Geforce RTX 3080 sålde slut inom första halvtimmen

Permalänk

@Glaz:

Du är inte ensam om det är till nån tröst. Man är lite lätt irriterad på hanteringen av nvidia hemsida. Istället blev det, precis som för dig, en onödigt sen beställning Via webhallen. Får se om/när man får ett kort.

/Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Hoppas de gör om och gör rätt: https://www.strawpoll.me/20958772/r

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Inte omöjligt. Elgiganten är ju officiell nvidiapartner så är väl inte helt chockerande om det kan vara något sådant.
Vad jag fattade hade dom grejerna lager eller i alla fall bekräftat att dom får X antal kort, och den försenade leveransen från dem berodde på handläggningstid pga det höga trycket.
Fick sms alldeles nyss som sa att min leverans är förväntad till 1a okt, bor dock norr i svea rike så kan vara därför jag fick en dag extra.
Oavsett om det stämmer (vilket det gör enligt dem) så är det snabbaste sättet att få tag på ett 3080, har själv inga problem att vänta 13 dagar, trodde jag skulle få möjlighet att få tag i ett om typ.. 40 dagar.

Känns konstigt att det tar 13 dagar hantering och leveranstid om det finns i lager. Kul om det faktiskt är så men jag gissar på att det finns hos deras distributör. Tror inte det är slut bara att distributören bestämmer antalet sin ska skickas och när.
Tror dock inte vi kan lita totalt på datumen. Kanske går tom fortare framför men den som lever får se

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Kollade lite på finska sidor, dom flesta har satt som datum när dom kommer i lager på 2021 sidan av årsskiftet, ganska dåligt om det faktiskt stämmer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag undrar hur det blir med alla 3080-ägare om AMD:s 6900 når typ 90% av 3080s prestanda men till 2000-3000 kr billigare?!

Personligen går jag alltid efter prestanda per krona såväl som garanti och långsiktig hållbarhet. Varumärkeslojalitet är trams i detta fall för mig.

Förstår dig och andra men jag tycker prestanda per krona ibland blir till trams. Ibland vill man bara ha det bästa och skiter i om det blir några rublar dyrare

Permalänk

@kheldan:

Tack för tipset!

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Håller med lite.
Tror dock inte fullständig stock kommer vara i en någonlunda nivå förens i December eller liknande.
Och AMD kommer "presentera" sitt kort, men ryktet går att dessa inte kommer vara tillgängliga i år ändå, så bara att man accepterar att behålla sitt gamla, köpa de man kan nu eller vänta.

Förhoppningsvis kanske vi får modeller, priser och kanske en review innan året är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Känns konstigt att det tar 13 dagar hantering och leveranstid om det finns i lager. Kul om det faktiskt är så men jag gissar på att det finns hos deras distributör. Tror inte det är slut bara att distributören bestämmer antalet sin ska skickas och när.
Tror dock inte vi kan lita totalt på datumen. Kanske går tom fortare framför men den som lever får se

Nä det är klart, 13 dagar känns som att ta i men det lät som att det skulle levereras till mig då (i Umeå) och det brukar vara ~3 dagar för frakt, inte alls onormalt. Sedan kanske dom tar i lite extra för att vara på den säkra sidan, 5-7 dagars faktiskt ökad leveranstid låter ju betydligt rimligare i sådant fall. Blir det 2 månader framåt luktar det nog avbokning för min del, men som du säger, den som lever får se!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Verkar som att situationen förbättras då många beställer kort från flera ÅF samtidigt för att förhoppningsvis få det snabbare. Undrar hur många avbeställningar eller returer som följer sjukt onödigt

Nja. 14 dagar har de allt att försöka avyttra de på tradera, blocket, eller här på sweclockers för överpriser. Lyckas det inte eller om folk inte vill betala tillräckligt så är det bara att lämna tillbaka de på öppet köp.

Här skall det göras en hacka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Snuvades definitivt på konfekten då jag hade ett 3080 Gaming X Trio i korgen men Inets överbelastade shop gjorde det omöjligt att genomföra beställningen i tid Tung dag igår men får helt enkelt se fram emot November som nämndes i artikeln.

du är inte ensam.. jag kunde inte få fram betalningsalternativ.. och när de kom fram så gick de inte bekräfta.

Permalänk
Avstängd

Kortfattat: Summan av kardemumman är väl att folk har för mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jämför med "andrahandshandeln" av biljetter till eftertraktade konserter med begränsat antal platser.
Ofta resulterar det i tomma platser och ledsna fans som blev snuvade på sin plats av ockrare.

Men detta är ju i princip ett led i Nvidias marknadskampanj... extra provocerande.

Det är lite skillnad när det är något i begränsad utgåva.

Exempelvis så fanns det några som lyckades få tag på McLaren P1 till listpris och sen sålde för, omräknat i svenska kronor, flera miljoner extra!
Köpa och sälja EN bil och tjäna flera miljoner. Där kan vi prata om scalping!

Jag kan garantera att det kommer tillverkas mer än 375st GeForce RTX 3080 i år, för att inte tala om resterande tid innan RTX 3000 serien går ur produktion.
(Produktions versionen av McLaren P1 är begränsad till 375 exemplar, inte per år utan totalt).

Det kommer tillverkas många kort av RTX 3000 serien.
Problemet är framförallt för de som behöver korten nu Nu NU.

Om man ska använda korten till att mina kryptovalutor kan tiden vara kritisk för där kan det svänga att någon hårdvara kan vara lönsam en period men sen kan det ändras att det inte är lönt senare.
Är man streamer/youtuber eller dylikt så kan det också spela roll om man får tag på saker tidigt för att hålla intresset av prenumeranter och sånt.
Säg exempelvis om SweClockers hade fått ett test exemplar för att recensera om ett år istället. Det hade varit totalt värdelöst för intresset hade varit nästintill noll att läsa en recension av något ett år efter alla andra har recenserat produkten.

Men om man bara spelar för sitt egna nöjes skull. Ett spel som är bra idag är troligtvis ett bra spel om ett halvår också.
Ett spel som är bra om jag får tag i ett nytt kort om en vecka är inte ett kasst spel för jag inte får tag på kortet på två månader istället.

.
En konsert är lite skillnad för om du inte kan komma på den konserten så vet du inte om det bandet någonsin kommer att ha konsert i det landet/staden igen.
Ska du vänta flera år kan vad som helst hända. Bandmedlemmar kan dö. Bandet kan upplösas osv.

Även om Jensen Huang hade dött så hade inte Nvidia försvunnit för det.
Nvidia står och faller inte enbart på några enstaka individer.

Om du mot förmodan är ett stort Nvidia fan som inte kan få tag på ett Nvidia grafikkort (oavsett generation) så kan jag skicka ett gammalt grafikkort till dig. ;p

Problemet är tillfälligt.
Det kommer att tillverkas fler grafikkort.
Att försöka köpa upp samtliga Nvidia Ampere baserade kort under hela dess livstid är väl ungefär lika lyckat som att försöka köpa upp all mjölk i Sverige. Det kommer inte att fungera i längden.

Ta ett djupt andetag. Andas in. Andas ut.
Du kommer att kunna få tag på ett Nvidia Ampere kort om du vill om du bara har lite tålamod.
Världen kommer inte gå under imorgon heller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Är det bottar som budar? fattar ej meningen?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Troligtvis.
Det skrevs tidigare om någon som skrev någon bot för att bjuda på RTX 3080 kort för att förstöra auktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Folk gör bottar för att köpa kort och sälja dyrare. Då gör andra bottar för att lägga orimliga bud som tas bort och läggs på hela tiden för att förhindra att de lyckas sälja korten. What a time to be alive...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dekkan:

Folk gör bottar för att köpa kort och sälja dyrare. Då gör andra bottar för att lägga orimliga bud som tas bort och läggs på hela tiden för att förhindra att de lyckas sälja korten. What a time to be alive...

Människor, eller kanske snarare mutanter, lyckas om 1000 år ladda en surfplatta och läsa de sista nyheterna innan världens alla kärnvapen detonerade och utplånade större delen av världens befolkning och blev slutet för civilisationen vi kände den, att tredje världskriget startade när folk började programmera botar för att roffa åt sig 3080-kort och andra programmerade egna botar för att sabba budgivningen.

What a time to be alive indeed!

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Troligtvis.
Det skrevs tidigare om någon som skrev någon bot för att bjuda på RTX 3080 kort för att förstöra auktionerna.

Fan vad fult. Förstöra en marknad bara för att man inte gillar återförsäljning. Borde skicka honom en bok i grundläggande ekonomi så snubben lär sig hur utbud och efterfrågan fungerar. Kommunister överallt verkar det som.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sovit lite på saken och blodtrycket nåt rimligare nivåer beställde jag ett 3080 från Webhallen. Inte fått någon orderbekräftelse per mail men ordern syns när jag loggar in på deras hemsida. Visst är det väl det pris som gäller när man lade ordern? Vill ju inte att priserna ska skena iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Efter att ha sovit lite på saken och blodtrycket nåt rimligare nivåer beställde jag ett 3080 från Webhallen. Inte fått någon orderbekräftelse per mail men ordern syns när jag loggar in på deras hemsida. Visst är det väl det pris som gäller när man lade ordern? Vill ju inte att priserna ska skena iväg.

Ja, i praktiken är det så - om du har lagt en beställning och den gått igenom kan inte försäljaren justera priset uppåt på den befintliga beställningen utan att du tydligt godkänner det (det ska också i så fall tydligt framgå, enl. Marknadsföringslagen och Prisinformationslagen, att priset kan komma att påverkas och ändras innan leverans - som exempel sker det ibland när man handlar mat på nätet och köper en vara med pris per vikt, och vikten inte kan beräknas exakt vid beställningstillfället). Däremot kan de annullera ordern om de på grund av omöjlighet eller oskälighet inte kan leverera varan till avtalat pris.

Avtal är i regel bindande när de ingås (vid beställningstillfället enl. Lag (2005:59), om du inte bara bokat för upphämtning i butik d.v.s., då du inte anses ha ingått avtalet förrän du faktiskt gör köpet i butiken), och bl.a. Konsumentköplagen gör det besvärligt för en näringsidkare gentemot en konsument att jämka i avtal.

Sen finns det en del spännande scenarier med ond tro och uppenbarligen oskäliga priser o.s.v. - men även om nVidia satt ett häpnadsväckande lågt pris är det inget som näringsidkare blivit lurade av, och framförallt kan inte ansvaret ligga på konsument. ^^
Om det står "priset gäller endast första batchen", alt. "till och med datum X" är det fortfarande näringsidkarens ansvar att se till att du får rätt pris i det avtal ni ingår. En sådan formulering kan dock vara grund för att de inte skulle kunna leverera till utsatt pris och bryta avtalet/annullera ordern. Gäller även reakampanjer i stil med "gäller så länge lagret räcker".

TL;DR - ÅF är bundna av avtalet ni ingått, och så länge det inte är oskäligt kan du vänta dig det priset. Om det är oskäligt annullerar de ordern. (Nej, jag är inte uttråkad klockan 6 på morgonen en lördag.)

Skrivet av supersajfen:

Fan vad fult. Förstöra en marknad bara för att man inte gillar återförsäljning. Borde skicka honom en bok i grundläggande ekonomi så snubben lär sig hur utbud och efterfrågan fungerar. Kommunister överallt verkar det som.

Du kan inte både äta kakan och ha den - om du förespråkar en fri marknad finns det inget som hindrar folk att trissa upp priserna heller. Att bevisa uppsåt för bedrägeri på en sån grej är i praktiken hopplöst. (Se jämförelse med bostadsköp.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkingdad:

Kortfattat: Summan av kardemumman är väl att folk har för mycket pengar.

Regeringen och svenska folket skriker hela tiden på att folk skall konsumera för stödja den svenska ekonomin i dess covid kris tid. Är det inte vad vi gör?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Regeringen och svenska folket skriker hela tiden på att folk skall konsumera för stödja den svenska ekonomin i dess covid kris tid. Är det inte vad vi gör?

Vad nobelt att köpa dyrt grafikkort för att rädda ekonomin! En god mycket medborgare!

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Snälla ta inte upp regeringen tack, de har förstört tillräckligt.

Låt oss hålla oss till grafikkort i den här tråden, tack igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

De menar dock att du ska stödja Sveriges ekonomi, inte Taiwans...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

De menar dock att du ska stödja Sveriges ekonomi, inte Taiwans...

Är säkert på svenska återförsäljare tjänar också en slant på det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Ringde just proshop nu när dom öppnade växeln, enbart på Asus TUF OC kortet jag beställde har dom just nu ca 700 kort restnoterade, och det fanns ingen metod för stackaren i luren som kommer få ta dessa samtal hela dagen att se vart i den kön man ligger.

Det var då OC kortet för 7999, men tänk vilka mängder om man räknar in övriga modeller, och detta bara för EN återförsäljare!

700 kort, av en modell. Undrar hur många transaktioner per sekund deras webshop klarar? De lär ju fått tillfälle att testa!

Jag skulle spontant säga att de behöver baka in någon mekanism i sina webshoppar som filtrerar bort alla requests att handla som inte tar en viss tid, likt hur man kan skydda från attacker med keystroke injection (typ USB Rubber Ducky) genom att fånga upp kommandon som har maskinell hastighet på teckeninmatningen.

Fick ett mail från Proshop med följande innehåll vid lunchtid igår:

Skrivet av proshop.se:

Kära kund,

På grund av begränsad tillgänglighet blev GeForce RTX 3080-grafikkorten utsålt världen över endast få minuter efter lanseringen.

Den extraordinära stora efterfrågan innebar att butiker och partners världen över upplevde extremt mycket trafik, vilket gav många ställen stora problem – vilket tyvärr även var fallet för oss.

NVIDIA har själva gått ut med en offentlig ursäkt.

Uppdatering av situationen
Redan få sekunder efter kl. 15.00 mottog vi flera 1000 ordrar i vårt system. Det resulterade i att varken våra system eller hemsidan kunde hänga med.

Dessvärre innebar det också att många kunder satt redo med varorna i kundvagnen och beställningsbekräftelse i e-postinkorgen, även om alla GeForce RTX 3080-korten redan var utsålda.

Det är vi väldigt ledsna över!

Vad betyder det för dig?

Vi förstår utmärkt den förvirring och frustration, som uppstått i samband med felet igår. Är du osäker om din order gått igenom, hänger det på om du mottagit ett spårningsnummer:

Jag har mottagit ett spårningsnummer
Har du mottagit ett bekräftelsemail med spårningsnummer, så är kortet skickat från vårt lager och är på väg till dig.

Jeg har inte mottagit ett spårningsnummer
Har du inte mottagit ett bekräftelsemail med spårningsnummer, utan endast en beställningsbekräftelse, är ordern mottagen men det kan tyvärr inte upplysas någon leveranstid – Det beklagar vi verkligen!

Du kan se den aktuella statusen på din order i ditt kundcenter på proshop.se. [länk borttagen]

Vi uppdaterar löpande hemsidan, i takt med att vi får mer information.

Jag skulle tro att det finns ett antal personer där ute som bokat kort hos flera ÅF parallellt utan avsikt att genomföra affären, utan när de får sitt första kort så kommer de att avbeställa från de andra. Därför skulle jag tro att tillgången kommer se en uppåt-spik när det väl börjar komma ut lite kort.

Detta är också varför jag höll i mitt 2080 istället för att paniksälja vid produktavtäckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Skrivet av GuessWho:

Troligtvis.

Skrivet av Dekkan:

“Scraping the bottom” “the bottom of the barrel” vad kan liknas med ”undersidan” av internet, botten skrapade, i här fallet EBay.

Ingenting med bots att göra men blev underhållande. Och ja bots kan vara inblandade.
”What a great time to be alive”

Visa signatur

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har rippat mitt kommande Gigabyte kort i sin live-sändning. Ska jag avbeställa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Gamers Nexus har rippat mitt kommande Gigabyte kort i sin live-sändning. Ska jag avbeställa?

Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gissar att det är denna:
https://youtu.be/72sqldnvmpk?t=7959