Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Känner ni inte att det är stora variationer mellan olika tester? Och jag tänker allt mer på att skilnaden i 1440p mellan 2080Ti och 3080 inte är så stor (dock rätt stor i 4K). Lirar man i 3440x1440 som mig kanske det inte är värt det?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: 2080 Ti - 3080 är inte gen on gen uppgraderingen. Det är större skillnad mellan 3080 o 2080 Ti än det var förra gången när 1080 Ti ställdes mot 2080 dessutom så. Det är 3090 du ska ställa Ti mot. 3080 ger större prestanda, speciellt i RTX o 4K än Ti för ungefär halva priset. Det är väldigt bra enligt mig iaf.

Jag tänkte uppgradera mitt GTX 1080 till 3080 och det kommer ge en rejäl skjuts i prestanda även med min CPU i 1440p.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

@Mocka: 2080 Ti - 3080 är inte gen on gen uppgraderingen. Det är större skillnad mellan 3080 o 2080 Ti än det var förra gången när 1080 Ti ställdes mot 2080 dessutom så. Det är 3090 du ska ställa Ti mot. 3080 ger större prestanda, speciellt i RTX o 4K än Ti för ungefär halva priset. Det är väldigt bra enligt mig iaf.

Jag tänkte uppgradera mitt GTX 1080 till 3080 och det kommer ge en rejäl skjuts i prestanda även med min CPU i 1440p.

Visserligen sant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av meyzu91:

om de står på sin order från komplette 25/9 1st förväntas i lager, betyder detta att jag är utlovad en utav dessa?

En av dessa? Lagerstatus kan ändras och kommer att göra det troligen fram tills dess, kan bli tidigare och kan bli senare. Men priset kommer inte ändras annat än det du betalade för.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Var det inte Verge som gjorde en video där de briljerade med att de inte ens kan sätta ihop en dator?
Känns som en källa man undviker.

Ingen aning faktiskt, vore ju sjukt i så fall och bör undvikas kanske

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Ingen aning faktiskt, vore ju sjukt i så fall och bör undvikas kanske

Ja det stämmer. Dom vidtog även copyrightstrikes åtgärder utan tillräcklig anledning mot blandannat bitwit och någon mer om jag inte missminner mig. Var ett jäkla liv om det. Finns en video om det hos Gamersnexus.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Även om det är intressant med spekulationer är hans click bait titlar riktigt underhållande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Den memen blir fan aldrig gammal haha 😂

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk

Trodde jag var uträknad och besegrad men jäklar, 3080 FE ligger på lådan på Måndag. Vågade inte riktigt tro på det förrän leveransbekräftelsen kom imorse! Blir nog ett lyft ifrån mitt 970 Strix

Lycka till alla andra nästa vecka när de enligt egen utsago ska fylla på förråden med fler kort.

Visa signatur

GTX970 --Intel i5-10600K

Permalänk
Medlem

Vad är det för avstånd mellan hålen runt GPUn? Har försökt använda Google men omöjligt att hitta vad det är.

Edit: många tidigare nvidia kort använder 58.42x58.42mm

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Jäklar! Lyckades alltså knipa ett FE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Känner ni inte att det är stora variationer mellan olika tester? Och jag tänker allt mer på att skilnaden i 1440p mellan 2080Ti och 3080 inte är så stor (dock rätt stor i 4K). Lirar man i 3440x1440 som mig kanske det inte är värt det?

Pcworld säger "... 2080 Ti flagship by roughly 15 to 30 percent at ultrawide resolution"

https://www.pcworld.com/article/3574934/nvidia-geforce-rtx-30...

Om det är värt det är väl egentligen upp till dig. För mig var det det, men kan förstå att folk inte är sugna på att betala 3000kr för den uppgraderingen.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logixx:

För de intresserade. Såhär ser det ut med Asus TUF RTX 3080 i en Lian Li TU150. Jag bytte från en Asus Strix GTX 1080 Ti. Blev förvånad att måtten på Asus hemsida inte verkar stämma. TUF 3080 ska vara 1 mm mindre tjock men kändes snarare 1 mm mer tjock.

Otroligt tight fit. Men mycket nöjd!

https://i.imgur.com/51LuBcf.jpg
https://i.imgur.com/3io4140.jpg
https://i.imgur.com/3l9Hgki.jpg

Det där ser inte bra ut, fläktarna lär ju slå ut varandra när de ligger sådär nära

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

MSI Afterburner 4.6.3 Beta 2 finns att ladda ner hos Guru3d nu, med stöd för Ampere.

Download: https://www.guru3d.com/files-get/msi-afterburner-beta-downloa...

Added NVIDIA Ampere GPU architecture support:
Added new fan control 3.0 API support
Added new integrated OC Scanner API support, please read below to get more information about new OC Scanner implementation
Updated bundled MSI Overclocking Scanner application:
Starting from 455.xx drivers family, NVIDIA OS Scanner is no longer implemented as a separate software component redistributed with each AIC partner's overclocking software. Now NVIDIA OC Scanner is integrated into the driver and third party software can natively access it via NVAPI. Such implementation simplifies the process of OC Scanner maintenance for NVIDIA, it is no longer necessary to ship updated software components to AIC partners and re-release each partners's software when something needs to be changed inside OC Scanner from NVIDIA side. MSI Overclocking Scanner supports both implementations of NVIDIA OC Scanner API:
Old legacy implementation of NVIDIA OC Scanner via separate software components for NVIDIA Pascal and Turing architectures for pre-455.xx drivers family
New integrated NVAPI based implementation of NVIDIA OC Scanner for 455.xx and newer NVIDIA display
drivers
New NVAPI based OC scanner implementation features the following changes and improvements:
Automated overlocking support for both core and memory clocks
OC Scanners's results are now persistent. It means that once the scanning process succeeds, NVIDIA driver internally saves optimized voltage/frequency curve and overclocked memory clock and apply them as new system defaults after reboot, even if you close or uninstall overclocking application. Now there is new "Revert" button inside MSI Overclocking Scanner, which allows you to revert overclocked curve and memory clocks to their real defaults
Manually adjusted clock/frequency curve stability testing functionality is deprecated and no longer available
Added voltage control for reference design NVIDIA GeForce RTX 30x0 series graphic cards
Added new MSI Ampere and Indigo skins by Drerex design
Added experimental support for Intel 10th generation CPUs
Added native NVAPI based implementation of absolute GPU power monitoring for NVIDIA GPUs
Altered synchronization mutex name for AMD SNM registers access in AMD Ryzen temperature monitoring implementation
Fixed abnormally high PCIE bus usage value monitored on NVIDIA GPUs after display driver crash and recovery or on Optimus
platforms when discrete GPU is sleeping
Added workaround for AMD driver bug causing short display flicker during applying new fan settings on some multi-monitor or
single monitor high refresh rate display configurations
Now MSI Afterburner is forcibly disabling Zero RPM when applying new fixed fan speed in order to bypass AMD driver bug
preventing fan control from working when Zero RPM mode is enabled on some systems. If Zero RPM is working properly on your
system and you still want to keep it enabled when adjusting fan speed, you may disable forcible Zero RPM override with power
oriented switch in application configuration file
ow MSI Afterburner is displaying the minimum allowed fan speed in software fan curve editor window on Overdrive 8 capable
AMD GPUs. The latest AMD drivers will not allow you to set fan speed below this limit, that’s by design of driver
AMD ADL components are loaded by absolute path now to prevent possible DLL hijacking
Tightened IO driver access policy, the driver can no longer be accessed by users with no administrative rights
RivaTuner Statistics Server has been upgraded to v7.3.0. This version introduces plugins architecture and brand new visual overlay editor plugin, we strongly recommend you to try it if you’re advanced user and want to customize your OSD beyond the possibilities of MSI Afterburner’s internal OSD layout editor

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

3090 är motsvarande titan, så där har du helt fel.
3080s/ti ska sjävklart ställas mot 2080ti

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Är det någon sida som har provat korten i SFF? Är lite sugen men troligtvis är det 3090 som är intressantast och den kan jag inte riktigt se fungera optimal i SFF. Hade verkligen velat se ett kort med högre prestanda och lägre förbrukning. Som det är nu så har den ungefär samma prestanda/watt som Turing och det är underkänt i mina ögon. AMD lär inte bli bättre då de nog kommer klämma ut allt ur sitt kisel för att matcha ampere.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag beställde en GIGABYTE Eagle OC på Proshop vid ca 15:07 och fick bara bekräftelsemail, men förväntad leveranstid i mailet står "I dagsläget ser vi ut att kunna leverera din beställning mellan 21-09-2020 - 24-09-2020" vilket jag inte tror alls på.
Har även lagt en beställning på ASUS TUF OC då den hade metall-body, vilket inte gigabyte hade. Från recensioner jag läst och sett så ser den oerhört plastig ut, varav jag blev mer sugen på ASUS. Men tar givetvis den som kommer först. Båda verkar hantera värmen ganska bra och levererar den ursprungliga efterfrågade prestandan med 3080 chippet oavsett så allt ligger väl i priset och hur längden på kortet.

Mitt chassi är slutet och har bra yta framtill så vilket som går egentligen.
En sak är säker, betalar inte mer än de lägst kostsamma kortet(dvs "billigaste" 7825kr -> 8,5 max, men helst under 8k).

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Just plockat upp mitt 3080 ur kartongen, ett MSI Ventus 3X. Sjukt vad tunga moderna kort är, trodde mitt gamla var tungt men detta känns ännu maffigare.

Grattis till kortet! Har själv ett på väg och har en lite fundering som man inte tycks kunna få svar på efter att ha googlat en del.

Har du möjlighet att kolla hur mycket du kan öka powerlimit i MSI Afterburner eller liknande program?

Skulle vara oerhört tacksam för ett svar på frågan!

Permalänk
Medlem

Fy fan vad jag är ledsen och besviken. När jag lyckades få igenom köpet och fått beställningsbekräftelse, så blev jag är jäklans glad 😍 Men sen kom det dära jävla mailet från Proshop.
" Kära kund,

På grund av begränsad tillgänglighet blev GeForce RTX 3080-grafikkorten utsålt världen över endast få minuter efter lanseringen.

Den extraordinära stora efterfrågan innebar att butiker och partners världen över upplevde extremt mycket trafik, vilket gav många ställen stora problem – vilket tyvärr även var fallet för oss.

NVIDIA har själva gått ut med en offentlig ursäkt.

Uppdatering av situationen
Redan få sekunder efter kl. 15.00 mottog vi flera 1000 ordrar i vårt system. Det resulterade i att varken våra system eller hemsidan kunde hänga med.

Dessvärre innebar det också att många kunder satt redo med varorna i kundvagnen och beställningsbekräftelse i e-postinkorgen, även om alla GeForce RTX 3080-korten redan var utsålda.

Det är vi väldigt ledsna över! ""

Nu får jag gå runt och kolla min mail varje dag. Hoppas att de får in i lager väldigt snart igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doglas:

Grattis till kortet! Har själv ett på väg och har en lite fundering som man inte tycks kunna få svar på efter att ha googlat en del.

Har du möjlighet att kolla hur mycket du kan öka powerlimit i MSI Afterburner eller liknande program?

Skulle vara oerhört tacksam för ett svar på frågan!

Har inte lyckats öka den något alls, 100% verkar vara max. Det ska sägas att det är väldigt länge sen jag nyttjade dylika program så mycket möjligt att jag missar något självklart.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tribute87:

Trodde jag var uträknad och besegrad men jäklar, 3080 FE ligger på lådan på Måndag. Vågade inte riktigt tro på det förrän leveransbekräftelsen kom imorse! Blir nog ett lyft ifrån mitt 970 Strix

Lycka till alla andra nästa vecka när de enligt egen utsago ska fylla på förråden med fler kort.

Får väl se men räknar inte med någon leveransbekräftelse före november månad.

Visa signatur

Meh

Permalänk

Kommer läckta recensioner nu som pekar på att 3090 endast har 10% extra prestanda gentemot 3080 för dubbla priset?
Ser verkligen fram emot att se SweC recension nästa vecka för att se om detta verkligen stämmer.

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3090-gaming-pe...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870-F | ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Kommer läckta recensioner nu som pekar på att 3090 endast har 10% extra prestanda gentemot 3080 för dubbla priset?
Ser verkligen fram emot att se SweC recension nästa vecka för att se om detta verkligen stämmer.

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3090-gaming-pe...

Intressant. Undra var dom tänker placera "3080 ti/s" i hierarkin då? Kanske blir exakt samma prestanda som det vanliga 3080 fast med mer RAM bara.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Intressant. Undra var dom tänker placera "3080 ti/s" i hierarkin då? Kanske blir exakt samma prestanda som det vanliga 3080 fast med mer RAM bara.

Du kan nog räkna med 10-13k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Just plockat upp mitt 3080 ur kartongen, ett MSI Ventus 3X. Sjukt vad tunga moderna kort är, trodde mitt gamla var tungt men detta känns ännu maffigare.

Varifrån köpte du ditt? Från Komplett för 8600? Förväntad leverans för mig är 30 sept men är lite tveksam till priset.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas:

Varifrån köpte du ditt? Från Komplett för 8600? Förväntad leverans för mig är 30 sept men är lite tveksam till priset.

Inet för 7825 direkt vid lanseringen, kan inte uttrycka mig om priset direkt, tycker det lät en del när det gick på fullt varvtal men gissar att man kan mecka lite med fläktkurvan om så behövs. Tänkte börja med att lösa problemet genom att trycka in nån extra fläkt i chassiet.

Nu när det börjat komma ut lite info här och där så är jag lite avis på de som fick ett Asus TUF då det verkar ha mer oompf i sig. Eftersom jag uppgraderade från ett HD7970 så är allt en uppgradering och jag har bevisligen ett kort medan många andra inte fick något så är rätt nöjd än då

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Orkar inte vänta på ovissheten i om FE kommer in eller inte så jag beställde ett Asus nu oavsett.
Skulle tro att jag kommer inse att jag måste byta eller dremla sönder mitt nuvarande chassi men jag har väl ca 2 mån på mig att fundera över det :>

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG