Geforce RTX 3080 sålde slut inom första halvtimmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

https://www.elgiganten.se/search?SearchTerm=3080&search=&sear...

Ser ut som att el-giganten har flera kort i webblaget? Jag beställde även ett därifrån för att se om man får det snabbare, då webbhallen inte har någon est. tid.

Du får nog vänta hos dem med.
"Obekräftad leveranstid - upp till 2 mån levtid"

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

https://www.elgiganten.se/search?SearchTerm=3080&search=&sear...

Ser ut som att el-giganten har flera kort i webblaget? Jag beställde även ett därifrån för att se om man får det snabbare, då webbhallen inte har någon est. tid.

Cirkeln är sluten.... Det ett är ett "grålager"

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Du får nog vänta hos dem med.
"Obekräftad leveranstid - upp till 2 mån levtid"

Aja, tar kortet som kommer först. Lite fult att marknadsföra på ett sätt som om det finns i lager.

Permalänk
Medlem

Vore elakt om man skulle hinna få Big Navi i handen innan dessa Nvidia har levererats

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

https://www.elgiganten.se/search?SearchTerm=3080&search=&sear...

Ser ut som att el-giganten har flera kort i webblaget? Jag beställde även ett därifrån för att se om man får det snabbare, då webbhallen inte har någon est. tid.

Well, troligtvis inte men jag gjorde ett försök ändå
Varför skulle de ha 100+ i lager medans det är tokslut hos alla andra...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett på Inet och min bror beställde från webhallen.

Följande står på webhallen:
Webhallen Centrallager
2020-09-17 15:20
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
******* saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

Inet: Hej
För tillfället så vet vi inte. Vi har fått preliminära leveransdatum och prioritering sker efter ordernummer, ju lägre ordernummer desto högre prioritering. Alltså ju tidigare du köpte grafikkortet desto större chans finns det att du kommer få tilldelning.

Jag: Det jag undrar vad är det preliminära levransdatumet, är det den 2 november som det står på er sida gäller det för min order också?

Inet: Det stämmer såvida du inte ser något annat på "Min sida" under ordrar. Där kommer informationen om din order att uppdateras per automatik

So the waiting game begins.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk

På Wish finns det ju hur många billiga RTX 3080 som helst ju,,,, just kidding

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Well, troligtvis inte men jag gjorde ett försök ändå
Varför skulle de ha 100+ i lager medans det är tokslut hos alla andra...

Jag fick förändrad leveranstid precis. Från 25 till 30 september. Men det kan jag acceptera. Får hoppas det inte kommer fler "uppdateringar" gällande leveransen.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering från komplett. Återigen fastnade det i spamkorgen.
De skrev bland annat:

"Det var stort tryck i går, men vi garanterar att du behåller din plats i kön så länge du inte avbeställer. Vi hoppas du vet att vi gör vårt bästa för att få ditt grafikkort på plats i din PC så snart som möjligt!"

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Jodå, snuvad på konfekten kan man lungt säga. Kom så långt att jag hade kortet i kundvagnen och höll på att checka ut när butiken crashade och jag var tvungen att börja om från början. När jag försökte igen kom jag inte ens in till checkout sida, och en stund senare var allt slutsålt.

Känns riktigt surt och bittert.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

En liten uppdatering från komplett. Återigen fastnade det i spamkorgen.
De skrev bland annat:

"Det var stort tryck i går, men vi garanterar att du behåller din plats i kön så länge du inte avbeställer. Vi hoppas du vet att vi gör vårt bästa för att få ditt grafikkort på plats i din PC så snart som möjligt!"

Fick precis samma och då var jag ändå väldigt snabbt ute och beställde när det stod att produkten fanns i lager. Bedrövligt dåligt av komplett.

Permalänk
Skrivet av kiario:

Avvaktar tills 3080TI alt med mer minne

Insatta källor säger att 3080ti är det Nvidia kallar 3090. De har bara ökat minnet och priset så att tidigare Titan-ägare ska tro att detta är ett billigare Titankort. Har vi tur så kanske Nvidia släpper ett kort de kallar 3080ti sen som är i stort sett lika sanbbt som 3090 men med mindre minne. 14 000:- ??

Permalänk
Medlem

Verkar som att situationen förbättras då många beställer kort från flera ÅF samtidigt för att förhoppningsvis få det snabbare. Undrar hur många avbeställningar eller returer som följer sjukt onödigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag fick förändrad leveranstid precis. Från 25 till 30 september. Men det kan jag acceptera. Får hoppas det inte kommer fler "uppdateringar" gällande leveransen.

Jepp, samma här

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av AplAy:

Jag undrar hur det blir med alla 3080-ägare om AMD:s 6900 når typ 90% av 3080s prestanda men till 2000-3000 kr billigare?!

Personligen går jag alltid efter prestanda per krona såväl som garanti och långsiktig hållbarhet. Varumärkeslojalitet är trams i detta fall för mig.

Då nvidia redan säljer sina FE till lägre marginal än AMD har så kommer detta nog inte vara fallet, AMD kommer prismatcha mot nvidia men inte vice versa om nu inte Navi är bättre än 3000 serien. Nvidia säljer mycket på features också med denna generation, DLSS , RTX och nvidia broadcast. Jag vet väldigt många streamers som kör RTX bara för NVENC + Broadcast greenscreen och där når du ut till en enorm skara som kommer köpa nvidia bara för att X person har det.

Bra att hålla den attityden du har att köpa prestanda efter krona! Jag själv har skiftat AMD eller nvidia baserat på generation, blir kul att se om AMD kommer med något grymt!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Varför är titeln" inom en halvtimme" med en bild på nvidias sida när det första timmen inte hände något, sen gick det direkt till "Slut i lager" utan någon uppdatering, sen ytterligare en timme senare (17:10) började folk skriva att de öppnat upp och hade sina i varukorgen men hade problem att gå vidare.

min fråga är väl om någon öht fick ett 3080 FE och faktiskt har fått någon form av leveransbekräftelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Det är väl en sak att kanske köpa ett eller två extra för att sälja vidare, men att en hel organisation tömmer hela lagersaldot på 0.5 sekunder känns inte helt rättvist när det görs av en programmerad bot.
Om en person sitter och manuellt klickar hem något eller några kort extra, så fine.

Sättet dessa bottar gör det på dock, är fan inte alls okej. Precis på samma sätt som botar i aktievärlden inte heller är speciellt trevligt.

"Men jag tycker ändå att det ska vara möjligt att tjäna pengar på andra sätt än timlön där ens inkomst är direkt knuten till antal timmar man lägger ner."

Hur mycket tid lägger en person med en programmerad bot ner på detta tycker du? Ganska rejäl timpeng för 0.5 sekunders arbete.

För den som programmerat boten så borde det tagit mer än en sekund att programmera den åtminstone.

Men problemet borde lösa sig själv om man inte är så nödig att man behöver det nu Nu NU.
RTX 3000 serien är så vitt jag vet inte tänkt att vara en limiterad utgåva där det bara kommer produceras X antal tusen exemplar utan att de fortsätter att tillverkas så länge de finns efterfrågan och lönsamhet.
Eller tills det är dags att begränsa tillgången för att inte konkurrera för mycket med nästkommande generation.

Ponera att jag skulle köpa in 1000 grafikkort.
Förutom att det är en väldig massa pengar att ligga ute med (som jag inte har)
Så är det också en risk för tänk om jag inte får sålt alla eller att jag behöver sänka till inköps pris eller lägre för att bli av med alla.
Bara fraktkostnader, eventuella avgifter till ebay eller dyl, kartonger, emballage. Allt jobb med paketering och skicka iväg det.
Ska jag köpa 1000 kort skulle de ta upp en del plats också. Ska jag fylla mitt hem från golv till tak med grafikkort?
Annars att köpa eller hyra lokaler är också en kostnad.
Får jag in miljontals kronor extra på kontot är väl sannolikheten näst intill obefintlig att skattemyndigheten inte lägger sig i.

Så även om jag hade velat, så ser jag inte hur jag skulle kunna handla med sådana volymer utan att bli en riktig återförsäljare.
Andra länder kan ha förmånligare villkor för att driva företag. Men tror inte jag hade kunnat helt komma undan skatter och avgifter genom att flytta utomlands.

Sannolikheten att det är en bra affär att sitta på hundratals eller tusentals RTX 3000 serien kort om 10 år är väl också i stort sett obefintlig. Så problemet borde vara tillfälligt och lösa sig själv.

OM jag hade fått för mig att faktiskt "scalpa" så hade det nog snarare rört sig som du var inne på, att klicka hem något/några extra kort.
Det är inte omöjligt att starta upp en ny återförsäljare och sälja volymer. Men då får man konkurrera mot de stora och då är det andra villkor som gäller.

Rimligtvis så borde det inte gå att driva något som är motsvarande en stor återförsäljare fast göra det svart utan att åka dit på det utomlands heller.
Även för personer vars samvete skulle tillåta det och som är smartare än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Verkar som att situationen förbättras då många beställer kort från flera ÅF samtidigt för att förhoppningsvis få det snabbare. Undrar hur många avbeställningar eller returer som följer sjukt onödigt

Avbeställningar så går kortet direkt till nästa i kö? Tror vi flera som väljer kortet som får tidigast leveransdag och sedan väljer man bort det andra. Det bör inte störa leveranserna.

Permalänk
Medlem

Pratat med elgiganten alldeles nyss.
Alla kort dom har uppe för tillfället har planerat leveransdatum 30e sept. Enligt han i telefonen så har dom fortfarande bra tillgång på korten och sa att "det är ingen panik än"

Passa på, la just beställning på ett Asus TUF 3080 OC

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

För den som programmerat boten så borde det tagit mer än en sekund att programmera den åtminstone.

Men problemet borde lösa sig själv om man inte är så nödig att man behöver det nu Nu NU.
RTX 3000 serien är så vitt jag vet inte tänkt att vara en limiterad utgåva där det bara kommer produceras X antal tusen exemplar utan att de fortsätter att tillverkas så länge de finns efterfrågan och lönsamhet.
Eller tills det är dags att begränsa tillgången för att inte konkurrera för mycket med nästkommande generation.

Ponera att jag skulle köpa in 1000 grafikkort.
Förutom att det är en väldig massa pengar att ligga ute med (som jag inte har)
Så är det också en risk för tänk om jag inte får sålt alla eller att jag behöver sänka till inköps pris eller lägre för att bli av med alla.
Bara fraktkostnader, eventuella avgifter till ebay eller dyl, kartonger, emballage. Allt jobb med paketering och skicka iväg det.
Ska jag köpa 1000 kort skulle de ta upp en del plats också. Ska jag fylla mitt hem från golv till tak med grafikkort?
Annars att köpa eller hyra lokaler är också en kostnad.
Får jag in miljontals kronor extra på kontot är väl sannolikheten näst intill obefintlig att skattemyndigheten inte lägger sig i.

Så även om jag hade velat, så ser jag inte hur jag skulle kunna handla med sådana volymer utan att bli en riktig återförsäljare.
Andra länder kan ha förmånligare villkor för att driva företag. Men tror inte jag hade kunnat helt komma undan skatter och avgifter genom att flytta utomlands.

Sannolikheten att det är en bra affär att sitta på hundratals eller tusentals RTX 3000 serien kort om 10 år är väl också i stort sett obefintlig. Så problemet borde vara tillfälligt och lösa sig själv.

OM jag hade fått för mig att faktiskt "scalpa" så hade det nog snarare rört sig som du var inne på, att klicka hem något/några extra kort.
Det är inte omöjligt att starta upp en ny återförsäljare och sälja volymer. Men då får man konkurrera mot de stora och då är det andra villkor som gäller.

Rimligtvis så borde det inte gå att driva något som är motsvarande en stor återförsäljare fast göra det svart utan att åka dit på det utomlands heller.
Även för personer vars samvete skulle tillåta det och som är smartare än mig.

Iden är att fula till sig ett kort före någon som faktiskt vill ha det bara för att tjäna en liten slant. Klart det är fult beteende.

Jämför med "andrahandshandeln" av biljetter till eftertraktade konserter med begränsat antal platser.
Ofta resulterar det i tomma platser och ledsna fans som blev snuvade på sin plats av ockrare.

Men detta är ju i princip ett led i Nvidias marknadskampanj... extra provocerande.

Permalänk
Medlem

@kheldan:
Låter mer som att Nvidia/eller tillverkaren har självmant hålla tillbaka att skicka. Verkar stämma med Elgiganten.
Eller menar dom på elgiganten att dom själva har tillgång på lager eller deras distributör?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag undrar hur det blir med alla 3080-ägare om AMD:s 6900 når typ 90% av 3080s prestanda men till 2000-3000 kr billigare?!

Personligen går jag alltid efter prestanda per krona såväl som garanti och långsiktig hållbarhet. Varumärkeslojalitet är trams i detta fall för mig.

Skulle gissa att det finns en jäkla massa Nvidia köpare som precis som vanligt inte bara bryr sig om prestanda per krona. Eller varför tror du att dom har 80% av marknaden?

Jag skiter också i varumärket, däremot köper jag grejer som troligtvis aldrig krashar eller krånglar.

Permalänk

@Lussarn:

jag köper nvidia för de lär vara bäst.. man byter inte 2080 super mot ett AMD kort.. blir liksom nerbyte

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Om man ska betala efter tillgång och efterfrågan så bör priserna stiga då det är mindre tillgång

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

@kheldan:
Låter mer som att Nvidia/eller tillverkaren har självmant hålla tillbaka att skicka. Verkar stämma med Elgiganten.
Eller menar dom på elgiganten att dom själva har tillgång på lager eller deras distributör?

Inte omöjligt. Elgiganten är ju officiell nvidiapartner så är väl inte helt chockerande om det kan vara något sådant.
Vad jag fattade hade dom grejerna lager eller i alla fall bekräftat att dom får X antal kort, och den försenade leveransen från dem berodde på handläggningstid pga det höga trycket.
Fick sms alldeles nyss som sa att min leverans är förväntad till 1a okt, bor dock norr i svea rike så kan vara därför jag fick en dag extra.
Oavsett om det stämmer (vilket det gör enligt dem) så är det snabbaste sättet att få tag på ett 3080, har själv inga problem att vänta 13 dagar, trodde jag skulle få möjlighet att få tag i ett om typ.. 40 dagar.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Om Nvidia menade allvar med att försöka ställa saker till rätta skulle de avbryta alla ordrar, införa captcha på webshopen och göra en ny lansering nästa vecka. Det var endast botar som lyckades knipa åt sig kort i vilket fall, så gör om och gör rätt.

Nu lär vi dock inte få se mer än ursäkter från Nvidia: "Beklagar jättesupermycket, det var egentligen inte vårat fel men ändå. Tyvärr kommer vi inte göra något åt problemet och FE kommer vara i princip omöjliga att köpa. Hemskt ledsen och beklagar."

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Om Nvidia menade allvar med att försöka ställa saker till rätta skulle de avbryta alla ordrar, införa captcha på webshopen och göra en ny lansering nästa vecka. Det var endast botar som lyckades knipa åt sig kort i vilket fall, så gör om och gör rätt.

Nu lär vi dock inte få se mer än ursäkter från Nvidia: "Beklagar jättesupermycket, det var egentligen inte vårat fel men ändå. Tyvärr kommer vi inte göra något åt problemet och FE kommer vara i princip omöjliga att köpa. Hemskt ledsen och beklagar."

Jag fick tag på ett RTX 3080 FE och är inte en bot. Jag måste haft väldigt tur.

Permalänk

Har fått bekräftelse

Skrivet av Anthraxious:

Varför är titeln" inom en halvtimme" med en bild på nvidias sida när det första timmen inte hände något, sen gick det direkt till "Slut i lager" utan någon uppdatering, sen ytterligare en timme senare (17:10) började folk skriva att de öppnat upp och hade sina i varukorgen men hade problem att gå vidare.

min fråga är väl om någon öht fick ett 3080 FE och faktiskt har fått någon form av leveransbekräftelse?

Jag har fått och de har bekräftat betalningen också. Även fått koderna för Geforce Now 1 år och Watch Dog Legion.

Permalänk
Medlem

Då gäller det att bottarna sorterar ut den här typen av listings också. Eller så är sådana listings gjorda för att sabba ockerförsäljningarna av de riktiga korten. Eller så är det några opportunister som försöker tjäna en slant på att vara helt dumma i huvudet.

Riktigt tragikomisk pappersrelease nVidia lyckats med i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

Jag fick tag på ett RTX 3080 FE och är inte en bot. Jag måste haft väldigt tur.

Extrem tur. Typ som att dra högsta vinsten på Triss eller nåt.