Hjälp sökes, Windows miljö för mac

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes, Windows miljö för mac

Hej gott folk,
Jag tabbade mig och köpte tjejen senaste macbook och tänkte de kunde bli fint till skolstarten.
Nu i efterhand fick vi höra att visma inte fungerar på Mac, hon studerar till redovisningsekonom.
Jag kan inte ett smack om Apples produkter men lyckats läsa att det ska funka att installera Windows miljö, ev installera windows som tar mycket plats för att kunna använda ett simpelt program.

Någon som upplevt liknande och kanske har en rekommendation vad jag bör göra för att lösa hennes sits? Vill ha tillbaka min Windows laptop som hon har snott tillsvidare 😭

Mvh hampe

Permalänk
Mattecoach
Permalänk
Medlem

Antingen använder du boot camp enligt ovan länk eller så kör du Windows virtuellt. Kan rekommendera Parallels Desktop för det, men det kostar. Virtual box funkar hjälpligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Hedersmedlem

Finns i princip två sätt att göra det här på:

Variant 1: Boot Camp. Det gör att du kan installera Windows på datorn så att du kan boota om datorn och istället köra i Windows. Lite mer info om detta finns här: https://support.apple.com/sv-se/boot-camp - Detta innebär att Windows helt tar över datorn när det är igång. Detta är bäst om man ska använda tunga program på datorn t.ex. spel eller andra program beroende av 3D-grafik, nackdelen är att det inte går att komma tillbaka till Mac-miljön utan att starta om.

Variant 2: Virtualisering. Det finns olika program som låter dig köra en "virtuell" dator inuti macOS så att du kan installera Windows "i ett fönster". Då kan du använda Macen som vanligt men ha Windows som om det vore ett separat program. Kanske det bästa om du bara behöver Windows för ett enda program som dessutom inte är resurskrävande av hårdvaran. Här kan du använda t.ex. Oracle Virtualbox (gratis och open source) eller Parallells Desktop (kostar pengar men funkar lite smidigare).

Oavsett vad du väljer behöver du Windows 10 (även om du köper t.ex. Parallells). Du behöver det i formatet ISO-fil om du ska köra virtualiering, eller lägga det på en USB-sticka om du kör Boot Camp. (Tror jag? Osäker på hur Boot Camp funkar exakt.) Instruktioner för att hämta det hittar du här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Utöver det behöver du en licens för Windows 10. Windows-licens ingår ju i de flesta datorer som man köper på marknaden idag, men så klart inte hos en Mac. Går att köpa i valfri svensk datorbutik för cirka 1400 kr (du vill ha retail-utgåvan, inte OEM, du behöver inte Professional). Det går även att köpa CD-nycklar med mer tveksamt ursprung online för en bråkdel av pengarna. Alternativt kan du köra utan att installera någon licens alls, också tveksamt hur lagligt det är men det enda som händer rent praktiskt är en uppmaning om att aktivera Windows i hörnet.

Det finns också en Variant 3, och det är att inte köra Visma direkt på datorn utan istället använda fjärrskrivbord/terminalserver. Det är också så det funkar i verkligheten på många redovisningsbyråer. (Källa: Jag arbetar på ett IT-företag som bl.a. har flera redovisningsbolag som kunder.) Detta är ju dock inte direkt tillämpningsbart om inte högskolan har en terminalserver där man kan köra Visma. (Går ju att sätta upp ett fjärrskrivbord/terminalserver för detta i molnet själv för den som är intresserad, men det är nog knappast enklaste än variant 1 eller 2.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns i princip två sätt att göra det här på:

Variant 1: Boot Camp. Det gör att du kan installera Windows på datorn så att du kan boota om datorn och istället köra i Windows. Lite mer info om detta finns här: https://support.apple.com/sv-se/boot-camp - Detta innebär att Windows helt tar över datorn när det är igång. Detta är bäst om man ska använda tunga program på datorn t.ex. spel eller andra program beroende av 3D-grafik, nackdelen är att det inte går att komma tillbaka till Mac-miljön utan att starta om.

Variant 2: Virtualisering. Det finns olika program som låter dig köra en "virtuell" dator inuti macOS så att du kan installera Windows "i ett fönster". Då kan du använda Macen som vanligt men ha Windows som om det vore ett separat program. Kanske det bästa om du bara behöver Windows för ett enda program som dessutom inte är resurskrävande av hårdvaran. Här kan du använda t.ex. Oracle Virtualbox (gratis och open source) eller Parallells Desktop (kostar pengar men funkar lite smidigare).

Oavsett vad du väljer behöver du Windows 10 (även om du köper t.ex. Parallells). Du behöver det i formatet ISO-fil om du ska köra virtualiering, eller lägga det på en USB-sticka om du kör Boot Camp. (Tror jag? Osäker på hur Boot Camp funkar exakt.) Instruktioner för att hämta det hittar du här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Utöver det behöver du en licens för Windows 10. Windows-licens ingår ju i de flesta datorer som man köper på marknaden idag, men så klart inte hos en Mac. Går att köpa i valfri svensk datorbutik för cirka 1400 kr (du vill ha retail-utgåvan, inte OEM, du behöver inte Professional). Det går även att köpa CD-nycklar med mer tveksamt ursprung online för en bråkdel av pengarna. Alternativt kan du köra utan att installera någon licens alls, också tveksamt hur lagligt det är men det enda som händer rent praktiskt är en uppmaning om att aktivera Windows i hörnet.

Man kan också installera utan licens, och sen helt sonika köpa en i den inbyggda "windowsbutiken" som finns i startmenyn från start. jag köpte mitt därigenom, blir då bundet till din mejladress som du loggat in med.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nbwu:

Man kan också installera utan licens, och sen helt sonika köpa en i den inbyggda "windowsbutiken" som finns i startmenyn från start. jag köpte mitt därigenom, blir då bundet till din mejladress som du loggat in med.

Ah, det visste jag inte. Bra att du fyller på med info. Vad kostar det om man gör det den vägen? Gissar runt 1500 kr i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ah, det visste jag inte. Bra att du fyller på med info. Vad kostar det om man gör det den vägen? Gissar runt 1500 kr i Sverige.

Tror det låg kring 1399, eller kanske till och med ännu mindre, kan bara komma åt "pro" sida nu i butiken eftersom jag redan köpt home därigenom, så står bara "köpt" där för mig nu
för övrigt kostar en uppgradering till pro 1399 för min del, så tänker att en ny home licens kanske inte kan kosta 1400?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog provat med Virtualbox. Om man får igång det borde det räcka för Visma kan man tycka.
Bootcamp tar en del plats, och vill helst ligga på en intern disk. Virtuella diskar kan ligga på externa enheter, men har man plats på den interna kan man börja där - det är trots allt snabbast så.

Windows kan man köra gratis som sagt, det funkar ok även om en del funktioner är avstängda.

Möjligen kan man klara sig med Wine, som kör Windowsprogram i Macmiljö, men det har haft problem under Catalina och gissningsvis ännu mer i Big Sur. Vet inte om de löst det än faktiskt (har med övergången till 64-bit att göra antar jag).

Parallels kan annars rekommenderas. Man kan köra Windows virtuellt, boota Windows från en bootcamp-partition inifrån Mac (med vissa reservationer), eller köra Windowsprogram på Mac-desktopen i något slags Coherence-läge.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Ska läsa på lite om de där ikväll!
Jag har förstått nu iaf att Mac och Windows är som dag och natt..
Får se om de är värt att köpa Windows till den eller om man ska betala för tjänsten, redan lagt 17000:- så 1000 till är nog inte allt i världen

Datan är i5, 16 gig ram, 256 gb ssd

Permalänk
Medlem

Oavsett så behöver man inte köpa grisen i säcken, virtalbox är gratis, windows är gratis om man inte vill betala, typ, och parallels har en trial-version som man kan prova innan man köper. Chansar man sedan med en gråzons-nyckel, som tycks vara helt lagligt även om det går att diskutera högt och lågt, behöver det inte springa iväg så mycket. Parallels kostar 1190 i Sverige tror jag, lägger man 100kr på Windows så blir det inte så illa.

Parallels vill gärna att man prenumererar, och brukar rekommendera en ny version av Parallels varje gång Apple släpper en större uppdatering av OS (dvs varje år), men jag ligger kvar på Parallels 12 (från typ 2016?) så det beror nog på vad Apple hittar på framöver om det behövs uppdatera Parallels varje år. (det tror jag inte)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kolla också så att hon inte får en Windows licens av skolan. Tror att typ alla svenska universitet och högskolor erbjuder gratis Windows licenser. Minns inte vad Microsoft program för det heter, men du kan ju börja här.

https://onthehub.com/windows-10-education/?utm_source=ms-stud...

EDIT: Microsoft Imagine det, kom jag precis på.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Om du/ni har en stationär dator hemma kan ni prova att köra TeamViewer - Sitter nu på campus med min mac laptop och anslutit till min stationära hemma via skolans wifi. Gör förvisso inga jätte stora grejer på den nu men det funkar galant. Ska prova lite senare och köra LT Spice från den och se hur det fungerar.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP