Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Papper från nvidia med inställningar för att klara 60fps, luktar hund.

De sa ju på ett ungefär vilka inställningar som användes, ingen som försöker påstå att 3090 klarar 8k i max.

Runt 60fps i Doom eternal i nightmare preset är inte dåligt.
Dock nyfiken på hur 3080 hanterar det, troligen inte lika imponerande då nightmare verkar tugga i sig precis för mycket vram (10.2GB).
https://www.tweaktown.com/articles/9387/doom-eternal-benchmar...
Men 8k ultra borde vara spelbart.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Det är ju sponsrat av Nvidia, klart de förbereder för så bra resultat som möjligt. Är väl inte så konstigt?

För dom är det ju inte konstigt, men för mig som konsument så är det misstänksamt. Dom känns inte så trygga med sin produkt.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fick mitt MSI 3080 Gaming X Trio idag. Lade även en beställning på TUF då jag efter att ha läst reviews föredrog det men efter att ha lekt lite med MSI kortet måste jag säga att det inte är så kasst som alla säger. Fick ett okej chip känns det som också, men power limit är en bitch, helt klart.

Det är det kortet jag är ute efter, vill du bli av med det så hör av dig!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schiznit:

Jag fick tag i ett Zotac Trinity 3080 och den boostar till 1935 (endast ökade limits, ingen OC) och ligger där konstant i CoD modern warfare med full load. 66-67c temperatur med egen fläktkurva. De boostar ju så länge limits räcker till och temperaturen ligger bra så den lilla skillnaden i prestanda mellan korten minskar ännu mer när man bara drar upp powerlimit och justerar fläktkurvan. Nu är det ju även snack om att just Zotac trinity är nerfad med sin låga powerlimit och det snackas om det med Zotac reps på reddit där det verkar som att de försöker få till en lösning på det, tex nytt Vbios med ökade limits. Med lite tur. Men kortet presterar väldigt bra redan nu.

Mitt gamla kort är ett 980ti Strix och det är ett väldigt bra kort, ville bara påpeka att det här med OC modell eller inte osv spelar mindre roll.

Tack, bra info där! Blev lite tveksam till modellen efter vad man läst men får hoppas Zotac får fram en lösning. Kyllösningen ser det ju inte ut att vara något problem med.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har nu skickat in uppdatering på leverans för gigabyte kort till mig, nu påstår de sig kunna leverera den 30e september. Får hoppas det stämmer! Ska tilläggas att jag inte ens beställde den 17e från elgiganten utan senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Elgiganten har nu skickat in uppdatering på leverans för gigabyte kort till mig, nu påstår de sig kunna leverera den 30e september. Får hoppas det stämmer! Ska tilläggas att jag inte ens beställde den 17e från elgiganten utan senare.

Jag beställde från elgiganten igår och fick samma mail. Beställde även från proshop den 17e 15:15 ungefär så man får väl se vilket som hinner först. Fick mail från proshop igår där de skrev att de inte visste när dom kunde leverera

Visa signatur

Lian Li O11D | AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B550-E Gaming | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC| 32GB DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Varför skulle det vara ”inte så bra” det har ju fått riktigt bra i reviews på youtube, speciellt eftersom att det går så tyst!

Nja, det har flera negativa saker som att backplate är gjort av plast, kortet har en hel del sag samt, som några säger, att kylflänsen kontakt med GPUn på ett sämre sätt än andra kort. Det går tyst till priset av att det blir varmt vilket hämmar kärnklockan. Dock gäller det att skapa en egen fläktkurva, något som tyvärr inte funkar så bra i dagens läge då MSI Afterburner verkar lite buggat.

Skrivet av Grim2you:

Det är det kortet jag är ute efter, vill du bli av med det så hör av dig!

Hehe, ska komma ihåg det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

För dom är det ju inte konstigt, men för mig som konsument så är det misstänksamt. Dom känns inte så trygga med sin produkt.

Väldigt enkelt i ditt fall. Bara spärra ditt internet för youtube.
Det står ju i videon att det är Nvidia spons, klart det är reklam och inget annat.

Tvärtom känner dom sig väldigt trygga på sin produkt som kan visa upp det där. 16x pixelantal mot 1080p att driva är ingen lek.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Väldigt enkelt i ditt fall. Bara spärra ditt internet för youtube.
Det står ju i videon att det är Nvidia spons, klart det är reklam och inget annat.

Tvärtom känner dom sig väldigt trygga på sin produkt som kan visa upp det där. 16x pixelantal mot 1080p att driva är ingen lek.

Mitt budskap gick uppenbarligen inte in hos dig. Ha en trevlig dag.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Komplett verkar helt värdelös.. flyttat fram min order nu till 7e oktober.. betalningen gick igenom 14.56, ordern registrerades 14.59.

Aldrig mer komplett. Skulle jag köpt frn vilken annan sida som helst skulle jag haft långt innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Komplett verkar helt värdelös.. flyttat fram min order nu till 7e oktober.. betalningen gick igenom 14.56, ordern registrerades 14.59.

Aldrig mer komplett. Skulle jag köpt frn vilken annan sida som helst skulle jag haft långt innan

Vilken modell? Var det TUF OC?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Vilken modell? Var det TUF OC?

Standard tuf, inte oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har också en TUF beställd där, beställd 14.57 eller 58. Har också 7e oktober som förväntat datum. Känns som ett misstag att välja komplett, speciellt när andra börjar få sina kort. Lite sent att ändra sig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Grattis. De flyttade fram mitt kort från 7e oktober till 22e oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Standard tuf, inte oc

Tror att Sverige fått extremt få TUF-modeller. Fanns ju bara enstaka på lager sen lanseringen. Netonnet fick in en leverans (vet inte hur de alltid lyckas då varken komplett, inet eller webhallen verkar få till det). Tror dock inte man kan skylla på Komplett, utan det är nog bara Asus som inte tillverkar tillräckligt med kort, eller kanske inte bara prioriterar den nordiska marknaden.

Gibbo på overclockers skrev att det kommer in en leverans i slutet av denna vecka och i början av nästa. Så får bara hålla tummarna att Komplett får in av TUF-modellerna då också.

Tänker också i framtiden hålla mig till netonnet som verkar ha den bästa inköparen i Sverige (var precis samma sak med 10900K).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av bov:

Jag beställde från elgiganten igår och fick samma mail. Beställde även från proshop den 17e 15:15 ungefär så man får väl se vilket som hinner först. Fick mail från proshop igår där de skrev att de inte visste när dom kunde leverera

Vad står det i Elgigantens mail?
Beställde även jag från proshop och fick samma mail igår, verkar som Gigabyte har sämsta stock.
Funderar på att testa lägga en beställning på gigabyte hos Elgiganten också bara för se vilket som kommer först

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearl79:

Har också en TUF beställd där, beställd 14.57 eller 58. Har också 7e oktober som förväntat datum. Känns som ett misstag att välja komplett, speciellt när andra börjar få sina kort. Lite sent att ändra sig nu.

Yeap vi är rökta... vi kan vara glada om den ens kommer 7 oktober och inte flyttas mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror att Sverige fått extremt få TUF-modeller. Fanns ju bara enstaka på lager sen lanseringen. Netonnet fick in en leverans (vet inte hur de alltid lyckas då varken komplett, inet eller webhallen verkar få till det). Tror dock inte man kan skylla på Komplett, utan det är nog bara Asus som inte tillverkar tillräckligt med kort, eller kanske inte bara prioriterar den nordiska marknaden.

Gibbo på overclockers skrev att det kommer in en leverans i slutet av denna vecka och i början av nästa. Så får bara hålla tummarna att Komplett får in av TUF-modellerna då också.

Tänker också i framtiden hålla mig till netonnet som verkar ha den bästa inköparen i Sverige (var precis samma sak med 10900K).

Kollar man andra som till och med beställt långt efter orderöppning på andra sidor så har de fått sina tuf modeller eller får dom snart.

Så det är att nästan hela sveriga mest beställde från komplett och ingen annanstans eller så suger komplett med att få in nya jämnfört med andra butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Kollar man andra som till och med beställt långt efter orderöppning på andra sidor så har de fått sina tuf modeller eller får dom snart.

Så det är att nästan hela sveriga mest beställde från komplett och ingen annanstans eller så suger komplett med att få in nya jämnfört med andra butiker

Jag skulle inte lita på Elgiganten: i Finland t.ex. har de skickat ut mail till många som förbeställt TUF-modellen att de kommer först i januari (samma lager som elgiganten sverige). Inet verkar ju dock vara värst: många som beställt nån minut efter (precis som du) har fått beräknat leveransdatum i januari 2021.

Gissar att största delen kommer få större leveransen i slutet av september/början av oktober och sedan batch 3 i mitten av oktober. Har själv beställt från flera butiker och ingen verkar ha någon info att ge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni 3090 recensioner kommer idag?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Fick detta mejlet imorses ifrån Elgiganten. Beställde den 18e, kommer tyvärr inte ihåg klockslag.

Hej!

Detta är en automatisk information från Elgiganten gällande order XXXX-XXXXXXXXXX

En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Fredag 25. September till Onsdag 30. September.
Kontakta kundservice på 0771-115 115 om den nya tiden inte passar, eller om du önskar hjälp med att ändra din order.
Du kan också besöka elgiganten.se/kontakt för information om våra andra kontaktvägar.

Vi beklagar den inträffade förseningen!

Mvh Elgiganten

Får se om det datumet stämmer. Känns som om alla företag killgissar vilt!

Permalänk

TUF OC, på komplett flyttad från 2.october till 1 november 😡
order registrerad kl 15.05, 17 sept.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Skrivet av eXeem:

Globalt sägs det att de kommer släppas imorgon klockan 15.00, alltså i samband med att kortet släpps i butikerna för oss vanliga dödliga. Recensioner på både FE och tredjepartsutvecklares kort kommer alltså först imorgon. Om SweClockers har någon annan information så får de gärna dela med sig, förstår ärligt talat inte varför varenda media sitter med fyra varv gaffatejp runt munnen angående när recensionerna släpps Vad är det för superduper-NDA ni har signat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870-F | ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

bitwit och pauls hardware sa i sin senaste live stream att de blir 1500 svensk tid imorgon när korten släpps, men men då får vi väl se då

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

@Oneirogen: yup .... beställd 15:01 här .... funderar på att avbeställa skiten

Permalänk
Medlem

@Toss3: Inets leveransdatum är inte orderspecifika. Det datum som anges är när du kan förvänta dig leverans om du beställer nu. Så har man beställt hyggligt tidigt lär man få ett kort tidigare. Dom vet inte själva när dom får in och hur mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

bitwit och pauls hardware sa i sin senaste live stream att de blir 1500 svensk tid imorgon när korten släpps, men men då får vi väl se då

Värdelöst av Nvidia, hade förväntat mig recensioner idag.

Permalänk
Skrivet av meyzu91:

@Oneirogen: yup .... beställd 15:01 här .... funderar på att avbeställa skiten

varför då? avbeställer du nu, kommer du knappast få ett innan 2021 senare, om inte du vill betala överpris på tradera

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Rätt speciellt att influensafolk inte har fått 3090. Tecken på långt färre kort än 3080?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av Oneirogen:

TUF OC, på komplett flyttad från 2.october till 1 november 😡
order registrerad kl 15.05, 17 sept.

Order uppdaterad 11.02, leverans väntas nu 7 oktober 🤔

Visa signatur