Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Jag gör som delfinerna ligger i kölvattnet och flyter med men en 3080 alternativ 3090 skulle sitta fint har chassi Thermaltake Level 20 XT för min vatten kylning nu hemma fin fet låda med desktop liggande moderkort kan inte vara bättre när tunga grafikkort kommer

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Väldigt uppenbart att någonting är i görningen med alla nyheter om att återförsäljare har dåligt med kort också. Ännu mer oroväckande när samma aktörer nästan helt och hållet slutat sälja förra seriens kort redan nu. https://i.imgur.com/wNOauUt.png

Jo. Ja litar inte ett smack på Nvidia mfl. De vill behålla sina marginaler på minst 50% , helst 60% som de haft med 20 serien. Det är ju ändå så att det viktiga för dem är aktieägarna och inte konsumenterna.
De vill gärna se ut som hjältar men ändå "råna" oss.

Än mer oroande är att det finns saker som tyder på att Nvidia försöker styra och bestämma hur mycket partnertillverkarnas kort av olika modeller ska kosta.... behöver nu inte bli så men finns saker som tyder på det.
Det är det här som är problemet när någon får för dominant ställning tyvärr.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Jo. Ja litar inte ett smack på Nvidia mfl. De vill behålla sina marginaler på minst 50% , helst 60% som de haft med 20 serien. Det är ju ändå så att det viktiga för dem är aktieägarna och inte konsumenterna.
De vill gärna se ut som hjältar men ändå "råna" oss.

Än mer oroande är att det finns saker som tyder på att Nvidia försöker styra och bestämma hur mycket partnertillverkarnas kort av olika modeller ska kosta.... behöver nu inte bli så men finns saker som tyder på det.
Det är det här som är problemet när någon får för dominant ställning tyvärr.

På vilket sätt är man tvingad?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

På vilket sätt är man tvingad?

Skrev tyder. Borde klargjort mer. Är som jag förstått det från "rykten" att källor inom partnertillverkare uppgett att Nvidia begär att dessa visar upp korten, kostnaderna för dem och priset de satt för de olika korten. Sen ska Nvidia godkänna det. Bl a har det nämnts att för lågt pris godtas inte utan priset bör ligga Över msrp. Hur sant det är har jag ingen aning om. Kan va båg.. men ingen rök utan någon form av verklig eld.
Visst, det kan vara bra också så inte skit kommer ut men det finns onda aningar om det här. Bla att Nvidia tar mer o mer kontroll a la Applestyle.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Hejsan hoppsan. Har en dator som mest är för hemmastudio, men spelar även lite på den ibland, dock mest typ heroes III och annan barndomsnostalgi. Har ett gtx1060 för närvarande.

Tänkt att det ändå kan vara kul att lira lite mer då och då inklusive lite mer grafikintensiva titlar. Därför funtar jag på att skaffa ett rtx3070 när det släpps i oktober.

Frågan är som följer: Har i dagsläget en ryzen 2600x cpu
Har bra luftkylning till den så kan överklocka utan problem
Kommer min cpu slaskhalsa grafikkortet så pass mycket att de ca 5600kr inte kan motiveras?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Hejsan hoppsan. Har en dator som mest är för hemmastudio, men spelar även lite på den ibland, dock mest typ heroes III och annan barndomsnostalgi. Har ett gtx1060 för närvarande.

Tänkt att det ändå kan vara kul att lira lite mer då och då inklusive lite mer grafikintensiva titlar. Därför funtar jag på att skaffa ett rtx3070 när det släpps i oktober.

Frågan är som följer: Har i dagsläget en ryzen 2600x cpu
Har bra luftkylning till den så kan överklocka utan problem
Kommer min cpu slaskhalsa grafikkortet så pass mycket att de ca 5600kr inte kan motiveras?

Tack på förhand

Visst kan en 2600 bli flaskhals men det beror exempelvis på;

Upplösning: Ju lägre desto mer kommer cpu agera flaskhals snarare än GPU
Detaljnivå: Ju lägre grafikintensiva inställningar desto mer kommer cpu bli en flaskhals
Spelmotor/spel: Vilken motor om används och vilket spel det är kommer påverka extremt mycket likaså vilken/vilka APIer det använder.

Lite generaliserat;

Om du kör 4K med max inställningar i allt jämt så är inte cpu speciellt begränsande, finns såklart undantag

Om du kör 720-1080p och lägst ingame inställningar för maximal fps så kommer cpu eller andra saker än gpu bli begränsande faktor (minneshastighet, pci-e, cache, osv)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Visst kan en 2600 bli flaskhals men det beror exempelvis på;

Upplösning: Ju lägre desto mer kommer cpu agera flaskhals snarare än GPU
Detaljnivå: Ju lägre grafikintensiva inställningar desto mer kommer cpu bli en flaskhals
Spelmotor/spel: Vilken motor om används och vilket spel det är kommer påverka extremt mycket likaså vilken/vilka APIer det använder.

Lite generaliserat;

Om du kör 4K med max inställningar i allt jämt så är inte cpu speciellt begränsande, finns såklart undantag

Om du kör 720-1080p och lägst ingame inställningar för maximal fps så kommer cpu eller andra saker än gpu bli begränsande faktor (minneshastighet, pci-e, cache, osv)

Tänker spela på min 4kTV. Låter det som ett vettigt grafikkort för det ändamålet + en överklockad 2600 cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Tänker spela på min 4kTV. Låter det som ett vettigt grafikkort för det ändamålet + en överklockad 2600 cpu?

Kör du 4K och höga inställningar så kommer även ett 3070 vara den mest frekventa begränsningen, speciellt med RT påslaget. Kör du sedan med vsync för 4k@60Hz lär en 2600k inte begränsa nämnvärt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har rätt svårt att bestämma mig här så tänker om nån orkar komma med lite input.

Blir garanterat ett 3080 för mig, men har så svårt att välja mellan MSI Gaming X Trio och ASUS ROG Strix...

Ville från början egentligen ha ett Strix enbart för den nördiga anledningen att inte ha MSIs (i mitt tycke) fula drake på backplaten, och därmed få lite mer symbios kring utseendet i datorn då jag har ASUS Z390-F.

Men sen kom såklart priserna in i bilden. ASUS tar otroliga 9990kr för sitt strix medans MSI prisat sitt kort på 8799kr. Gissade först på att det inte är speciellt stor skillnad mellan kylningen på korten, så finner det väldigt svårt att motivera 1200kr för en logga.

Men sen insåg jag att MSI är en av de enda som valt att inte öppna upp backplaten på sina kort, vilket jag gissar kommer påverka kylningen en del... Så nu funderar jag på om det kanske är värt den där tusenlappen för ett Strix ändå! Någon annan som går i liknande tankar?

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk

@smurfeNn:

Jodå, går i samma tankar, o tycker precis som du att prispåslaget på ett 3080 strix är minst sagt svårmotiverat. Nästan 30% mer än ett FE, lutar mer o ner åt att handla ett sådant i stället......

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

@smurfeNn:

Jodå, går i samma tankar, o tycker precis som du att prispåslaget på ett 3080 strix är minst sagt svårmotiverat. Nästan 30% mer än ett FE, lutar mer o ner åt att handla ett sådant i stället......

/Johan

Det är därför typ Zotac trinity för utgångspriset ser bra ut!
..
Eller asus TUF eller gigabyte eagle.

Känns så sjukt att betala så pass mycket mer. :/

Permalänk
Medlem

för min del blir det troligen köp av de 2 Ewga RTX 3080-3090 hybrid, väntar för testerna de här och Big navi och vetenskap att mitt 8700k blir inte flaskhalls, minnerna bör klara sig 32 GB 4133MHz ram och nät agg 850 w

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Skrev tyder. Borde klargjort mer. Är som jag förstått det från "rykten" att källor inom partnertillverkare uppgett att Nvidia begär att dessa visar upp korten, kostnaderna för dem och priset de satt för de olika korten. Sen ska Nvidia godkänna det. Bl a har det nämnts att för lågt pris godtas inte utan priset bör ligga Över msrp. Hur sant det är har jag ingen aning om. Kan va båg.. men ingen rök utan någon form av verklig eld.
Visst, det kan vara bra också så inte skit kommer ut men det finns onda aningar om det här. Bla att Nvidia tar mer o mer kontroll a la Applestyle.

Fast det är ju inte Applestyle, och det är ju helt rimligt att Nvidia godkänner priserna då vi faktist pratar om underleverantörer här som har skrivit kontrakt att tillverka grafikkort åt Nvidia. Det är i grund och botten Nvidia's egna produkter.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om du ska basera dina inköp på hur bolagen beter sig mot recensenter så blir det inte många bolag kvar & handla av, tyvärr.

Fast detta har ju dock blivit väldigt stort, flera youtube kanaler har gjort video angående detta med MSI nu och folk skriver blandannat i kommentarerna hos deras videor. Aldrig sett det innnan. Har själv haft problem med 2/2 MSI Produkter som sagt och detta förstärker inte köpviljan direkt hos dem när de fular sig såpass.

Skrivet av BengaBang:

Asus ska du nog undvika om du vill ha någon som helst support om det blir problem.

Bara att kolla på hur dom hanterade RX 5700XT strix och TUF korten, det var ju liksom inte deras problem att dom hade producerat felaktiga kort.

Har ingen koll på Asus alls nästan. Enbart ägt deras moderkort och aldrig haft RMA hos dem. Så Asus är inge vidare på den fronten? Har som sagt fått uppfattningen att Evga ska vara en av de bättre. Får känslan av Gigabyte "Aourus" också har hyffsat men ej aldrig haft RMA med dem heller. Ägt moderkort av dem en gång förut och hade aldrig något problem med det medans 2/2 msi produkter har haft problem.

Permalänk

Försökte söka lite i tråden men hittade inte. Visst var det idag som recensionen kommer? Någon som har en tid (så man kan planera in fikat rätt ) ?

Själv tänkte jag inte köpa, men bror min ska uppgradera och låta sitt 1080ti flytta in på ålderdomshemmet (se dator i sign).

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

@Albinfiskare: De skulle komma idag 15:00 men kommer istället på onsdag 15:00

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Vi får se hur Founder Edition gör på Onsdag, men just nu verkar ryktena vara att FE kylaren är väldigt dyr. Det skulle med andra ord kunna betyda att de billigare korten från tredjepart kanske inte kyler lika bra som FE.

Väldigt svårt att säga, men det har varit trovärdiga rykten om 150+ dollar för kylaren på FE sen långt tillbaka nu. Det var en av anledningarna till att folk trodde Ampere skulle bli dyrare än Turing. Om det stämmer, så känns det som att tredjepart antingen har tvingats till väldigt låga marginaler, eller så kyler helt enkelt FE bättre. Vi får inte recensioner på Asus, MSI etc. korten förrän efter man kan köpa dem, vilket förmodligen är för sent innan de tar slut.

Jag lutar lite mot att kanske försöka få ett 3080 FE på Torsdag, OM kylaren är bra nog från reviews. Annars väntar jag nog hellre än att spela rysk roulette med tredjepart kort.

Edit: När jag säger att FE kanske kyler bättre, så menar jag jämfört med typ Asus TUF, Zotac Trinity etc. som ligger på samma pris som FE.

Permalänk
Skrivet av CLLA:

@Albinfiskare: De skulle komma idag 15:00 men kommer istället på onsdag 15:00

Dra åt fanders, mentala blåa bollar!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Det är därför typ Zotac trinity för utgångspriset ser bra ut!
..
Eller asus TUF eller gigabyte eagle.

Känns så sjukt att betala så pass mycket mer. :/

Frågan är dock hur bra dessa billigare kylare är. Just Strix är ett extremt exempel men det finns ju andra flaggskeppskort som kostar mindre, tex Gaming X Trio.

Skrivet av Jake61:

för min del blir det troligen köp av de 2 Ewga RTX 3080-3090 hybrid, väntar för testerna de här och Big navi och vetenskap att mitt 8700k blir inte flaskhalls, minnerna bör klara sig 32 GB 4133MHz ram och nät agg 850 w

Hade också velat skaffa Hybrid men man undrar ju när eller ens om det kommer till Sverige.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

@Albinfiskare: De skulle komma idag 15:00 men kommer istället på onsdag 15:00

Fyfan såg en liten ljusglimt med denhär måndagen men nu är allt bara svart.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Inte jag heller ser några problem med detta.
Väldigt få tillfällen som datorn kommer dra 100% gpu/cpu samtidigt och inte ens då skulle en ickle klockad dator dra 600watt.

Min 9900k med lite klockat 1080ti drar runt 350watt när jag nu spelar Borderlands 3, GPU 100% och 25% CPU usage vid kontrolltillfället just nu.

Jag litar på er för jag tror ni är väldigt kunniga.

Men det blir så förvirrande när folk på till ämnet relaterade subbar på reddit aäger att 3070 kanske inte klarar sig på 600W psu. Wtf? Hur kan åsikterna gå isär så fattar jag inte?

Citatet handlar alltså om 3080

Permalänk
Medlem

Fasiken... som man väntat hela veckan för denna dag....

Permalänk
Medlem

Liten undran, och jag vill inte starta en ny tråd då det kanske blir kaka på kaka.

Men för er som har bestämt sig för att lägga <8000kr max (dvs FE eller de billigaste kylarna)

Hur resonerar ni kring kylarval?

Själv har jag sjukt svårt att bestämma mig, men vill liksom inte köpa ROG Strix för 10400kr, kaaaaaaanske MSIs Trio X för 8700kr, men det är verkligen taket för mig.

Permalänk
Medlem

Det börjar mer och mer luta åt en 3080FE för min del, men vad tror ni om nätagget? Har ett 650w idag, kommer det räcka tror ni? För det skulle kännas surt att lägga nästan 8k på ett grafikkort för att sen slanta upp 12-1300 på ett fetare nätagg.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Det börjar mer och mer luta åt en 3080FE för min del, men vad tror ni om nätagget? Har ett 650w idag, kommer det räcka tror ni? För det skulle kännas surt att lägga nästan 8k på ett grafikkort för att sen slanta upp 12-1300 på ett fetare nätagg.

Kommer säkert fungera, om det är en bra lösning låter jag vara osagt. Det är väl bara prova.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Det börjar mer och mer luta åt en 3080FE för min del, men vad tror ni om nätagget? Har ett 650w idag, kommer det räcka tror ni? För det skulle kännas surt att lägga nästan 8k på ett grafikkort för att sen slanta upp 12-1300 på ett fetare nätagg.

Vänta på recensioner, risken är att dom går upp mot 400W överklockade. Gissar SweC kommer klocka på sin recension

Permalänk
Medlem

Hittade den här videon, ser relativt äkta ut.
Även om den kanske inte säger så mycket om 3080 FE kortets prestanda och kylare utan mer kontext.
Nvidia RTX 3080 (Founder Edition) thermals

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet utav att beställa direkt från nvidia? Hur har er erfarenhet varit? Väntetid på att få korten? RMA-erfarenheter?

Tycker att FE kortet är det enda kortet som ser acceptabelt ut.