Geforce RTX 3070 Ti med 16 GB GDDR6 hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut inte i vanlig prestanda, men i minnesbegränsade scenario kommer 3070ti kunna krossa.

Gpu kommer alltså vara långsammare på 3070ti än 3080, men vissa spel använder (kanske) mer minne än de 10GB som finns med högsta inställningarna aktiverade. Men ställer man ner ett hack på den värsta parametern kommer det fortsatt vara snabbare.

10GB borde räcka ett tag, men är lite på gränsen

Frågan är om man ska köra på en 3070 och den blir GAMMAL så fort Ti Släpps?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av aggrocult:

Känner mig mindre begåvad som köpte ett 2060 Super i våras -_-

Äh har man behovet så har men och dessutom så är 2060 Super typ det kortet i 2000-serien som faktiskt bringade ordentligt med perf/value ställt mot 1000-serien.

Vidare så dröjer nog 3060 korten så det hade blivit en lång väntan.

Mitt 1080 Ti däremot får jag nog inte mycket för framöver...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

De kanske gör om så att TI-modeller har samma/snäppet-bättre prestanda fast med mer minne "bara".

Det är ganska intressant koncept då de som behöver mer grafikminne kan välja det, betala mer för det medan andra kan välja det billigare alternativet som ändå ger i princip samma prestanda. Det finns ju egentligen inget mer meningslöst än att betala för primärminne/grafikminne som aldrig används. Så jag gillar valmöjligheten om den nu kommer finnas

Ja, på det sättet är det ju bra då TI-serien varit rätt luddig innan. 1070TI ställt mot 1080 t. ex Var ju knappt någon skillnad alls,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett 3090ti då

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tänkte ändå vänta tills efter årsskiftet, kanske våren 2021 med att skaffa ny gpu och då är de kanske lika bra att satsa på ett 3070 Ti då.

Eller 3080 Ti om de kommit vid den tidpunkten.

... eller ett beg 3080 när folk skall ha nytt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror absolut 3080ti/3070ti med 20/16gb kommer oavsett. Mycket svårt att se ett 3080ti med 12GB...

Det är två delar som gör att jag säger så. Det ena är det som redan nämnts - tills det finns GDDR6X is 16Gbit kapslar så blir det dyrt att dubbla minnet på 3080. Om AMD pressar dem på priset så kan det bli tufft att få in det i budgeten. Det andra är att NVidia gärna vill att man skall lägga pengarna på en 3090, och vill inte att ett kort under skall konkurrera för mycket med det.

Det första argumentet försvinner om det hinner komma ut 16Gbit kapslar i volym, vilket det väl gör om nåt år eller så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen så kommer det ju också finnas en mening med större minnesvolym, i och med att dx12 ska kunna hantera textur-unpacking osv direkt på gpu (så som jag förstod det iaf)

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

3090 använder TA102 12x2GB chips med 32-bit bussvidd (384-bit totalt)

Källa på det? Microns part-catalog listar bara 1 GB chip:
https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...

Citat:

3080 var en udda fågel med endast 10GB minne när deras 1080-ti för många år sen hade 11GB och Titan kort har haft 12GB.

Det är snarare så att 3080 är en udda fågel för att den använder en 320 bit buss medans "80", sedan 980-tiden iaf, inneburit bara 256 bit buss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det var snarare alla tidiga Radeon-kort som aldrig drog nytta av minnesmängderna de bestyckades med, vilket antagligen framförallt skadade AMDs marginaler på korten.

jo men visst, men jag tar hellre ett överdimensionerat kort som 7979,390,vega56,radeon7 än ett gtx/rtx 780,980,1080, 2080,3080

Vega korten är ganska underskattade i hur länge dem kan komma att hålla.

Men 1080ti med 11gb vram var nog det bästa kortet sedan 390 som man kunde ha köpt. 1080ti kommer att hålla nästan lika länge som 390 kommer vara relevant.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Vega korten är ganska underskattade i hur länge dem kan komma att hålla.

Nu är det knappast för lite VRAM dåtidens motsvarigheter hos Nvidia lider av, utan av att prestandan i GPUn är totalt föråldrad. Inget VRAM i världen kan rädda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Källa på det? Microns part-catalog listar bara 1 GB chip:
https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...

Det är snarare så att 3080 är en udda fågel för att den använder en 320 bit buss medans "80", sedan 980-tiden iaf, inneburit bara 256 bit buss.

Sant jag hade fel! Jag såg 12 kapslar på framsidan och antog att det inte satt några på baksidan.
Här ser man att det sitter 24 totalt på bägge sidor:

Nä kolla på GTX 480, 580 de var ju flaggskeppen förut. Sen döpte nVidia om mellanklassen till 680 och senare serier. Storchippet på Kepler blev 780 (ti) istället.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

RTX 3070/3080 Ti är ju det kortet man vill ha för bang4buck.

Med den här läckan kan jag med gott samvete vänta tills dessa kommer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Hur stor skillnad gör grafikminne i spel, videoredigering, etc?

Det beror på scenario.

Ända sedan AGP grafikkorten (före PCI Express) så har grafikkorten haft möjlighet att låna minne från primärminnet om inte grafikkortets eget minne räcker till. Men att låna minne är långsammare än om grafikkortet klarar sig med enbart sitt eget vram.

Hur stor skillnad gör det?
Vanligtvis så brukar det vara så att om det används lite mer minne än vad grafikkortet har, säg kanske en 5-20% så brukar det ha liten inverkan på prestanda.

Säg om du exempelvis har ett grafikkort med 8GB vram och du använder ca 110% så blir det att utöver grafikkortets egna 8GB vram så lånar det ca 1GB från det vanliga ram som sitter på moderkortet. Detta kanske ger några % sämre prestanda.

Om du istället kör något som använder 16GB grafikminne och du har 8GB vram så grafikkortet får låna 8GB från datorns primära ram.
Du har grafikkortet bara hälften vram av den mängd minne det använder.
Då brukar prestandan dyka drastiskt.

Om du åt andra hållet kör något som inte använder hela grafikkortets minne så brukar det ge exakt 0% extra prestanda att öka grafikmängden.
Om ett grafikkort har mer minne och ett annat grafikkort har snabbare minne kan kortet med mer minne istället ge sämre prestanda än kortet med snabbare minne om mängden ändå räcker till.

Permalänk
Medlem

För helvete Nvidia. Släpp alla jävla kort samtidigt eller åtminstone ALL info om vilka kort ni kommer att släppa i en serie samtidigt.
Jävla rövhattar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lite roligt att dessa rykten kommer få många att fundera och vänta med sina köp, exakt det Nvidia inte vill. Jag fattar inte att de inte har preorders öppna redan. Denna läcka spelar ju rakt till AMDs favör

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För helvete Nvidia. Släpp alla jävla kort samtidigt eller åtminstone ALL info om vilka kort ni kommer att släppa i en serie samtidigt.
Jävla rövhattar.

Nvidia blir inte ledsna om först köper ett RTX 3070 eller RTX 3080 och sen ett år senare köper en Ti modell.
Tror de räknar med att tjäna mer pengar på att "vara rövhattar".

Permalänk
Medlem

3070 TI med 16GB minne, på vilket sätt skulle det vara logiskt? Möjligen om det även kommer ett 3080 TI med 16GB. Men även då blir det väldigt svårt för konsument att förstå vad vad som skall köpa. Så det tror jag inte blir verklighet.

Permalänk
Inaktiv

Och jag som köpte 2 asus rtx 2070 Dual evo på rean förra veckan för 4400kr styck.
Man skulle väntat 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

3070 TI med 16GB minne, på vilket sätt skulle det vara logiskt? Möjligen om det även kommer ett 3080 TI med 16GB. Men även då blir det väldigt svårt för konsument att förstå vad vad som skall köpa. Så det tror jag inte blir verklighet.

3080ti med 20GB har ju ryktats om länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Och jag som köpte 2 asus rtx 2070 Dual evo på rean förra veckan för 4400kr styck.
Man skulle väntat 😑

Ångerrätten finns av en anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För helvete Nvidia. Släpp alla jävla kort samtidigt eller åtminstone ALL info om vilka kort ni kommer att släppa i en serie samtidigt.
Jävla rövhattar.

De har inte bestämt sig för vad de kommer att släppa än. Just 3080 Ti känns ju sannolikt att det kommer, med tanke på hur stort det gapet är just där, men den enda chansen att det kommer snart är om de behöver kontra Navi 21/Big Navi. Om de inte behöver göra det, så kan det ändå bli en 3080 Ti/3080 Super som en "facelift" när det finns 16 Gbit GDDR6X-kapslar, men då är det ett år bort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Slog mig nu att 2000-serien lär ju fullkomligt dumpas i pris till Black Friday.

Sen tänker jag också, vilket hopp det faktiskt är i prestanda med 3000-serien. Har upplevt det senaste att det varit lite myrsteg från varje generation men det här är ju verkligen ett enormt hopp framåt.

Permalänk
Medlem

Nu har vi väl inte fått bekräftat vilken hastighets-rating 1GB G6 modulerna i 3070 använder men det är väl rätt troligt att det är 16 Gbps.

"Bara att använda 2 GB moduler [för att få 16 GB totalt]" sa jag tidigare, men det är en sanning med modifikation. Vare sig Samsung eller Micron har några 2GB/16Gbps-moduler för mass-produktion, det finns bara i status "sampling". Samsung har dock 2GB/14GBps moduler sen länge (det är väl de som används i PS5/Series X - och för den delen troligen 8 GB verren av 5500XT oxå)

I klartext, 3070 med 16GB är inte möjligt idag - inte utan att man tappar minneshastighet/bandbredd.
(detta förutsatt att antagandet att 3070 använder 16 Gps minnen är korrekt då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, på det sättet är det ju bra då TI-serien varit rätt luddig innan. 1070TI ställt mot 1080 t. ex Var ju knappt någon skillnad alls,

Håller med, fast blir säkert luddigt igen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Sant jag hade fel! Jag såg 12 kapslar på framsidan och antog att det inte satt några på baksidan.
Här ser man att det sitter 24 totalt på bägge sidor:

Japp och i dagsläget är det alltså förmodligen billigare att göra ett 12 GB 3090 än ett 20 GB 3080.

Jag hade tagit 12 GB 3090-kortet alla dagar i veckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det knappast för lite VRAM dåtidens motsvarigheter hos Nvidia lider av, utan av att prestandan i GPUn är totalt föråldrad. Inget VRAM i världen kan rädda det.

verkligen, så om amds gpuer fortfarande hänger med, tack vare en större mängd vram o bandbred, borde inte samma sak vara någorlunda sant för nivida? 970 är det bästa exemplet på ett kort där 4gb riktig vram hade gjort stor skillnad istället för 3.5gb +0.5gb defekt vram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lär garanterat komma ett 3080Ti för att fylla gapet mellan 3080 och 3090, speciellt prismässigt (hoppas jag). Blev ju lite lyxigt förra releasen att Ti släpptes samtidigt men denna gången blir det väl som tidigare generationer att Ti släpps några månader senare.

Ser fram emot ett 3080Ti med 16GB RAM.

Poängen med 3070Ti är att lägga sig mellan 3070 och 3080, precis som vanligt. Skillnaden är dock VRAM men det ger ju inga prestandaförbättringar ändå.

Klart det kommer en 3080TI, Nvidea vill ju dom som ska ha det värsta betalar fett för 3090, när den försäljningen dalar kommer 2080TI släppar lite billigare för snarlik prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nvidia blir inte ledsna om först köper ett RTX 3070 eller RTX 3080 och sen ett år senare köper en Ti modell.
Tror de räknar med att tjäna mer pengar på att "vara rövhattar".

Självklart är det så. Fast det gör det ju inte mindre irriterande att inte veta vad de har planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Håller med, fast blir säkert luddigt igen

Ja, kan ju vara så att 3070TI presterar bättre än 3080 i höga upplösningar då det oftast krävs mer minne, så vi kan få en situation där TI-korten inte alltid är sämre än icke-TI-kortet med en högre siffra. Så det kan bli typ "Ska du spela det här spelet i upplösning X är faktiskt kort Y bättre än kort Z trots att kort Z är dyrare", så på pappret ser det ut som det kan bli förvirring och kaos, men vi får väl se hur det blir när testerna börjar dyka upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

https://www.overclock3d.net/news/software/micron_officially_r... enligt artikeln kommer inte 2gb gddr6x moduler fören 2021 så där är anledningen till limiten på 10gb. men 24 moduler på 3090