Asus bakar in 360 Hz bilduppdatering och Nvidia-teknik i spelskärmen PG25QN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den som ägnat sig åt PC-spelande under lång tid minns säkert en tid då bilduppdatering i mer än 60 Hz var något exotiskt och otillgängligt

Ehm, nej, vi som ägnat oss åt PC-spelande under lång tid hade CRT-skärmar som klarade mer än 60Hz...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk

Har precis börjat fundera på att skaffa en 240hz skärm och så dyker denna upp. Men så kommer jag på att 240 är max fps i Quake Live så det kanske är onödigt med mer Hz då... 🤔

Permalänk
Medlem

360Hz i all ära men tycker PG329Q är betydligt intressantare:

- 32" 1440p 175Hz Quantum dot "Fast IPS" panel
- Variabel Overdrive (lär va den första)
- ASUS ELMB
- DCI-P3 98% color gamut and sRGB 160%
- HDR 600 (tror inte det är så användbart, ser det mera som lite plus i kanten bara)
- Fabriksfärgkalibrering (rapport ingår med varje skärm)

Hoppas bara de fått ELMB att fungera bättre än tidigare, kanske variabel overdrive hjälper till där litegrann. 32" 1440p ogillar väl en del men för mig är det ett plus och det jag är ute efter som nästa skärm (väljer hellre 32" 1440p 144Hz+ än 27" 1440p och 32" 4K / 120Hz idagsläget). Tror det blir en relativt dyr historia, $899 känns det allra minimi som, är ju ASUS trots allt (Acer motsvarande blir traditionellt $100 billigare typ). Perfekt balans mellan bildkvalité och prestanda (för alla utom e-sports proffs). Tror det kan bli en hyffsad bra produkt så länge in panelen lider av t.ex. stora backlight bleed problem.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Acer har en liknande skärm: https://www.inet.se/produkt/2216904/acer-32-predator-xb323ugp... men med andra specs. Har varit rätt sugen på den faktiskt. Acer släpper ju även 4k variant i 32" som är avskalad från lyxigt lullull men som säkert ändå hamna runt 15k. Har en känsla av att 32" kommer vara det nya 27" inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pigall:

@RPGWiZaRD: Acer har en liknande skärm: https://www.inet.se/produkt/2216904/acer-32-predator-xb323ugp... men med andra specs. Har varit rätt sugen på den faktiskt. Acer släpper ju även 4k variant i 32" som är avskalad från lyxigt lullull men som säkert ändå hamna runt 15k. Har en känsla av att 32" kommer vara det nya 27" inom en snar framtid.

OK, visste inte att Acer skärmen fanns ute redan, tack för infon. Står 8bit på den sidan medans ASUS står det 10bit på alla ställen jag läst om ASUS varianten men annars är de ju väldigt lika i specs, kanske fel på inets sida eventuellt, lite svårt att tro att de skulle vara såpass nära varandra men ha en specifikation som skiljer åt såpass. Så långt har jag också läst att det lär ska va överklockade paneler, ASUS har högst klockat vid 175Hz medan Acer (om de nu skulle va samma) 170Hz och så ska det finnas en till som är 165Hz från nån annan tillverkare (var det kanske Gigabyte kanske, minns ej).

EDIT: OK tydligen ska det finnas två väldigt likadana Acer modeller, en bokstav skiljer åt på slutet bara i typisk Acer anda; GS istället för GP där specsen tycks va 10bit liksom ASUS skärmen och lite små andra skillnader https://www.displayspecifications.com/en/comparison/9ca91484e...

Om den Acer skärmen med 8bit panel kostar 9999 SEK lär ASUSen bli typ minimi $999 USD pris, dvs typ 10999 kr då.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

@RPGWiZaRD: Har väldigt svårt att se att någon skärm i konsumentled skulle vara något annat än 8-bit+FRC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@RPGWiZaRD: Har väldigt svårt att se att någon skärm i konsumentled skulle vara något annat än 8-bit+FRC.

Jag håller med men detta kan ju vara ett undantag då åtminstone ASUS skärmen i deras ROG launch event igår talades hårt om att den marknadsförs såväl till gamers samt som en "professionell bildhanterings skärm" på samma gång, kanske det kostar därefter också, får se.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

@RPGWiZaRD: Ganska mycket av det som räknas till low-end/mid-end yrkesskärmar kör 8-bit+FRC de med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@RPGWiZaRD: Ganska mycket av det som räknas till low-end/mid-end yrkesskärmar kör 8-bit+FRC de med.

Ja men själv tror jag 10bit blir vanligare så småningom, är väl bara en tidsfråga tror jag tills även dyrare konsumentprodukter börjar ha 10bit paneler i sig.

Det som ytterligare talar för detta skulle kunna va möjligt i just denna panelen:

- De är fabrikskalibrerade och du får med en rapport av något slag av själva kalibreringen med dessa PG329Q skärmar (detta talar mycket om hur allvarligt de förespråkar om bildkvalitén)
- DCI-P3 98% color gamut och sRGB 160% (iofs behöver inte betyda så mycket men är iallafall lovande specs för en gaming relaterad skärm)
- De marknadsförs inte bara som spelskärmar utan krävande bildhantering dessutom
=> detta liksom bereder lite väg att den skulle tänkas kunna ha 10bit panel då de tydligen satsar såpass mycket på bildkvalitén också

Kanske det första klivet börjar ske här? Men kan ju hända att priset dras upp med flera hundra kronor pga detta. Säkerligen kostar själva kalibreringsprocessen lite extra redan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

@RPGWiZaRD: Tror inte kvaliteten i sig ökar på det sättet. Däremot ändras språket från tillverkarna i takt med att användarna blir mer sofistikerade. Lägstanivån är mycket högre idag. Backa fem år och det var inte många spelskärmar som höll måttet för ens grundläggande bildbearbetning. Idag är i stort det mesta tillräckligt bra för hobby- och prosumernivå. Men den där sista precisionen är fortfarande för dyr och exklusiv.

Permalänk
Medlem

De kanske släppt de första produktions skärmarna över 240hz. Men redan 2017 kunde en moddad skärm klara av 480hz. Även om det är på den extremt låga upplösningen 960x540. Zisworks lyckades göra detta före skärmtillverkarna med hjälp av en FPGA som matar column driversen med fler pixlar/sekund.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Hjälpsam

Finns väl ingen CPU och GPU som kan driva den med höga inställningar,, jag förstår inte nyttan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Uppgraderade till 240 Hz i år och det var helt fantastiskt. Och jag skulle ljuga om jag sa att inte var intresserad av 360 Hz...

Vad hade du innan uppgraderingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det stod faktiskt "trenden" i någon minut enligt Google, så @Krippa75 har inte fel. Men just detta att det ändras och att man som skribent ändrar på mindre lyckade formuleringar är en del av hur online-publicering fungerar.

Så man väntar och dubbelkollar först. Sedan kör man en messerschmitt.

Skönt att kunna konstatera att det inte var tillfällig sinnesförvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Ehm, nej, vi som ägnat oss åt PC-spelande under lång tid hade CRT-skärmar som klarade mer än 60Hz...

Min sista CRT grejade 85Hz vill jag minnas.
Man ska inte glömma att en CRT ger en helt annat "känsla" då pixlarna påverkas av omgivande pixlar ("free aliasing" tror jag det kallas). Hade en kompis som var besatt av gamla japanska arkadmonitorer, han kunde allt som fanns att veta om sådant.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vem som skulle köpa denna då nya PG259QNR snart är här: https://www.guru3d.com/news-story/asus-republic-of-gamers-ann...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

@pickadulverman: Jag hade faktiskt 144 Hz, och märker skillnad. Särskilt i Valorant där jag har över 300 FPS.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Förstår inte vem som skulle köpa denna då nya PG259QNR snart är här: https://www.guru3d.com/news-story/asus-republic-of-gamers-ann...

https://www.asus.com/Monitors/ROG-Swift-360Hz-PG259QN/
https://www.asus.com/Monitors/ROG-Swift-360Hz-PG259QNR/

Samma skärm. Enda skillnaden verkar vara att R-versionen kommer med ett desk mount kit.
@Nyhet har glömt en 9:a i artikeln bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

@pickadulverman: Jag hade faktiskt 144 Hz, och märker skillnad. Särskilt i Valorant där jag har över 300 FPS.

Med nVidias 3000-serie kommer du säkert upp mot ~500 FPS som är nästa nivå på skärmar och kommer bli dubbelt så nöjd gentemot 240 Hz.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att greppa vilken skärm och vilka inställningar som är bäst om man vill ha en bra skärm för CS:GO.

Kan man få ungefär lika skarp bild i snabba rörelser med en IPS som en TN? Jag har en Acer Predator XB271HU (165hz, overdrive på, ingen ulmb) just nu och jag gillar bildkvaliteten och tycker att man lättare kan se fiender på avstånd jämfört med en 24-25" skärm. Dock känns den lite skum i snabba rörelser. Vet inte om det är blur jag upplever?

Är de nyare skärmarna med IPS-panel snabbare än den jag sitter på nu? Jag ligger konstant över 200 fps med mitt 1080ti. Kanske kommer skaffa ny dator snart med ett 3080. Påverkar fps drops ifrån 300+ fps till runt 200 fps hur man upplever bilden även om skärmen i sig bara är 165hz?

Sugen på en ny skärm med 240 hz eller mer men då måste den vara märkbart vassare än den jag har idag. Hur långt har vi kommit sen min skärm släpptes egentligen? 240 och 360 hz IPS i all ära men den måste hänga med när det hettar till på skärmen i snabba fps-titlar också.

Permalänk
Medlem

Acer Predator 27" XB273UGX ser ju inte dum ut på pappret men priset är ju det dubbla också. 😳