Google rullar ut Android 11

Permalänk
Melding Plague

Google rullar ut Android 11

Version 11 av operativsystemet bjuder på bland annat Bubbles, förbättringar inom integritetskontroll samt trådlöst Android Auto.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är nog enda fördelen jag kan komma på med min Pixel 4. Snabba uppdateringar. Så laddar ner nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

the ability to grant apps one-time access to sensitive permissions

Trevligt! Vet att jag använde någon app för det förut, men den var lite dryg så tog bort den.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Google will also start requiring that developers obtain explicit permission from Google before their app is allowed to ask for background access to location.

Är detta ett krav för att appen ska säljas via Play Store eller ett krav för att appen ska kunna funka över huvud taget även om man sideloadar via typ APK?

Känns som att det logiska stället att lägga det på är i Play Store (då kan även äldre enheter dra nytta av den nya policyn) samt att det inte hindrar utvecklare eller entusiaster som sideloadar grejer via APK-filer. Men i och med att detta är i en nyhet om Android 11 så känns det som att det borde vara det senare, vilket egentligen är sämre på många sätt.

Permalänk

Lite nya godsaker.
Support for digital IDs, including digital driver's licenses. Ser jag mest fram emot då det driver på länderna att införa detta. Alltså det är sjukt att man tvigas bära med ett extra körkort vid sidan av mobilen. Vissa löser det med plånboksfodral andra gillar att ha fickorna fulla med bröte.

Annars en massa andra godsaker som med säkerhe, hubben etc.

Jag avvaktar dock, jag vill inte vara först och testa. Det dröjer nog ett halvår innan jag får Android 11 men jag klarar mig. Det jag mest saknar är inte saker i oset utan mer appar. Där samsung health är en av de jag gillar bäst, men tänk en riktig grym sådan app öppen för alla inklusive iPhones. Appen med min telefon registrerar många aktiviteter jag gör automatisk, cykling, spring, promenad etc. Där jag emot polare som även har iPhones vill tävla om mest poäng.

Något jag har stört mig länge är att många appar än idag kräver på tok för hög behörighet. Frågar en app om jag ska tillåta den göra telefonsamtal, hantera kontakter, ja då j-vlar måste appen ha en bra ursäkt och komma från ett riktigt känt företag.

Permalänk
Medlem

Eftersom Facebook/Zuckerberg inte klagat angående dessa förbättringar i privacy så litar jag inte på att dom gör någon större skillnad alls...

Permalänk
Medlem

Wireless Andoid Auto, kan ju börja med att släppa Android Auto officiellt i Sverige först. Har kört .apkn i 3 år nu utan problem men hade ju vart trevligt om man kunde uppdatera via play store.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

låter bra! Får se vilka telefoner som får uppdateringen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Wireless Andoid Auto, kan ju börja med att släppa Android Auto officiellt i Sverige först. Har kört .apkn i 3 år nu utan problem men hade ju vart trevligt om man kunde uppdatera via play store.

Jag har fått Android Auto via Google Play men har för mig det bara är på Android 10 och uppåt.

Android Auto Wireless skulle vara suveränt, slippa pilla med att koppla in telefonen med USB-sladd varje gång. Bara det inte är begränsat så att bilen måste stödja det också, då lär det bli svårt.

Permalänk

När lanseras versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Support for digital IDs, including digital driver's licenses. Ser jag mest fram emot då det driver på länderna att införa detta. Alltså det är sjukt att man tvigas bära med ett extra körkort vid sidan av mobilen. Vissa löser det med plånboksfodral andra gillar att ha fickorna fulla med bröte.

Hur menar du att det skulle vara bra? Mobiler är ju beroende av att de har laddning och även att de inte är instabila vid fel tillfälle. Ett fysiskt kort är oändligt mycket säkrare och tryggare än en opålitlig slit-och-släng-elektronikpryl.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Snusfri

Får väl vänta ett tag tills det kommer till min Oneplus 6T.
Men de brukar vara relativt snabba jämfört med andra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har fått Android Auto via Google Play men har för mig det bara är på Android 10 och uppåt.

Android Auto Wireless skulle vara suveränt, slippa pilla med att koppla in telefonen med USB-sladd varje gång. Bara det inte är begränsat så att bilen måste stödja det också, då lär det bli svårt.

Android Auto är inte officiellt lanserad i Sverige men jag kan uppdatera appen efter att jag installerat en APK.

Skrivet av Buddaz112:

När lanseras versionen.

Igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur menar du att det skulle vara bra? Mobiler är ju beroende av att de har laddning och även att de inte är instabila vid fel tillfälle. Ett fysiskt kort är oändligt mycket säkrare och tryggare än en opålitlig slit-och-släng-elektronikpryl.

Jag håller inte med om att ett plastkort, som är väldigt lätt att kopiera, är säkrare än en digital signatur. Men det har ju klart fördelen att ha oändlig batteritid och vara vattentätt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag håller inte med om att ett plastkort, som är väldigt lätt att kopiera, är säkrare än en digital signatur. Men det har ju klart fördelen att ha oändlig batteritid och vara vattentätt

Men vem skulle kopiera mitt körkort som ligger i min plånbok?

Sen är det ju en smal sak att höja säkerheten på de fysiska körkorten om man nu ser det som ett problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Hur menar du att det skulle vara bra? Mobiler är ju beroende av att de har laddning och även att de inte är instabila vid fel tillfälle. Ett fysiskt kort är oändligt mycket säkrare och tryggare än en opålitlig slit-och-släng-elektronikpryl.

För det första innebär inte digitalt ID att man måste överge fysisk.
Men ytterst få personer skulle välja att bära med sig fysisk ID då det innebär så massa krångel i onödan. Liksom var ska man ha det där körkortet? Har man i plånboksfodralet så finns det risk att det ramlar ur, tejpar man fast den, så säger hur många butiker som helst de vill se leg för ens bonus och man behöver krångla.
Digitalt id i mobilen kan självklart krångla den med, men det är en risk många är beredd att ta. På samma sätt som att för 20år sedan gick folk runt med kontanter, då det var det enda pålitlig att handla med. Allt annat krånglar, inte minst bankkortsavläsare som butiker har. Men alternativt med kontanter vill folk ej ha då det kräver en plånbok.

Orsaken till att folk ogillar plånböcker nu idag, beror på att de redan har för mycket saker att ha koll på. Oftast en stor nyckelknippa +stor mobil, det får vara tillräckligt. Den där plånboken var ska man ha den när man går med byxor + en tröja? Bakfickan och sedan både ha leg + bankkort i den som man nästan aldrig använder, detta bara för att locka ficktjuvar. Framfickorna. Ena ligger mobilen i, andra nycklarna.

Permalänk
Avstängd

Väntar fortfarande på 10 med Motorola One Zoom

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Vad är det som är nytt med Android 11 egentligen? Dessa nya saker låter väldigt fattiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Jag håller inte med om att ett plastkort, som är väldigt lätt att kopiera, är säkrare än en digital signatur. Men det har ju klart fördelen att ha oändlig batteritid och vara vattentätt

Plastkort är inte automatiskt lätta att kopiera. Det har hänt en del med plastkort sedan magnetremsan var teknikens höjdpunkt.

Moderna plastkort är små datorer med säkra kryptoprocessorer på chip som kommunicerar antingen genom fysiska kontakter eller genom NFC, och innehåller i många fall just digitala certifikat.

Problemet med mobiltelefoner är att de är programmerbara och att det inte finns något rimligt sätt att ta reda på vilket program eller kod som står bakom det man ser på bildskärmen. På det sättet kommer alltid plastkort kombinerat med säkra terminaler att vara säkrare än mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Wireless Andoid Auto, kan ju börja med att släppa Android Auto officiellt i Sverige först. Har kört .apkn i 3 år nu utan problem men hade ju vart trevligt om man kunde uppdatera via play store.

Min AA uppdateras automatiskt.
Men ja... en Officiell hade ju ändå varit trevlig.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Är nog enda fördelen jag kan komma på med min Pixel 4. Snabba uppdateringar. Så laddar ner nu!

Jo, det är ju en av de viktigaste grejerna med Pixel-serien (och tidigare Nexus-serien). Kör själv en mer blygsam Pixel 3a, men den har ju också uppgraderat till 11 nu.

Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som är nytt med Android 11 egentligen? Dessa nya saker låter väldigt fattiga.

https://www.android.com/android-11/ presenterar väl nyheterna...

Jag ser personligen inget större problem i att de inte gör jätteändringar.
Problemet är väl snarast att de flesta telefontillverkarna är så kassa på att leverera uppdateringar att det för väldigt många blir en stor grej av att få den nya versionen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har fått Android Auto via Google Play men har för mig det bara är på Android 10 och uppåt.

Android Auto Wireless skulle vara suveränt, slippa pilla med att koppla in telefonen med USB-sladd varje gång. Bara det inte är begränsat så att bilen måste stödja det också, då lär det bli svårt.

Enheten i bilen måste ha Wifi då finns det en chans att det fungerar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Android Auto är inte officiellt lanserad i Sverige men jag kan uppdatera appen efter att jag installerat en APK.

Stämmer, kollade på Googles sida och Sverige finns inte med än.

https://www.android.com/auto/
Längst ner på sidan under "The Android Auto app is currently available in the following countries"

Skrivet av Subzero299:

Enheten i bilen måste ha Wifi då finns det en chans att det fungerar.

Ok, ska hålla koll på detta. Lär väl dyka upp de som testar. Inga problem med USB när man åker en bit, laddar telefonen också. Men för kortare turer vore wireless trevligt.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Problemet med mobiltelefoner är att de är programmerbara och att det inte finns något rimligt sätt att ta reda på vilket program eller kod som står bakom det man ser på bildskärmen. På det sättet kommer alltid plastkort kombinerat med säkra terminaler att vara säkrare än mobiltelefoner.

Lösenord skrivet på en lapp som man har i byxfickan är säkrare än att ha lösenord i en lösenordsahanterare på telefonen? Då både telefonen kan bli hackad och det ej går att helt lita på dessa lösenordshanterare.

ID på ett plastkort låter skitbra och det är säkert så länge man har detta kort inlåst i ett bankvalv och aldrig tar ut det. För så fort man tar ut id-kortet, så har man fått en extra sak att hålla reda på. Där det för denna extra sak inte finns något bra ställe att förvara den.
Att bära med sig en plånbok och ha i bakfickan enbart för att ha körkort i, ja det låter säkert och smidigt. Plånboksfodral har sina brister då körkortet kan ramla ut när man grejar med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har fått Android Auto via Google Play men har för mig det bara är på Android 10 och uppåt.

Android Auto Wireless skulle vara suveränt, slippa pilla med att koppla in telefonen med USB-sladd varje gång. Bara det inte är begränsat så att bilen måste stödja det också, då lär det bli svårt.

Om jag förstått det rätt så kommer Wireless AA "aldrig" (i nutid/närtid) att fungera via bluetooth då kapaciteten inte räcker till.
Wireless AA går över wifi, vilket kräver att enhet du ansluter till också såklart måste ha wifi.
Dvs nyare (fåtal) bilar som har wifi support fungerar wireless AA på teoretiskt.

Det finns dock goda nyheter tills tekniken har kommit ikapp i bilarna!

https://www.indiegogo.com/projects/aawireless

Checka in denna dongle som är under utveckling.
Har själv beställt en och väntar med spänning.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men vem skulle kopiera mitt körkort som ligger i min plånbok?

Sen är det ju en smal sak att höja säkerheten på de fysiska körkorten om man nu ser det som ett problem.

Eh, alla kort ser lika dana ut så jag byter ut bild o namn på ett? O sen printar.

Det finns massa säkerhetsfunktioner på plastkorten, men vem tror du har koll på vilka de är eller bemödar sig att titta?

När du hämtar ut ett paket, har du någonsin sett att de kontrollerar säkerhetsdetaljerna på kortet? De kollar ju för sjutton knappt att det är du på bilden

Vet inte hur digitala ID funkar men jag tänker att de är lättare att verifiera av Svensson.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Min Oneplus 8 med Android 10 hade AA installerat från början. Det är lite wonky dock då det läser upp meddelanden etc på "svengelska". Svensk text men engelsk röst.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lösenord skrivet på en lapp som man har i byxfickan är säkrare än att ha lösenord i en lösenordsahanterare på telefonen? Då både telefonen kan bli hackad och det ej går att helt lita på dessa lösenordshanterare.

ID på ett plastkort låter skitbra och det är säkert så länge man har detta kort inlåst i ett bankvalv och aldrig tar ut det. För så fort man tar ut id-kortet, så har man fått en extra sak att hålla reda på. Där det för denna extra sak inte finns något bra ställe att förvara den.
Att bära med sig en plånbok och ha i bakfickan enbart för att ha körkort i, ja det låter säkert och smidigt. Plånboksfodral har sina brister då körkortet kan ramla ut när man grejar med mobilen.

Jag förstår inte ditt svar, inlägget jag svarade på handlade om att plastkort är enkla att kopiera, vilket jag sedan invände att de inte är. Det du skriver har inget med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eh, alla kort ser lika dana ut så jag byter ut bild o namn på ett? O sen printar.

Det finns massa säkerhetsfunktioner på plastkorten, men vem tror du har koll på vilka de är eller bemödar sig att titta?

När du hämtar ut ett paket, har du någonsin sett att de kontrollerar säkerhetsdetaljerna på kortet? De kollar ju för sjutton knappt att det är du på bilden

Vet inte hur digitala ID funkar men jag tänker att de är lättare att verifiera av Svensson.

När man hämtar ut paket så scannar de streckkoden på körkortet.

Permalänk
Medlem

"Built-in screen recording"
Hade man redan på sin P20 Pro.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]