, Copyswede) höjer priserna på all elektronik, med mera. Det blir ju smått värre varje år med nya hittepå-skatter som sen oftare visar sig inte har haft någon effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Misstänker att skärmen tålighet är bättre, men långt ifrån vad som krävs för att det skall vara användbart överhuvud taget.

Märkligt, med tanke på hur många som är nöjda med sina Galaxy Z Flip och Fold..
Jag känner själv en kille som haft sin Galaxy Fold sen release, han har inte ett märke på sin skärm. Känner man sig orolig över att man ska smälla in naglarna i Mach 2 in i skärmen kanske man bör klippa naglarna?

Skärmarna på dessa är helt klart känsligare än glaset vi har på de vanliga mobilerna. Men det verkar faktiskt inte vara någon större fara bara man använder dessa som man använder andra dyra telefoner. Men visst, är man allmänt jävla oförsiktig med sina lurar kanske man ska skippa tills skärmarna blir ännu bättre. Men redan med Z Fold 2 är tåligheten bättre kontra tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tror att "framtiden" för vikbara telefoner är Surface Duo-stilen med två glasskärmar smmankopplade med en tunn kant (som blir mindre för varje generation). Har inget som helst intresse att lägga dessa pengar på en plastskärm som blir sönderrepad på en månad vid normal användning.

då är det ju fint att det är glas och inte plast i denna som är vik skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

då är det ju fint att det är glas och inte plast i denna som är vik skärm

"Sett till den vikbara skärmen används samma plastmaterial med inslag av glas som används i syskontelefonen Galaxy Z Flip."

Det är plast.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är något sådant jag skulle vilja ha faktiskt, då kunde jag skippa tablet helt och köra mobil och laptop. Synd bara att det är Android för annars hade det varit intressant faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

"Sett till den vikbara skärmen används samma plastmaterial med inslag av glas som används i syskontelefonen Galaxy Z Flip."

Det är plast.

Och glas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Och glas.

"Glaset" är fullständigt irrelevant när repkänsligheten är identisk med ren plast. Jag nämnde inte glas i min ursprungliga kommentar för att materialet är häftigt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men... Man ska alltså betala så mycket och stå ut med en känslig konstruktion och otympliga mått för att kunna utöka skärmen med lite mer än en tum?

Galaxy Note 20 Ultra har en skärm på 116 cm2, Fold 2 har en skärm på 180 cm2. Det är en betydande skillnad, betydligt mer än vad bara tum-måttet indikerar. Och då är Note 20 Ultra ingen liten telefon med sin skärm på 6,9 tum. Jämför vi med vanliga S20 har den en skärm på endast 94 cm2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag kanske bara är gammal och grinig... Men vad exakt är poängen med detta? Från en hållbarhetssynpunkt så lär detta var ömtåligt som fan. Sen ska vi inte tala om priset som är rent skrattretande. Folk tycker att Apples telefoner är dyra, men detta är ju helt absurt.

Jag hade lätt köpt en som nästa mobil, men inte till det priset. Jag gillar att läsa digitala serietidningar och på en mobil blir det väl smått. Men som sagt: alldeles för dyrt än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men... Man ska alltså betala så mycket och stå ut med en känslig konstruktion och otympliga mått för att kunna utöka skärmen med lite mer än en tum?

Jag hade väl snarare velat se en robust sådan här med en jätteliten yttre display och väldigt tålig så man bara kan slänga ner den i ryggsäcken utan att bry sig. Som vikbara lurar förr i tiden.

Jag hade nog också gärna sett något liknande, men med en e-ink-skärm på utsidan.

Permalänk
Medlem

Vecket är fortfarande kvar och ration gör att det inte finns någon egentlig anledning att välja den här lösningen framför till exempel Duo om man inte är synskadad.

Permalänk
Medlem

Telenor verkar inte ta in den.. enda gången jag blivit besviken på dom faktiskt

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Vecket är fortfarande kvar och ration gör att det inte finns någon egentlig anledning att välja den här lösningen framför till exempel Duo om man inte är synskadad.

Jag var lika sugen på Duo, tills jag fick reda på att Duo inte har NFC.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB