Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ampere är här – Geforce RTX 3080 dubblerar prestandan hos RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår folk att man inte kan spela riktig 8K spelande med RTX 3090 utan endast uppskalad 8K med hjälp med DLSS.

Undrar snarare om folk förstår att det beror på vilket spel man pratar om...

Att ge hårdvara ett visst "upplösning/frekvens-epitet" är nått som alla borde låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ser riktigt lovande ut. Speciellt för mig som uppgraderar från ett 4 år gammalt 1080

Ett 1080 är på 100 i prestandaindexet, med uppskattningen att 3080 hamnar runt 238 blir det en rätt bra ökning. Som att gå från 30 fps till 72 fps. Lite mindre skillnad i låga upplösningar. Detta estimerat från DF video om prestandaskillnad mellan 2080 och 3080.

Permalänk
Medlem

Wow! Jag känner dock en viss oro för att AMD inte alls kommer kunna kontra det här på något sätt över huvudtaget. Vi måste ha minst två, gärna tre, aktörer som kan slåss.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Kommer uppgradera ifrån 1080 till 3090 nu. Ser fram emot nya datorn om man lyckas knipa ett kort den 24e 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Klart de kommer konkurrera med 3000-serien. 3080 och 3070 åtminstone. TSMC 7nm är en mycket bättre node än Samsung 8nm.

Det handlar om så mycket mer än en bra node...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Varför är folk så anti DLSS i tråden? Det är ju en otroligt smart teknologi som kan generera extrema fördelar, fortfarande i babystadiet men ändå, att bara skrika efter brute force prestandaökning och inte en effektivisering av användandet av hårdvaran känns lite underligt.

Permalänk
Medlem

Hmm kanske ska skicka tillbaka mitt ny inköpta 2070super och köpa ett 3000 kort om dessa nu e så billiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Varför är folk så anti DLSS i tråden? Det är ju en otroligt smart teknologi som kan generera extrema fördelar, fortfarande i babystadiet men ändå, att bara skrika efter brute force prestandaökning och inte en effektivisering av användandet av hårdvaran känns lite underligt.

DLSS 2.0 stöds väl inte av så många spel än. Dessutom är brute force trevligt eftersom man bibehåller bildkvalite. DLSS är en viss försämring av bildkvalite.

Permalänk
Medlem

MSI GeForce RTX 3090 24GB VENTUS 3X OC
MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO
ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING
ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC

MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC
MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC

MSI GeForce RTX 3070 8GB VENTUS 2X OC
MSI GeForce RTX 3070 8GB VENTUS 3X OC
MSI GeForce RTX 3070 8GB GAMING X TRIO

Detta är korten som INET har lagt upp i butiken än så länge. ASUS och MSI. Men lär komma fler modeller snart.
Samtliga har HDMI 2.1 och Displayport 1.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Varför är folk så anti DLSS i tråden? Det är ju en otroligt smart teknologi som kan generera extrema fördelar, fortfarande i babystadiet men ändå, att bara skrika efter brute force prestandaökning och inte en effektivisering av användandet av hårdvaran känns lite underligt.

Förstår inte det heller => DLSS är ju framtiden => mer fps på högre resolutioner redan idag.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Varför är folk så anti DLSS i tråden? Det är ju en otroligt smart teknologi som kan generera extrema fördelar, fortfarande i babystadiet men ändå, att bara skrika efter brute force prestandaökning och inte en effektivisering av användandet av hårdvaran känns lite underligt.

DLSS är fantastiskt men när de jämför DLSS siffror med ett grafikkort som inte stödjer DLSS så blir det lite vilseledande. Förutsatt att de nu inte kan använda DLSS på precis alla spel.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Förstår inte det heller => DLSS är ju framtiden => mer fps på högre resolutioner redan idag.

Ja folk måste bara ha något att klaga på, på internet. Tråkig attityd

DLSS och Raytracing fantastiskt och Nvidia ser på förhand ut att verkligen ha lyckats med dom nya korten till skapliga priser.

Hatten av för Nvidia, dom förtjänar all cred senaste senaste tiden!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur mkt watt den drar .. sitter nu med ett h1 chassi med 650w.. :/ kollar man psu config sidor med min spec (10700k) så ska den dra runt 580w med 3080..

Permalänk

Nu är jag visserligen sen på bollen, men är det bara jag som har känslan av att nyhetens rubrik har ett grovt syftningsfel?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

DLSS 2.0 stöds väl inte av så många spel än. Dessutom är brute force trevligt eftersom man bibehåller bildkvalite. DLSS är en viss försämring av bildkvalite.

DLSS har klar potential att generera bättre bildkvalitet dock, när jag körde 4K hade i princip inga spel 4K texturer t.ex, och det är väl lika illa idag mer eller mindre. Högupplösta texturer är svindyrt och dessutom inte så praktiska att rendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Nu är jag visserligen sen på bollen, men är det bara jag som har känslan av att nyhetens rubrik har ett grovt syftningsfel?

Nu är jag ingen hejare på svenska men syftningsfel är det väl inte? Däremot blir det fel med prepositionen "hos" tänker jag. 3080 dubblerar prestandan "mot" 2080 kanske hade funkat bättre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

RTX 3070 blir det, lär väl se viss prestandaökning från mitt gt 1030

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av backfeed:

DP 1.4a ... har jag förstått det rätt att det inte går att köra 4K @ 120 utan DSC med den standarden? Synd i så fall, men DP 2.0 är väl förstås alldeles för nytt, så det hann inte med.

Jodå! 4K @ 120 Hz är precis vad DP 1.4 klarar av, utan DSC eller reducerad färgupplösning. Dock ej med 10-bitars färgdjup.

(Om du redan fått svar ber jag om ursäkt, men jag vet inte hur jag rimligen ska kunna ta reda på det i en tråd med över 500 inlägg.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Lurigt när 1080ti och 3080 inte kördes i samma upplösning. Blir lite missvisande grafer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vad definierar en CUDA-kärna?

Kan designen av en CUDA-kärna ändras mellan arkitekturer till den grad att de inte är jämförbara 1:1?

Ja

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min gissning: det kan säker ge ett tapp på en procent eller två, det lär knappast vara primär flaskhals... Vet inte vad 14 GB/s man listade för RTX IO betyder, 14 GB/s fixar man med PCe 3.0 x16 (den når 16 GB/s)! Lite märkligt att gränsen är där när man har PCIe 4.0 x16.

Ska bli bli väldigt intressant att se CPU-tester med 3090, då kanske polletten trillar ned för några till varför man vill testa 2080Ti i 1920x1080 och till och med 1280x720.

Räkna lite baklänges, 14GB/s är med komprimering, antar komprimeringsfaktor 2 så halveras värdet och vi får 7GB/s vilket är ungefär vad en PCIe 4.0 NVMe SSD kan läsa.
Så det behövs inte PCIe 4.0 för grafikkortet men SSDn behöver det och då behöver man moderkort som stöder det och då stöder det även PCIe 4.0 till grafikkortet.

Har inte läst något om Microsoft Direct Storage, men jag antar att det handlar om att kunna läsa komprimerad data från en SSD, skicka det till grafikkortet som har hårdvarustöd för dekomprimering och på så sätt avlasta CPU'n.

Edit: Jag antar spel måste utvecklas med stöd för Direct Storage så det lär väl dröja innan vi får se någon effect av detta.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Har folk börjat lugna ner sig och insett att de "dubblerade" CUDA-kärnorna inte dubblerar prestanda då NVIDIA går från FP64 till FP32? Smart marknadsföring däremot.

Yoshman har som vanligt en bra sammanfattning här:
#18577527

"Rimlig förväntning är att 3090 kommer kanske vara 60-70 % snabbare än 2080Ti i spel med "RTX-off" (3080 var ju 70-80 % snabbare än 2080) och kanske 80-90 % med RTX-on (var ju ~95 % högre prestanda i Quake med 3080 jämfört med 2080 där allt är raytracat)."

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

blir ett 3090 men fan sitter med 100Hz skärm måste köpa en ny skärm nu också bah blir nog en https://www.inet.se/produkt/2216561/lg-34-ultragear-34gn850-q...

dyr uppgrade det här haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

DLSS har klar potential att generera bättre bildkvalitet dock, när jag körde 4K hade i princip inga spel 4K texturer t.ex, och det är väl lika illa idag mer eller mindre. Högupplösta texturer är svindyrt och dessutom inte så praktiska att rendera.

Det går inte att få bättre bildkvalite genom att skala upp från en lägre upplösning. Om DLSS använder sig av texturförbättringstekniker kan man implementera dem generellt och köra native 4K för att få ännu bättre kvalite. Många är imponerade över skärpan med DLSS 2.0 men skärpa kan man lägga till även i native 4K, Nvidia har ett filter för det till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Har folk börjat lugna ner sig och insett att de "dubblerade" CUDA-kärnorna inte dubblerar prestanda då NVIDIA går från FP64 till FP32? Smart marknadsföring däremot.

De ökar prestandan, vilket är bättre än att ha FP64 enheter som inte används.

Vilken marknadsföring? Nämnde de ens antalet kärnor i presentationen igår? Har för mig det kom fram senare när specsen dök upp.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sienar:

Alla de som svarade mina kommentarer om att vänta på nästa gen med: "Nej, bara dumt, köp nu. 2080 är bra och 3080 kommer vara för dyr," ångrar sig nu.

Även jag tjatade en del om att man borde vänta, men det verkade inte gå hem riktigt.
Ett 2060S , kan man väl leva med, men surt att ha köpt ett RTX 2080 Ti nyligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur långt efter brukar en TI version komma? Hur var det med 1080/2080?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Även jag tjatade en del om att man borde vänta, men det verkade inte gå hem riktigt.
Ett 2060S , kan man väl leva med, men surt att ha köpt ett RTX 2080 Ti nyligen.

Förra veckan tipsades om ett 2080 Ti för ~12500 kr i "Dagens fynd" och en del försvarade fyndet.
Det togs bort (se diskussionstråden) tack och lov. Klokt att ha is i magen, ska bli intressant att se oberoende tester av de nya korten (av typ Gamers Nexus och Hardware Unboxed).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Att det är snabbare än konsolerna är helt väntat. De jobbar med helt annan budget och restriktioner med hur många watt konsolen får sluka. Det blir inget 750w nätagg i dessa konsoler.

Hade MS och Sony kunnat sälja konsoler med en prislapp runt 20 000kr så hade dom säkert tillverkat sådana. Vi pratar över 100miljoner ex över sin livstid.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.