Permalänk

2 datorer inuti ett glasbord?

Hej!

Jag planerar att bygga ett bord med två separata datorer inuti. Bordet blir 100 cm brett, 300 cm långt och. Komponenterna kommer att vara i en 60 cm bred och 137 cm lång rektangel. där komponenterna kommer att vara är 9,5 cm tjock.

De saker jag skulle vilja få feedback på är:

1. Vatten- eller luftkylning för just detta bygge och varför är det bättre?
2. Placering av komponenterna baserat på både kylning och snyggt utseende?
3. För- och nackdelar med sådana byggen?

Annan feedback uppskattas såklart!

Jag har skapat en mall på bordet. Använd den om ni vill ändra något.

https://gyazo.com/19fe5ce522d7e20be0e61c2ec8e1a4f1
https://gyazo.com/2f9281766943334a62355f035b1eb35d
https://gyazo.com/aa13c6f669a180c64a2cee7617c9f3a3

Visa signatur

i7-6700K, EVEGA GTX 980sc 4GB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

1. Om dina datorer producerar mycket värme kan du nästa bli tvungen att använda vattenkylning. Samt om det inte finns någon naturlig ventilation så kan fortfarande en tyst fläkt behövas.

2. Jag tycker de är snyggt med pcie raiser och lägga grafikkortet ned så du ser fronten genom glaset.

3. Fördelar: kan bli snyggt, tar upp mindre plats.
Nackdelar: enklare att bygga i ett färdigt chassi, kan bli dyrt beroende på val av delar/kylning.

Ska bli kul och se hur resultatet blir.

Permalänk
Inaktiv

@Hannesryberg: Tips, gör så att glasskivan har ca 1-2cm glipa och sätt tunt tunt luftfilter runt i glipan sedan sätter du utblåsfläktar där som går på låga rpm.

Gör även ett insug i botten ev kanske i ett av benen till borden så att luften går upp in i bordet.

Permalänk

@sions
Tack för svar!
Antar att vattenkylning är det jag borde köra på.
Bygga bordet skulle jag kunna göra och köpa komponenter i efterhand. En dator i taget.

Undrar om det spelar roll vart jag sätter komponenterna om jag har vattenkylning. Exemplevis psu precis bredvid graffikkortet. (Inte för att jag skulle göra det direkt).

Ingen höjdare på vattenkylning alls.

Visa signatur

i7-6700K, EVEGA GTX 980sc 4GB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Nackdelen med glas som jag ser...
- Varje gång man ställer ned något hårt direkt mot glaset å uppstår ett lika hårt och otrevligt ljud.
- Kräver regelbunden rengöring av ytan från fingeravtryck och annat.
- Risk för obehaglig värmeöverföring. Mer med vattenkylning, mindre med luftkylning.
- Dammbildning under glaset. Mer med luftkylning, mindre med vattenkylning.
- Riks för att det inte ser så häftigt ut i verkligheten som det gör i fantasin....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är bra om du vill transportera bort värme från en plats till en annan. Det vanligaste är att man vill transportera bort värmen från GPU eller CPU där man inte får plats med en stor radiator och tar värmen till någon annanstans i chassit där man har plats för en stor radiator. Vattnet i sig kyler inte dina komponenter, den bara tar värmen till en plats där du kan överföra värmen till luft som du byter ut.

Glas leder inte värme speciellt bra alls. Så antingen bör du tillse att luften rör sig genom ditt bord, eller så får du perforera glaset rejält (borra hål).

Vattenkylning kan även vara kul att se på, om ditt mål är att göra något attraktivt. Du kan färga kylmedium osv.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du sätter in vattenkylning, se till att pumpen eller kylblocket inte är på den högsta punkten så det inte fastnar luft där som hindrar värmeförflyttning eller förstör pumpen.

Permalänk
Medlem

Asså vänta så hela bordet kommer vara 9.5 cm tjockt? där har du vad jag skulle se som största nackdelen...
Har du prövat att sitta vid ett bord med så tjock skiva? om inte så tejpa på lite kartong på ett befintligt bord å testa å sitta ordentligt/slappt vid bordet å hur ofta du slår i knäna när du rullar in å ut stolen.
Jag skulle göra allt jag kunde för att skala av minst 2cm från den där tjockleken.