Permalänk
Medlem

När jag byggde ny dator senast (1080 var nytt då) stod jag i detta kval. Jag valde tillslut deepcool captain 240 EX: https://www.inet.se/produkt/6901949/deepcool-captain-240-ex-v...

I alla tester av kylare jag hittade kylde den någon grad bättre än noctuas men lät någon decibel mer. Dock gick den på högre varvtal än noctuas och det kan man ju ställa ner för att offra någon grad. Desutom hade den 120 000 h garanterade driftstimmar.

Några saker med AIO som då gällde var att pumphusen, till skillnad från stora vattenkylsanläggningar, var relativt små vilket gjorde att pumphusen ofta lät. Likaså var det inte säkert att en AIO med 360 radiator kylde bättre än en 240 radiator och det berodde på att den mindre pumpen i dessa system inte orkade cirkulera vattnet genom 360 radiatorerna. När det gäller AIO är också hur man monterar A&O(höhö):

Dels för kyleffekt men också för ljud vid pumpen.

Nu har det gått några år sedan jag byggde och det bör ju ha kommit ut nya AIOs på marknaden. Såg precis en video där jayztwocent klockar 10900K till upp över 5 ghz.

I videon använder han NZXT kraken z63. Jag har inte kollat upp om den är bra i prestanda och låg i ljudnivå, men den hade en funktion som var användbar i klockning. Med den kan man övervaka, inte bara CPU, i programvaran utan även vattentemperaturen i AIO´n vilket gör att du har bättre koll vid klockning.

För att hitta den bästa AIO idag är det bara att kolla på diverse tester som görs och recensioner. Här är ju en rätt relevant:

Edit: I videon prövar de x62 och det finns en 63 nu.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azguz:

När jag byggde ny dator senast (1080 var nytt då) stod jag i detta kval. Jag valde tillslut deepcool captain 240 EX: https://www.inet.se/produkt/6901949/deepcool-captain-240-ex-v...

I alla tester av kylare jag hittade kylde den någon grad bättre än noctuas men lät någon decibel mer. Dock gick den på högre varvtal än noctuas och det kan man ju ställa ner för att offra någon grad. Desutom hade den 120 000 h garanterade driftstimmar.

Några saker med AIO som då gällde var att pumphusen, till skillnad från stora vattenkylsanläggningar, var relativt små vilket gjorde att pumphusen ofta lät. Likaså var det inte säkert att en AIO med 360 radiator kylde bättre än en 240 radiator och det berodde på att den mindre pumpen i dessa system inte orkade cirkulera vattnet genom 360 radiatorerna. När det gäller AIO är också hur man monterar A&O(höhö):
https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk&t=44s

Dels för kyleffekt men också för ljud vid pumpen.

Nu har det gått några år sedan jag byggde och det bör ju ha kommit ut nya AIOs på marknaden. Såg precis en video där jayztwocent klockar 10900K till upp över 5 ghz.
https://www.youtube.com/watch?v=H5BN_Y7fF2I

I videon använder han NZXT kraken z63. Jag har inte kollat upp om den är bra i prestanda och låg i ljudnivå, men den hade en funktion som var användbar i klockning. Med den kan man övervaka, inte bara CPU, i programvaran utan även vattentemperaturen i AIO´n vilket gör att du har bättre koll vid klockning.

För att hitta den bästa AIO idag är det bara att kolla på diverse tester som görs och recensioner. Här är ju en rätt relevant:
https://www.youtube.com/watch?v=7VzXHUTqE7E&t=49s

Edit: I videon prövar de x62 och det finns en 63 nu.

Tack för intressant input, verkar i dagsläget som att pumpar klarar av 360 radiatorer bra:)
Däremot är det ont om jämförelser mellan samma märkes olika storlekar:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Bytte från Kraken X62 till Noctua NH-U12S chromax.black på min Ryzen 3600, håller lätt samma temperaturer men med fördelen att jag slipper det störande pumpljudet. Sen tycker jag faktiskt att datorn ser grymt mycket bättre ut nu också.. tror aldrig jag kommer gå tillbaka till AIO igen..

Visa signatur

AMD Ryzen R5 3600 | Gigabyte Aorus B550M Pro | Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC | 2x8GB G.SKill Trident Z Neo @ 3600MHz | Corsair RM750X 750W | Intel 660P M.2 2TB NVME SSD | Samsung 860 QVO 1 TB SSD | NZXT H400i | Noctua NH-U12S chromax.black

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog inte återvända till vattenkylning igen.

Enda fördelen som jag ser jämfört med Noctuas NH-D15 är väl det estetiska, vilket då också kräver ett chassi med glassida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jag gick från NH-D15 till Arctic Liquid Freezer II 360 och fick en marginell förbättring på alla sätt.

Den största förbättringen för mig är att vatten kan ta mycket mer "stryk" i form av rå värmeutveckling under en längre period utan att CPUn överhettar, med det sagt är tempsen ändå likvärdiga med kanske 10C°? fördel till AIO:n vid hög belastning.
I maxbelastning så överhettar NH-D15 direkt, medans AIO håller ut.

I chassit är AIOn trevligare än Noctuas megaklump. Arctic Liquid Freezer är knappast någon skönhet heller, men finns andra snyggare AIO som har liknande prestanda som Arctic.

Ljudnivån är bättre på AIOn. Gillar skarpt Liquid Freezer II fläktar och pump sett till akustik. Fläktarna är riktigt bra i ljudnivå, pumpen är godkänd, men gör ifrån sig lite småljud när den varvar upp/ned, som överröstas direkt av mitt grafikkort.

Noctuas stora fläktar på NH-D15 upplever jag har ett svagt "brummande". Typ som en stor geting. Kanske är obalans i fläkten.

Jag har inte fört någon data eller statistik, så detta är min upplevelse kring produkterna.

Har du radiatorn monterad i toppen eller på sidan i ditt chassi?
Har funderat på att byta till Arctic Freezer 360, men vill kunna montera den med slangarna nedåt på sido-fästet i O11, kan du kolla om det går?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har du radiatorn monterad i toppen eller på sidan i ditt chassi?
Har funderat på att byta till Arctic Freezer 360, men vill kunna montera den med slangarna nedåt på sido-fästet i O11, kan du kolla om det går?

Den sitter i toppen för gputemps. Provade precis skruva bort hela radiatorn och la den mot sidan. Det går och finns lite spelrum på slangarna. Förutsättningen är att GPUns längd inte sträcker sig över hålen/fläkarna på sidan, för då tror jag fläktarna på radiatorn tar i GPUn (jag har noctuafläktar bakom så får inte in radiatorn helt mot hålet)

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte överväga byta från en D15 till en AIO som är mindre än 360, förutsatt att inget annat tvingar en till bytet då. Det är så marginell skillnad med potentialen för större problem med en AIO (fler failure points och missljud från pump) så man betalar pengar för att ta en risk med knappt någon skillnad i prestanda...

En skaplig 360 radiator däremot vinner definitivt mot en D15, finns flertal tests där detta har visats rätt klart, ännu bättre om man köper en 360 radiator och sen slänger på Noctua's NF-A12x25 fläktar, de är absurt bra som radiator fläktar. Kommer kosta en hel del bara så gäller verkligen att man faktiskt tänkt använda den kapaciteten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Den sitter i toppen för gputemps. Provade precis skruva bort hela radiatorn och la den mot sidan. Det går och finns lite spelrum på slangarna. Förutsättningen är att GPUns längd inte sträcker sig över hålen/fläkarna på sidan, för då tror jag fläktarna på radiatorn tar i GPUn (jag har noctuafläktar bakom så får inte in radiatorn helt mot hålet)

https://i.ibb.co/X360LMS/20200913-215355.jpg

Ser inte helt ogörbart ut i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ser inte helt ogörbart ut i alla fall

Det går säkert om man sätter fläktarna i sidoplåts-utrymmet.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har man plats för en NH-D15 ser jag få anledningar att byta till en AIO. Även om den större toleransen för temperaturspikar är ett stort plus i vissa scenarion. Den stora fördelen med en AIO uppstår när man bygger under kraftig utrymmesrestriktion. Eftersom en sådan ju kan innebära att man slipper göra avkall på kylprestanda och/eller ljudnivå, jämfört med en mindre luftkylare.

Permalänk
Medlem

Gick från D14 till Corsair H100i och är nu tillbaka till D15. Kommer inte byta om inte nöden (för litet chassi) tvingar eller om man skulle ge sig på custom loop. Tyckte den lät mycket mer överlag, och sett till (min upplevda) ljudnivån så kyler D15 bättre vid samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det går säkert om man sätter fläktarna i sidoplåts-utrymmet.

Har både och på min Celsius S23, men tror tyvärr att slangarna är för korta för att nå till nedre delen på den

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ljud: D-15 24 decibel, standard vattenkylning 37 decibel.
Kylning: D-15 bättre eller lika bra som vattenkylningen.
Pris: D-15 alltid mycket billigare.
Utrymme: D-15 tar alltid mindre plats.
Risker: D-15 en fläkt kan sluta fungera, vattenkylning en vattenläcka inne i datorn.

Valet är enkelt om man räknar kronorna, vill ha bra effekt och ska vistas i samma rum som maskinen.

Permalänk
Skrivet av RCA56:

Ljud: D-15 24 decibel, standard vattenkylning 37 decibel.

Luftkylning är oftast väldigt tyst vid idle, vid full load så kan det se annorlunda ut

Liquid Freezer är snäppet tystare vid full load.

Skrivet av RCA56:

Kylning: D-15 bättre eller lika bra som vattenkylningen.

Vid full load så ligger NH-D15 strax efter alla AIO enligt grafen ovan.

Skrivet av RCA56:

Pris: D-15 alltid mycket billigare.

Just nu kostar en Arctic Liquid Freezer II 280 949:- medan en NH-D15 kostar 929:- (den svarta varianten kostar 1148:-), d.v.s. väldigt liten skillnad.

Permalänk
Medlem

Rigglista står i min signatur, jag kör en Noctua-NH-D14.
Jag skulle personligen aldrig gå tillbaka till en AIO igen.
För det första så har man oron att pumpen skall gå sönder och datorn skall överhetta och stänga ner sig.

Sedan är de inte särskilt tysta heller, ja du kan bättra på det med andra fläktar, men pumpljudet finns alltid där, och vill du ha den tystare så får du sänka pumpens varvtal och då ökar temperaturen.

Min luftkylare gör ett utmärkt jobb, och det bästa av allt är att man bara kan sätta dit den och glömma bort den sen.
För det värsta som kan hända är att fläktarna går sönder men även om de gör det så kommer kylaren fortfarande att kyla.

Så nej, inga fler AIO´s för min del.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Ljud: D-15 24 decibel, standard vattenkylning 37 decibel.
Kylning: D-15 bättre eller lika bra som vattenkylningen.
Pris: D-15 alltid mycket billigare.
Utrymme: D-15 tar alltid mindre plats.
Risker: D-15 en fläkt kan sluta fungera, vattenkylning en vattenläcka inne i datorn.

Valet är enkelt om man räknar kronorna, vill ha bra effekt och ska vistas i samma rum som maskinen.

Arctic Liquid Freezer II kostar väl som D15 typ? Du kanske vill analysera nedan bild och omvärdera några av dina "fakta"?

Jag reagerade mest på det i fet text dock.... Hur tänkte du där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Arctic Liquid Freezer II kostar väl som D15 typ? Du kanske vill analysera nedan bild och omvärdera några av dina "fakta"?

Jag reagerade mest på det i fet text dock.... Hur tänkte du där?

https://www.gamersnexus.net/images/media/2020/arctic-liquid-freezer/6_arctic-liquid-freezer_3800x-35dba.png

Nu hör inte det till er diskution men ändå så gör den det. Tycker det är något konstigt med GNs metod att ljudnormalisera, antingen metoden i sig eller hur han tar data.
En kylare som A500 som är i hela youtube och skrivna tester jag läst är klassad som att den behöver gå som en orkan (ca 5-10dBA högre across the board, logaritmisk på db gör skillnader större också) för att hänga på D15 (inom en grad c) så får GN näst intill identiska temp över ambient när det är noise normalized. Det ringar inte bra.

Jag tror han skruvar ner kylarna till till så låg hastighet att oljuden från kylarna inte kommer med. Speciellt A500, om användaren skulle köpa den baserat på hans test, köra den på standard bios fart (troligen även med en quiet fläktkurva) så skulle den vara ganska högljud. För i swec så är inte A500 dålig jämfört med D15 när båda kör på väldigt låga hastigheter och ligger lika, men så fort en temperatur ska hållas så skenar A500 iväg i många dBA och blir högljud.

Han gör i bästa fall ett user case som bara några få användare skulle se och vid vanlig belastning så som användare skulle se, så beter sig kylarna väldigt anorlunda. I värsta fall så är hans metod fel i grunden och visar felaktig data. Jag tycker att 60 grader över ambient (ca 80 grader vid ambient runt 20) är lite högt, D15 i swecs test är 43 grader över ambient vid 35dBA (annan testplatform dock)
Tyvärr har vi inga nyare vattenkylare i sweclockers tester om man vill läsa här.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14