Aktiva högtalare till vardagsrummet

Permalänk
Medlem

Aktiva högtalare till vardagsrummet

Mina planer på en soundbar grusades då jag insåg att 90% av mitt ljudlyssnande kommer bestå av musik och resterande 10% av dokumentärer. Så nu jämför jag aktiva högtalare istället.

Med en budget på "helst så lite som möjligt" sitter jag och glor på Audio Pro A36 (8000kr) och Klipsch The Fives (10,000kr). I nuläget lutar det åt A36, dels för att jag föredrar designen, och dels för priset. Det faktum att de har dubbla 4,5" woofers talar också till dess fördel tänker jag, då jag lyssnar på en del prog. house (utöver alla andra tänkbara genrer).

Vilket av de två alternativen är att föredra? Finns det andra alternativ jag bör kika på istället?

Ärligt talat är de 8000kr som A36 kostar redan i överkant, och jag skulle hellre hålla mig runt ~5000kr. Jag har övervägt ett par Yamaha HS-5 eller 8, tillsammans med någon simpel DAC, men jag känner att det fallerar på att recensenter menar att högtalarna är rätt "smala", och att du behöver sitta på rätt ställe för att ta del av ljudet på ett bra sätt (vilket blir svårt för samtliga att uppnå i en soffa).

Hur hade ni resonerat?

Tacksam för svar

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade resonerar som att försöka hitta det bästa för pengarna och alltså börja på begmarknaden.
För det första så varför måste det vara aktiva högtalare ? Är du inne på golvstående så finns det ganska lite vettigt aktivt att välja på i lägre prisklasser eftersom det nästan inte existerar för det är endera närfältsmonitorer eller stora monitorer eller mellanklass hifi och uppåt som görs i aktiva versioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar. Var letar man bäst efter begagnad HiFi? Tänker att det tenderar att vara tunga grejer som inte helt okomplicerat skickas med posten.

Anledningen till att jag vill ha aktiva är av lättja: slipper jag ha någon stor receiver ståendes är jag tacksam för det. När det gäller HiFi så är jag plötsligt en stark förespråkare av minimalism Dessutom har jag förstått det som att aktiva högtalare generellt låter bättre.

Men visst, jag är absolut öppen för att handla begagnat och köra receiver + passiva högtalare istället om det är en bättre/billigare lösning

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Dessa är överlägsna till sitt "budgetpris" och kan nästan ersätta behovet för subwoofer:
https://www.thomann.de/intl/adam_t8v_iso_pad_bundle.htm

De kommer garanterat vara bättre än din soundbar och samtidigt inte ta så mycket plats. Köp till ett par XLR -> 3,5mm sladd och koppla in direkt i TV:n. Men helst är inte det att föredra. Helst bör du köra USB-interface men få av dessa kan agera självständigt med optisk kabel från TV:n till vettigt pris (RME ADI2-DAC FS kan och kostar 10 lax så nja....) och kräver då istället USB-kabel in till någon burk vilket begränsar ljudkällorna som kan spelas upp. (å andra sidan har jag kopplat in direkt i Switch en gång och tyckte inte ljudet blev avsevärt sämre utan helt OK!)

Observera såklart att placering av dessa aktiva högtalare och TV:n och möbler kan vara trevligt för att åtminstone inte ha ena högtalarens bas låta för högt på grund av för nära ett hörn. Det är självfallet mycket mer smidigare med en receiver och golvhögtalare men personligen älskar jag charmen med aktiva studiohögtalare och USB-Dac trots att rummet är långt ifrån ljudbehandlat för ljudprecision.

Min OLED 4K LG-TV körs bara med HTPC (har ingen TV-kabel eller vanliga TV-kanaler) så då fungerar upplägget med USB-Dac och aktiva studiohögtalare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag vill tipsa om Edifier s3000 pro. De ska vara väldigt svårslagna, och de är designade för att vara vardagsrumshögtalare. Angående klipsch så är min uppfattning att de genetellt är ganska dyra i Sverige medan Edifier är tvärtom.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

@AplAy: Jag förstår inte riktigt - går det inte bara att koppla optisk från TVn till exempelvis en sån DAC som jag länkade, och sen RCA till respektive högtalare? Så kan man justera volymen direkt på TVn?

@sneth: Hm, Prisjakt listar bara två återförsäljare av dessa. Var hittar du dem till bra pris?

En annan aspekt som jag glömt att lyfta är att monitorer + DAC kräver att TVn är igång för att man ska kunna lyssna på musik. Jämfört med högtalare med inbyggd Spotify Connect så är det en meckig lösning, vilket starkt talar till den sistnämndas fördel i mitt fall. En receiver med Spotify Connect skulle förstås lösa den problematiken.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorian:

@mrqaffe: Tack för svar. Var letar man bäst efter begagnad HiFi? Tänker att det tenderar att vara tunga grejer som inte helt okomplicerat skickas med posten.

Anledningen till att jag vill ha aktiva är av lättja: slipper jag ha någon stor receiver ståendes är jag tacksam för det. När det gäller HiFi så är jag plötsligt en stark förespråkare av minimalism Dessutom har jag förstått det som att aktiva högtalare generellt låter bättre.

Men visst, jag är absolut öppen för att handla begagnat och köra receiver + passiva högtalare istället om det är en bättre/billigare lösning

Personligen har jag aldrig köpt hifi som jag eller säljaren inte har fraktat själv utan det har alltid varit personligt möte och undersöka sakerna som gällt för min del och jag gillar inte "anonym" beghandel alls speciellt inte med hifi för prylarna har väldigt lång teknisk livslängd (typiskt åtminstone > 50 år) och det gör att bedömning av skick kan skilja eller bedömning av utseende tex blekning av färger och liknande.
Men jag har hittat bra saker begagnat lokalt också så jag håller på med att bygga upp en budgetsteroa som borde hamna under 1500 kr när den är klar men delarnas nypris är redan uppemot 150 000 kr så det går att hitta bra saker om man inte stressar vilket kanske är det svåraste om man måste ha sakerna "nu"
Jag letar främst beg i lokala köp o säljgrupper på Facebook och på
https://hifitorget.se/
men har också fyndat på secondhandbutikerna i närheten, det går att handla på de stora annonssiterna också men nästan alls som är hifimänniskor annonserar på Hifitorget även om de lägger ut det på Blocket. Sedan finns det Rehifi
https://www.rehifi.se/
som är en ren begbutik, eftersom det är en butik så är det enklare om du inte kan besöka dem men priserna blir ju lite högre men de är seriösa.
Många hifihandlare kan också förmedla beg även om de kanske inte vill ta in det i butiken så brukar det vara i deras intresse att nån som vill byta prylar blir av med nuvarande för att köpa nått annat av dem så astt fråga i de lokala hifibutikerna ger ibland napp.

Att välja ett par passiva golvare och en receiver eller integrerad förstärkare kommerser att ge dig bäst ljud för pengarna eftersom det som sagt är mycket dåligt sortiment med aktiva i den här prisklassen, ett par aktiva monitorer med 8or och en basmodul kan också vara värt att titta på, så kör jag till datorn, man kan också tänka sig 2 basmoduler som agerar stativ åt topparna så blir det ganska likt en större golvare...

Extremt prisvärda högtalare >
https://www.rehifi.se/hogtalare/golvhogtalare/nht-25i
Väljer du nått likt dem och en äldre hembioreceiver (utan hdmi) för 2000kr lär du få ett stereosystem som låter otroligt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Tack för svaren

@AplAy: Jag förstår inte riktigt - går det inte bara att koppla optisk från TVn till exempelvis en sån DAC som jag länkade, och sen RCA till respektive högtalare? Så kan man justera volymen direkt på TVn?

Jaha, har inte tänkt på att det finns så där små DACs! Observera att det kan småknastra i vissa aktiva högtalare som står nära TV-apparater när det går RCA-kablar direkt till dem på grund av obalanserade signaler och om de gå över andra elkablar. Som jag har det med en Focusrite Solo Gen1 vid min TV så går korta RCA kablar direkt till de aktiva högtalarna utan att vara i närheten av andra strömkablar så det verkar fungera. Nu blev jag små sugen att prova på den där mini-DACen du länka.

Btw, jag läste i recensioner om den att dess hölje verkar riktigt plastigt och att kortet inuti kan ibland röra på sig när du drar ur ljudkablar direkt från den. Så konstruktionen är rätt B men ljudet verkar ska vara riktigt OK för sin storlek och utförandet. Så var noga då med att inte dra ut och in med kablarna. Dra endast ut kablar då från högtalarna och TV:n men aldrig från DACen så slipper du det problemet.

EDIT: Jag har "konsulterat internet" och upptäckt att denna mini-DAC kan vara värd att prova. Observera dock risken för att den kan fungera problematiskt med Samsung-TV-apparater och att du kanske får osynkat tal i filmer och TV-serier (baserat på reviews jag läst). Men detta vet du inte förrän du har provat.

Som tur var är Thomann så grymma att du kan prova om det fungerar för ditt upplägg och annars bara skicka tillbaka via ångerrätt om det inte fungerade som önskat. De har även svensk support på telefon som hjälper dig med att påskynda ångerreturen om så skulle behövas!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Gorian: Vad skumt. Den finns på inet

Permalänk
Medlem

@AplAy: Yes, jag såg att byggkvaliteten inte skulle vara nåt att hänga i granen. Gör inte så mycket då den inte ska flyttas runt på.

Synd ang. Samsung TV:n dock, då det är just en sån jag har 🙈

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@AplAy: Yes, jag såg att byggkvaliteten inte skulle vara nåt att hänga i granen. Gör inte så mycket då den inte ska flyttas runt på.

Synd ang. Samsung TV:n dock, då det är just en sån jag har 🙈

Tänkte väcka liv i en död tråd då jag står inför samma dilemma - är även jag intresserad av Audio Pro A36, Klipsch the Fives, men har även slängt in en Argon Forte A5 i leken. Lägger såklart så lite som möjligt, men gillar möjligheten till HDMI-arc på både A36 och the Fives + måste vara aktiva då jag vill ha det enkelt. Förstår att det bästa är att köpa begagnat men jag kan i princip noll om ljud och känner att jag nog föredrar nytt just i detta fall för smidighetens skull.

Vad valde du tillslut? Är du nöjd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tteodorw:

Tänkte väcka liv i en död tråd då jag står inför samma dilemma - är även jag intresserad av Audio Pro A36, Klipsch the Fives, men har även slängt in en Argon Forte A5 i leken. Lägger såklart så lite som möjligt, men gillar möjligheten till HDMI-arc på både A36 och the Fives + måste vara aktiva då jag vill ha det enkelt. Förstår att det bästa är att köpa begagnat men jag kan i princip noll om ljud och känner att jag nog föredrar nytt just i detta fall för smidighetens skull.

Vad valde du tillslut? Är du nöjd?

Jag har kollat en del på The Fives, provlyssnat och så, och är ganska imponerad. Ljudet är väldigt bra, speciellt för storleken men även i jämförelse med andra större modeller av aktiva högtalare i liknande prisklass. HDMI-ingången är en sak som lockar mig, speciellt med tanke på att de verkar få till ganska bra centrerat ljud för dialog och så, men också designen förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har kollat en del på The Fives, provlyssnat och så, och är ganska imponerad. Ljudet är väldigt bra, speciellt för storleken men även i jämförelse med andra större modeller av aktiva högtalare i liknande prisklass. HDMI-ingången är en sak som lockar mig, speciellt med tanke på att de verkar få till ganska bra centrerat ljud för dialog och så, men också designen förstås.

Tipsar om The Fives också, enkelt med HDMI direkt till högtalaren plus att det finns SUB out för inköp av det senare. Låter fantastiska för sin storlek, plus att de är riktigt stiliga.

Alternativet är beggade höger vänster, center och reciever som alla går att uppgradera med tiden. Vissa recievers har surround RCA pre-outs så kan eventuellt gå att köpa något sådant senare och använda Klipschen till en början om surround är en plan för framtiden.
Problemet med att bara köra två högtalare fram beror på scenariot och hur man sitter. Tittar man på mycket serier och film kommer det att fungera bra med två så länge du sitter mitt framför TVn eller lite off center. Rör man sig mycket åt sidorna låter det som att ljudet kommer från fel ställe och det blir konstigt, det är därför man i de allra flesta fall behöver en center. Sitter man rakt framför TVn klarar man sig ofta utan center.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Tänkte väcka liv i en död tråd då jag står inför samma dilemma - är även jag intresserad av Audio Pro A36, Klipsch the Fives, men har även slängt in en Argon Forte A5 i leken. Lägger såklart så lite som möjligt, men gillar möjligheten till HDMI-arc på både A36 och the Fives + måste vara aktiva då jag vill ha det enkelt. Förstår att det bästa är att köpa begagnat men jag kan i princip noll om ljud och känner att jag nog föredrar nytt just i detta fall för smidighetens skull.

Vad valde du tillslut? Är du nöjd?

Köpte A36 och har blandade känslor. De är snygga och har en riktig punchig bas. De är bra generellt till musiklyssnande, även om jag önskade att de "övre basregistret" skulle vara lite mer aktivt. Så som EQn är nu så försvinner basgitarrer ibland, medan kicken i housemusik hörs så att det räcker och blir över.

EQn ställer till det vid TV/filmtittande också. EQn är för låg i mellanregistret, så det är ibland svårt att höra vad karaktärerna säger. Resultatet blir att man skruvar upp volymen högre än vad man egentligen velat, bara för att höra vad som sägs.

Jag har skrivit till Audio Pros support vid två tillfällen och bett dem uppdatera appen med en EQ, så att användaren själv kan kalibrera högtalarna efter eget tycke. Jagade också fatt i en representant för företaget här på Swec (ping @mandolito), och han lovade att ta upp det med sina kollegor.

Så summa summarum: De är snygga och spelar bra, så länge du lyssnar på musik med distinkt bas (typ house). Något sämre men fortfarande bra om du lyssnar på typ hårdrock. Klassisk rock... not so much, I'd say. För allt annat än house föredrar jag ljudet i mina KRK Rokit 5, där jag hör mer av basgitarren.

För TV/film kan jag ärligt talat inte rekommendera det i nuläget. Tillgång till EQ i appen tror jag skulle rädda situationen.

EDIT: Sen ska man självklart ställa ljudkvaliteten i paritet med prislappen (såg att de dippat ner till 6000kr på sina ställen) och att de ingår i Audio Pros övergripande ekosystem.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Kikat runt för fullt senaste dagarna och låter ni starkt mot Klipsch The Fives. Känns lite i det dyraste laget men verkar som vassa högtalare.

Även försökt att kika på begagnatmarknaden men måste säga att det är svårt när man är novis på hifi och inte kan se uppenbara klipp 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Tack för alla svar!

Kikat runt för fullt senaste dagarna och låter ni starkt mot Klipsch The Fives. Känns lite i det dyraste laget men verkar som vassa högtalare.

Även försökt att kika på begagnatmarknaden men måste säga att det är svårt när man är novis på hifi och inte kan se uppenbara klipp 😅

https://hifitorget.se/visa_annons.php/klipsch_rp_600m_124469....

Dessa är riktigt fina om inte bättre än The Fives men är absolut inte lika enkla att använda då dessa är passiva. Du kommer behöva någon form av förstärkare osv osv. Man får faktiskt ganska mycket högtalare och receiver för 10k men har man inte behovet att köra 5.1 eller dylikt finns det smidigare lösningar, The Fives är ett praktexempel på det, speciellt om man primärt kommer använda sin TVs inbyggda källor/appar.

Ska jag vara helt ärlig så är det nog bäst för dig att köra på The Fives då det är så simpelt plus att det kommer låta svinbra, eventuellt uppgradera med en fin sub senare. Känner du att du vill steppa upp så kan du såklart sälja bort Klipschen och köra på något annat.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305